Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)

Even de vriezer en koelkast bekeken en we eten een ovenschotel met kip, aardappels, spinazie, champignons en creme fraiche. Heb ik alles voor in huis. 

Mante maakt mijn man vaak met een recept van de website turkse kok.nl.

Vanavond eten we patat met entrecôte kruiden boter, en tomatensalade.

Vanavond hier volkoren mie met gewokte spruitjes en gemarineerde tofu. Ketjap en sambal oa zorgen nog voor wat pit.

Ik ga vanavond spareribs bakken voor man en mijzelf. Griekse salade erbij en gebakken krieltjes. Ik twijfel nog wat ik voor zoon doe: portie spinazierijst of worteltjes. Hij krijgt er sowieso wat onderdelen van de Griekse salade bij (ik verwacht niet dat hij daar veel van eet) wat aardappeltjes en misschien bak ik een paar vissticks of kipnuggets in de airfryer voor hem.

Noedels met roerbakgroente en omeletjes.

Oh, pannenkoeken is misschien wel een idee voor vanavond!

Gister kwamen we na de dierentuin uiteindelijk in onze vorige woonplaats terecht, alwaar we destijds het eetcafé een erg aangename plek vonden. We waren er vorig jaar ook nog geweest maar ondertussen bleek het overgegaan in nieuwe handen en heeft men het nodig gevonden om, 20 jaar nadat t hip werd, het shared dining concept te omarmen. Dat baalde ik van, want we hadden onze zinnen op degelijk café-eten gezet. De vriend die mee was werd er zodanig recalcitrant van dat hij weigerde zijn gerechten met ons te delen  

Maar goed, de kwaliteit van het gebodene bleek nogal mee te vallen. Lief en ik deelden vooraf steak tartare en bruschetta tomaat en als hoofd (oh nee, tweede ronde ) gyoza en buikspek. Alleen het buikspek zat er een beetje naast, was helemaal niet uitgebakken dus meer wit vet dan vlees en zonder knapperig velletje, zo zou ik het persoonlijk niet doen. Verder was het allemaal erg smakelijk en personeel prima en de wijn lekker. 

Vanavond zouden we eigenlijk weer uit eten gaan maar lief is niet lekker en het weer nodigt ook niet uit. Dus ik heb de reservering afgezegd en met dank aan Anijs denk ik dat ik pannenkoeken ga bakken. Heb niet zoveel in huis en ik denk dat ik lief er een groot plezier mee doe. 

Moos, was dat restaurant iets in de geest van de recensie van Hiske Versprille van donderdag? Daar zaten ook twee mannen recalcitrant te doen: 'Afgeluisterd bij de twee Hagenezen aan de buurtafel, tijdens ons bezoek aan De Coterie: ‘Heren, bent u al eens eerder bij ons geweest?’ ‘... O nee hè, je gaat ons nu toch niet ut konsep uitleggen? En dan vertellen dat het sjeg daaining is?’ ‘Ehm, eigenlijk wel, meneer.’ ‘Nou, dat hoeft niet. Ik wil gewoon m’n eigen bord.’

Soms kan ik ineens culinaire heimwee naar Nederland krijgen. Naar zoute haring bijvoorbeeld, of naar saucijzenbroodjes. Oh, ze hebben hier allerlei vleesdingen in bladerdeeg, maar dat nou net niet. Dan moet je het dus zelf gaan maken, wat ik vanmorgen gedaan heb voor de lunch. Nou ben ik een waardeloze bakker omdat ik veel te slordig en te onhandig ben, maar laten ze nou gelukt zijn ! Zelfs ecchtgenoot vond ze lekker, en die is niet zo van de saucijzenbroodjes.

Vanavond verzin ik wel iets van het overgebleven gehakt, nog geen idee wat.

Dewi-Sri2 schreef op 05-01-2025 om 14:45:

Moos, was dat restaurant iets in de geest van de recensie van Hiske Versprille van donderdag? Daar zaten ook twee mannen recalcitrant te doen: 'Afgeluisterd bij de twee Hagenezen aan de buurtafel, tijdens ons bezoek aan De Coterie: ‘Heren, bent u al eens eerder bij ons geweest?’ ‘... O nee hè, je gaat ons nu toch niet ut konsep uitleggen? En dan vertellen dat het sjeg daaining is?’ ‘Ehm, eigenlijk wel, meneer.’ ‘Nou, dat hoeft niet. Ik wil gewoon m’n eigen bord.’

Altijd waardeloos als je favoriete plek wordt overgenomen en vooral als de nieuwe eigenaar 't niet echt snapt. 

Ik ga vanavond denk ik roerbakken met shiitake en kool. En erbij smashed cucumber salade maken. 

Hahaha geweldig, zo ging het bijna letterlijk inderdaad. Ik zag al dat de tafels waren ingedekt met kleine bordjes dus ik begin al te fulmineren over de shared dining, komt vijf minuten later de serveerster: Heeft u hier al eens gegeten? Wij: Jawel, heel vaak, maar het is even geleden. Zij: Nou, dan zal ik even het concept uitleggen, we werken hier nu met shared dining…’ Vriend en ik bijna onder tafel (nee hoor, we keken elkaar aan een hielden ons keurig in. Het meisje kon er verder ook niks aan doen en ze was een erg prettige gastvrouw) Maar grappig was het wel. 

Lekker je saucijzenbroodjes Dewi! Hartige dingen in bladerdeeg zijn ook wel een guilty pleasure hier ja. Hoewel ik dan toch de voorkeur geef aan het kaasbroodje. 

Volkoren wraps met crème fraiche, HAK burritoschotel, ijsbergsla en geraspte kaas. Even de oven in en klaar.. Morgen hetzelfde 

Wij eten dadelijk nog een kom erwtensoep en ik heb nog een pinsa waar ik nduja op doe en wat rauwe ham en tomaatjes met mozzarella en basilicum bij leg. Beetje rare combi misschien maar goed 

paar gebakken aardappeltjes met erbij kipgehakt met wat groente meegebakken en wat ijsbergsla

Gisteravond dus uit eten geweest met lief. Amuse was een madeleine van zongedroogde tomaat, met mayonaise op basis van olijfolie en een krokantje van biet. Het was smakelijk en qua mondgevoel een echte madeleine, heel leuk. Vooraf was terrine van wilde zalm, krabsalade, sausje van yuzu, grote garnaal erbij. Erg lekker, alle onderdelen heel goed op zichzelf en dan ook nog een leuke combinatie. Hoofd was confit de canard met een saus van appelstroop en amandelen, taartje van groene asperges, wortel en pastinaak, bimi, geroosterde tomaatjes en een aardappeltaartje. Was lekker en goed uitgevoerd maar niet echt spannend ofzo. Dessert was sinaasappelcrème met mokka-ijs, gemarineerde mandarijn, weer iets met yuzu en koffie-crunch. Die laatste was wat te overheersend voor de rest van het gerecht. Lief had toe een kaasplankje. Fijn wijnarrangement erbij, we hadden een leuke avond.

Vanavond gele Thaise curry met veel groenten, vega kipstuckjes en rijst. Restje Viennetta uit de vriezer als dessert, denk dat de frutjes dat nog wel blieven.

yette

yette

05-01-2025 om 17:16 Topicstarter

Keema, curry met kool, daal en yoghurt (ben de Indiase naam kwijt), rijst, chapati. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.