Eten Eten

Eten

Erwtensoep


Joszy schreef op 16-11-2022 om 17:50:

[..]

Is het dan geen linzensoep? Ook heerlijk trouwens!

Natuurlijk, maar wel met erwtensoepgroenten die semi-erwtensoepsmaak geven. Ze vroeg om net even anders, dit is dat. 

Al die vega vleesvervangers vind ik niet zo lekker -understatement-. Die Unox rookworst met stip bovenaan, zou iemand bij Unox die worst wel geproefd hebben voor hij naar de winkel ging? 
Ik mis in vega erwtensoep echt de hartige smaak die varkensvlees aan de soep zelf geeft, dat lukt nooit met bijvoorbeeld vega hamblokjes. 

Ik heb niet echt een vast recept maar meestal gaat er het volgende in:
1 knolselderij
3 of 4 winterpenen
3 preien
5 of 6 uien
een stuk gerookte spek
900 gram spliterwten
4 laurierblaadjes
2 rookworsten

Ik zet eerst de groenten op, daar gaat het stuk spek bij en de laurier. Zodra dat wat geslonken is gaan de spliterwten en zo'n 2 a 3 liter water erbij.
Als het gaar is haal ik het spek en de laurierblaadjes er uit en gaat de rookworst er in. Nog 10 min doorkoken en dan kunnen we heerlijk eten

Ik eet er zelf niet van (ik haat erwten), maar man vindt mijn soep heerlijk.

250 à 300 gram split-erwten
1 ui
1 à 2 stronken prei
2 blokjes vleesbouillon
spekblokjes
rookworst
2 à 3 liter water

Ui aanstoven met de prei.
Spliterwten erbovenop.
Water en bouillon erbij.
1 uur laten pruttelen.

Geheel mixen.
Vlees (de rookworst in stukken) erbij.
Dat spek wordt vanzelf gaar in die gloeiende soep.

Ik mieter er soms ook (in stukken gesneden) zwan-worstjes ipv rookworst in.

Ik denk eerlijk gezegd dat vegetarisch "namaken" van bepaalde gerechten gedoemd is te mislukken. Ik eet graag vegetarisch maar dan gewoon andere dingen dan bestaande dingen die oorspronkelijk met vlees gegeten worden. Vegetarische rookworst

Snert hoort een bepaalde smaak te hebben in mijn beleving en die bereik je niet met kunstgrepen. Eet dan liever een lekkere vegetarische Indiase linzensoep bijvoorbeeld.

Herfstappeltaart schreef op 16-11-2022 om 19:36:


Snert hoort een bepaalde smaak te hebben in mijn beleving en die bereik je niet met kunstgrepen. Eet dan liever een lekkere vegetarische Indiase linzensoep bijvoorbeeld.

Eens! Ik heb het ooit geprobeerd met rundvlees voor vrienden die geen varkensvlees eten. Kwam ook niet in de buurt!

Oudste en ik zijn dol op erwtensoep, de rest helaas niet. Ik maak elke herfst 1 enorme pan en vries het in porties in en dan kunnen we het hele seizoen smullen. Een vast recept van moeder of oma heb ik helaas niet. En ik vergeet altijd hoe ik het het voorgaande jaar hebt gemaakt, ik google daarom altijd een recept.

Zilver_gray

Zilver_gray

16-11-2022 om 19:55 Topicstarter

Friezinnetje schreef op 16-11-2022 om 17:40:

vlees: Hamlappen, rookworst en gebakken spekjes
spliterwten, prei, wortel,knolselderij, ui
knoflookpeper, zout, beetje ketjap, beetje sambal.

Hmm? Ketjap en sambal erdoorheen? Die kon ik nog niet? Is sambal niet zurig?

Zilver_gray schreef op 16-11-2022 om 19:55:

[..]

Hmm? Ketjap en sambal erdoorheen? Die kon ik nog niet? Is sambal niet zurig?

nee, maar net een beetje pit er in. 

Nu heb ik zoooo veel zin in erwtensoep... Maar ik eet geen varkensvlees 

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

16-11-2022 om 20:38

Zilver_gray schreef op 16-11-2022 om 19:55:

Hmm? Ketjap en sambal erdoorheen? Die kon ik nog niet? Is sambal niet zurig?

De betere sambal is niet zurig... 
Of zoete chili-saus... hmmmm! 

Zilver_gray

Zilver_gray

16-11-2022 om 20:42 Topicstarter

Daddy_gijs schreef op 16-11-2022 om 20:38:

[..]

De betere sambal is niet zurig...
Of zoete chili-saus... hmmmm!

Ik vind de meeste sambal aan de zurige kant, tenminste degene die je bij de supermarkt of toko kan kopen. Misschien is zelfgemaakte wel goed van smaak?

Zilver_gray schreef op 16-11-2022 om 20:42:

[..]

Ik vind de meeste sambal aan de zurige kant, tenminste degene die je bij de supermarkt of toko kan kopen. Misschien is zelfgemaakte wel goed van smaak?

maar  ik gooi er geen halve pot door, maar een klein beetje. 

watertoren schreef op 16-11-2022 om 12:28:

Ik geef er zelf niet zo veel om maar ik maak elk jaar een grote pan snert voor mijn familie volgens het recept van mijn moeder. Bij gaat gaat erin:
een varkenshiel van ca 750 gram
500 g knolselderij
180 g selderij
350g prei
500 g spliterwten
300 g magere speklappen
6 bouillonblokjes
6 theel. zout
een grote rookworst

Ongeveer mijn recept. Ik doe er geen extra selderij in maar 2 aardappels. Speklappen zijn hier krabbetjes en/of hamlap of schouderkarbonade. Verder een schepje suiker en versgemalen zwarte peper. Heerlijk, zeker als het vriest of beter nog sneeuwt. Sowieso vind ik winterkost heerlijk, vandaag voor de eters morgen kippensoep, hachee en verse rode kool gemaakt. 

Morgen nog de "stoemp"  maken en hemelse modder. Zalig al die recepten van oma. Krijg zowaar zin (daar blijft het wsl ook bij haha) om mijn kasten in de boenwas te zetten en mijn lakens te steven!

Zilver_gray schreef op 16-11-2022 om 19:55:

[..]

Hmm? Ketjap en sambal erdoorheen? Die kon ik nog niet? Is sambal niet zurig?

Ketjap gebruik ik niet in de erwtensoep maar man en ik gooien zowat in elke kom soep een lepeltje sambal 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.