Eten Eten

Eten

Vegetarisch eten en gasten

Stel dat jullie thuis vegetarisch eten en je krijgt gasten die niet vegetarisch zijn, halen jullie dan speciaal vlees voor de gasten of moeten ze dan ook vegetarisch mee-eten?
Ik doe zelf het laatste (dus vegetarisch mee-eten), maar kreeg daar commentaar op van mijn niet-vegarische moeder. 


MMcGonagall schreef op 20-08-2024 om 22:23:

Een van mijn kinderen eet vegetarisch. Als ze hier is maak ik meestal iets met vlees apart of bijvoorbeeld spring rolls met verschillende vulling, waaronder een vegetarische versie met peulvruchten of tofublokjes. Ik vind het lastiger als het helemaal plantaardig moet zijn, dan kom ik niet verder dan spannend gebakken groente. Vegetarische kaas is echt niet weg te krijgen dus dat doe ik die mensen niet aan.

Ik (vega, niet vegan) kies juist altijd voor plantaardige kaas waar mogelijk, omdat ik het simpelweg lekkerder vind, dus wat dat aangaat...

Marty1984 schreef op 21-08-2024 om 01:57:

[..]

En dat vind ik dus smeerlapperij en gewoon goor . (Naast alle bonen, linzen, kikkererwten, ...)

De eerste die mij dat voorzet als "heerlijk alternatief voor normale spaghettisaus" vindt de inhoud van zijn spaghettisaus in het toilet terug.

Als ik het vantevoren weet eet ik kale pasta. Of ik kom gewoon niet, als je mij denkt te vergiftigen met dat spul.

Vind het knap dat je dat zonder uberhaubt te proeven kunt zeggen.

En de manier waarover je over voeding praat is ook erg extreem: vergiftigen, smeerlapperij. 

Beetje wat een boer niet kent dat vreet hij niet.

Reageer je in je off-line leven ook zo extreem?

Marty1984 schreef op 21-08-2024 om 01:57:

[..]

En dat vind ik dus smeerlapperij en gewoon goor . (Naast alle bonen, linzen, kikkererwten, ...)

De eerste die mij dat voorzet als "heerlijk alternatief voor normale spaghettisaus" vindt de inhoud van zijn spaghettisaus in het toilet terug.

Als ik het vantevoren weet eet ik kale pasta. Of ik kom gewoon niet, als je mij denkt te vergiftigen met dat spul.

Doe normaal joh.

IngridT schreef op 21-08-2024 om 00:43:

[..]

Jaaaaaaa. Linzen ipv gehakt. Zo doe ik het ook. Ik neem alleen gedroogde ( oranje) linzen en laat ze een uurtje mee pruttelen

Ook zeker een goed idee! Dan af en toe kijken en of nog wat water bij moet denk ik? Vanwege het water dat de gedroogde linzen opnemen?

@Poms: bedankt, goed idee, linzen erdoor. Dat doe ik in een quiche ook regelmatig. Goede eiwitten en vult lekker. 

Marty1984 schreef op 21-08-2024 om 01:57:

[..]

En dat vind ik dus smeerlapperij en gewoon goor . (Naast alle bonen, linzen, kikkererwten, ...)

De eerste die mij dat voorzet als "heerlijk alternatief voor normale spaghettisaus" vindt de inhoud van zijn spaghettisaus in het toilet terug.

Als ik het vantevoren weet eet ik kale pasta. Of ik kom gewoon niet, als je mij denkt te vergiftigen met dat spul.

Hahaha. Hou op met me. De smaakontwikkeling van een opstandige kleuter illustreer je hier vrij accuraat. Appelmoes over je kale pasta wellicht? 😂

Ik ben een hele kieskeurige eter, dus wat ik thuis leerde was te zeggen dat ik het niet lekker vond, i.p.v. dat het eten vies was. (De term vies eten reserveren we thuis voor iets dat echt mislukt is, en dat dus niemand lekker vind).
Maar als je geen bonen en aanverwanten lust, dan zal men daar toch wel rekening mee houden als je dat meldt? Gelukkig zijn er nog genoeg andere vegetarische opties.

Met sommige mensen kun je beter koffie gaan drinken.

Maar om op de vraag terug te komen, ik ben vegetariër en kook vegetarisch voor mensen die hier eten, ik haal en maak geen vlees voor ze. Voor zover ik weet verwacht ook niemand dat van me, ik heb ze er nooit over gehoord tenminste.

Poms schreef op 20-08-2024 om 23:09:

De gemiddelde Italiaan haalt z’n neus op natuurlijk, en volgens de letter van de wet mag het geen ragû heten. Maar goed.

Nodig:
Aubergine
Courgette
Bleekselderij
Wortel
Paprika
Mutti polpa (2blikken)
Linzen
Ui, knoflook, gerookte paprikapoeder, venkelzaad (niet te zuinig), chili flakes (ook niet te zuinig, proef halverwege even), peper, zout, rode wijn, snufje suiker.

(Hoeveelheden een beetje naar wat je in huis hebt of wat je lekker vindt. Het luistert niet zo nauw. Ik maak altijd veel en vries een deel in).

Snijd de groente in stukken en leg ze op een bakplaat. Ruim goeie olie, gerookte paprika, venkelzaad en gemalen peper en zout erover. Schuif voor een half uur in de oven op 180 graden.

