Eten Eten

Eten

Vegetarisch eten en gasten

Stel dat jullie thuis vegetarisch eten en je krijgt gasten die niet vegetarisch zijn, halen jullie dan speciaal vlees voor de gasten of moeten ze dan ook vegetarisch mee-eten?
Ik doe zelf het laatste (dus vegetarisch mee-eten), maar kreeg daar commentaar op van mijn niet-vegarische moeder. 


Anouk1234 schreef op 21-08-2024 om 10:15:

[..]

Die cadeaukaart geeft mijn moeder dan ook altijd aan mij.

Ik krijg die cadeaukaart ook maar er is zat wat je er ook van kunt kopen. Ik neem vaak ook potjes kruiden van conimex en sambal en ketjap.

watertoren schreef op 21-08-2024 om 10:28:

[..]

Ik krijg die cadeaukaart ook maar er is zat wat je er ook van kunt kopen. Ik neem vaak ook potjes kruiden van conimex en sambal en ketjap.

Precies. Er zijn genoeg "gewone" boodschappen van te kopen. Ik vul zelf altijd mijn peulvruchtenvoorraad (blikken) er van aan.

Herfstappeltaart schreef op 21-08-2024 om 10:31:

[..]

Precies. Er zijn genoeg "gewone" boodschappen van te kopen. Ik vul zelf altijd mijn peulvruchtenvoorraad (blikken) er van aan.

Ja en ook aardappelen en eieren en nog meer. 

Ik krijg zo'n vibe van 40 jaar geleden van dit topic. Van die mensen die dachten dat olijfolie en ander mediterraan "voer" vergif was en dan zelf maar aardappelen en gehaktballen in blik mee op vakantie namen. Ik wist niet dat sommige mensen nog steeds zo beperkt en benauwd zijn.

Ik snap dat niet iedereen van kikkererwten houdt, ik vind het zelf heel erg van de bereiding afhangen. En pure bleekselderij vind ik ook onsmakelijk, maar in bepaalde gerechten is het dan weer onmisbaar.

Maar dat hele idee van "vegetarisch=vies"? Dat vind ik echt de grootste domkopperij. Dan lust je dus ook geen patat, boterham met kaas of chocolade-ijs. Allemaal vegetarisch.
Dan heb ik echt het idee dat je ooit in de jaren '80 eens een vieze bonenburger hebt gehad en het daarbij hebt gelaten, en dat dat dan je beeld is van vegetarisch.

Ontopic: ik eet zeer beperkt vlees, in veel gerechten mis ik vlees niet eens, en ik vind het onzin als vegetariers vlees voor mij koken. Een aangetrouwde nicht heeft dat wel eens gedaan en dat vond ik echt onnodig.

Als ik bij vegetariërs ga eten verwacht ik niet dat ze vlees voor mij maken. Maar als ze vragen of ik wensen heb dan zeg ik wel dat ik dingen als linzen, alles wat boonvormig is (wit, bruin, kidney, etcetera) niet lust op sperziebonen na. Dat zeg ik sinds ik ooit dacht dat het wel los zou lopen en een chili sin carne voorgeschoteld heb gekregen. Alleen maar bonen in een sausje, that's it. Ik wist niet waar ik het zoeken moest en kreeg het niet weg zonder kokhalsen, zo gênant. Heb het niet op kunnen krijgen. Heel vervelend voor de gastvrouw natuurlijk ook, daarom zeg ik het nu gewoon eerlijk.

Maar een vegetarische pasta ofzo vind ik helemaal prima. Van een vegetarische barbeque zou ik denk ik wat minder fan zijn, ik ben niet zo'n kale gegrilde maiskolf mens. Maar dan snack ik gewoon van de broodjes kruidenboter en salades ofzo en laat ik de barbeque groentes links liggen als ze me niet aan staan, of ik neem 1 dingetje uit beleefdheid ofzo.

