Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)

yette

yette

27-03-2025 om 19:22 Topicstarter

Ik heb lasagne in de oven staan. Met twee kleuren saus (pittige bolognese en een kruidige groene saus met oa courgette, broccoli, spinazie en slagroom). 

Het forummen is een beetje uit mijn systeem geraakt. Real life is ontzettend druk. De ene toestand na de andere. Het gaat bijv. niet goed met mijn vader en mijn schoonmoeder en we hebben De Dochter al bijna 3 weken in huis. Ze heeft tijdens een weekendje logeren hier haar enkel gebroken. Dus we hebben een bed, een rolstoel & een zielepoot in onze woonkamer. Ze is gisteren geopereerd en kan voorlopig nog niet naar huis. Best gezellig, maar ik heb mijn handen eraan vol. 

Wat koken betreft, ben ik wat zoekende. De Vader bleek een paar weken geleden diabetes te hebben. Ik probeer nu vanalles om hem gezonder te laten eten - wat best een uitdaging is, aangezien hij een moeilijke eter is en juist houdt van wat niet goed voor hem is. Gelukkig doet hij zelf ook zijn best. Hij heeft inmiddels broccoli en asperges leren eten 

Jeetje dat klinkt heftig Yette! Zorg ook goed voor jezelf 

Ik miste je al, yette, maar je had inderdaad geschreven over je dochter. Er speelt dus nog meer, wat rot. Sterkte en hopelijk tot gauw! 

Hier vanavond uit eten geweest. Ik zag hier al een paar keer asperges voorbij komen, dus toen ik die op de menukaart zag heb ik ze direct besteld. Misschien wel mijn lievelingsgroente! Iets met oa gegrilde groene asperges, wortelen, een peterseliepesto... Het was lekker en goed voor de wereld, want veganistisch. 

Vanavond staan hier gevulde Aubergine ( pecorino, Ei, broodkruimels ) op het menu, met een bladsalade  met zalm en olijven.

En sterkte Yette…..

sterkte Yette

Sterkte Yette!

Ik heb een of ander biryanipakket met rijst en kruidenpasta, moet nog even kip halen en ik heb bloemkool voor erdoor. Dat eten we vanavond.

Sterkte Yette, dat klinkt als héel veel tegelijk. Zie dan maar zelf overeind te blijven... 

Dank voor het recept Jynta, dat ziet eruit als iets dat hier thuis ook zeker in de smaak zal vallen. 

Vanavond maak ik een agv-tje: broccoli, gebakken aardappeltjes en zalm in bladerdeeg uit de oven. Lekker en makkelijk. Voor toe heb ik ijs (klein restje bosvruchtensorbet, en heb net B&J gehaald in de supermarkt). 
Ik voel me de laatste tijd niet zo lekker in m'n vel, sta al moe op en ga gesloopt naar bed. Ik functioneer, dat heus wel, maar happy ben ik niet. Ben deze week gestart met ijzertablet (gecombineerd met vit C voor betere opname) en probeer goed op ijzer in voeding te letten. Ben al m'n hele leven bekend met een "chronisch laag HB mevrouw" - denk hier zo'n arts bij die dan met strenge blik vraagt "u eet zeker vegetarisch of veganistisch" en dan met een zucht erbij... Dus ik eet spinazie en andere bladgroenten, appelstroop enzo. Al moet ik eigenlijk heemijzer eten, vooral in rood vlees, en dat eet ik nu net niet zo vaak. Oh well. Eerst maar eens kijken of ik het zo kan balanceren voor mezelf. 

Beterschap Yette en houd je haaks.
En Teig, ik voel met je mee. Dat ze altijd maar blijven beweren dat je niet gezond eet. Diëtist moest bij mij meekijken, om te bevestigen dat het niet aan de inname ligt en daarna geloofden ze mij pas, krabten eens aan hun kin en gaven maar weer eindeloos ijzersupplementen. Totdat ze coeliakie ontdekten bij mij. Moraal van het verhaal: laat ze vooral eens goed zoeken naar een onderliggende oorzaak! Ineens had ik moeiteloos een HB van een duizelingwekkend hoge 8,4 en daarvoor kreeg ik het met geen pil of eten hoger dan een 6,5 je.

Vandaag eet ik gezonde  portobello’s gevuld met haverrijst, zelfgefröbeld Dukkah mixje en parmezaanse kaas. Uit de oven. Beetje courgettesoep erbij. 

En verder nog mijn ‘hardcore omega vrijdagmiddag slaatje’ van een half blikje kabeljauwlever, azijn, komkommer, ui, aardappel, gekookt ei, zwarte peper. 

Oef Yette, zware tijden. Hou je taai!

Ben wat dingen aan het gebruiken uit de tweede No Waste Army box die ik kreeg.
Gisteren lekkere sappige hamburgers op brood gegeten met geredde ingelegde rode kool Was erg lekker. Heb nog wat rode kool over en daar maak ik zo een salade mee met wortel, geitenkaas en sla.

Vanavond is de wortelpasta aan de beurt. ik maak daarmee een "gezondere" mac n cheese variant met spinazie, broccoli, paprika, roquefort kaas en een panko korstje.

Sterkte, Yette. En Teigera ook.

Ik maak vanavond een courgettetaart met spekjes. Ik ben benieuwd of zoon daar ook van gaat eten, we zullen zien.

Vriend maakt quiche vanavond met een groene salade. Hij is nu de boodschappen aan t doen inclusief de rest voor t weekend. Morgen uit eten met een vriendin. 

Jakkes Yette en Teig, wat een narigheid bij jullie. Veel beterschap en sterkte gewenst!
Vanavond denk ik over asperges, daarstraks de eerste gekocht uit de streek (nou ja, 1 streek verder eigenlijk). Ik ga zo de eieren vast koken, want de eerste keer gaan ze altijd op z'n klassiek. De keren daarop meestal aziatisch.

Voor jou ook sterkte Teig! Hopelijk helpt het om je ijzer aan te vullen.

Hoe maak je Aziatische asperges dewi?

Wij aten vanavond pitabroodjes met shoarma,  ui, paprika champignons,  rauwkost en natuurlijk knoflooksaus 

Dat valt wel mee, over dat heemijzer, teigera. Zie oa informatie op de site van de vegetariersbond. Het overgrote deel (90% ofzo) van de ijzerrijke voeding is non-heemijzer en daarmee zou het ook moeten kunnen lukken om goede waarden te behouden. Maar een echt laag Hb opkrikken met alleen voeding is wel echt lastig, dus goed dat je ook ijzertabletten (via de huisarts?) neemt. Is er nog een verband met in welke fase van je cyclus je zit, qua klachten, mits je nog menstrueert? 
Blijf niet te lang zelf aanmodderen als je je niet lekker in je vel voelt en "maak van je hart geen moordkuil"!  

Hier at ik lasagne volgens het super geheime familierecept. Een salade met gele paprika, tomaat en bosui erbij.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.