Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)

Soe-Oen?

gister had lief groentesoep gemaakt met rundvlees van een boerderij uit de buurt. Had vier uur opgestaan maar was nog steeds erg taai Verder lekker
Vandaag maakte ik grote pasta met venkel, paprika, ui en knoflook. En het restje groentesoep wat ik in liet koken. Was erg lekker. Verder maakte ik vandaag ook weer eens kaas, ik wil in de kerstvakantie wel weer een wat grotere batch maken maar wilde testen of m’n stremsel het nog doet. Blijkbaar wel. Dus nu staan er 2 fetaatjes to be uit te lekken op het aanrecht. Morgenochtend even snijden en in de pekel leggen. 

Oh ja, fijn Klaas voor wie er aan doet! Wij gaan zo lekker naar een concert in leuke kleine zaal waar we te weinig komen, van een hele gave pianist die iets tussen jazz en minimal in doet. Zin in. 

Moosey schreef op 05-12-2024 om 18:30:

Soe-Oen?

gister had lief groentesoep gemaakt met rundvlees van een boerderij uit de buurt. Had vier uur opgestaan maar was nog steeds erg taai Verder lekker
Vandaag maakte ik grote pasta met venkel, paprika, ui en knoflook. En het restje groentesoep wat ik in liet koken. Was erg lekker. Verder maakte ik vandaag ook weer eens kaas, ik wil in de kerstvakantie wel weer een wat grotere batch maken maar wilde testen of m’n stremsel het nog doet. Blijkbaar wel. Dus nu staan er 2 fetaatjes to be uit te lekken op het aanrecht. Morgenochtend even snijden en in de pekel leggen.

Irritant hè? Ik had dat vorige week bij mijn rendang van runderwang, die heeft 8 uur staan sudderen voordat hij eetbaar was.

Heel veel plezier Yette, ik hoop dat je een supertijd hebt! En dat in dat heerlijke weer. Ik ben jaloers, zelfs hier in redelijk zuidelijk Frankrijk is het bizar kil en winderig, brrrr.

Vandaag ayam pedis gemaakt met een simpele salade met haricots verts en chinese kool. Kroepoek erbij, maar de franse kroepoek is ontzettend flauw. Men is hier niet gek op uitgesproken smaken. Ik wel .

Man gaat vanavond met een vriend naar voetbal en eet daar dus ik moet nog wat voor mezelf verzinnen. Geen idee dus nog.

Ik ben door de vriezer voorraad pastasaus heen, dus slinger zo de slowcooker aan voor een grote pan pastasaus.
Dat eten we dus vanavond ook meteen, met pasta uiteraard.

Ik ben de vriezer aan het leger maken, dus we eten vanavond hapjes: had nog een pie met kip en een quiche met kip (beiden k&k). Erbij wraps met gerookte zalm, spinazie en komkommer, tomatensalade en Turks brood met smeersels. Denk dat de frutjes juichen, want dat lusten ze allemaal graag. 

Door jullie posts hier, kreeg ik zin in nasi en dat gaat het vandaag worden. Rijst is al gekookt, hoef ik alleen nog maar te kruiden en op te bakken. Ik doe er wat atjar naast, satésaus, kroepoek en een paar gebakken eitjes. Door de rijst waarschijnlijk wat gewokte groenten, ik denk ui en prei. Ah en de snijbonen moeten op, die doe ik er maar ‘gewoon’ gekookt naast met wat sesamolie.

Hier moet ook de vriezerleeg: eet de gevulde kool bladeren van gisteren,met een kippepootje erbij. En een komkommersalade.

Spaghetti en morgen snert.

couscous met gehakt/mais/paprika en wat bonen

yette

yette

06-12-2024 om 16:41 Topicstarter

Hoi 
Even ochtendkoffie in mijn eentje. Ik was om 4.00 klaarwakker. Jetlag. 
Woensdag na aankomst aten we Mexicaanse paprikasoep en een salade, gevolgd door een gezellige avond met visite en veel wijn. Gisteren was ik 's ochtends alleen 'thuis' tijdens die aardbeving. Buiten het tsunami-alarm op mijn telefoon, was er eigenlijk weinig aan de hand. Heb wel meteen opgezocht hoeveel meter ik boven de zeespiegel zat ... 50 meter. Dat leek me wel veilig Verder was het de hele dag natuurlijk wel het onderwerp van gesprek. Gelukkig liep het met een sisser af. Dus kan ik zonder schuldgevoel zeggen dat het bijzonder was om het mee te mogen maken 's Avonds aten we heerlijke pasta met gerookte zalm en waren er weer gasten, gezelligheid en veel drank. 

Vanavond hier 'thuis' een groot feest met live muziek. We gaan daarvoor oa tortillas met geslowcookte pulled pork maken en brie in bladerdeeg. En morgen staat er een wijntoer op het programma. 

Denk dat ik maandag de hele dag ga slapen 

Klinkt goed, Yette, en gelukkig maar dat je weinig van de aardbeving hebt meegekregen. Of er in elk geval weinig last van hebt gehad.

Ik heb net rijst gekookt en kip tandoori gebakken, nu zoon halen en dan nog groente wokken. Van de rijst heb ik meteen een weeshuisvoorraad gekookt, zodat er wat porties de diepvries in kunnen, hoewel daar heel weinig ruimte is... Nouja, creatief puzzelen dan maar.

Behalve de aardbeving, al viel die mee, klinkt het allemaal fijn Yette !

Man gaat zo weg en ik eet een kom soep en een  broodje met kipfilet of kaas en sla. 

Wat super allemaal Yette (behalve de aardbeving, maar zo te lezen is dat gelukkig goed afgelopen). Nog heel veel plezier daar, deze week.

Ik ga vanavond een klein beetje kerstdiner oefenen. Wat het eten betreft is het jammer dat kerst niet een week duurt, want ik barst van de ideeën. Op 1e kerstdag natuurlijk onze traditionele fruits-de-mer, en ik wil de dagen daarna confit de canard maken met rodekool en aardappelpuree met truffel (wij zijn verzot op truffel), er staat nog beef wellington op het programma en vanavond probeer ik onglet met pepersaus en risotto met cèpes, ook met wat truffelolie. Ja, ik weet het, truffelolie is altijd nep, maar wel erg lekker.

Ik blijf met grote ogen kijken naar de Franse kerstgewoontes. De ganzen- en eendenlever wordt met pallets tegelijk de winkels uitgedragen, evenals de oesters. Helaas griezel ik van oesters. De levers worden vaak geserveerd op ontbijtkoek, die voor de gelegenheid extra gepeperd wordt. Ik snap nu waar de term peperkoek vandaan komt. Het is tamelijk pittig, maar erg lekker, ook zonder lever, zeker met de gezouten Guérande-boter. Ik loop door de supermarkten als een kind door een snoepwinkel (dat zijn ze eigenlijk ook), en ik moet hard werken om deze maand geen kilo's aan te komen! Heel hard NEEEE zeggen tegen mezelf.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.