Eten
PhilDunphy
29-10-2024 om 17:42
Keukenmachine (mixer) en/of hakmolen
Hoi allemaal,
mijn keukenmachine heeft de geest gegeven. Het was een oud, plastic alles-in-één geval wat nooit heel best dienst heeft gedaan. Ik wil nu een nieuwe kopen, van wat betere kwaliteit. Dat hoeft niet persé een alles-in-één te zijn, mogen ook twee losse apparaten zijn (keukenmixer en hakmolen).
Alleen ik zie door de bomen het bos niet meer. Er zijn alles-in-één apparaten die volgens mij best een aardige reputatie hebben? (mum5) Of apparaten waar iedereen bij zweert die wel maar één trucje doen (Artisan). Er zijn bekende, dure merken (Kenwood, Kitchenaid) en voor mij minder bekende, goedkopere merken met best wat positieve reacties (Kitchenbrothers).
Oh help!
Alles hangt natuurlijk samen met wat ik er mee wil doen:
- Ik rasp ongeveer 1x per week (jonge) kaas. Ik kan nog aan een raspmolen denken hiervoor, maar het zou mooi zijn als dit wel kan.
- Ik maak af en toe mijn eigen curry/pesto, waarvoor ik dan kleine hoeveelheden moet hakken en malen. Ik heb daarvoor zo'n extra kleine hakmolen nodig denk ik, want in een grote bak zullen de noten onderin blijven liggen. Ik vond het best frustrerend dat dit in mijn oude machine niet goed lukte dus dit mag wel prioriteit zijn. Maar in alle recensies gaat het vooral om het hakken van grotere hoeveelheden groenten..
- Ik maak vaak smoothies, soep en sauzen. Hiervoor heb ik inmiddels al een soepmaker/blender gekocht die ik geweldig vind, dus daarin ben ik voorzien!
- Ik wil ingrediënten kunnen mengen, waaronder gehakt, want dat vind ik met de hand echt een rotklus.
- Ik wil taartbeslag of pannekoekenbeslag kunnen maken en wil slagroom opkloppen.
- Ik maak af en toe verse jus d'orange. Geen hoge prioriteit, maar wel een pré als er een opzetstuk te koop is voor een citruspers.
- Ik zou graag willen experimenteren met zelf pizzadeeg of brooddeeg maken. Dat lukte uiteraard niet met mijn plastic exemplaar. Hij moet dus sterk genoeg zijn hiervoor en het deeg moet mooi gekneed worden. Tegelijkertijd denk ik niet dat ik dit vaker dan 1x per maand ga doen. Ik lees vaak dat mensen zeggen dat hun machine er sterk genoeg voor is, maar niet hoe goed hij het dan doet. In sommige video's zie je het deeg 'omhoog lopen' langs de haken of gaat het apparaat enorm hoog piepen of schudden als hij zo hard moet werken.
Ik heb geen plek op mijn aanrechtblad, dus het uiterlijk is niet belangrijk, maar het gewicht wel enigszins. Ik heb wel plek in mijn keukenkastje.
Mijn budget ligt rond de 500/600 euro.
Kom maar op met alle ervaringen of inzichten.
oudmaarnognietkoud
29-10-2024 om 17:50
Kijk eens op de site van Lidl. Die heeft betaalbare keukenmachines voor een leuke prijs. Hakmolentje was een keer in de aanbieding bij de Aldi, inhoud 0,25l. Die gebruik ik voornamelijk om pesto mee te maken.
Voor kaas raspen gebruik ik gewoon zo een staande rasp, vierkant ding met een fijne/grove/plakjes kant.
En voor simpele klusjes gebruik ik een handmixer, die is sneller schoon dan een keukenmachine.
Er staat bij mij ook zo min mogelijk op het aanrecht want anders heb ik te weinig werkruimte.
Ik bewaar de apparaten in de originele doos en zet ze dan in de kast.
PhilDunphy
29-10-2024 om 18:37
oudmaarnognietkoud schreef op 29-10-2024 om 17:50:
Kijk eens op de site van Lidl. Die heeft betaalbare keukenmachines voor een leuke prijs. Hakmolentje was een keer in de aanbieding bij de Aldi, inhoud 0,25l. Die gebruik ik voornamelijk om pesto mee te maken.
Voor kaas raspen gebruik ik gewoon zo een staande rasp, vierkant ding met een fijne/grove/plakjes kant.
En voor simpele klusjes gebruik ik een handmixer, die is sneller schoon dan een keukenmachine.
Er staat bij mij ook zo min mogelijk op het aanrecht want anders heb ik te weinig werkruimte.
Ik bewaar de apparaten in de originele doos en zet ze dan in de kast.
Die vierkante rasp heb ik ook, maar ik vind dat ding maar niks. Ik rasp vaak ook echt teveel daarvoor.
