Eten Eten

Eten

Erwtensoep


Zilver_gray

Zilver_gray

16-11-2022 om 13:58 Topicstarter

Daddy_gijs schreef op 16-11-2022 om 13:49:

Het schuim kookt inderdaad vanzelf weg, maar dan wordt de erwtensoep iets bitter (en stinkt je hele keuken )
Die bittere smaak gaat overigens deels ook weer weg, als de soep 1 dag staat. Maar helemaal verdwijnen doet het niet. Dus daarom haal ik het schuim altijd zoveel mogelijk weg.

Aha! 

Bedankt voor de toelichting! Ik deed het braaf omdat het zo hoort, maar had geen idee waarom.

Zilver_gray schreef op 16-11-2022 om 13:58:

[..]

Aha!

Bedankt voor de toelichting! Ik deed het braaf omdat het zo hoort, maar had geen idee waarom.

Psssst.....ik eigenlijk ook niet  Dus bedankt Daddy-Gijs!

Zilver_gray

Zilver_gray

16-11-2022 om 14:03 Topicstarter

Schommelstoel schreef op 16-11-2022 om 13:21:

Ik heb het al 15 jaar niet meer zelf gemaakt, want ik eet al jaren vegetarisch. Maar ik herinner me inderdaad de varkenspoot als belangrijkste smaakmaker.

Heeft iemand suggesties voor een vegetarische variant van erwtensoep? Ik heb in een restaurant ooit vega snert gegeten, maar die was vrij smakeloos. Het vlees geeft natuurlijk onwijs veel smaak en dat maakt echt die soep.

Ik denk dat juist het (varkens) vlees de smaak aan de soep geeft.

Ik heb vandaag ook een “vega” versie gemaakt: nadat de spliterwten en groenten gekookt hebben, schep ik wat apart voor de degene die geen vlees willen. Daarna in de grote pan gebakken spekjes en plakjes worst erbij. En inderdaad de rookworst niet koken, maar gewoon heet laten worden in de soep.

Zilver_gray

Zilver_gray

16-11-2022 om 14:03 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 16-11-2022 om 13:59:

[..]

Psssst.....ik eigenlijk ook niet Dus bedankt Daddy-Gijs!

Zilver_gray

Zilver_gray

16-11-2022 om 14:06 Topicstarter

Oh en ik hou van makkelijk, dus heb ik een kant en klaar erwtensoep pakket bij de appie gehaald, zit alles al in! Alleen vlees erbij kopen.

Schommelstoel schreef op 16-11-2022 om 13:21:

Ik heb het al 15 jaar niet meer zelf gemaakt, want ik eet al jaren vegetarisch. Maar ik herinner me inderdaad de varkenspoot als belangrijkste smaakmaker.

Heeft iemand suggesties voor een vegetarische variant van erwtensoep? Ik heb in een restaurant ooit vega snert gegeten, maar die was vrij smakeloos. Het vlees geeft natuurlijk onwijs veel smaak en dat maakt echt die soep.

Ik ga binnenkort eens proberen met bospaddestoelen bouillon en vega rookworst. Heb laatst al gegoogled welke beste is want die van Unox vonden we heel erg vies.

watertoren schreef op 16-11-2022 om 12:28:

Ik geef er zelf niet zo veel om maar ik maak elk jaar een grote pan snert voor mijn familie volgens het recept van mijn moeder. Bij gaat gaat erin:
een varkenshiel van ca 750 gram
500 g knolselderij
180 g selderij
350g prei
500 g spliterwten
300 g magere speklappen
6 bouillonblokjes
6 theel. zout
een grote rookworst

Wat grappig, bijna mijn verhaal. En ongeveer hetzelfde recept, ik heb alleen meestal varkensheup ipv hiel. Ik heb nog een handgeschreven recept van mijn oma. Heel lang door mijn moeder bewaard en gemaakt en ik heb dat op een bepaald moment overgenomen (tot groot genoegen van mijn moeder )

En ik haaaaaatttt erwtensoep. Vind het helemaal niet lekker en onwijs stinken. Maar op dringend verzoek van de zo'n beetje de hele familie maak ik 1 keer in de winter een enorme pan. Als ze meer willen, mogen ze mijn moeder lief aankijken. Ik doe het niet vaker dan 1 keer per jaar.

