Coronavirus Covid-19
Nummer
06-08-2021 om 20:04
Ze vrezen een tweedeling in de maatschappij?
Zij willen geen vaccin en vrezen nu een tweedeling: 'In beste geval noemen ze je aso' | NOS
Tja wat willen ze dan? Waarom blijven ze met argumenten komen die niet juist zijn?
BumpyGrasshopper95
07-08-2021 om 11:46
Wednesday schreef op 07-08-2021 om 11:26:
[..]
Nou, dat is jouw waarneming. Ik vind het al best bijzonder dat jij meerdere mensen kent die zich niet laten vaccineren. En ook dat je de meningen in dit topic als uitersten ziet. Ik zie hier consensus en een enkeling die daarvan afwijkt.
Zo bijzonder is dat in mijn ogen niet. Naaste familie van mij ook niet. Één heel gezin, dat zijn al vier 12 plussers. En ja, daar vind ik wat van, maar ben niet bereid mijn relatie met hen daardoor op de klippen te laten lopen. We hebben het er niet over.
Kuikentjepiep
07-08-2021 om 11:54
Het blijft interessant om te lezen dat sommige mensen die gevaccineerd nu aangeven dat ze dan liever uit de buurt blijven van de ongevaccineerden.
Begrijpen ze niet dat zij een groter risico zijn voor de ongevaccineerden dan andersom? Zijn zij de afgelopen 1,5 jaar ook consequent bij iedereen uit de buurt gebleven, want toen behoorde iedereen tot die ongevaccineerde groep? Waarom niet gewoon blij zijn dat je zelf wel een vaccin hebt kunnen nemen? Waarom die noodzaak om zo keihard te zijn en onaardig te doen over een hele groep mensen, waarvan je op individueel niveau niet weet wat er speelt. Ik ben helemaal niet tegen het vaccin, zie geen complottheorien, maar er zijn nu persoonlijke (lichamelijke) omstandigheden waardoor het voor mijzelf beter voelt om het nog even uit te stellen. Dat recht heb ik, net zoals een ander het recht heeft om zich wel te laten vaccineren. Maar ik heb me als geen ander aan de maategelen gehouden de afgelopen 1,5 jaar, en accepteer dat ik dat nog zal moeten blijven doen. Ik heb niet het idee dat ik daar iemand anders kwaad mee doe... Maar de hele tweedeling maakt ook mij ongerust. Ik hoop dat het vooral online is, maar ik lees zoveel opgekropte agressiviteit en frustratie, die er nu, zo lijkt het, richting de groep ongevaccineerden uitkomt. En dat vind ik niet terecht. Zoals ik al zei, wees blij dat je zelf een vaccin hebt, en dat je voor een groot deel weer alles kunt doen wat je zou willen. En accepteer dat wereld nog niet is zoals het was, want misschien wordt het dat wel nooit neer.
QuizzicalOpossum53
07-08-2021 om 12:00
Er wordt hier net gedaan alsof vaccineren geen nadelen heeft. Dat is onzin. Er zijn bijwerkingen en in een enkel geval zijn deze ernstig. Dat is de reden dat jonge, gezonde mensen zich niet meer mogen laten vaccineren met AZ. Het nadeel is voor jonge mensen groter dan het voordeel. Bij de andere vaccins valt deze afweging anders uit. Het voordeel weegt zwaarder dan het nadeel. Maar dat neemt niet weg dat er nadelen zijn.
Mijn jongste puber heeft al corona gehad en 1 prik. Voor Nederland telt dat als volledig gevaccineerd, maar op vakantie niet. Hij wilde om die reden toch een tweede prik plannen. Werd bij de afsprakenlijn van de GGD doorgeschakeld naar een arts, die hem het afraadde nog een vaccin te nemen in verband met mogelijke ontsteking aan hartzakje. Een bijwerking die vooral voorkomt bij jongens en jonge mannen.
Dus het afwegen van persoonlijke voordelen en nadelen lijkt me alleen maar heel gezond. Ik heb dat ook gedaan en in mijn geval (50) is de uitkomst zeer duidelijk: vaccineren. Mijn kinderen hebben ook tot vaccineren besloten, omdat zij het belangrijk vinden dat ze alles weer kunnen. Zo maakt ieder mens zijn eigen afweging en dat lijkt me alleen maar gezond.
---
07-08-2021 om 12:02
Drietje schreef op 07-08-2021 om 10:47:
[..]
