Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)

Dolfje schreef op 23-11-2024 om 09:38:

Ik had vorige week uiensoep, vind dat in een restaurant ook altijd zo lekker. Krijg dat als ik het zelf maak nooit zo lekker.

Uiensoep maak ik alleen als ik veel inspiratie en geduld heb. Vooral het smoren van de uien vraagt een hoop geduld: minimaal een half uur, liever langer. Maar vooral voor die tijd ben ik al een dag kwijt aan het trekken van een goede bouillon en het maken van een fond. Daarom maak ik het maar maar af en toe, lang niet altijd zin in.

Gefeliciteerd Moos en Teig!

En wat goed van jouw echtgenoot dewi! Fijn zo'n handige man! En die culinaire man van Ted is ook top!

Wij eten paella vandag (zondag).

Als ik zo lees over de uiensoep dan moet ik nog maar eens bedenken of dat wel wat wordt. Geduld om te smoren lukt wel maar zelf bouillon maken ga ik niet aan beginnen 

Ik en geduld   

Met een blokje wil het ook best lukken hoor Haas. Maar de uien de tijd geven is wel essentieel. 

Het Babettes Feast-diner was fantastisch. Echt zo lekker gegeten (vooraf een soepje, had eigenlijk schildpad-soep moeten zijn maar dat kan natuurlijk niet meer toen blini’s met zure room en viseitjes, toen het klapstuk: Kwartels in sarcofaag () uitgebeende kwarteltjes gevuld met truffeltapenade en eendenlever en dan opgerold en dichtgebonden als een soort mummie, in een bakje van korstdeeg. Toe nog baba au rhum met fruit. Oh en eerst nog kaas. Héél decadent allemaal maar ook echt lekker en een erg feestelijk begin van mijn verjaardag

Gefeliciteerd Moos! Weer wat geleerd: Babettes feest. 
Voor de uiensoep speel ik vals: ik koop een potje Bellamy’s uien bij Crisp, knikker het door een potje runderbouillon van de kleinste soepfabriek en voeg wat tijm en drank (port) toe. Tadaaa. 

Gefeliciteerd Moos! 

Uiensoep bestellen wij juist nooit in een restaurant, omdat we die van mij zo lekker vinden... Idd uien goed smoren. Ik doe er eigenlijk altijd een bouillonblokje bij, meestal kip, soms groente. En een schep bloem meebakken om te binden (na het smoren van de uien). Misschien binnenkort weer eens maken, is lang geleden. 

Fijn, Dewi, dat je vaatwasser het weer doet! Scheelt een berg werk en frustratie. 

Ted: leuk, zo'n hobbykok! Het klinkt allemaal heel erg goed!

Ik maak vanavond wraps met gehakt, courgette en zwarte bonen. Of kidneybonen, als die in de kast staan, straks een checken. Oh en uiteraard met ui en 3x K: kaas, komijn en knoflook. 

yette

yette

24-11-2024 om 07:33 Topicstarter

Ik ben een weekendje logeren. Gisteren aten we een uitgebreide borrelplank en pompoensoep met oa chorizo. 

yette

yette

24-11-2024 om 07:33 Topicstarter

Oh, en van 💜e Moos! 

Hartelijk gefeliciteerd Moos!

Gefeliciteerd Moos
Uiensoep, lekker idd. 

Ik ga straks pastasaus maken, en daarvan gaat een deel in de vriezer en ik eet er vandaag van. 
Gisteren pompoensoep met pittig gehakt erdoor. 

Het eten was gisteren erg lekker....Vandaag maak ik ree,met spinazie spaetzli,en rodekool....En doe er voor de niet groente eters een komkommer salade bij...

Recept gefrituurd eigeel: laagje paneermeel in een tupperware.Eitjes delen....eigeel op de paneermeel . Daarna nog een laagje  erover en invriezen. Zonnebloemolie verhitten.Eigeel bollen door een losgeklopt  eitje halen,en nogmaals door paneermeel... Ca 3. Minuten in de olie. De kern is dan nog vloeibaar.

En gefeliciteerd Moos!

Ik heb een bak soep uit de diepvries gehaald want die zit weer veel te vol.
Halen we er nog wat dim sum bij dadelijk.

Ted68 schreef op 24-11-2024 om 09:35:

Het eten was gisteren erg lekker....Vandaag maak ik ree,met spinazie spaetzli,en rodekool....En doe er voor de niet groente eters een komkommer salade bij...

Recept gefrituurd eigeel: laagje paneermeel in een tupperware.Eitjes delen....eigeel op de paneermeel . Daarna nog een laagje erover en invriezen. Zonnebloemolie verhitten.Eigeel bollen door een losgeklopt eitje halen,en nogmaals door paneermeel... Ca 3. Minuten in de olie. De kern is dan nog vloeibaar.

Oeh mooi klinkt dit Ted! Ik dacht misschien de eieren rauw invriezen, dan kun je daarna het eiwit makkelijk van de dooier breken en dan paneren, maar ik denk dat het paneren dan misschien lastiger gaat, omdat iets wat bevroren is toch altijd vochtig wordt door condens. Leuk, ga ik een keer proberen. 

Oh en dank voor de felicitaties

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.