Eten Eten

Eten

Keukenmachine (mixer) en/of hakmolen

Moosey schreef op 01-11-2024 om 09:48:

Stel dat je een aparte standmixer overweegt: kijk eens naar een Maxima. Erg goed budget merk. Voor eens in de maand zou ik echt geen KitchenAid gaan kopen. En vergis je trouwens niet in het gewicht van zo’n standmixer, ze pakken ook vrij onhandig vast. Dus in de praktijk zou ik bang zijn dat ie in de kast zou blijven staan.
En in z’n algemeenheid: overweeg ook ns tweedehands. Bosjes mensen waarbij zo’n apparaat nooit de kast uit komt en die m op marktplaats zetten.

Ik heb een Kitchenbrother, ook geen A-merk maar hij voldoet goed. Hij staat in het gootsteenkastje met een handdoek eronder (anders zuigt hij zich vast aan de bodem) en een handdoekje erover tegen beschadigen. Zo gepakt als ik hem wil gebruiken.

PhilDunphy

PhilDunphy

01-11-2024 om 17:22 Topicstarter

Echt super bedankt allemaal, ik lees alles! 

Ik zit een beetje op de wip nu. Na alle reacties te hebben gelezen en al jullie apparaten te hebben opgezocht, denk ik dat de Kenwood CS3200XL/CS5200XL het beste aansluit bij mijn situatie. Die heeft drie kommen, dus geschikt voor het grote en kleine werk. Sterk genoeg voor het zware pizza/brood deeg, maar ook met de accessoires (evt bij te kopen) die ik nodig heb (raspen, citruspers). 
Ik merk dat ik alleen een beetje mijn beeld moet ombuigen, naar dat je in zo'n apparaat ook prima deeg kan maken. Door programma's als Heel Holland Bakt heb ik een beetje het beeld gekregen dat je echt zo'n klassieke Artisan achtige keukenmachine nodig hebt als je wat verder wil ontwikkelen met bakken. En dacht ik altijd dat een foodprocessor nooit zou voldoen.

Mocht iemand daar nog een ervaring over kunnen delen, dan is dat welkom. Misschien niet specifiek over de kenwood, maar over deeg maken in een (goede) foodprocessor. Dan kan ik hopelijk overstag en (naar ik hoop met Black Friday met nog wat korting) met een gerust hart zo'n Kenwood aanschaffen 

https://shop.action.com/nl-nl/p/5054061502527/petra-keukenmixer-zwart?utm_source=awin&utm_medium=affiliate&utm_content=538347&awc=25288_1730909816_c0369832ce10f6b0530f008acd6048d5 
Deze wordt online op verschillende plekken geprezen...(er stast niks bij van affiliate link maar zeker weten doe je dat nooit natuurlijk) ik heb er verder geen ervaring mee zelf, maar wie weet kan je iets met deze tip.

PhilDunphy schreef op 01-11-2024 om 17:22:

Echt super bedankt allemaal, ik lees alles!

Ik zit een beetje op de wip nu. Na alle reacties te hebben gelezen en al jullie apparaten te hebben opgezocht, denk ik dat de Kenwood CS3200XL/CS5200XL het beste aansluit bij mijn situatie. Die heeft drie kommen, dus geschikt voor het grote en kleine werk. Sterk genoeg voor het zware pizza/brood deeg, maar ook met de accessoires (evt bij te kopen) die ik nodig heb (raspen, citruspers).
Ik merk dat ik alleen een beetje mijn beeld moet ombuigen, naar dat je in zo'n apparaat ook prima deeg kan maken. Door programma's als Heel Holland Bakt heb ik een beetje het beeld gekregen dat je echt zo'n klassieke Artisan achtige keukenmachine nodig hebt als je wat verder wil ontwikkelen met bakken. En dacht ik altijd dat een foodprocessor nooit zou voldoen.

Mocht iemand daar nog een ervaring over kunnen delen, dan is dat welkom. Misschien niet specifiek over de kenwood, maar over deeg maken in een (goede) foodprocessor. Dan kan ik hopelijk overstag en (naar ik hoop met Black Friday met nog wat korting) met een gerust hart zo'n Kenwood aanschaffen

Hoi, bedankt voor je topic! Ik zoek ongeveer hetzelfde dus heb met veel interesse de tips gelezen. Je vraag over het kneden met een food processor deel ik ook, dus ik hoop dat er nog antwoorden op komen!

Ik zocht net de modellen even op die jij nu bovenaan je lijstje staan - maar hij geeft mij als merk dan steeds Magimix? Terwijl jij Kenwood noemde. Bedoelde je inderdaad Magimix, of zijn het toch Kenwood-modellen, die ik dus niet kan vinden? 

Het hangt van je eisen af. Ik ben al jaren bezig met brood en pizza en voor mij voldoet een foodprocessor (haha, mijn spelling check maakt er dorpspastoor van) echt niet qua kneden. Ik denk ook dat je met een beetje stevig brooddeeg zélfs een Magimix vrij snel doorgebrand hebt. Als je echt alles in één wilt zou ik toch voor een (high end) MUM gaan. Ik geloof dat Kenwood ook echt multi-machines met een geïntegreerde stand mixer heeft waar sommige mensen bij zweren. 

