Eten Eten

Eten

Erwtensoep


Ik koop ook zo’n erwtensoeppakket, maar doe er dan wel wat extra spliterwten bij. In dat pakket zit vaak een klein zakje van 350 of 400 gram. Daarnaast doe ik er altijd een flinke aardappel bij. Hier geen varkenspoten of ander vlees met bot, omdat we dat niet zo lekker vinden. Geeft wel veel smaak, dat weet ik. 
Ik kook eerst de erwten (schep ook netjes het schuim weg) met een blokje bouillon en laurierblad, na ruim een uur koken gooi ik de groente erbij. Intussen bak ik spekreepjes in een pan en die gaan er op het eind nog even bij. De rookworst gaat er als laatste in. Die wil ik niet laten meekoken.

Herfstappeltaart schreef op 16-11-2022 om 19:36:

Ik denk eerlijk gezegd dat vegetarisch "namaken" van bepaalde gerechten gedoemd is te mislukken. Ik eet graag vegetarisch maar dan gewoon andere dingen dan bestaande dingen die oorspronkelijk met vlees gegeten worden. Vegetarische rookworst

Snert hoort een bepaalde smaak te hebben in mijn beleving en die bereik je niet met kunstgrepen. Eet dan liever een lekkere vegetarische Indiase linzensoep bijvoorbeeld.

Ik zie het niet als kunstgreep. Ik maak gewoon erwtensoep, van erwten en groenten die je in de winter makkelijk kan krijgen, erwtensoepgroenten dus. Wij vinden het allemaal een fantastisch lekkere soep en ik probeer absoluut niet de smaak van varkensbeen na te bootsen.

DeOnbekende schreef op 16-11-2022 om 20:11:

Nu heb ik zoooo veel zin in erwtensoep... Maar ik eet geen varkensvlees

Doe je het zonder varkensvlees. 

Ik gooi er ook nog wel eens wat garam masala door heen op mn bord, geeft het net een andere smaak maar echt het proberen waard. Ik denk dat ik een kwart theelepel per bord o.i.d. doe.

ik maak vaak  Spaanse variant..die hoort met linzen maar met spliterwten ook heel erg lekker.
Ik snij een chorizo in plakjes en bak deze in een wok met uien, knoflook, peen, prei, beetje paprikapoeder eventueel blokjes spek en meestal ook stukjes aardappel mee wokken. 
Daarna doe ik dit in de pan met de al gekookte erwten. Peper en zout erbij bouillonblokje en klaar.

Mevrouw75 schreef op 16-11-2022 om 22:47:

[..]

Doe je het zonder varkensvlees.

Mehh, nee. In erwtensoep hoort varkensvlees. 

Schommelstoel schreef op 16-11-2022 om 13:21:

Ik heb het al 15 jaar niet meer zelf gemaakt, want ik eet al jaren vegetarisch. Maar ik herinner me inderdaad de varkenspoot als belangrijkste smaakmaker.

Heeft iemand suggesties voor een vegetarische variant van erwtensoep? Ik heb in een restaurant ooit vega snert gegeten, maar die was vrij smakeloos. Het vlees geeft natuurlijk onwijs veel smaak en dat maakt echt die soep.

Kruiden! Vooral laurier, kruidnagel en peper en (gerookt) zout. Voldoende pittige groente zoals prei, ui, selderij.

In de herst en winter maak ik om de week een grote pan erwtensoep. We zijn er allemaal zo dol op en toevallig ga ik vrijdagmorgen weer een grote pan maken Ik haal ongeveer 9 grote soepkommen uit zo'n pan erwtensoep en je kunt hem ook heel goed invriezen. Maar bij ons haalt ie de diepvries niet.

