Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Ze vrezen een tweedeling in de maatschappij?

WickedCurlew89

WickedCurlew89

07-08-2021 om 10:56

Zoals ik al schreef: je bent nergens meer als je je geen slachtoffer van een vermeend onrecht kunt wanen. 
Keuzes hebben consequenties, niemand dwingt mensen. Miep niet.

Geronimo3 schreef op 07-08-2021 om 10:37:

[..]

Gefeliciteerd, je bent een grote kanshebber voor longcovid. Dat jij zegt geen druk te leggen op de zorg klopt zolang je maar geen Covid krijgt, krijg je het wel en je eindigt in het ziekenhuis dan wordt voor jou de zorg voor een kankerpatiënt on hold gezet omdat je anders binnen een aantal dagen doodgaat en de kankerpatiënt nog een paar maanden heeft.

Jij , en je mede wappies, vinden dat jullie principes voor het welzijn gaan van de bevolking, de economie en de zorg. Als dat niet egoïstisch, asociaal en wereldvreemd is, wat dan wel?

Gelukkig zijn meer landen bezig met het uitsluiten van (even kort gezegd) wappies, algemene vrijheid gaat voor die van het individu, lijkt mij niet meer dan logisch.

Laat mij maar de statistieken zien waaruit blijkt dat ik een "grote" kans heb op long covid. Hartstikke naar voor de mensen die hiermee te maken krijgen, maar het blijft toch echt een heel klein gedeelte van de bevolking. Dit is precies het soort retoriek waar ik het over heb, meteen mij als wappie wegzetten. Wat betekent dat hele woord nog? 

De hele maatschappij is doorgeslagen in het beperken van ieder mogelijk risico, alsof je ooit helemaal 100% veilig kan zijn, en alsof de offers die daarvoor nodig zijn het echt waard zijn. Maar de discussie aangaan met iemand die mij toch al niet serieus neemt heeft weinig zin, dus ik laat het hier maar bij.

WickedCurlew89

WickedCurlew89

07-08-2021 om 11:06

vampierprinsesje schreef op 07-08-2021 om 11:02:

[..]

Laat mij maar de statistieken zien waaruit blijkt dat ik een "grote" kans heb op long covid. Hartstikke naar voor de mensen die hiermee te maken krijgen, maar het blijft toch echt een heel klein gedeelte van de bevolking. Dit is precies het soort retoriek waar ik het over heb, meteen mij als wappie wegzetten. Wat betekent dat hele woord nog?

De hele maatschappij is doorgeslagen in het beperken van ieder mogelijk risico, alsof je ooit helemaal 100% veilig kan zijn, en alsof de offers die daarvoor nodig zijn het echt waard zijn. Maar de discussie aangaan met iemand die mij toch al niet serieus neemt heeft weinig zin, dus ik laat het hier maar bij.

Ik denk dat we in Nederland juist wel redelijk goed alle belangen hebben afgewogen in plaats van 100% veiligheid hebben willen nastreven. Hoe kom je daarbij?

Je hebt verder niet eens uitgelegd waarom je je niet wilt laten vaccineren. 
Doei dan maar.

Welk offer wordt er precies van je gevraagd als je je laat vaccineren? Echt, twee keer een kwartier van m’n tijd en een paar dagen een zere bovenarm. Dat was het. 

[..]

Bron: RIVM

https://www.rivm.nl/nieuws/long-covid-ook-na-milde-corona-tussentijdse-resultaten

"Dat de invloed van een coronabesmetting nog lange tijd negatief kan na-ijlen komt ook naar voren in de resultaten van de 13e ronde van het vragenlijstonderzoek van de gedragsunit van het RIVM. Een derde (37%) van de deelnemers die langer dan drie maanden geleden besmet zijn geweest (bevestigd met een positieve coronatest) gaf aan dat ze langer dan drie maanden na de besmetting nog klachten hadden. Deze langdurige klachten kwamen het meest voor onder 40-tot-69-jarigen (39 tot 41%). Ook rapporteert ruim een kwart (27%) van de ondervraagde jongeren (16-24 jaar) die een infectie hebben doorgemaakt, na 3 maanden nog klachten."

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

07-08-2021 om 11:07

vampierprinsesje schreef op 07-08-2021 om 10:02:

Ik ben jong en gezond. Ik drink niet, ik rook niet, heb een gezond gewicht. Ik oefen geen druk uit op de zorg, gevaccineerd of niet. De kans dat ik met corona in het ziekenhuis beland is kleiner dan dat ik een verkeersongeluk krijg, en daar leef ik ook niet in angst voor. Dat ik me moet laten testen voor het een en ander, prima. Maar dat ik word uitgemaakt voor wappie of aso en niet meer als volwaardig medemens word behandeld omdat ik de praktijken van de overheid niet steun, dat vind ik onacceptabel.