Als vegetariërs bij mij eten maak ik altijd een gewoon vleesgerecht (al mijn signature dishes zijn met vlees namelijk), maar dan vervang ik het vlees door iets anders voor de vegetarische eters en eet ik zelf de vlees versie. Bijvoorbeeld flammkuchen met spekjes vervang ik dan door flammkuchen champignons, en dan eet ik zelf die met spekjes.

Rockstar schreef op 21-08-2024 om 11:24:

Als ik bij vegetariërs ga eten verwacht ik niet dat ze vlees voor mij maken. Maar als ze vragen of ik wensen heb dan zeg ik wel dat ik dingen als linzen, alles wat boonvormig is (wit, bruin, kidney, etcetera) niet lust op sperziebonen na. Dat zeg ik sinds ik ooit dacht dat het wel los zou lopen en een chili sin carne voorgeschoteld heb gekregen. Alleen maar bonen in een sausje, that's it. Ik wist niet waar ik het zoeken moest en kreeg het niet weg zonder kokhalsen, zo gênant. Heb het niet op kunnen krijgen. Heel vervelend voor de gastvrouw natuurlijk ook, daarom zeg ik het nu gewoon eerlijk.

Maar een vegetarische pasta ofzo vind ik helemaal prima. Van een vegetarische barbeque zou ik denk ik wat minder fan zijn, ik ben niet zo'n kale gegrilde maiskolf mens. Maar dan snack ik gewoon van de broodjes kruidenboter en salades ofzo en laat ik de barbeque groentes links liggen als ze me niet aan staan, of ik neem 1 dingetje uit beleefdheid ofzo.

Als vegetariërs bij mij eten maak ik altijd een gewoon vleesgerecht (al mijn signature dishes zijn met vlees namelijk), maar dan vervang ik het vlees door iets anders voor de vegetarische eters en eet ik zelf de vlees versie. Bijvoorbeeld flammkuchen met spekjes vervang ik dan door flammkuchen champignons, en dan eet ik zelf die met spekjes.

Dan kon jouw gastvrouw niet goed koken. Een chili sin carne kan ook vol groenten zitten (en inderdaad ook kidneybonen). Bij mij overheersen de paprika, uien, tomaten en mais. Maar inderdaad, een chili helemaal zónder bonen wordt wel lastig 

als vleeseter zou ik trouwens ook zelf geen vlees gaan eten als ik vegetarische gasten zou krijgen. Als moslim vrienden komen eet ik zelf ook geen speklap. En ik drink ook geen wijn als die vriendin komt met alcoholisme. Je kunt je als gastheer toch prima een avondje aanpassen? 

Poms schreef op 21-08-2024 om 09:30:

[..]

Dat geloof ik best. Maar het is net als met kinderen, sommige dingen moet je leren eten en dus vaker dan één keer proeven. Dan kun je het waarschijnlijk wel waarderen. Bovendien zijn er tig verschillende bereidingswijze waarmee je kunt experimenteren. Alleen met een aubergine kun je door een pasta doen zoals hier maar je kunt het ook Oosters bereiden door met hoisin te lakken. Of te roken en dan baba ganoush van te maken. Maar goed, dan moet je je smaak wel willen ontwikkelen natuurlijk. Vermoedelijk vond je wijn ook niet direct lekker en heb je even gezocht naar de smaak die bij jou past?

Sorry TO, ik dwaal een beetje af.

Ik heb als kind te vaak gedwongen moeten eten, dus toen ik op mezelf ging heb ik me voorgenomen dat ik mijzelf de vrijheid gun om sommige dingen niet te eten. Ook proberen is voor mij daardoor vaak moeilijk.

Herfstappeltaart schreef op 21-08-2024 om 11:27:

[..]

Dan kon jouw gastvrouw niet goed koken. Een chili sin carne kan ook vol groenten zitten (en inderdaad ook kidneybonen). Bij mij overheersen de paprika, uien, tomaten en mais. Maar inderdaad, een chili helemaal zónder bonen wordt wel lastig

Het was een student dus dat sluit ik niet uit. Ik heb het later nogmaals gegeten, dit keer gewoon met vlees en nu zat er ook rijst bij. Met heel veel rijst ging het wel, maar ik vind de textuur van bonen gewoon heel naar dus ik was er alsnog geen fan van.