Is die van de aldi een beetje aardige kwaliteit? Ik ben bang weer zo'n goedkoop ding te kopen. Ik wil graag investeren in kwaliteit.
rionyriony
29-10-2024 om 19:02
Ik heb een Kitchenaid maar die staat er voor de sier. Serieus: berg ik hem in de kast dan laat hij een enorme leegte achter.
Als je voor meer mensen salades maakt dan kan een Kitchenaid met groentensnijhulpstukken een goede aanschaf zijn. Die kan mooie stukjes en plakjes snijden. Voor ongeveer 100 euro. En deeg, beslag maken e.d. Dat is zijn specialiteit.
Het schoonmaken echter: brrr.
Dus de laatste jaren gebruik ik het mes voor groenten.
Het Lidl minichoppertje is bij mij momenteel weer een favoriet voor noten, uien en andere groenten die tot moes mogen worden gehakt. Als je de mijne een beetje schudt met het deksel er nog op, gaat hij vanzelf hakken, wat vermoedelijk een bug is, maar wel een heel welkome! Ik weet niet of de nieuwste modellen deze feature nog hebben.
Denk dat hij door het schudden zonder de knop in te drukken, met iets contact maakt van binnen waardoor de motor gaat lopen.
PhilDunphy
29-10-2024 om 19:11
Oh het schoonmaken is ook wel een ding ja! Ik heb ooit een 'fijne' knoflooksnijder gekocht, maar het schoonmaken kost me meer tijd dan alle knoflook zelf snijden. Als je een taart maakt weet je dat je vaat gaat hebben. Maar als ik simpelweg wat kaas wil raspen, hoop ik alleen de raspschijf en de opvangbak in de vaatwasser te hoeven gooien..
Groente snijden voor een salade doe ik trouwens vrijwel nooit met een machine. Ik heb geen hekel aan snijden met een mes en vind het resultaat van een vermorzeld uitje of paprika in mijn (vorige) keukenmachine nooit geweldig.
Ellori
29-10-2024 om 19:25
Wij hebben diverse apparaten. Voor het maken van diverse degen hebben we de kitchenaid. Pannenkoekenbeslag maar ik gewoon met de staafmixer. Voor het maken van pesto hebben we een kleine philips hakmolen, die gebruik ik ook wel eens als ik een paar uitjes fijn wil hebben en geen zin heb of niet kan snijden. Kruiden gaan daar ook in als het teveel is voor mij om fijn te snijfen. En we hebben een bosch food processor (met blender) voor als we veel moeten snijden of bijv zelf boter willen maken.
En voor de kitchenaid hebben we een gehaktmolen waarmee we ook worsten kunnen maken en een opzet stuk waarmee we wortel enzo in een lange sliert kunnen maken.
Voor wat je wilt zou ik toch richting een kitchenaid oid gaan, zeker als het ook om brood of pizzadeeg maken gaat.
afrodite05
29-10-2024 om 20:00
Ik heb voor dingen als cake bakken enzo een grote KitchenAid, volgens mij heet hij de Artisan. Bij mij staat hij in een onhandige keukenkast want te weinig ruimte op het aanrecht. We willen verhuizen en dan wil ik echt een keuken met voldoende aanrechtblad zodat hij kan blijven staan, want nu is dat soms een barrière.
Voor simpel mixwerk (slagroom, pannenkoeken oid) gebruik ik een handmixer met deeghaken, gardes en volgens mij ook een pureerstuk dat ik nooit gebruik. De deeghaken en gardes wel. Die handmixer is ook van KitchenAid, de vorige van de Hema oid had de geest gegeven en ik wilde nu ook gewoon een mooie. Erg blij met dat ding, hij werkt erg intuïtief.
Ik heb ook van KitchenAid een keukenmachine, voor het snijden van groente etc. Gebruik ik momenteel niet heel vaak, want de laatste tijd kook ik vaak met voorgesneden groente enzo, iets met tropenjaren en baby/dreumes. Maar dat apparaat is top, zeker als ik een uitgebreide Griekse salade maak (voor de zwangerschap vaak gedaan).
Voor pesto etc heb ik een staafmixercombo van Braun, daar zit ook een hakselmolen bij en een maatbeker waarin je ook ijs kan crushen. Dus ook diepvriesfruit en chocola enzo, heel handig. Er kan ook een garde op, wat ik in de praktijk bij pannenkoekenbeslag sneller pak dan de KA-mixer. Maar in die Braun hakselmolen maal ik ook vaak kaas, pecorino/parmezaan ofzo. Dan worden het een soort minibrokjes, maar voor mij is dat goed genoeg, meestal smelt die kaas toch wel op/in de gerechten waar ik die kaas bij gebruik. Ik maal vaak een heel stuk in een keer, en dan bewaar ik die kaas in een ziplockzakje in de vriezer. Op die manier blijft het wekenlang, misschien wel maandenlang, houdbaar.
