Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)


Of course, de kroepoek vergeten, maar het wordt toch nasi goreng. Met lekker veel prei deze keer. Echtgenoot liet weten niet echt wild te zijn van bamboescheuten. Die bewaar ik dan voor mezelf.
Ik ga maar eens aan de slag.

Teigera schreef op 29-05-2024 om 08:49:

@afrodite: haha ja, het juichen is heel leuk, maar er zijn ook avonden dat er met lange tanden gegeten wordt. Zoals in ieder gezin vrees ik
Vanavond kookt frut I, ze maakt "Indiase kip zoals bij opa en oma", wat betekent dat het kip tandoori uit een Knorr-pakje is maar goed, dat is wel makkelijk als je nog leert te koken.

Hoe oud is deze frut nou?

Ik ben ook begonnen met knor pakjes en vanaf daar kan het nog helemaal goed komen.


Al realiseer ik me nu dat ik denk dat ik heb leren koken van ready steady cook! Wel jammer dat ik nooit zo goed heb leren improviseren als ze daar deden en wel jammer dat dat nu niet meer op tv is.

Mijn lief maakte wraps met krokante kip, en allerlei rauwkost. En Ranch Dressing, dat laatste had ik nog nooit gehad, maar ik ben er nog niet helemaal achter wat het onderscheidende vermogen is....

Kaaaaaaaatje schreef op 29-05-2024 om 20:44:

[..]

Hoe oud is deze frut nou?

Ik ben ook begonnen met knor pakjes en vanaf daar kan het nog helemaal goed komen.


Al realiseer ik me nu dat ik denk dat ik heb leren koken van ready steady cook! Wel jammer dat ik nooit zo goed heb leren improviseren als ze daar deden en wel jammer dat dat nu niet meer op tv is.

oh ja, Ready, steady, cook! Zag ik ook vaak. Erg leuk. Improviseren doe ik wel veel. Ik werk eigenlijk nooit met recept en kan iets ook nooit voor 2e keer hetzelfde maken

Jaaah, ready steeds Cook! Leuk was dat!

Ik kookte vandaag wel van een recept,  dat ik hier vandaan heb. De bloemkool bang bang. Was weer heerlijk. Voor de lusiknies had ik wraps met krokante vegakip en toebehoren. 

Friezinnetje schreef op 29-05-2024 om 20:47:

[..]

oh ja, Ready, steady, cook! Zag ik ook vaak. Erg leuk. Improviseren doe ik wel veel. Ik werk eigenlijk nooit met recept en kan iets ook nooit voor 2e keer hetzelfde maken

Ja dat was leuk! Bij mij is het ook altijd anders.

Ready steady cook vond ik ook geweldig! Ainsley, je wordt toch blij van die man .
Ook ik ben begonnen met "pakjes", toen ik op mezelf ging wonen kon ik wel aardig koken maar vooral de dingen die ik bij m'n ouders had geleerd. En dat was overwegend Hollandse pot. Via pakjes, tv en internet heb ik 'echt' leren koken en de Hollandse pot staat niet zo vaak meer op tafel.
Frut is in december 9 geworden, sinds de zomervakantie kookt ze 1x per week. Met hulp natuurlijk, want we moeten haar echt alles leren, van 'hoe zie je dat het water kookt' en 'welk soort mes gebruik je voor het snijden van champignons' enz enz. Omdat we thuis ook veel improviseren, zowel lief als ik, leert ze wel veel over het maken van combinaties en kruiderij enzo. Dingen als "we hebben nog een courgette, die moet wel op, wat zullen we daar eens mee maken morgen?" zijn wel gespreksonderwerp in huis.
Vanavond maakt lief gado gado, met ei en veel groenten. 

Echt leuk Teig, kokende frutten

Ik ging dinsdag op werk proefkoken voor een erg veeleisend bruidspaar. Doen we eigenlijk nooit maar zij stonden erop, en ze komen ook wel zodanig veel geld uitgeven bij ons dat we vonden dat we het niet konden weigeren. t Was eigenlijk wel leuk om te doen, had ik ns de tijd om er echt iets moois en lekkers van te maken in plaats van alles maar snel en efficiënt (mijn snel en efficiënt is ook nog steeds heel lekker hoor, maar met iets meer tijd en aandacht wordt het nog beter) en ze waren volledig van hun sokken geblazen, zo lekker Was leuk. 

Gister ging ik uit eten met een oud-collega bij een tent waar ik lang heen wilde, een Zuid-Indiaas restaurant. Een van mijn absoluut meest favoriete keukens en nog weinig te vinden in Nederland.  Helaas viel het een beetje tegen. Sommige dingen erg zout (stonden waarschijnlijk al heel lang in te koken in een warmhoud-iets) dingen te vet, dingen stuk (poories, zouden spectaculair opgeblazen broodjes moeten zijn, toch jammer als er dan twee kapotte ballonnetjes op je bord liggen) Het was ook belachelijk goedkoop (2 personen voor en hoofd, 2 drankjes pp, 52 euro) dus ik heb maar niet geklaagd, maar toch jammer. 
Thuisgekomen had ik een mailtje of ik, als ik tevreden was, een review met veel sterren op Google wilde zetten, en of ik, als ik niet tevreden was, ze wilden mailen. Dat werd ik een beetje pissig van dus heb een enigszins pinnige review op Google gezet. 
Vanavond asperges bij bejaarde vriendin. Met ei, ham en een scheutje olijfolie, want t moet lactosevrij. 

oh Moos, wat een afknapper. Goed dat je toch een review hebt geplaatst.