Poms schreef op 21-08-2024 om 11:43:

als vleeseter zou ik trouwens ook zelf geen vlees gaan eten als ik vegetarische gasten zou krijgen. Als moslim vrienden komen eet ik zelf ook geen speklap. En ik drink ook geen wijn als die vriendin komt met alcoholisme. Je kunt je als gastheer toch prima een avondje aanpassen?

Ik pas me aan door wat vegetarisch op tafel te zetten, ik snap niet zo goed wat het probleem is als ik zelf gewoon een stukje vlees op mijn eigen bord heb om zelf op te eten. Het voorbeeld van de vriendin met alcoholisme vind ik heel anders trouwens, dan zou ik zelf natuurlijk geen wijn gaan drinken. Maar andersom drink ik geen wijn als een ander wel wijn heeft, want dat lust ik niet. Wil diegene wijn drinken is dat prima, maar dan drinkt hij het alleen.

ik pas mijn eten: baksels, taart, soep, hapjes,  diner en toetjes altijd aan op de gast met het meest diervriendelijke dieet. Vegetarisch dan vegetarisch (ben ik zelf ook) komt familie die veganisten zijn dan vegan. Is soms een uitdaging maar leerzaam. Ik eet daar ook regelmatig en leer steeds meer bij. Komt familie die wel vlees eet dan doe ik extra mijn best op iets vegetarisch. Ik zie het dan als een kans reclame te maken. Anders zegt iemand tot zijn dood dat het vieze troep is. Ik houd niet van die starheid. Als iemand zegt ik houd niet van groenten of ik houd niet van fruit vind ik dat ook nonsens. Er zijn binnen een categorie 1001 smaken. 

ik zou een vegetarische maaltijd verwachten als ik bij jou kom eten. 
als jij bij mij komt eten zorg ik dat jij vegetarisch kunt eten. 

voor mij is het heel simpel. 

ik eet alles dus zijn er geen beperkingen in wat je mij wel of juist niet kunt geven (los van of ik iets lekker vind of niet) en dat kan dus ook zonder vlees zijn.

jij eet geen vlees dus jij hebt wél een beperking in wat je kunt eten en dat kan dus nooit met vlees zijn.

moeilijker wordt het volgens mij niet. 

Poms schreef op 21-08-2024 om 11:43:

als vleeseter zou ik trouwens ook zelf geen vlees gaan eten als ik vegetarische gasten zou krijgen. Als moslim vrienden komen eet ik zelf ook geen speklap. En ik drink ook geen wijn als die vriendin komt met alcoholisme. Je kunt je als gastheer toch prima een avondje aanpassen?

natuurlijk kun je je aanpassen, maar ik vind het ook al helemaal ok als je zorgt voor je gast zelf. 

en dat houdt idd in dat je geen shotjes-feestje houdt als je vriendin met alcoholisme komt. 

bij vegetarische eters kun je goed voor hen zorgen. zo is mijn neefje (10) sinds een paar jaar als enige in het gezin vegetarisch en sindsdien is het een sport van onze hele familie geworden om bij etentjes voor hem hetzelfde eten te regelen, maar dan de vegetarische versie. dus met kerst had ook hij carpaccio en alle andere gerechten. 

en iedereen wil dat proeven dus we hebben altijd "zijn eten" een beetje meer omdat iedereen het superinteressant vindt. 

Haha ja, dat is altijd wel het lastige van etentjes waarbij zowel vlees- als vegavarianten worden geserveerd. De vegetarische schotels zijn vaak als eerste op

Ik ben een lange tijd veganist geweest in de tijd dat dat niet hip was. Als ik dan ergens kwam eten dan was altijd mijn veganistische optie het eerste op, vaak zelfs voor  ik zelf kon pakken. Ik vond dat altijd ook asociaal. Als vleeseter kun je alles eten en ik dus niet, dus heeft de vleeseter alle keus nog en ik kan het doen met een stukje stokbrood als dat er is.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.