Verwarm goeie olijfolie in een ruime braadpan. Bak ui en knoflook aan en schep de groente over in de pan. Bak nog even aan en dan de blikken mutti polpa erbij en een scheut rode wijn. Klein beetje suiker erbij en indien nodig wat water. Niet teveel, het moet niet te waterig/dun worden. Lekker voor een paar uur op een laag vuur laten pruttelen. Daarna de boel pureren met de staafmixer tot het een stevige saus is. Proef even of het genoeg op smaak is. Daarna blik linzen erdoor.

Serveren met tagliatelle of spaghetti. Indien gewenst nog wat verse rucola, basilicum en kalamata olijven erbij. En ik maak zelf altijd arme lui’s parmezaan erbij (pangrattato) voor erover. Nog een draai peper en klaar!

Ik geloof echt dat jij goed kunt koken hoor maar in dit recept zitten echt veel dingen die ik niet lekker vind zoals aubergine, courgette, bleekselderij, linzen. En ja ik weet hoe het smaakt. Ik zeg nooit dat ik iets niet lus als ik het nog nooit geproefd heb.

watertoren schreef op 21-08-2024 om 09:20:

[..]

Ik geloof echt dat jij goed kunt koken hoor maar in dit recept zitten echt veel dingen die ik niet lekker vind zoals aubergine, courgette, bleekselderij, linzen. En ja ik weet hoe het smaakt. Ik zeg nooit dat ik iets niet lus als ik het nog nooit geproefd heb.

Dat geloof ik best. Maar het is net als met kinderen, sommige dingen moet je leren eten en dus vaker dan één keer proeven. Dan kun je het waarschijnlijk wel waarderen. Bovendien zijn er tig verschillende bereidingswijze waarmee je kunt experimenteren. Alleen met een aubergine kun je door een pasta doen zoals hier maar je kunt het ook Oosters bereiden door met hoisin te lakken. Of te roken en dan baba ganoush van te maken. Maar goed, dan moet je je smaak wel willen ontwikkelen natuurlijk. Vermoedelijk vond je wijn ook niet direct lekker en heb je even gezocht naar de smaak die bij jou past?

Sorry TO, ik dwaal een beetje af. 

Slekire schreef op 20-08-2024 om 20:01:

als het over eten gaat durf ik best op te scheppen ik kook vegetarisch en enorm lekker. Vrienden komen graag bij ons eten, ook de grootste vleeseters. Ik hou zelfs elke zomer een grote uitgebreide barbecue, daar maakt mijn man ook wat vlees bij, maar t is zeker 80% vegetarisch en alles wordt met smaak schoon opgegeten, door iedereen.

Dat ligt maar net aan de mensen met wie je om gaat. Vaak is het een beetje soort zoekt soort. Mijn vrienden zouden niet blij zijn met een vegetarische BBQ. Dat weet ik zeker. Wij BBQen wel vaak bij elkaar. Koken is mijn hobby en ik durf daar ook best over op te scheppen. 

@TS: Als jij vegetarisch bent, zou ik ook voor gasten vegetarisch koken. Als gast zou ik ook niets anders verwachten.

@Watertoren: Jij zit wat dit onderwerp betreft echt in een hele bijzondere bubbel. Ik heb werkelijk nog nooit van iemand anders gehoord of gelezen dat ze zich alleen onder vleeseters/vegetariërs bewegen (jouw "soort zoekt soort" bewering).

Poms schreef op 21-08-2024 om 09:30:

[..]

Dat geloof ik best. Maar het is net als met kinderen, sommige dingen moet je leren eten en dus vaker dan één keer proeven. Dan kun je het waarschijnlijk wel waarderen. Bovendien zijn er tig verschillende bereidingswijze waarmee je kunt experimenteren. Alleen met een aubergine kun je door een pasta doen zoals hier maar je kunt het ook Oosters bereiden door met hoisin te lakken. Of te roken en dan baba ganoush van te maken. Maar goed, dan moet je je smaak wel willen ontwikkelen natuurlijk. Vermoedelijk vond je wijn ook niet direct lekker en heb je even gezocht naar de smaak die bij jou past?

Sorry TO, ik dwaal een beetje af.

Ik ben 59 en ik weet wel hoe smaak werkt hoor. Natuurlijk heb ik courgette enz. meerdere keren geproefd op verschillende manieren. Wijn vond ik als kind zijnde al lekker en bier ook. 

Lieveheersbeest schreef op 21-08-2024 om 09:37:

@TS: Als jij vegetarisch bent, zou ik ook voor gasten vegetarisch koken. Als gast zou ik ook niets anders verwachten.

@Watertoren: Jij zit wat dit onderwerp betreft echt in een hele bijzondere bubbel. Ik heb werkelijk nog nooit van iemand anders gehoord of gelezen dat ze zich alleen onder vleeseters/vegetariërs bewegen (jouw "soort zoekt soort" bewering).

Ik heb het over de mensen met wie ik om ga en waarmee ik samen eet.

Anouk1234

Anouk1234

21-08-2024 om 10:15 Topicstarter

Peaches schreef op 20-08-2024 om 20:44:

[..]

Dit! Weet je nog die cadeaukaarten van een loterij, waarmee je dan vegetarische producten kon kopen? Nou, de wereld was te klein. 'Die gore rommel eet ik niet'. Okee.. dus je eet geen friet, brood, groenten..

Die cadeaukaart geeft mijn moeder dan ook altijd aan mij.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.