Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)

Ted68 schreef op 11-12-2024 om 20:10:

Hij doet de 24 ste....5 gangen....dus de prins doet ook wat....De andere dagen doe ik....want prins heeft Piquet.....

OK, dan is t goed     Enne... hoe laat worden we verwacht? We zijn met z'n tweeën de 24-ste...

irmaladouce schreef op 11-12-2024 om 19:08:

Dewi, ik kan naan hier zo'n beetje in iedere super kopen (maar ik woon niet in FR). Man (die is van het bakken hier thuis) heeft ze ook wel eens zelf gemaakt. Is niet moeilijk. Maar met die biryani heb ik genoeg werk, vandaar deze keer K&K.

Man gaat dadelijk kaasfondue maken (hij is ook van het geduldig roeren hier thuis : risotto , kaasfondue...). Brood, broccoliroosjes, kerstomaatjes en zuurgarnituur erbij.

Oh, ik dacht dat jij ergens ergens in de (buurt van) de elzas zat. Ik ga toch maar eens een poging wagen met een home-made naan.⁸

homemade naan is makkelijk te maken. Moet je lukken.

We hebben op het werk vandaag een winterbbq waarbij er iemand komt met een grote houtgestookte bbq. Denk dat ik daarna niets hoef, al eet ik natuurlijk sowieso niet zo veel. 

Ik heb voorlopig mijn laatste overblijfmoment op het werk. Komende 3 weken op de donderdagen vrij. In het nieuwe jaar ga ik op woensdagavond werken en weet nog niet hoe de rest van de week eruit ziet.
Ik neem 2 broodjes met kipfilet mee.
Man heeft geloof ik de laatste portie rendang uit de diepvries.

Lief maakt vanavond de vegetarische moussaka van Miljuschka, nou ja hij mopperde al dat het geen echte moussaka was (want geen aardappels) maar hij vond het toch wel smakelijk klinken. Is eigenlijk meer een ovenschotel met linzen, aubergine, rode paprika en een ricotta-sausje. Aardappels leken me ook niet meer zo nodig, met al die linzen. Ik eet later ivm een bijeenkomst op de school van de kinderen waar ik naartoe wil, dus voor mij zit er een bordje in de magnetron na afloop.

Oh ja, hier ook altijd ringen af bij 'handmatige' klusjes in de keuken. Ook bij schoonmaken trouwens, draag een ring met stenen en die wil ik niet in een sopje hebben. 

Vanavond maak ik orzo met kip, spinazie en zongedroogde tomaatjes. En parmezaan offcourse. 

Morgen eten we patat en snacks uit de airfryer met  een salade erbij. 

Zaterdag hebben we een winterbarbeque bij vrienden en volgens mij hoef ik niks mee te nemen.

Met kerst doen we 1e kerstdag diner bij schoonfamilie. Wij maken het toetje: een soesjes krans. Vorig jaar voor mijn familie gemaakt en dat was een succes: zeer makkelijk, leuk voor de kinderen om te maken en iedereen lust het. 
2e kerstdag brunch met mijn familie. Ik ben dan ook verantwoordelijk voor het toetje. Hier moet ik nog iets voor bedenken.

Dewi, ik woon in hetzelfde land als Ted, maar in een anderstalig deel. Voor naan vind je verschillende recepten op dezelfde site als de biryani. Ik vind daar de Indiaase, maar ook andere recepten goed/authentiek.

https://www.saveur.com/search/naan/

Vanavond hebben man en ik, afzonderlijk van elkaar, allebei een uitje van werk. Ik hoef vandaag dus niet over het eten na te denken.

Met gekochte soesjes neem ik dan aan Jynta? K ik zou soezen bakken niet als ‘zeer makkelijk’ classificeren namelijk (al is het wel heel leuk!) Moet denken aan een van mijn eerste cateringklussen, ik had eclairs gebakken een dag vantevoren en heel verstandig nog niet gevuld, maar al wel geglazuurd. Dat was één grote kledderboel geworden de volgende dag, glazuur uitgelopen, eclairs zacht… Erg jammer Heb geloof ik nog wel nieuwe gebakken toen. 
Ik heb wel zin om kerststol te bakken voor komende kerst maar ik moet nog even kijken of ik daar tijd (en energie, want dat schort t ook nogal aan momenteel) voor kan vinden. 
Verder ben ik vreselijk uithuizig, gister at ik tomatensoep (van mezelf) en rollade en boontjes en gratin (van de slager) op het tweemaandelijkse dorpsdiner wat ik me organiseer. Vanavond op werk, iets met aardappelpuree, langzaam gegaarde knolselderij en cranberry compote. 

