Coronavirus Covid-19
iLavendel
18-09-2021 om 09:54
Weer handen schudden en drie kussen?
Morgen heb ik een verjaardag van mijn schoonzus en ik zat daar over na te denken. Want straks gaat de 1,5 meter regel er af, maar gaan we dan ook allemaal weer massaal handen en drie zoenen geven bij verjaardagen of andere gelegenheden?
Ik heb daar dus helemaal geen zin in, maar kan nu al voorspellen dat het mij gaat overkomen dat de ander dat wel gaat doen en ik niet snel genoeg reageer om dat voor te zijn. Net als bijvoorbeeld (nieuwe) ontmoetingen/contacten op de werkvloer die wel weer handen gaan geven.
Ik vind het best om het alleen bij de woorden gefelicteerd te houden en een cadeau te overhandigen. Of op het werk iemand welkom te heten met alleen woorden. Ik hou het liever bij een veel kleiner groepje die ik wel knuffel of kus.
Het gaat mij er met name om dat ik afgelopen 1,5 jaar minder ziek ben geweest of last heb gehad van verkoudheden incl die nare kriebelhoest waar ik nachten wakker van lig met de spierpijn overal van het hoesten.
Ik vraag me af hoelang ik dit kan vermijden of uit de weg kan gaan. Wat denken jullie? Zijn er nieuwe omgangsvormen ontstaan die behouden worden of zullen we weer terug gaan naar voor de corona?
QuizzicalOpossum53
20-09-2021 om 10:04
Ysenda schreef op 20-09-2021 om 09:15:
[..]
Het afstandhouden geldt nu ook nog he. Ik ga nu naar kunst, naar cultuur, sport, horeca, scholen zijn allemaal open. Afscheidsdiensten zijn er ook. Er worden nog steeds spelletjes gedaan in verzorgingshuizen, alleen wordt het iets anders georganiseerd.
De economie groeit op dit moment heel hard.
Dat bewijst eigenlijk dat wat meer afstandhouden prima kan.
Maar waarom dus wel alles om de ene kant op alles mogelijk te maken en geen rekening houden met de grote groep (want die groep is groot alleen zal niet zo hard roepen) die wel meer afstand nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Waarom alleen rekening houden met jezelf en niet met een ander.
Huh? Heb jij niet meegekregen hoeveel belastinggeld er nodig is geweest om hele sectoren te laten overleven? Omdat de 1,5 meter niet rendabel is? Voor geen enkele sector? Dat al die sectoren zouden verdwijnen als de steun eraf gaat? En dat de steun volhouden zou betekenen dat het hele land failliet gaat? Dan kun je dus niet meer naar een museum, theater of restaurants. Je kunt zelfs niet meer naar school.
Zusterclivia
20-09-2021 om 10:11
Drietje schreef op 20-09-2021 om 10:04:
[..]
Huh? Heb jij niet meegekregen hoeveel belastinggeld er nodig is geweest om hele sectoren te laten overleven? Omdat de 1,5 meter niet rendabel is? Voor geen enkele sector? Dat al die sectoren zouden verdwijnen als de steun eraf gaat? En dat de steun volhouden zou betekenen dat het hele land failliet gaat? Dan kun je dus niet meer naar een museum, theater of restaurants. Je kunt zelfs niet meer naar school.
Idd. Het kost klauwen vol met geld. De entertainmentsector, de horeca, worden allemaal in de lucht gehouden door extra geld. Als ze maar op beperkte capaciteit door mogen, dan gaan of de prijzen flink omhoog of ze sluiten de deuren.
watertoren
20-09-2021 om 10:11
Ik zie in mijn omgeving eigenlijk al een hele tijd dat mensen weer handen schudden en geen afstand meer houden en dat vooral in de horeca. Ik merk aan mezelf ook dat ik niet meer zo bezig ben met Corona nu ik zelf en iedereen in mijn omgeving 2 keer ingeent is.
Ysenda
20-09-2021 om 10:20
Ik pleit juist voor iets er tussen in, dus niet helemaal terug naar hoe het was, maar geef mensen de ruimte in die supermarkt, ga niet over iemand heen hangen die iets op het onderste schap pakt wacht gewoon even.
Ga niet op 10 cm achter iemand in de kassa rij staan. Ga niet iedereen kussen en knuffelen houd dat beperkt tot een kleine groep.
Maak de apparatuur in de sportschool schoon voor je naar een ander apparaat gaat.
Blijf zoveel mogelijk thuis werken. Blijf thuis tot je de test uitslag hebt als je verkoudheidsklachten hebt. Ga dan niet toch naar je werk.