Moosey schreef op 07-11-2024 om 19:48:

Het hangt van je eisen af. Ik ben al jaren bezig met brood en pizza en voor mij voldoet een foodprocessor (haha, mijn spelling check maakt er dorpspastoor van) echt niet qua kneden. Ik denk ook dat je met een beetje stevig brooddeeg zélfs een Magimix vrij snel doorgebrand hebt. Als je echt alles in één wilt zou ik toch voor een (high end) MUM gaan. Ik geloof dat Kenwood ook echt multi-machines met een geïntegreerde stand mixer heeft waar sommige mensen bij zweren.

Ik zie die dorpspastoor al kneden, met de mouwen van zijn gewaad hoog opgestroopt! 🤣

😂 mooi ja

Brooddeeg maak ik niet in een magimix. Je hebt geen kneedhaak en of dit met het mes lukt weet ik niet. Cake beslag en ander deeg met boter/eieren gaat wel goed.

Ik maak altijd maar één brood en doe dat met een mixer met deeghaken.

Voor brooddeeg gebruikt mijn man de Kenwood K'mix. Veel machines kunnen geen brooddeeg aan. En hij maakt maar voor 1 brood deeg per keer, want anders wordt het ook voor Kennie te zwaar. Het apparaat is wel behoorlijk zwaar en blijft daarom op de aanrecht staan. 

Moosey schreef op 07-11-2024 om 19:48:

Jij bedoelt de Mum-lijn van Bosch, toch? Zie ik ook weer best veel versies in, welke zou je dan high-end genoeg achten? 

Ik zou idd heel graag een machine willen die zoveel keukenmachine als mixer/kneder is. Door ziekte kan ik nu niet handmatig kneden, maar ook niet 10 min met een handmixer met deeghaken boven een kom staan. Daardoor bak ik veel minder dan ik zou willen. Maar ik wil óók nog graag een food processor voor snijden etc, en zou het heel fijn vinden als dat in één apparaat kan.

Serie 6 of 8 zou ik zeggen. Serie 4 trekt het denk ik niet, heeft veel minder vermogen. 

PhilDunphy

PhilDunphy

14-11-2024 om 16:51 Topicstarter

Azalea747 schreef op 07-11-2024 om 13:48:

[..]

Hoi, bedankt voor je topic! Ik zoek ongeveer hetzelfde dus heb met veel interesse de tips gelezen. Je vraag over het kneden met een food processor deel ik ook, dus ik hoop dat er nog antwoorden op komen!

Ik zocht net de modellen even op die jij nu bovenaan je lijstje staan - maar hij geeft mij als merk dan steeds Magimix? Terwijl jij Kenwood noemde. Bedoelde je inderdaad Magimix, of zijn het toch Kenwood-modellen, die ik dus niet kan vinden?

Oh je hebt gelijk.

Maar ik ben nu weer aan het twijfelen haha. Ik neig nu naar de Mum6 na de laatste reactie. Heb een Mum toch al vaak bekeken maar dan de goedkopere versie. Het sprak me aan dat die goed uit te breiden is en veel mogelijkheden heeft, maar ik twijfelde aan de kracht en stabiliteit. Nu ik lees over de Mum6 en er ook een model van heb bekeken, denk ik misschien toch die te nemen.. Nu ook met 100 euro cashback zag ik..

(ik vind het trouwens best moeilijk om de verschillen tussen de Mum 4/5/6 te vinden..)

Is vooral vermogen. De 4 is geloof ik 1000 watt en de 8 1600. Het is niet perse altijd zo dat meer vermogen beter is maar voor brooddeeg heb je wel wat meer nodig. 
En als de machine meer vermogen heeft moet het binnenwerk ook van een zwaardere kwaliteit zijn, anders draait de machine zich zo kapot. Bij Bosch verwacht ik wel dat dat ook het geval is (er zijn ook veel goedkope machines die een niet al te best binnenwerk compenseren met veel vermogen, maar die gaan dus meestal niet lang mee)

Ik heb de Mum5 gekocht! Is dus van de 4-serie, de 6 kan ik me niet veroorloven. Was nu een heel mooie aanbieding. En ik ga dan maar duimen dat hij het toch aankan als ik af en toe brood- of pizzadeeg maak… zo vaak is dat nou ook weer niet dat ik die 6 aan mezelf kon verantwoorden.

Eerste bevindingen: vernuftig apparaat, met hoe je het kunt omtoveren van mixer naar snijder naar blender. Ook mooi om te zien en hanteerbaar. Handige opbergtas voor de accessoires. Het zelf-oprollende snoer is superhandig (had nog wel iets langer gemogen). Ook handig dat er extra accessoires bij te kopen zijn, desgewenst. De geïntegreerde weegschaal en timer hoefden voor mij niet per se maar blijken toch erg praktisch. Verder moet ik het allemaal nog ontdekken!

Nog even vergeleken met de 6 en die heeft, naast dus hoger vermogen: glazen blenderkan ipv plastic (pre), grotere mengkom (voor mij niet nodig), flink grotere hoogte (voor mij onhandig, dan paste hij niet meer op deze plek onder keukenkastjes, bovendien sta ik nu al wat boven mijn macht te werken en dat zou dan nog meer zijn), waarschijnlijk ook hoger gewicht. 
Ben benieuwd wat je gaat doen, Phil Dunphy! Moosey, nog bedankt voor al het advies! 

Graag gedaan, heel veel plezier ermee! Klinkt zo inderdaad als een heel vernuftig apparaat

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.