Moosey schreef op 12-12-2024 om 09:51:

Met gekochte soesjes neem ik dan aan Jynta? K ik zou soezen bakken niet als ‘zeer makkelijk’ classificeren namelijk (al is het wel heel leuk!) 

Zeker kant en klare soesjes! 

Jynta1981 schreef op 12-12-2024 om 09:52:

[..]

Zeker kant en klare soesjes!

Ah, slim Jynta! Ik vind soesjes ook lastig. Ik heb al 3 keer gehad dat de boter er uit liep in de pan. Geen idee waaraan het lag, want ik deed het precies volgens het recept. Daarna heb ik de strijd maar opgegeven.

Dank je wel voor het recept voor naan, Irma. Ik moet het toch eens gaan proberen.

Vanavond wordt het een ovenschotel van zalm met venkel. Erbij misschien risotto, of gewoon witte rijst, of aardappels. Ik zie wel waar ik zin in heb.

Morgen ga ik uiensoep maken. Man heeft afgelopen zaterdag boodschappen gedaan en wist niet zeker of er nog uien waren dus we hebben die genoeg   

Ik heb voor vanavond gehakt ontdooid, dat gaat in een ovenschotel met prei, aardappelschijfjes en kerrie.

Met kneden doe ik inderdaad altijd mijn ringen af. Ook mijn horloge en armband, want die zou maar net ergens tussen glijden... Mijn nagels zijn toevallig net altijd kort bij kneedklusjes, vaak houd ik daar wel rekening mee.

Wat kerst betreft hebben wij nog weinig plannen. Een uitgebreid diner zit er toch niet in met zoon en dat hoeft ook niet. Ik houd het makkelijk voor mezelf. Ik heb een k&k kipovenschotel in de diepvries liggen die ik met kerst op tafel wil zetten. Zoon gaat goed op frietjes en aardappelpuree, dus een van die twee zal het dan daarnaast wel worden. En als het aan hem ligt, moeten er erwtjes en maiskorrels bij. Maar misschien gooi ik er nog wat groene aspergetips bij of nog iets anders. Toe zal het wel de befaamde bitterkoekjespudding uit het gezin van man moeten worden, anders haal ik k&k creme brulee om zelf af te branden. Vooraf misschien soep, of iets anders simpels. Easy kerst dus, hier.

Pasta(fusilli), hamlap en tomatensaus

Friezinnetje schreef op 12-12-2024 om 06:45:

homemade naan is makkelijk te maken. Moet je lukken.

We hebben op het werk vandaag een winterbbq waarbij er iemand komt met een grote houtgestookte bbq. Denk dat ik daarna niets hoef, al eet ik natuurlijk sowieso niet zo veel.

nou, ik ben niet bij de bbq, dus thuis maar iets klaar maken. Om een beetje in stijl te blijven wordt het een kipburger met gebakken uitjes. Daarbij wat appelmoes

De zalm heb ik in de vriezer gestopt. Er was nog zoveel witlofstamppot over waar echtgenoot erg veel zin in had. Omeletje erbij met champignons en hij is klaar. Voor mezelf maak ik wel wat sla met calamares uit de airfryer. Lekker makkelijk avondje dus.
Morgen ook, want morgenmiddag gaan we lekker warm lunchen in het dorp, dan komt het dus weer niet van zalm.
De lamsbout heb ik ook maar in de vriezer gestopt, want ik weet nog niet of ik zaterdag wel zin heb in al dat werk. En zo te voelen heeft de slager bij de Hyper U me een stuk met bot gegeven, terwijl ik had gevraagd zonder. Dat wordt weer uitbenen. Toch eens een goed uitbeenmes zien te scoren.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.