Tot zover mijn keukeninventaris
Gebruikersnaaminvullen
29-10-2024 om 20:52
Ik heb zelf deze, 1,7 liter, de onderdelen mogen in het bovenste rek van de vaatwasser.
https://www.coolblue.nl/product/877863/kitchenaid-5kfp0719eer-1-7-l-keizerrood.html
En een handmixer die echt als een speer gaat en vrij stil is.
https://www.coolblue.nl/product/449453/kitchenaid-5khm9212eer-keizerrood.html
Ik vind beide heel fijn in gebruik en veelzijdig.
afrodite05
29-10-2024 om 21:23
Gebruikersnaaminvullen schreef op 29-10-2024 om 20:52:
Ik heb zelf deze, 1,7 liter, de onderdelen mogen in het bovenste rek van de vaatwasser.
https://www.coolblue.nl/product/877863/kitchenaid-5kfp0719eer-1-7-l-keizerrood.htmlEn een handmixer die echt als een speer gaat en vrij stil is.
Ha, deze twee bedoelde ik dus, die heb ik ook! En ook in het rood
Dewi-Sri2
29-10-2024 om 23:13
Hoezo lastig schoonmaken? Je dondert al die onderdelen toch gewoon in de afwasser?
PhilDunphy
29-10-2024 om 23:25
Gebruikersnaaminvullen schreef op 29-10-2024 om 20:52:
https://www.coolblue.nl/product/877863/kitchenaid-5kfp0719eer-1-7-l-keizerrood.htmlEn een handmixer die echt als een speer gaat en vrij stil is.
Zou je met die bovenste een pesto of curry kunnen maken? Of is ie daar te groot voor? Ik vind dat moeilijk in te schatten via een afbeelding.
ToetieToover
29-10-2024 om 23:34
Ik heb deze:
En daar ben ik heel tevreden over. Vooral de zij-uitvoer. Slaschaal of soeppan eronder en gaan. Hiervoor had ik een Kitchenaid maar deze doet er niet voor onder. Lekker compact ook. Alles in de vaatwasser hoppakee.
RaSa
30-10-2024 om 00:46
Zelf zweer ik bij mijn kenwood. Die kan echt alles wat je wil. Maar is wel boven je budget denk ik. En je verplaatst de basis niet voor je lol. Dus als je geen plek hebt helaas geen optie ben ik bang. Voor het budget zou ik niet laten (indien mogelijk). Die van mij doet al 12 jaar trouw dienst zonder kuren. Is me de investering dus echt waard geweest. Alles kan in de vaatwasser op paar onderdelen van de gehaktmolen na.
rionyriony
30-10-2024 om 06:16
Dewi-Sri2 schreef op 29-10-2024 om 23:13:
Hoezo lastig schoonmaken? Je dondert al die onderdelen toch gewoon in de afwasser?
Ik heb geen afwasser maar dat is nieteens het probleem: dat zijn al die groentenresten. Die kunnen niet zomaar door de afvoer. Dus die moet je min of meer tegenhouden. Verder nemen de hulpstukken voor en na enorm veel ruimte in, je moet telkens dat ding in elkaar zetten. Vier stukken zijn het geloof ik: het hoofdonderdeel moet je erop schroeven, Dan een van de drie trommels erin de ring erop, De doorvoerstaaf en een kom eronder. Niet alle groenten zijn lekker te raspen. Prei is dat níet. Er zijn wel trucs om slappere groenten toch mooi te raspen, dan moet je de prei in het midden doen en omringen door steviger groenten.
Het beste in mijn geval was om alles licht aan te vriezen.
Maar het allerbeste in mijn geval is dat hele ding voor de sier te houden. Of als je honderdvijftig oliebollen moet bakken, dan is hij ook handig.
Voor brood heb ik praktischer trucs gevonden.
Heb je een elftal te voeden of wil je Jamie Oliver nadoen of hoe heet die ruziezoeker; Ramsey, dan is het een geschikt ding. Ikzelf ben vooral praktisch geworden. Het multihakkertje dat ik ook kan schudden zodat alles zich gelijkelijk verdeelt, is het slimste dingetje tot nu toe in mijn situatie.
Zeespiegel
30-10-2024 om 06:30
voor verse jus de orange is in mijn ervaring zo'n kleine glazen handpers, makkelijker in gebruik en veel makkelijker in schoonmaak. Zo'n apparaat is hierbij alleen van toegevoegde waarde wanneer je voor meerdere personen perst.
afrodite05
30-10-2024 om 06:33
PhilDunphy schreef op 29-10-2024 om 23:25:
[..]
Zou je met die bovenste een pesto of curry kunnen maken? Of is ie daar te groot voor? Ik vind dat moeilijk in te schatten via een afbeelding.
Pesto maak ik er niet in, daarvoor vind ik hem te groot. Ik heb daarvoor dus die kleinere van Braun erbij. Curry maak ik nooit in zo'n apparaat, dat maak ik gewoon in de pan.