Wanneer haal je je kop uit het zand? Wel eens van long covid gehoord? Of van de kans dat jij anderen kunt infecteren, die groter is, wanneer je ongevacvineerd bent? Of van de kans dat jij een gevaccineerde infecteert met covid, die ondanks vaccinatie geen antistoffen heeft gemaakt en alsnog dood gaat? Of de kans dat je als groep van ongevacvineerden een fijne nieuwe variant maakt,  waardoor in potentie gevaccineerden zich voor Jan lul hebben laten vaccineren omdat het vaccin deze mutant misschien niet aan kan?

Jij oefent geen druk uit op de zorg? Dus als je poepie benauwd op bed ligt, bel je de huisarts niet? Je laat je niet opnemen als je zuurstof saturatie onder de 80% dipt? Laat me niet lachen. 

Drietje schreef op 07-08-2021 om 10:47:

[..]

Dit soort reacties vind ik echt over de top. Waarom zo vijandig? Ik vind het niet gek dat jonge, gezonde mensen twijfelen of langer nadenken of besluiten (nog) niet te laten vaccineren. Ben ik er blij mee? Nee, maar ik snap het wel.

Ik heb veel jonge collega's en sommigen hebben behoorlijk getwijfeld. Vooral jonge vrouwen, merk ik. Het is leuk om daar heel open me te praten, zonder oordeel. Dat zijn helemaal geen wappies, maar gewoon mensen die ook al netjes anderhalf jaar thuis werken en contacten vermijden.

We zitten in een wereldwijde pandemie!!!! Je mag wat mij betreft over alles twijfelen maar niet als het gaat om meer dan je eigen persoontje. Het is kortzichtig om te bedenken dat je geen onderdeel bent van deze samenleving of de wereldbevolking. Je zou helemaal niet moeten twijfelen als het gaat om de gezondheid en welzijn van je medemens want daar komt het keihard op neer. 

Dan ben ik niet vijandig naar iemand maar ik zal het niet laten om je te wijzen op je asociale gedrag. Het is eigenlijk niet veel anders dan het laten meeroken van anderen omdat je zelf rookt. Je weet dan dat je de gezondheid van anderen in gevaar brengt, ik ben een roker en zelfs ik vind dat aso gedrag. Om diezelfde reden heeft de overheid ook besloten dat het algemeen welzijn gaat voor mijn vrijheid van het individu.

Rokers mogen hun vrijheid behouden maar niet in openbare gelegenheden en zelfs op je balkonnetje ben je niet vrij van kritiek. Wat maakt antivaxxers anders? Zij genieten toch ook van hun individuele vrijheid over de rug van een ander? Ik begrijp de hele redenering niet dat er begrip moet zijn voor mensen die vage argumenten hebben om het niet te doen.

Angela1967 schreef op 07-08-2021 om 10:43:

[..]

Praktijken van de overheid ondersteunen? Wat een kinderachtige formulering. Heb je geen andere reden dan dit? Zijn er meer praktijken van de overheid die je niet ondersteunt? Wie zegt dat het een praktijk is van de overheid? Heb je gestemd en ben je voor of tegen democratie?

Of bedoel je het iets minder kinderlijk dan ik het interpreteer?

Gr Angela

De manier waarop er vanuit de overheid gemanipuleerd wordt vind ik te ver gaan. Dat je volgens een minister aso bent als je je niet laat vaccineren, dat je het zogenaamd voor iemand anders doet terwijl het al lang duidelijk is dat je alsnog ziek kunt worden en dus ook alsnog de ziekte over kunt dragen, maar je alleen zelf minder schade oploopt als je ziek wordt. De maatregelen die steeds maar heen en weer gaan zonder dat daar enige logica achter lijkt te zitten, en dat maar willekeurig wordt gekozen wie nu weer de dupe wordt, de winkeleigenaren, de festival organisatoren of toch weer de studenten?

Maar goed, het is natuurlijk niet het eerste of het enige waar ik het niet mee eens ben, maar ik vind wetgeving waar ik me niet in kan vinden iets anders dan slinkse, onderhandse tactieken die nu voor zoveel meer gebruikt kunnen gaan worden. Het toneel is gezet om in de naam van risico beperken mensen enorm ingrijpende zaken op te leggen, en daar verzet ik me tegen zolang het kan. 

En als je het toch vraagt, nee eigenlijk vind ik de democratie helemaal geen groot goed. Het zorgt voor politici die niet verder denken dan de 4 jaar waarin ze aan de macht zijn en zo op de lange termijn het land er alleen maar slechter op maken. De gewone mens denkt nu expert te zijn op het gebied van politiek, terwijl we ons veel beter bezig kunnen houden met de zaken recht voor onze neus. 

In dit topic zie ik de tweedeling, maar het speelt zich toch vooral online af heb ik het idee. In zo'n topic verzamelen toch de uitersten zich. 

Gelukkig gaat het in het echte leven heel anders, ik zie dan veel meer tolerantie dan hier. Zowel op werk als prive. Ik heb collega's die niet willen vaccineren, daar maakt niemand wat van. Heb ook nog niet in mijn omgeving gehoord dat vriendschappen of familiebanden stuk gaan door wel of niet vaccineren. 