Ik had laatst ergens geluncht wat erg lekker was maar in verhouding met de prijs erg karig was. Ik kreeg een net mailtje dat ze er kritisch naar zouden krijgen en een bon voor koffie met wat lekkers. Vond ik een goede reactie.

Ja, die diepvries bakjes, ik zet het er meestal braaf op maar soms denk ik, dit herken ik toch wel… niet dus  Dus nu voorgenomen om het er altijd op te zetten.

Ik had in een kook-cadeau pakket gekonfijte Citroën en gekregen waar ik nog niets mee had gedaan en die nu op moesten dus gisteravond een Marokkaans kip stoofje gemaakt met kip dij, aardappel, knoflook, tomaat, olijven en lekker veel kruiden en die citroenen. Was een mooie smaak combi. Lief eet vanavond de restjes. Ik vertrek vanmiddag met mijn vogelmaatje naar het Oosten van het land.  We hebben daar een schattige b&b geboekt met avondeten (wat de pot schaft) erbij. Ben benieuwd. Morgenochtend om 5 uur het bed uit want we hebben een vogelhut daar in de buurt geboekt “birdnerd-alert”


Leuk Moos, dat je dat bruidspaar van de sokken hebt geblazen! Jammer van dat restaurant. 

Ready, steady, cook! vond ik ook een leuk programma. Jammer dat er sowieso weinig kookprogramma's meer op tv zijn. In die categorie is er niet veel anders dan Heel Holland bakt (of leef ik onder een steen en mis ik iets?)

Eigenlijk vind ik dat ik sushi en wijn en cakebeslag mag eten, maar dat zullen we maar niet doen. Alcohol drinken we sowieso niet vaak (lees: bijna nooit, laatste keer was op 31 december), dus het zou ook alleen uit baldadigheid zijn, niet om van te genieten. Dus vandaag gaan we voor couscous met gewokte spitskool, gehakt, een flats mangochutney (want een lik mag niet van Dolfje ) en koriander. 

afrodite05 schreef op 30-05-2024 om 10:27:


Ready, steady, cook! vond ik ook een leuk programma. Jammer dat er sowieso weinig kookprogramma's meer op tv zijn. In die categorie is er niet veel anders dan Heel Holland bakt (of leef ik onder een steen en mis ik iets?)

Helemaal mee eens. Jaren geleden vond ik 24Kitchen nog wel leuk, maar dat is een ontzettend irritante herhaalzender geworden met veel te weinig afwisseling. Je wordt doodgegooid met Jamie, Rudolf, Miljuschka (ik kan dat mens met haar aanstellerige toneelstukjes niet meer zien) en Sandra Bekkari. En die is me weer veel te belerend. Nee, geen lol meer aan.

Soms kijk ik op zaterdag nog wel eens naar Saturday Kitchen op de BBC, maar ook daar komt de klad in. Het begint een wat schreeuwerige veel te "lollige" show te worden. Verder volg ik wel The Great British menu en Masterchef (maar niet die met de celebrities).

Jeroen Meus op de VRT met zijn Dagelijkse Kost vind ik dan vaak weer wel leuk, maar vanwege het tijdstip vergeet ik meestal te kijken.

Vanavond deel 2 van de nasi, lekker makkelijk dus.

, een flats mangochutney (want een lik mag niet van Dolfje ) en koriander.

Tip qua kook-tv: er zijn natuurlijk heel veel leuke YouTube chefs. t Is even zoeken wat je leuk vindt, wij keken graag Basics with Babish, je moet even tegen zijn stijl kunnen maar was wel erg leuk en leerzaam, Kenji Lopes voor wie van een wat meer wetenschappelijke benadering houdt (echt heel goed onderbouwd en vaak erg lekker eten), lief kijkt ook wel Rafika, een Turkse die erg veel praat maar wel erg lekker eten maakt. Verder zijn er ook nog wel wat ouwe Italianen het en der en wat echt fascinerend is, filmpjes uit weetikveelwaar (Azerbeidjan, Iran, Mongolië etc) van mannen met enorme ingegraven kleiovens die daar allerhande platbrood met vanalles en nogwat maken. Kan heel zen zijn om te kijken Oh, en er zijn ook wel meerdere series over goeie streetfood stalletjes, is ook heel leuk om te kijken. En Paul Hollywood heeft een hele serie dat-ie telkens in een stad op zoek gaat naar het beste eten. Ook de moeite waard. 

ik maak kerriesoep van nog een beetje overgebleven kerriesaus. Daarbij een pistoletje met rundvleessalade. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.