Eten Eten

Eten

Erwtensoep

Dag forummers,

Omdat ik zonet een heerlijke erwtensoep heb gemaakt, en net even anders dan anders, vroeg ik me af hoe jullie je soep maken.

Er zijn natuurlijk meerdere varianten en vast allemaal even lekker.

Ik heb er deze keer wat uitgebakken spekjes  doorheen gedaan ipv krabbetjes of karbonade. Niet veel (anders wordt het snel te machtig denk ik) en natuurlijk plakjes rookworst.

Net geproefd en hij is heerlijk.

Kom maar op met de tips.

(Weet iemand trouwens waarom je dat schuim in het begin eraf moet scheppen, dat kookt toch vanzelf wel “weg”?)


Bij mij gaat er aan vlees in: 2 schouderkarbonades, twee speklappen en een kleine rookworst, op ongeveer 5 liter soep dus goed gevuld. En ongeveer 600 gram groente plus een aardappel in blokjes.
Dat schuim haal ik eruit omdat het er niet zo fris uitziet. Ik weet niet of het ‘weg’ kookt.

Ik doe er altijd alleen rookworst en uitgebakken spekjes in. Man en ik houden niet zo er van  gekookte karbonade etc. 
Heb er nu wel zin in  misschien zaterdag of zondag eens tijd voor maken.

Ik geef er zelf niet zo veel om maar ik maak elk jaar een grote pan snert voor mijn familie volgens het recept van mijn moeder. Bij gaat gaat erin:
een varkenshiel van ca 750 gram
500 g knolselderij
180 g selderij
350g prei
500 g spliterwten
300 g magere speklappen
6 bouillonblokjes
6 theel. zout
een grote rookworst

een pak spliterwten
2 bouillonblokjes
1 zak erwtensoepgroente
2 aardappels in kleine blokjes
250gr uitgebakken spekjes
1 rookworst in plakjes

Simpel maar iedereen hier vindt hem lekker. 

Zilver_gray

Zilver_gray

16-11-2022 om 12:43 Topicstarter

Wat leuk al de reacties!

En ik maar denken dat ik het wiel had uitgevonden met mijn “uitgebakken” spekjes 

Ben blij dat ik al een grote pan op het fornuis heb staan, anders had ik zeker trek gekregen van jullie recepten 😄

ipv met karbonades trek ik mijn bouillon van hamlappen met 3 grote uien, welke ik daarna ‘pluis’. Op het eind gooi ik hier nog verse rookworst vd slager bij, Unox vind ik plastic nepworsten 😝

Krijg er nu ook zin in!

Mijn (nouja, mijn oma's) geheime tip: half spliterwten en half gewone erwten... maar ons familie recept is voor snert, die je met mes en vork kan eten als je wilt. Met ribbetjes en rookworst en natuurlijk knolselderij, wortel, prei en aardappel. In de kerstvakantie ga ik er weer een dag voor uittrekken!

watertoren schreef op 16-11-2022 om 12:28:

Ik geef er zelf niet zo veel om maar ik maak elk jaar een grote pan snert voor mijn familie volgens het recept van mijn moeder. Bij gaat gaat erin:
een varkenshiel van ca 750 gram
500 g knolselderij
180 g selderij
350g prei
500 g spliterwten
300 g magere speklappen
6 bouillonblokjes
6 theel. zout
een grote rookworst

Als je familie dan niet te groot is, hebben die effectief voor een jaar eten. Manman, varkenspoot, speklappen en dan nog rookworst! Eten die nadien ook nog aardappelen, vlees en groenten? Misschien ook nog een dessertje achterna. 

Geweldig watertoren, dan eet je enkele dagen niet meer!

Wij hebben toevallig gister vegetarische erwtensoep gegeten. Met vega rookworst. Dat was echt slappe hap. Ik krijg wel zin in echte rookworst (eet 90% vega) als ik jullie verhalen lees.

letterkoekje schreef op 16-11-2022 om 13:11:

[..]

Als je familie dan niet te groot is, hebben die effectief voor een jaar eten. Manman, varkenspoot, speklappen en dan nog rookworst! Eten die nadien ook nog aardappelen, vlees en groenten? Misschien ook nog een dessertje achterna.

Geweldig watertoren, dan eet je enkele dagen niet meer!

Erwtensoep wordt doorgaans als maaltijdsoep gegeten, niet als voorgerecht 

- gerookte spekblokjes,
- hamlapjes
- ui/wortel/prei/kwart knolselderij
- runderbouillonblokje/peper/ laurierblaadjes
- 400 gr. spliterwten
- als de soep klaar is kleingesneden bladselderij erdoor roeren en een in stukjes gesneden rookworst. Die laat ik niet meekoken (wel meewarmen)want dan verdwijnt de smaak.

-Als de hamlapjes en de spliterwten gaan koken schep ik regelmatig het schuim weg met een schuimspaan.

Ik heb het al 15 jaar niet meer zelf gemaakt, want ik eet al jaren vegetarisch. Maar ik herinner me inderdaad de varkenspoot als belangrijkste smaakmaker. 

Heeft iemand suggesties voor een vegetarische variant van erwtensoep? Ik heb in een restaurant ooit vega snert gegeten, maar die was vrij smakeloos. Het vlees geeft natuurlijk onwijs veel smaak en dat maakt echt die soep. 

Kersje schreef op 16-11-2022 om 12:54:

ipv met karbonades trek ik mijn bouillon van hamlappen met 3 grote uien, welke ik daarna ‘pluis’. Op het eind gooi ik hier nog verse rookworst vd slager bij, Unox vind ik plastic nepworsten 😝

Krijg er nu ook zin in!

Dat pluizen van de hamlapjes doe ik ook.

letterkoekje schreef op 16-11-2022 om 13:11:

[..]

Als je familie dan niet te groot is, hebben die effectief voor een jaar eten. Manman, varkenspoot, speklappen en dan nog rookworst! Eten die nadien ook nog aardappelen, vlees en groenten? Misschien ook nog een dessertje achterna.

Geweldig watertoren, dan eet je enkele dagen niet meer!

Nee, het is wel een maaltijdsoep. Erbij serveer ik wel roggebrood en bruin brood voor degene die geen roggebrood lusten met zure zult, zeeuws spek en katenspek. Voor ieder wat wils. Ik geef iedereen dan nog soep mee voor in de vriezer.

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

16-11-2022 om 13:49

Het schuim kookt inderdaad vanzelf weg, maar dan wordt de erwtensoep iets bitter (en stinkt je hele keuken )
Die bittere smaak gaat overigens deels ook weer weg, als de soep 1 dag staat. Maar helemaal verdwijnen doet het niet. Dus daarom haal ik het schuim altijd zoveel mogelijk weg.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.