Dus de soep wordt irl niet zo heet gegeten als het online wordt opgediend.

[..]

Maar de discussie aangaan met iemand die mij toch al niet serieus neemt heeft weinig zin, dus ik laat het hier maar bij.

Jij neemt jezelf te serieus. Stel je open voor wetenschappelijke onderbouwing die je kunt begrijpen tot een bepaald niveau en accepteer dan a. Hoe een auto of vliegtuig werkt en je stapt er in  b. Hoe vaccinaties werken en wat het betekent. c. Hoe statistieken werken.

Als je op inhoudelijke vlak een serieuze inhoudelijke reden hebt om te twijfelen dan is dat iets om over te discussiëren. Maar als je denkt dat jij 'het' beter denkt te weten en/of niet accepteert dat je deel uitmaakt van een continu veranderende wereld moet je niet miepen dat je niet serieus wordt genomen. En dan kom je dichtbij mijn definitie van wappie.

Gr Angela

[..]

Het gaat niet alleen om jouw eigen gezondheid he? Kun je verder kijken dan je eigen belang? 

-Nienke- schreef op 07-08-2021 om 11:07:

Welk offer wordt er precies van je gevraagd als je je laat vaccineren? Echt, twee keer een kwartier van m’n tijd en een paar dagen een zere bovenarm. Dat was het.

Als je voor Janssen gaat is het zelfs maar 1x.

[..]

Ik heb er duidelijk bij gezet dat ik het voor het gemak maar even wappies noem omdat het korter is dan antivaxxers. 

Het zijn juist vrouwen die fit zijn die een veel grotere kans hebben op LC, en vaak zijn dat mensen die niet eens in het ziekenhuis terecht zijn gekomen. En wat moet ik serieus nemen aan jou beslissing dat je maling hebt aan de rest van de bevolking? Wat voor argument heb je om je niet te laten vaccineren? Heb je net een stamcel therapie gehad, immuniteitsproblemen want dan zou ik het begrijpen, maar dan ben je weer geen antivaxxer dan is het overmacht..

vampierprinsesje schreef op 07-08-2021 om 11:13:

[..]

De manier waarop er vanuit de overheid gemanipuleerd wordt vind ik te ver gaan. Dat je volgens een minister aso bent als je je niet laat vaccineren, dat je het zogenaamd voor iemand anders doet terwijl het al lang duidelijk is dat je alsnog ziek kunt worden en dus ook alsnog de ziekte over kunt dragen, maar je alleen zelf minder schade oploopt als je ziek wordt. De maatregelen die steeds maar heen en weer gaan zonder dat daar enige logica achter lijkt te zitten, en dat maar willekeurig wordt gekozen wie nu weer de dupe wordt, de winkeleigenaren, de festival organisatoren of toch weer de studenten?

Maar goed, het is natuurlijk niet het eerste of het enige waar ik het niet mee eens ben, maar ik vind wetgeving waar ik me niet in kan vinden iets anders dan slinkse, onderhandse tactieken die nu voor zoveel meer gebruikt kunnen gaan worden. Het toneel is gezet om in de naam van risico beperken mensen enorm ingrijpende zaken op te leggen, en daar verzet ik me tegen zolang het kan.

En als je het toch vraagt, nee eigenlijk vind ik de democratie helemaal geen groot goed. Het zorgt voor politici die niet verder denken dan de 4 jaar waarin ze aan de macht zijn en zo op de lange termijn het land er alleen maar slechter op maken. De gewone mens denkt nu expert te zijn op het gebied van politiek, terwijl we ons veel beter bezig kunnen houden met de zaken recht voor onze neus.

Waarom ga je zelf de politiek niet in? Want je klinkt als iemand die het graag anders wil en het is een manier om serieus genomen te worden door het systeem waar jij kennelijk ook voordelen in ziet. 

Daarbij is die vier jaar natuurlijk niet belemmerend voor iemand zoals jij of andere gemotiveerde mensen die snappen dat veranderingen tijd kosten. Dus hoe eerder je begint hoe beter.

Gr Angela

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

07-08-2021 om 11:26

Rondstruiner schreef op 07-08-2021 om 11:13:

In dit topic zie ik de tweedeling, maar het speelt zich toch vooral online af heb ik het idee. In zo'n topic verzamelen toch de uitersten zich.

Gelukkig gaat het in het echte leven heel anders, ik zie dan veel meer tolerantie dan hier. Zowel op werk als prive. Ik heb collega's die niet willen vaccineren, daar maakt niemand wat van. Heb ook nog niet in mijn omgeving gehoord dat vriendschappen of familiebanden stuk gaan door wel of niet vaccineren.

Dus de soep wordt irl niet zo heet gegeten als het online wordt opgediend.

Nou, dat is jouw waarneming. Ik vind het al best bijzonder dat jij meerdere mensen kent die zich niet laten vaccineren. En ook dat je de meningen in dit topic als uitersten ziet. Ik zie hier consensus en een enkeling die daarvan afwijkt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.