Lali schreef op 16-11-2022 om 13:16:

Wij hebben toevallig gister vegetarische erwtensoep gegeten. Met vega rookworst. Dat was echt slappe hap. Ik krijg wel zin in echte rookworst (eet 90% vega) als ik jullie verhalen lees.

Ik heb laatst toen ik erwtensoep maakte van Unox ook een vegetarische rookworst geprobeerd. Blegh, dat was echt niet lekker. Gelukkig had ik er al rekening mee gehouden dat hij wel eens tegen zou kunnen vallen en heb ik hem eerst geproefd voor ik hem aan de soep toevoegde. Ik had een echte rookworst achter de hand, zodat ik weer heerlijk van mijn soepie. kon genieten.

Ik heb een keer in het buitenland erwtensoep gemaakt. Had net niet de goede ingrediënten, maar wel varkenspoot. Dus alles op het vuur en daarna op een petroleum stelletje trekken in een steenkoude keuken.
Duurde allemaal best een poosje, dus de volgende dag wilde ik weer verder. Bleek dat het niet genoeg had doorgekookt, het had alleen geprutteld. Dus in plaats van gaar te worden was alles gaan gisten en schimmelen. Nog nooit zo'n stank geroken 
Daarna jaren geen erwtensoep meer gemaakt en telkens als ik nu getrokken varkensvlees ruik moet ik daar aan denken.
Als het eenmaal klaar is vind ik het wel lekker, dus af en toe zet ik dapper door 

Schommelstoel schreef op 16-11-2022 om 13:21:


Heeft iemand suggesties voor een vegetarische variant van erwtensoep?

Ik doe er vaak de Lekker Veggie hamblokjes van de Jumbo door heen .

Schommelstoel schreef op 16-11-2022 om 13:21:

Ik heb het al 15 jaar niet meer zelf gemaakt, want ik eet al jaren vegetarisch. Maar ik herinner me inderdaad de varkenspoot als belangrijkste smaakmaker.

Heeft iemand suggesties voor een vegetarische variant van erwtensoep? Ik heb in een restaurant ooit vega snert gegeten, maar die was vrij smakeloos. Het vlees geeft natuurlijk onwijs veel smaak en dat maakt echt die soep.

Ik maak vega erwtensoep met een erwtensoeppakket, aardappel, spruitjes, chilivlokken, gerookte paprikapoeder, karwijzaad, venkelzaad.

De vega rookworst van garden gourmet is best lekker in de soep.

vlees: Hamlappen, rookworst en gebakken spekjes
spliterwten, prei, wortel,knolselderij, ui
knoflookpeper, zout, beetje ketjap, beetje sambal. 

Ik maak hem vegetarisch en ook weleens, ook vegetarisch, met linzen. 

Sassenach schreef op 16-11-2022 om 15:35:

[..]

Ik heb laatst toen ik erwtensoep maakte van Unox ook een vegetarische rookworst geprobeerd. Blegh, dat was echt niet lekker. Gelukkig had ik er al rekening mee gehouden dat hij wel eens tegen zou kunnen vallen en heb ik hem eerst geproefd voor ik hem aan de soep toevoegde. Ik had een echte rookworst achter de hand, zodat ik weer heerlijk van mijn soepie. kon genieten.

Nee, die unoxworst is zuur. 

Mevrouw75 schreef op 16-11-2022 om 17:44:

Ik maak hem vegetarisch en ook weleens, ook vegetarisch, met linzen.

Is het dan geen linzensoep? Ook heerlijk trouwens! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.