Eten
ToetieToover
29-12-2024 om 13:33
Vandaag een ovenomelet van: een restje gekookte rijst, tonijn (uit pot), 10 overgebleven eiwitten, nog 4 eieren in ‘kuiltjes’, groene currypasta, snijbonen. Eten we samen 2x van.
De snijbonen kookte ik voor de 4 porties groentenmix met daarin dus de rest van de snijbonen en: edamame, potje kimchi, taugé, komkommer, paksoi. Oostersige dressing met gember, sereh, furikake en sesamolie.
Twee porties daarvan eten we vanavond met noedels en kipfilethaasjes. De andere porties zijn voor komende week als ik haast/geen zin heb.
MijnNaamIsHaas73
29-12-2024 om 14:48
Gisteravond na het eten maakte ik een gebonden champignonnensoep van de
overgebleven kippenbouillon van de ragout. Die aten we vandaag bij de lunch en een pannini met tapenade, mozzarella en rauwe ham. Vanavond eten we pulled chicken taco's.
Teigera
29-12-2024 om 15:38
Och Afrodite, haha, zie jullie al zitten met die wc-rollen. Sterkte maar!
Yes Moosey, het is er een met allerlei functies. Waaronder slowcooker (maar die heb ik al ja), airfryer, allerlei interessante knopjes. Ben heel benieuwd. Dank voor de tip om in het Engels naar recepten te zoeken, dat is vast uitgebreider dan NL inderdaad. Ben er blij mee, al moet ik er nog mee leren werken maar dat komt vast goed.
Door alle eiwitten die ik gisteren nodig had voor de meringue-taart, heb ik veel eigelen over. Ik ga een frittata maken vanavond, met aardappelschijfjes, rode paprika, erwtjes en broccoli. Voor frut I en mij een stukje zalm wellington erbij dat over was, voor lief een worstje erbij. Frut II haal ik vanavond ("graag zo laat mogelijk ophalen mama, pas ná het avondeten") pas weer op.
Dank voor alle felicitaties. Sommigen hier zullen zich nog herinneren dat ik zwanger was van haar. Kun je nagaan hoe lang we al samen schrijven... en toch een beetje met elkaar meeleven, dat gebeurt nu eenmaal!
Dewi-Sri2
29-12-2024 om 16:44
Gefeliciteerd nog, Teig! Wat worden de frutjes al groot.
Vanavond restjes van gisteren (ayam pedis). We hebben vandaag grote schoonmaak gehouden, want we krijgen morgen onverwacht logees uit Nederland. Zo leuk ! Voor morgen plan ik een pan nasi, want ik weet niet hoe laat ze arriveren, maar op oudejaarsavond nog maar een keer fruits-de-mer. Ik moet nog een dessert verzinnen. Wat zouden jullie lekker vinden na zoiets? Ik ben slecht in desserts en ik ben zelf niet dol op ijs (maar dat hoeft ook niet) en mijn vriezer is vrijwel vol. Ik heb mascarpone in huis, maar tiramisu is ook zo afgezaagd. Jullie ideëen worden met blijdschap tegemoet gezien.
Dolfje
29-12-2024 om 16:46
Ik ben voor de komende 2 dagen echt inspiratieloos. Morgen ga ik voor ik ga werken maar boodschappen doen misschien komt de inspiratie dan.
Voor oudejaarsavond is het lastig want we gaan eerst naar schoonouders eind van de middag ivm een verjaardag. Weet dus niet of ik daarna nog trek heb.
afrodite05
29-12-2024 om 17:56
Dewi-Sri2 schreef op 29-12-2024 om 16:44:
Gefeliciteerd nog, Teig! Wat worden de frutjes al groot.