Dit soort reacties vind ik echt over de top. Waarom zo vijandig? Ik vind het niet gek dat jonge, gezonde mensen twijfelen of langer nadenken of besluiten (nog) niet te laten vaccineren. Ben ik er blij mee? Nee, maar ik snap het wel.
Ik heb veel jonge collega's en sommigen hebben behoorlijk getwijfeld. Vooral jonge vrouwen, merk ik. Het is leuk om daar heel open me te praten, zonder oordeel. Dat zijn helemaal geen wappies, maar gewoon mensen die ook al netjes anderhalf jaar thuis werken en contacten vermijden.
Het gaat om de mensen die zich EN niet willen laten vaccineren EN nu tekeer gaan dat ze ook overal naar toe willen ook al zijn ze niet gevaccineerd. Het gaat niet over de collega waar jij het over hebt.
Kuikentjepiep
07-08-2021 om 12:05
--- schreef op 07-08-2021 om 12:02:
[..]
Het gaat om de mensen die zich EN niet willen laten vaccineren EN nu tekeer gaan dat ze ook overal naar toe willen ook al zijn ze niet gevaccineerd. Het gaat niet over de collega waar jij het over hebt.
Die collega, dat is dus óók de groep ongevaccineerden, die dus nu worden weggezet als decadent en verwend. Dat lijken veel mensen niet te begrijpen.
ShowyHummingbird30
07-08-2021 om 12:07
Kuikentjepiep schreef op 07-08-2021 om 11:54:
Het blijft interessant om te lezen dat sommige mensen die gevaccineerd nu aangeven dat ze dan liever uit de buurt blijven van de ongevaccineerden.
Begrijpen ze niet dat zij een groter risico zijn voor de ongevaccineerden dan andersom? Zijn zij de afgelopen 1,5 jaar ook consequent bij iedereen uit de buurt gebleven, want toen behoorde iedereen tot die ongevaccineerde groep? Waarom niet gewoon blij zijn dat je zelf wel een vaccin hebt kunnen nemen? Waarom die noodzaak om zo keihard te zijn en onaardig te doen over een hele groep mensen, waarvan je op individueel niveau niet weet wat er speelt. Ik ben helemaal niet tegen het vaccin, zie geen complottheorien, maar er zijn nu persoonlijke (lichamelijke) omstandigheden waardoor het voor mijzelf beter voelt om het nog even uit te stellen. Dat recht heb ik, net zoals een ander het recht heeft om zich wel te laten vaccineren. Maar ik heb me als geen ander aan de maategelen gehouden de afgelopen 1,5 jaar, en accepteer dat ik dat nog zal moeten blijven doen. Ik heb niet het idee dat ik daar iemand anders kwaad mee doe... Maar de hele tweedeling maakt ook mij ongerust. Ik hoop dat het vooral online is, maar ik lees zoveel opgekropte agressiviteit en frustratie, die er nu, zo lijkt het, richting de groep ongevaccineerden uitkomt. En dat vind ik niet terecht. Zoals ik al zei, wees blij dat je zelf een vaccin hebt, en dat je voor een groot deel weer alles kunt doen wat je zou willen. En accepteer dat wereld nog niet is zoals het was, want misschien wordt het dat wel nooit neer.
Om met de laatste vetgedrukte vraag te beginnen: ja. Sterker: ik houd nog steeds 1.5 meter afstand tot bijna iedereen (uitzondering: mijn gezinsleden).
In mijn gezin zijn namelijk 2 personen die ondanks vaccinatie een verhoogd risico hebben op besmetting en ernstig verloop, vanwege autoimmuunziektes en bijbehorende medicatie.
Iemand die niet gevaccineerd is loopt een hoger risico op besmetting en is dus een grotere risicofactor om mij te besmetten. Ik word daar waarschijnlijk niet zo ziek van, maar kan wél die 2 huisgenoten besmetten. Dat wil ik niet op mijn geweten hebben als ik het kan vermijden. En dus vermijd ik ongevaccineerden als dat kan. Als ik weet dat jij niet gevaccineerd ben zal ik je daarom alleen in de buitenlucht willen ontmoeten. Om mijn kwetsbare huisgenoten te beschermen omdat jij dat blijkbaar niet wilt doen.
Kuikentjepiep
07-08-2021 om 12:11
Coreopsis schreef op 07-08-2021 om 12:07:
[..]
Om met de laatste vetgedrukte vraag te beginnen: ja. Sterker: ik houd nog steeds 1.5 meter afstand tot bijna iedereen (uitzondering: mijn gezinsleden).