Wordt een afscheid beter als er 300 mensen komen? Ik heb er ook diverse mogen organiseren, en de beste en meest memorabele waren die waar we met 20-30 personen waren. Ook al voor de coronatijd, ook met jongere mensen.
Julali
20-09-2021 om 10:31
Bakblik schreef op 20-09-2021 om 07:35:
[..]
Nee, het ontwerpen van de software kan gewoon thuis achter de computer in de werkhoek op de slaapkamer. De eerste printplaat in elkaar solderen om met een controlepaneel te kunnen kijken of de software de schakelingen op de juiste manier aanstuurt kan ook gewoon thuis. Daarvoor is er gereedschap en materiaal opgehaald.
Ook als het om beademingsapparatuur zou gaan kan dit gedeelte van het productieproces gewoon thuis.
Dat solderen van die printplaten stinkt enorm dus dat kan niet op de slaapkamer. Daarvoor moest man dus, ook toen het in februari sneeuwde, buiten gaan staan onder het afdak.
Er kan veel thuis gedaan worden maar dat moet je wel willen en kunnen bedenken hoe dan.
Pas voor koppeling aan de grote machine en testen of het ook in het echt werkt moet man naar de werkplaats.
Edit:
Als hij datzelfde werk deed voor beademingsapparatuur en dat apparaat paste in een gewone auto dan kon die testfase ook nog thuis. Maar nogmaals: Dat moet je als werknemer wel willen. Zeggen dat het niet kan is makelijker.
In mijn werk moet er dus wel af en toe op locatie zaken geregeld worden. We doen sinds covid zoveel mogelijk vanaf huis, maar niet alles kan vanaf huis. We hebben toestemming gekregen om met een verkoudheid te komen, omdat we niet dicht in de buurt van mensen hoeven te komen op locatie.
Als mensen onverwachts vaak thuis blijven op de dagen dat ze op locatie moeten zijn, dan kan dit gevaarlijke situaties opleveren die meer risicovol zijn dan een coronabesmetting.
Bakblik
20-09-2021 om 11:04
Julali schreef op 20-09-2021 om 10:31:
[..]
In mijn werk moet er dus wel af en toe op locatie zaken geregeld worden. We doen sinds covid zoveel mogelijk vanaf huis, maar niet alles kan vanaf huis. We hebben toestemming gekregen om met een verkoudheid te komen, omdat we niet dicht in de buurt van mensen hoeven te komen op locatie.
Als mensen onverwachts vaak thuis blijven op de dagen dat ze op locatie moeten zijn, dan kan dit gevaarlijke situaties opleveren die meer risicovol zijn dan een coronabesmetting.
Je maakt me nu wel heel nieuwsgierig naar wat voor werk je doet. Thuisblijven als je op locatie moet werken levert situaties op die gevaarlijker zijn dan een coronabesmetting, ik kan echt niks bedenken.
Er zijn cruciale beroepen waarvoor je op locatie moet werken, omdat thuiswerken geen optie is maar daar mag je niet komen met klachten. Thuis kunnen werken en op locatie werken als dat moet/nodig is daar is balans in te vinden. Ik kan me niet voorstellen dat je dan met klachten moet komen. Die gevaarlijke situaties die kunnen ontstaan kunnen dan toch voorkomen worden door collega's die klachtenvrij zijn en hun thuiswerkdag opgeven om voor jou in te springen. Als je lichte klachten hebt kun jij thuis verder met het werk dat je op andere dagen ook thuis doet.
Als het echt zo belangrijk is dat er mensen zijn dan moet er pre-corona ook al een systeem van oproepbaar personeel zijn geweest. Iedereen kan een keer ziek worden en echt niet kunnen komen, dan moet er achterwacht zijn om het werk door te laten gaan. Mijn buurman is een keer met de ambulance afgevoerd in de nacht, hij reed op de lijnbussen van connexxion, zijn vrouw heeft hem ziekgemeld en de bussen zijn gewoon gereden door mensen die stand-by moesten zijn.
EnchantedDragonfly18
20-09-2021 om 11:17
Ysenda schreef op 20-09-2021 om 10:20:
Wordt een afscheid beter als er 300 mensen komen? Ik heb er ook diverse mogen organiseren, en de beste en meest memorabele waren die waar we met 20-30 personen waren. Ook al voor de coronatijd, ook met jongere mensen.
Dat is voor iedereen verschillend. Wat prettig.of als fijn hebt ervaren geldt niet voor de rest van de mensheid. Ik vond het zelf heel fijn dat er in de kerk zo een 250 mensen waren die afscheid wilde nemen van mijn moeder en eenzelfde aantal bij het crematorium. Ik vond het vreselijk dat ik maar 3 vrienden uit kon nodigen bij de crematie van mijn vader omdat er veel plekken gevuld waren door familie.