Vanavond restjes van gisteren (ayam pedis). We hebben vandaag grote schoonmaak gehouden, want we krijgen morgen onverwacht logees uit Nederland. Zo leuk ! Voor morgen plan ik een pan nasi, want ik weet niet hoe laat ze arriveren, maar op oudejaarsavond nog maar een keer fruits-de-mer. Ik moet nog een dessert verzinnen. Wat zouden jullie lekker vinden na zoiets? Ik ben slecht in desserts en ik ben zelf niet dol op ijs (maar dat hoeft ook niet) en mijn vriezer is vrijwel vol. Ik heb mascarpone in huis, maar tiramisu is ook zo afgezaagd. Jullie ideëen worden met blijdschap tegemoet gezien.
Voor na de nasi of na de fruits de mer? Hoe dan ook, wat ik altijd lekker vind: mascarpone loskloppen met een beetje vloeistof (kan likeur zijn, of anders een lekkere siroop), geklopte slagroom erdoor en dat met koekjes naar keuze (Nizza's zijn hier favoriet) of een ander brossig koekje erdoor kruimelen, net voor het opdienen. Lekker rommelig, makkelijk maar wel heel lekker. Fruit erdoor is ook lekker, ik zou dan wel voor rood fruit of bosvruchten gaan. Kan in porties door het in mooie glaasjes/coupes te serveren.
Of een variant op tiramisu door ipv koffie met likeur, sinaasappelsap met cointreau te gebruiken. Ontvelde sinaasappel erop als garnering. Of met aardbeien en/of frambozen (kan prima uit de diepvries als je het blendert) en witte wijn/champagne. Ik heb ooit voor mezelf een 21-diner gekookt bij gebrek aan studentenvereniging, wel voor een wat groter publiek. Toen had ik als nagerecht een trio van tiramisu, dus de originele en bovenstaande twee varianten. Dat was een groot succes.
Ted68
29-12-2024 om 18:04
Mijn toetje: kaasplankje, en voor die die het graag zoet hebben gaat daar een chutney bij.....
We eten tomaten mozzarella salade, patatje oorlog, en kippenvleugels....
vrouw92
29-12-2024 om 18:19
Ik heb net sinds tijden weer eens Shakshuka gemaakt. Smaak lekker, maar hoeveelheid was echt teveel voor mij alleen. Ook was de onderkant wat aangebakken, dus dat heb ik weg moeten gooien. Anders zou ik het met 1 ei als lunch kunnen maken.
Was wel goed gelukt: 3 eieren, courgette, paprika, knoflook, ui, kurkuma, kerrie, komijn. Dit allemaal goed bakken. Daarna blikje tomatenpuree en tomatenblokjes.
Koreveen
29-12-2024 om 21:29
Ja Teig, we kennen elkaar al erg lang!
Owwww Moos, ik had ook zoveel plannen en to do lijstjes. Heb er een paar afgevinkt maar niet zoveel maar ik geef me maar over aan de luiigheid
Mjum GB, moet ik ook weer maken. Ik at ook witlof maar dan lekker gestoofd met paddenstoelen, spekjes en geitenkaas
Dolfje
29-12-2024 om 21:32
Koreveen schreef op 29-12-2024 om 21:29:
Ja Teig, we kennen elkaar al erg lang!
Owwww Moos, ik had ook zoveel plannen en to do lijstjes. Heb er een paar afgevinkt maar niet zoveel maar ik geef me maar over aan de luiigheid
Hier hetzelfde, ben vandaag de deur niet uitgeweest en lekker zitten lezen.
MijnNaamIsHaas73
29-12-2024 om 21:59
Koreveen schreef op 29-12-2024 om 21:29:
Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben. Wat mij helpt is om te kijken naar wat ik wel heb gedaan. En daarbij ook de luiheid te waarderen.
Dewi-Sri2
30-12-2024 om 00:22
Dank Afro, daar kan ik wel wat mee. Maar het idee van Dolf, de affogato, spreekt me ook erg aan. Ik sleur mijn bezoek mee naar de Hyper U en laat ze zelf kiezen, dan hebben we ook een leuke ochtend.