In mijn gezin zijn namelijk 2 personen die ondanks vaccinatie een verhoogd risico hebben op besmetting en ernstig verloop, vanwege autoimmuunziektes en bijbehorende medicatie.
Iemand die niet gevaccineerd is loopt een hoger risico op besmetting en is dus een grotere risicofactor om mij te besmetten. Ik word daar waarschijnlijk niet zo ziek van, maar kan wél die 2 huisgenoten besmetten. Dat wil ik niet op mijn geweten hebben als ik het kan vermijden. En dus vermijd ik ongevaccineerden als dat kan. Als ik weet dat jij niet gevaccineerd ben zal ik je daarom alleen in de buitenlucht willen ontmoeten. Om mijn kwetsbare huisgenoten te beschermen omdat jij dat blijkbaar niet wilt doen.
Maar dan moet je ook de gevaccineerden vermijden, want die kunnen jou ook nog besmetten. Net zoals jij als gevaccineerde ook nog jouw huisgenoten kunt besmetten. Die laatste zin van jou is trouwens precies het voorbeeld van de opgekropte agressie die ik overal lees. Zoals ik al schreef bescherm ik de rest wel en doe ik dat al 1,5 jaar lang. Ik houd namelijk overal afstand, vermijd groepen, ga niet naar feestjes. Je hoeft mij dus niet op die manier weg te zette , dankjewel.
Rondstruiner
07-08-2021 om 12:15
Geronimo3 schreef op 07-08-2021 om 11:20:
[..]
Ik heb er duidelijk bij gezet dat ik het voor het gemak maar even wappies noem omdat het korter is dan antivaxxers.
Het zijn juist vrouwen die fit zijn die een veel grotere kans hebben op LC, en vaak zijn dat mensen die niet eens in het ziekenhuis terecht zijn gekomen.
Dat weten ze nog helemaal niet goed. Vrouwen ja, fit nee.
Het RIVM zegt:
"We weten nog niet precies waarom sommige mensen lang klachten houden na een infectie met SARS severe acute respiratory syndrome -CoV coronavirus -2. Er lijkt een verband te zijn met een hogere leeftijd en de hoeveelheid klachten die iemand heeft in de eerste fase van de besmetting. Ook mensen die vanwege COVID-19 in het ziekenhuis zijn opgenomen, of een verhoogd BMI Body Mass Index of astma hebben, lijken vaker langdurig klachten te houden na een besmetting. Maar ook mensen die niet in het ziekenhuis zijn opgenomen kunnen deze klachten houden. Het lijkt dat Long COVID vaker voorkomt bij vrouwen. "
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/long-covid
ShowyHummingbird30
07-08-2021 om 12:19
Kuikentjepiep schreef op 07-08-2021 om 12:11:
[..]
Maar dan moet je ook de gevaccineerden vermijden, want die kunnen jou ook nog besmetten. Net zoals jij als gevaccineerde ook nog jouw huisgenoten kunt besmetten. Die laatste zin van jou is trouwens precies het voorbeeld van de opgekropte agressie die ik overal lees. Zoals ik al schreef bescherm ik de rest wel en doe ik dat al 1,5 jaar lang. Ik houd namelijk overal afstand, vermijd groepen, ga niet naar feestjes. Je hoeft mij dus niet op die manier weg te zette , dankjewel.
100% veiligheid bestaat niet. Maar jij kiest er bewust voor om een groter risico te vormen voor kwetsbaren. Terwijl er een goed alternatief is waarmee jij het riscio voor anderen fors vermindert. Dat past voor mij niet in een sociale samenleving. Ik vind dat een vorm van individualisme die aan egoïsme grenst.
Ik ben niet voor dwang. Als jij niet wilt, prima. Maar aanvaard dan ook de consequenties daarvan. Bijvoorbeeld dat anderen dat asociaal kunnen vinden en liever niet met jou dicht in de buurt in 1 ruimte verblijven.
WickedCurlew89
07-08-2021 om 12:25
vampierprinsesje schreef op 07-08-2021 om 11:13:
[..]
De manier waarop er vanuit de overheid gemanipuleerd wordt vind ik te ver gaan. Dat je volgens een minister aso bent als je je niet laat vaccineren, dat je het zogenaamd voor iemand anders doet terwijl het al lang duidelijk is dat je alsnog ziek kunt worden en dus ook alsnog de ziekte over kunt dragen, maar je alleen zelf minder schade oploopt als je ziek wordt. De maatregelen die steeds maar heen en weer gaan zonder dat daar enige logica achter lijkt te zitten, en dat maar willekeurig wordt gekozen wie nu weer de dupe wordt, de winkeleigenaren, de festival organisatoren of toch weer de studenten?
