Eten Eten

Eten

JtM

JtM

08-11-2024 om 16:31

Heldere soepen

Vriend en ik eten vaak op zondag als avondeten soep met iets kleins erbij. We zijn een beetje door onze ideeën heen, dus ik vroeg me af wat voor heldere soepen jullie graag maken.
Het liefst maak ik zelf de soep zelfs, mits het niet téveel werk is. Ik ben geen keukenprinses en hou er niet van om uren in de keuken te staan.

Zelf hou ik niet van dikke soepen waar  bijvoorbeeld je lepel recht overeind blijft staan zoals een erwtensoep.

We eten geen champignons, en vriend absoluut geen paprika. Minestronesoep vind ik ook niks.

Welke soepen we wel regelmatig eten:
- Kippensoep
- Fritattensuppe 
- Maaltijdsoep met pasta en gehaktballetjes 
- Groentesoep
- Surinaamse kippensoep
- Preisoep
- Tomatensoep (zelf geen fan van, maar dit is de enige soep die zoon ook nog wel okee vind)

Hebben jullie nog lekkere (en niet te moeilijke ) soepen?

Spinaziesoep met zalmsnippers, niet helder, maar binden hoeft niet. Pompoensoep hoef je ook niet heel dik te maken. Wortelsoep met sinaasappel en gember is ook lekker, maar ook niet helder...

Ik trek vaak zelf bouillon in grote hoeveelheden.  3 schenkels met 5 soms 6 liter water.  Daar doe ik uien bij,  zout,  stukje winterpeen, (knol)selderij, laurier, kruidnagel,  peper,  tomaat,  teentje knoflook.  Dat staat dan uren te trekken maar daar hoef je weinig aan te doen.
Dan zeven door een doek en van 1 liter maak je soep die je op dat moment gaat eten en de rest doe ik in porties in de vriezer. 
Ik ben vandaag vermicellisoep aan het maken.  Gehaktballetjes en vermicelli erbij even laten garen en klaar. 

Vorige week had ik zelf flinke voorraadpizzasaus gemaakt.  Daar gaan veel tomaten in met wat smaakmakers als bleekselderij en knoflook alles bij elkaar 6 kilo groenten.  Als dat gaar is laat ik dat groentemengsel goed uitlekken in een vergiet.  Dat vocht vang ik op om later bouillon mee te maken. Dan begin je al met een smakelijke basis. 

Ik maak in de herfst graag een heldere paddestoelensoep. Een beetje zoals dit recep hieronder, maar dan met de paddestoelen die ik op dat moment kan kopen op de markt. Niet specifiek die uit de ingrediëntenlijst.

En meestal blus ik de paddestoelen na het bakken even af met wat port of rode wijn. Klein scheutje. 

https://www.ah.nl/r/1187584

Tom Kha soep natuurlijk! Daar lusten wij wel een liter van. 

Schommelstoel schreef op 08-11-2024 om 16:42:

Ik maak in de herfst graag een heldere paddestoelensoep. Een beetje zoals dit recep hieronder, maar dan met de paddestoelen die ik op dat moment kan kopen op de markt. Niet specifiek die uit de ingrediëntenlijst.

En meestal blus ik de paddestoelen na het bakken even af met wat port of rode wijn. Klein scheutje.

https://www.ah.nl/r/1187584 g

OP gelezen? Ze eten geen champignons, dus waarschijnlijk ook geen paddestoelen. 

Ik ben fan van uiensoep. 

Uiensoep, egg-dropsoep, geroosterde (zoete)paprikasoep (kan zonder bloem ed, ik deed er een zoete aardappel door, als binding), doperwtensoep met feta of geitenkaas.

Pimpelmees67 schreef op 08-11-2024 om 17:09:

[..]

OP gelezen? Ze eten geen champignons, dus waarschijnlijk ook geen paddestoelen.

Ik ben fan van uiensoep

Ja, had ik gelezen hoor. Maar er zit qua smaak en structuur zoveel.verschil tussen champignons en bijvoorbeeld oesterzwammen of cantharellen, dat ik de paddestoelensoep wel durfde te tippen. 

To: ik zie al aan de reacties dat het verwarring oproept: bedoel je met heldere soep een soep waar je doorheen kunt kijken, dus na alle ingredienten nog steeds een heldere bouillon of bedoel je niet-gebonden soep. Dus mag de bouillon gepureerde groenten bevatten?

JtM

JtM

08-11-2024 om 17:26 Topicstarter

ToetieToover schreef op 08-11-2024 om 16:47:

Tom Kha soep natuurlijk! Daar lusten wij wel een liter van.

Lekker idd! Heb je daar een recept van?

JtM

JtM

08-11-2024 om 17:26 Topicstarter

Schommelstoel schreef op 08-11-2024 om 17:16:

[..]

Ja, had ik gelezen hoor. Maar er zit qua smaak en structuur zoveel.verschil tussen champignons en bijvoorbeeld oesterzwammen of cantharellen, dat ik de paddestoelensoep wel durfde te tippen.

Voor ons is dat allemaal een pot nat dat word hier niet gegeten. 

JtM

JtM

08-11-2024 om 17:27 Topicstarter

Citroengraag schreef op 08-11-2024 om 17:19:

To: ik zie al aan de reacties dat het verwarring oproept: bedoel je met heldere soep een soep waar je doorheen kunt kijken, dus na alle ingredienten nog steeds een heldere bouillon of bedoel je niet-gebonden soep. Dus mag de bouillon gepureerde groenten bevatten?

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een bouillon waar je doorheen kunt kijken, maar vriend vind een (niet) gebonden soep ook lekker. Dus een niet-gebonden soep mag ook

Niet helemaal helder maar je lepel blijft er niet in staan:
Broccolisoep
Rode linzensoep
Courgettesoep

JtM

JtM

08-11-2024 om 17:56 Topicstarter

alhambra schreef op 08-11-2024 om 17:40:

Niet helemaal helder maar je lepel blijft er niet in staan:
Broccolisoep
Rode linzensoep
Courgettesoep

Heb je een lekker recept voor broccoli en courgette soep?

Een tijdje geleden heb ik courgettesoep gemaakt en die was niet te eten

Oja, we eten geen zalm/tonijn oid.

Ik vind heldere soepen ook lekkerder dan gebonden. En ik vind de volgende erg lekker en heel simpel. Heerlijk met een beschuit (erin) of brood erbij

Rundvleessoep/rundvleesbouillon

Bouillon trekken van runderpoulet
Maggiblokjes erbij
Flinke hoeveelheid bladselderij en vermicelli
Beetje nootmuskaat

JtM schreef op 08-11-2024 om 17:26:

[..]

Lekker idd! Heb je daar een recept van?

Ik maak dat meestal zo:

-potje kippenbouillon (goed voor 600 ml)

8718226971104_A1N1.webp?width=700&height=700&store=nl&image-type=image

- kokosmelk 400 ml

AHI_4354523130303739303130?revLabel=1&rendition=400x400_JPG_Q85&fileType=binary

-zakje ah luxe wok Chinees 

images?q=tbn:ANd9GcR8SgNe_mC1JHzm0uEqV0mXnrRJZJppOqLlfnFXcGBOgw&s

-knoflook + gember + laos +sereh + vissaus+ kaffir limoenblad of een zakje Blue Elephant Tom Kha soep pasta 

Blue-Elephant-tom-kha-soep-pasta-70-gram.jpg

Garnalen erin plonzen of kipfiletblokjes of kikkererwten. Tadaa soep.

Partje verse limoen erbij serveren om het fancy te maken.

Oja, ook lekker met paddenstoelen 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.