Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)

Die Aziatische asperges intrigeren mij ook wel!

Hier laat thuis, rijst-iets met bliktonijn gegeten van lief. Was ok. Morgen  onderweg weer rijst-iets met koolsalade van gister. Ga op een onhandige tijd op bezoek bij nichtje in een ziekenhuis vrij ver weg, ze heeft een hele pittige operatie achter de rug en nog een hele reeks andere nare behandelingen voor de boeg, arm kind. Verder waren we gister bij een vrij onverwacht terminale oom langs en gaan we maandag langs bij de vrienden die laatst onverwacht een kind verloren. Gezellige boel alom dus. Denk dat ik dinsdag geen pap meer kan zeggen (want alle tijd die ik niet bij zielige mensen doorbreng ook nog stevig aan het werk) maar gelukkig zijn we dan ook een paar daagjes weg. Denk dat we héél rustig aan gaan doen. Hapje eten, boek lezen, spelletje doen en zo nu en dan wat bekijken. 
Teig, kalm aan hoor! Kun je niet even wat extra vrij nemen ofzo?

Yette ook sterkte!

Teigera schreef op 28-03-2025 om 09:19:

Sterkte Yette, dat klinkt als héel veel tegelijk. Zie dan maar zelf overeind te blijven...

Dank voor het recept Jynta, dat ziet eruit als iets dat hier thuis ook zeker in de smaak zal vallen.

Vanavond maak ik een agv-tje: broccoli, gebakken aardappeltjes en zalm in bladerdeeg uit de oven. Lekker en makkelijk. Voor toe heb ik ijs (klein restje bosvruchtensorbet, en heb net B&J gehaald in de supermarkt).
Ik voel me de laatste tijd niet zo lekker in m'n vel, sta al moe op en ga gesloopt naar bed. Ik functioneer, dat heus wel, maar happy ben ik niet. Ben deze week gestart met ijzertablet (gecombineerd met vit C voor betere opname) en probeer goed op ijzer in voeding te letten. Ben al m'n hele leven bekend met een "chronisch laag HB mevrouw" - denk hier zo'n arts bij die dan met strenge blik vraagt "u eet zeker vegetarisch of veganistisch" en dan met een zucht erbij... Dus ik eet spinazie en andere bladgroenten, appelstroop enzo. Al moet ik eigenlijk heemijzer eten, vooral in rood vlees, en dat eet ik nu net niet zo vaak. Oh well. Eerst maar eens kijken of ik het zo kan balanceren voor mezelf.

Ik heb laatst een podcast geluisterd van huisartsen over de nieuwe richtlijnen die gaan komen mbt het verhogen van ijzerwaardes. Het ging er vooral over dat dat een lang proces is waarbij een duwtje in de rug soms echt nodig is als er een tekort is. Daarnaast geloof ik dat er inzicht was dat een mild tekort toch tot flinke klachten kon leiden. Ik wil de aflevering wel voor je terugzoeken als je dat fijn vindt. 

Hè dames, wat lief dat jullie zo meedenken 
Ik heb al in ieder geval 20 jaar een te laag ijzergehalte, daarvoor weet ik het niet want is het niet getest. Ik heb gelukkig geen andere klachten, geen maag- of darmklachten, ontstekingen. Heb geen pijntjes hier of daar  , menstruatie is ook nog gewoon zoals voorheen en ik zie geen verband met m'n cyclus, ik denk dat het met grote andere problemen wel mee zal vallen. Ik was heel huiverig om weer met ijzertabletten te beginnen, omdat ik die in m'n zwangerschappen heb moeten nemen en ik werd er zó misselijk van. Maar toen realiseerde ik me, in de zwangerschap werd ik overal misselijk van, dus misschien gaat het nu beter. Daarom met frisse moed weer ermee begonnen. Tot nu toe niet misselijk geweest. 
Maar goed, wil niet het hele topic vervuilen met info over ijzer. Als je erover leest, zie je dat er echt ontzettend veel mensen last van hebben en de klachten zijn heel uiteenlopend en kunnen echt ernstig zijn. Idd wat jij schrijft Miekje. Dank voor je aanbod, maar ik luister nooit podcasts dus ik denk niet dat het wat voor mij is. Ik merk wel hier dat het meteen leeft, wat me in ieder geval doet weten dat ik zeker niet de enige ben!

Moosey, veel sterkte - wat een emoties dan zo ineens. Fijne dagen weg gewenst!

Lief en ik gaan vanavond een nachtje weg: frutjes logeren bij opa en oma, en ik heb het weekendje gepland- lief weet van niks qua bestemming en activiteit. Heb in een goed aangeschreven (Michelin) restaurant gereserveerd voor vanavond, veel zin in. Lekker ontspannen en samen tijd doorbrengen. 

Veel plezier Teig!

Ik ga vanavond papadums bakken en erbij in elk geval raita en chutney en ik denk misschien een kerrie/kokossoep oid. Ben er nog niet helemaal uit.