Maar goed, het is natuurlijk niet het eerste of het enige waar ik het niet mee eens ben, maar ik vind wetgeving waar ik me niet in kan vinden iets anders dan slinkse, onderhandse tactieken die nu voor zoveel meer gebruikt kunnen gaan worden. Het toneel is gezet om in de naam van risico beperken mensen enorm ingrijpende zaken op te leggen, en daar verzet ik me tegen zolang het kan.
En als je het toch vraagt, nee eigenlijk vind ik de democratie helemaal geen groot goed. Het zorgt voor politici die niet verder denken dan de 4 jaar waarin ze aan de macht zijn en zo op de lange termijn het land er alleen maar slechter op maken. De gewone mens denkt nu expert te zijn op het gebied van politiek, terwijl we ons veel beter bezig kunnen houden met de zaken recht voor onze neus.
Ik heb nog steeds niet gelezen waarom jij tegen vaccinatie bent voor jezelf. Of is het puur je afzetten (waarvan het effect is dat de maatregelen die er nog zijn, langer duren niet korter)?
wild-flower
07-08-2021 om 12:26
Sommige mensen zijn ook rare wezens . Als ze een mooie verre vakantiereis gaan maken of voor hun werk naar het buitenland moeten , halen ze wel hun prikken tegen difterie , gele koorts , hepatitis , buiktyphus , cholera , malaria en weet ik veel wat nog . Maar een corona prik doen ze dan ineens heel moeilijk over ? Ik snap er geen drol van
WickedCurlew89
07-08-2021 om 12:30
Kuikentjepiep schreef op 07-08-2021 om 12:05:
[..]
Die collega, dat is dus óók de groep ongevaccineerden, die dus nu worden weggezet als decadent en verwend. Dat lijken veel mensen niet te begrijpen.
Dat gebeurt al decennia bij allerlei groepen mensen (die niet de luxe hebben om daar zelf verandering in te brengen) en nu zou dat plots een probleem zijn?
Best decadent.
Rondstruiner
07-08-2021 om 12:31
Wednesday schreef op 07-08-2021 om 11:26:
[..]
Nou, dat is jouw waarneming. Ik vind het al best bijzonder dat jij meerdere mensen kent die zich niet laten vaccineren. En ook dat je de meningen in dit topic als uitersten ziet. Ik zie hier consensus en een enkeling die daarvan afwijkt.
Consensus heeft niets te maken met de manier waarop men vervolgens reageert op mensen die daarvan afwijken. Ik zie hier vooral het opgeheven vingertje.
De meerderheid die ik ken is gevaccineerd hoor, of gaat dat doen. Maar niet iedereen nee en dat is voor niemand een probleem tot nu toe. Ik werk bij een grote werkgever en ook daar laat niet iedereen zich vaccineren. Ook daar geen reacties zoals ik ze hier lees. Mensen doen gewoon normaal, het opgeheven vingertje zie je toch vooral anoniem.
Herfstappeltaart
07-08-2021 om 12:37
Wednesday schreef op 07-08-2021 om 10:52:
[..]
Maar waarom twijfelen ze? Wat zijn hun (logische) redenen? Die zijn er toch niet?
Ik denk onzekerheid/angst voor de lange-termijn-gevolgen. Bang voor problemen bij zwangerschap misschien. (gokje van mijn kant hoor).
Julali
07-08-2021 om 12:41
Kuikentjepiep schreef op 07-08-2021 om 11:54:
Ik ben inderdaad uit de buurt gebleven bij mijn ernstig zieke familielid, dat was zeer moeilijk, omdat hij niet lang meer te leven heeft. Nu zijn we gevaccineerd en zien we elkaar weer en kunnen we elkaar weer een knuffel geven.
Dat ik dit doe betekent wel dat ik het risico op besmetting zo klein mogelijk wil houden. Aangezien niet- gevaccineerden het virus nog in dezelfde mate overdragen zijn zij een hoog risico voor mij en mijn ernstig zieke familielid. Daarom ontwijk ik deze mensen en heb ik alle contact afgekapt.
Contact met mijn familielid die nog hoogstens een jaar te leven heeft is namelijk een miljoen x belangrijker voor mij, dan contact met een niet gevaccineerde die zijn eigen belang boven die van het collectief stelt. Die persoon maakt een keuze, prima maar dan maak ik een ook een keuze.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.