Dit is mijn recept:

Ingrediënten: 

3 liter water 
4 laurierblaadjes
3 grote prei
1 zakje wortels
6 schouderkarbonades
75 gram verse selderij
2 hema rookworsten
zout en peper en een handje zwarte peperkorrels
3 grote aardappels
500 gram groene spliterwten


Prei in ringen
Wortels in blokjes
Aardappels in blokjes
Selderij hakken


Kook de spliterwten met 3 liter water, schouderkarbonade, laurierblaadjes, peperkorrels en zout op laag vuur met deksel schuin op de pan onder regelmatig roeren. 40 minuten


Schouderkarbonade na 40 minuten uit de pan en in blokjes snijden en roer het vlees met alle gesneden groenten 30 minuten op laag vuur. Na 30 minuten de rookworsten 15 minuten erbij, daarna rookworst uit de pan en in plakjes snijden Plakjes worst samen met de selderij doorroeren en nog 5 minuten doorwarmen. Als laatste de laurierblaadjes verwijderen.

Zilver_gray

Zilver_gray

17-11-2022 om 05:36 Topicstarter

Wat leuk en leerzaam om te lezen hoe sommigen hun eigen draai eraan geven!
Ik ga de volgende keer zeker een van jullie varianten proberen.

En voor degene die geen varkensvlees eet, misschien toch eens proberen om dan een mergpijp (dat is rund toch) mee te koken?  En rundvlees of runder soepballetjes? Ik zou het gewoon proberen, zo zonde om geen erwtensoep te kunnen eten!

Ik mik alles voor snert in de snelkookpan. Dan is het snel klaar en op een een of andere manier vind ik het lekkerder. Net als bepaalde stamppotten. (Boerenkool, hutspot) 
Zo is snert voor mij dan ook een makkelijke maaltijd. 

Herfstappeltaart schreef op 16-11-2022 om 19:36:

Ik denk eerlijk gezegd dat vegetarisch "namaken" van bepaalde gerechten gedoemd is te mislukken. Ik eet graag vegetarisch maar dan gewoon andere dingen dan bestaande dingen die oorspronkelijk met vlees gegeten worden. Vegetarische rookworst

Snert hoort een bepaalde smaak te hebben in mijn beleving en die bereik je niet met kunstgrepen. Eet dan liever een lekkere vegetarische Indiase linzensoep bijvoorbeeld.

Van die neprookworsten zijn vaak geen succes, dus die laat ik tegenwoordig gewoon weg. Maar een erwtensoep zonder vlees(bouillon) vind ik toch gewoon lekker hoor. Lekker broodje erbij en smullen maar. Het smaakt anders, maar niet minder lekker wat mij betreft.

Mevrouw75 schreef op 16-11-2022 om 22:45:

[..]

Ik zie het niet als kunstgreep. Ik maak gewoon erwtensoep, van erwten en groenten die je in de winter makkelijk kan krijgen, erwtensoepgroenten dus. Wij vinden het allemaal een fantastisch lekkere soep en ik probeer absoluut niet de smaak van varkensbeen na te bootsen.

Zo bedoel ik het ook niet hoor, maar meer voor als je wèl de smaak van varkensvlees probeert na te bootsen, dat lukt gewoon niet. Dat wil niet zeggen dat je soep niet heel lekker kan zijn natuurlijk. Maar het nastreven van de originele smaak is geen goed idee vind ik.

Rondstruiner schreef op 17-11-2022 om 07:57:

[..]

Van die neprookworsten zijn vaak geen succes, dus die laat ik tegenwoordig gewoon weg. Maar een erwtensoep zonder vlees(bouillon) vind ik toch gewoon lekker hoor. Lekker broodje erbij en smullen maar. Het smaakt anders, maar niet minder lekker wat mij betreft.

Zie mijn reactie hierboven

Herfstappeltaart schreef op 17-11-2022 om 08:19:

[..]

Zie mijn reactie hierboven

Dan zijn we het eens

Rondstruiner schreef op 17-11-2022 om 07:57:

[..]

Van die neprookworsten zijn vaak geen succes, dus die laat ik tegenwoordig gewoon weg. Maar een erwtensoep zonder vlees(bouillon) vind ik toch gewoon lekker hoor. Lekker broodje erbij en smullen maar. Het smaakt anders, maar niet minder lekker wat mij betreft.

Eens. Zoals ik al zei ik doe er alleen spekjes en rookworst in maar zelfs zonder vind ik het lekker. Gooi er wel veel selderijblad in.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.