Ik maak vanavond gevulde rode mul…. Kwam dit visje tegen bij een groot Handel voor vis. En heb een leuk recept gevonden. De vulling bestaat uit olijven, gedroogde tomaten en broodkruimels.
Maak er witte asperges bij , met een aioli sausje

Ik wil graag bij jou komen eten Ted, klinkt heerlijk!

En jouw plannen klinken ook fantastisch Teig, geniet ervan!

Wij zijn vanmiddag op een feestje.  Daar zijn hapjes dus even kijken of we daarna nog trek hebben. Ik heb diepvriespizza's gehaald

Mijn moeder komt eten en die wil graag een stamppot want dat maakt ze niet snel zelf.
Laat vriendlief nou toevallig als specialiteit aardappelpuree hebben! Dat wordt dus een collaboratieve actie in de keuken. Ik snijd er raapstelen bij, die ik even in de azijn laat staan. Even kijken of mijn keuken collaborateur het goedvindt dat de groenten door de puree worden gestampt. Het is twee “ja” tegen één “nee” vandaag  voor zo’n democratische actie.
Uitgebakken pancetta en een beetje honing-mosterddressing apart geserveerd. Zalmmoot, eerst op zijn velletje aangebakken en dan verder in de oven gegaard.
En speciaal voor mijn moeder zelfgemaakte crème brûlée als nagerecht wegens diverse ‘hints’ dat ze toch nergens iets kan kopen dat zo lekker is als die van mij. ik heb net de crème uit de oven gehaald en er gehalveerde tomaten voor de lunch in gezet. Die eten we met hartige yoghurt en wat zadenmix. 

yette

yette

29-03-2025 om 17:44 Topicstarter

Ook wij zijn een weekendje samen weg. Naar Den Haag. Nu een terrasje, straks Indiaas en daarna een verjaardag in een biercafé. 

Rijst, kipfilet en ananas

Wij hebben tortilla's gegeten met pulled chicken (uit de diepvries), mais en paprika erbij. Kort ervoor hebben we nog een snackbakje komkommer/augurk/kaas/paprika gedeeld, met z'n drieën op de bank

Vandaag eten we: https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1194192/plaattaart-met-biet-peer-en-geitenkaas

Smaakte heel erg goed. Gisteren aten we roerbakmie door mijn ouders gekookt, door mijn kinderen met smaak opgegeten en dus was ik al snel tevreden

Veel plezier met alle weekendjes weg en voor Moosey...misschien juist fijn dat het weekend alweer halverwege is. 

@Teigera: Soms worden klachten ook onterecht gelinkt aan Hb en wordt er na het vinden van een laag Hb niet meer verder gespeurd. Dus blijf alert. 

@Ted: Mul...

Hier pittige dagen, dus weer simpel, maar wel gekookt: volkoren spaghetti met gorgonzola en voor de groente een komkommer-paprikasalade erbij. 
Ook de dagen aan het aftellen tot verwegge  weer komt koken. In het land van mijn geliefde is de aanbevolen hoeveelheid groente per dag 1,5x hoger dan hier! 

Zou er trouwens ooit een Watetenwevandaag-deel3 komen? 

yette

yette

30-03-2025 om 08:27 Topicstarter

Geen idee hoe lang topics tegenwoordig kunnen zijn? Toen ik deel 2 opende, was er een maximum aantal berichten per topic ivm de snelheid van het forum. Later heb ik daar nooit meer iets over gehoord. 

Misschien kunnen we zelf een houdbaarheidsdatum bedenken? Af en toe een vers topic met een fris plaatje, is best lekker. 

Ik weet ook niet of er een max aan berichten zit tegenwoordig.

Mijn diepvries zit overvol dus ik trek er een bak soep uit en we hebben nog dim sum en gyoza.

yette schreef op 30-03-2025 om 08:27:

Geen idee hoe lang topics tegenwoordig kunnen zijn? Toen ik deel 2 opende, was er een maximum aantal berichten per topic ivm de snelheid van het forum. Later heb ik daar nooit meer iets over gehoord.

Misschien kunnen we zelf een houdbaarheidsdatum bedenken? Af en toe een vers topic met een fris plaatje, is best lekker.

Hoe doen we dat dan? Laatste bericht melden bij de mods en een nieuw topic laten aanmaken? Of zelf een nieuw topic openen en vragen of hier een slotje op kan? 

Gisteren zou het rundvlees niet bij de appie-bestelling zitten. Nogal irritant, want ik wilde vandaag rendang maken en dan is rundvlees best essentieel... Man stelde toen voor om vandaag uit eten te gaan. Prima, doen we dat! We gaan naar een simpel eetcafé in de buurt, daar zijn we vaker geweest en zoon weet daar feilloos de speelgoedkast te vinden. Ik heb al op de kaart gespiekt, ik twijfel nog tussen de biefstuk met champignons of de tonijnsteak. 

Overigens ben ik nog wel naar de super om de hoek gelopen voor rundvlees. Ik ga de rendang straks wel klaarmaken, want morgen weinig tijd. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.