Julali
20-09-2021 om 11:23
Het probleem is dat veel mensen altijd wel een beetje verkouden zijn. Als al die mensen niet op locatie kunnen werken, hebben we een groot probleem.
Desire
20-09-2021 om 11:32
Julali schreef op 20-09-2021 om 11:23:
Het probleem is dat veel mensen altijd wel een beetje verkouden zijn. Als al die mensen niet op locatie kunnen werken, hebben we een groot probleem.
Niemand is onmisbaar, ook jij niet! En niet “we” hebben dan een groot probleem, je werkgever heeft dan een probleem.
Bakblik
20-09-2021 om 11:35
Julali schreef op 20-09-2021 om 11:23:
Maar daar moet dan toch voor corona al, zeker nu na 18 maanden maatregelen, actief iets aan gedaan zijn? Een systeem inrichten met achterwachten, stand-by mensen, mensen die piketdienst draaien. Als alle mensen die morgen op locatie moeten werken vandaag allemaal een positieve test in hun handen hebben dan moet er toch morgen doorgedraaid worden met mensen die wel gezond zijn?
Dat een bedrijf dat op 18 maart vorig jaar nog niet rond had zou kunnen maar nu 18 maanden later moet zo'n systeem toch in het leven zijn geroepen? Je kan toch nu niet meer zeggen dat je met klachten wel moet komen. Als ik bij zo'n baas zou werken zou ik ander werk zoeken.
Julali
20-09-2021 om 11:38
Desire schreef op 20-09-2021 om 11:32:
[..]
Niemand is onmisbaar, ook jij niet! En niet “we” hebben dan een groot probleem, je werkgever heeft dan een probleem.
Heel veel mensen hebben dan een groot probleem. Ik ben niet onmisbaar, maar als team zijn we wel onmisbaar en als iedereen thuisbleef met een snotneus, dan kan de boel niet blijven draaien.
Uiteraard blijven we met klachten als keelpijn, koorts en hoesten wel thuis, dan doen we een pcr.
DistinctMarten43
20-09-2021 om 11:43
Julali schreef op 19-09-2021 om 10:31:
[..]
Ja want op 25 september, klokslag 00.00 uur verandert het virus plotsklaps
Je HOEFT niet opeens iedereen te gaan knuffelen en geen afstand meer te houden hè.
Ik ga schoonouders en ouders knuffelen en niemand anders voorlopig. Handen schudden doe ik ook niet meer aan. Geen verkoudheid het afgelopen anderhalf jaar, dat wil ik zo houden.
DistinctMarten43
20-09-2021 om 11:47
Julali schreef op 19-09-2021 om 20:24:
Er zijn meer cruciale beroepen, ook daar moeten mensen gewoon naar hun werk kunnen, omdat er anders gevaarlijke situaties ontstaan.
Een deel van mijn werk kan ik vanuit huis uitvoeren, maar voor een ander deel moet ik op locatie zijn. Met een simpele verkoudheid mogen we daar komen, dat geldt al vanaf na de lockdown afgelopen winter.
Leuk zeg.
Bakblik
20-09-2021 om 11:49
Julali schreef op 20-09-2021 om 11:38:
[..]
Heel veel mensen hebben dan een groot probleem. Ik ben niet onmisbaar, maar als team zijn we wel onmisbaar en als iedereen thuisbleef met een snotneus, dan kan de boel niet blijven draaien.
Uiteraard blijven we met klachten als keelpijn, koorts en hoesten wel thuis, dan doen we een pcr.
Heel veel mensen hebben dan een groot probleem, jouw team is onmisbaar, echt je maakt mij rete nieuwsgierig in welke sector je dan werkt. Het is geen cruciaal beroep, want in die sector is er zo goed en zo kwaad als het gaat een poule van vervangers bij ziekte. Jij kan thuiswerken maar niet altijd en de boel moet blijven draaien ik pieker me suf. Kan je een tipje van de sluier optillen?
Julali
20-09-2021 om 11:58
Het is een cruciaal beroep. Wij hebben een poule van vervangers klaarstaan, maar dat is alleen in nood, die komen je echt niet vervangen voor een snotneus.
Ik weet niet in welke realiteit jullie leven, maar een simpele verkoudheid is al heel lang geen reden meer om jezelf binnen te isoleren. Iedereen met kleine kinderen loopt namelijk zo'n beetje standaard met een snotneus rond.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.