Coronavirus Covid-19
iLavendel
18-09-2021 om 09:54
Weer handen schudden en drie kussen?
Morgen heb ik een verjaardag van mijn schoonzus en ik zat daar over na te denken. Want straks gaat de 1,5 meter regel er af, maar gaan we dan ook allemaal weer massaal handen en drie zoenen geven bij verjaardagen of andere gelegenheden?
Ik heb daar dus helemaal geen zin in, maar kan nu al voorspellen dat het mij gaat overkomen dat de ander dat wel gaat doen en ik niet snel genoeg reageer om dat voor te zijn. Net als bijvoorbeeld (nieuwe) ontmoetingen/contacten op de werkvloer die wel weer handen gaan geven.
Ik vind het best om het alleen bij de woorden gefelicteerd te houden en een cadeau te overhandigen. Of op het werk iemand welkom te heten met alleen woorden. Ik hou het liever bij een veel kleiner groepje die ik wel knuffel of kus.
Het gaat mij er met name om dat ik afgelopen 1,5 jaar minder ziek ben geweest of last heb gehad van verkoudheden incl die nare kriebelhoest waar ik nachten wakker van lig met de spierpijn overal van het hoesten.
Ik vraag me af hoelang ik dit kan vermijden of uit de weg kan gaan. Wat denken jullie? Zijn er nieuwe omgangsvormen ontstaan die behouden worden of zullen we weer terug gaan naar voor de corona?
EnchantedDragonfly18
19-09-2021 om 22:19
Ysenda schreef op 19-09-2021 om 15:02:
[..]
Ook 1x in van die gore make-up moeten happen of op je gezicht krijgen is al te veel.
Alsof iedereen onder een dikke laag plamuur zit.
coolpack2
19-09-2021 om 23:26
Julali schreef op 19-09-2021 om 22:08:
[..]
En als die machines nou eens de beademing van coronapatienten op de IC (op afstand) aanstuurden? Zou hij dan wel mogen komen denk je?
Er zijn zoveel sectoren die toch echt moeten doordraaien, omdat anders de consequenties veel groter zijn. Je kunt niet altijd maar thuis blijven.
Sommige taken moeten toch echt gebeuren en die kun je op locatie uitvoeren zonder dat je in de buurt hoeft te komen van anderen.
Nee, en mede daarom hou je dus afstand...
Julali
19-09-2021 om 23:27
coolpack2 schreef op 19-09-2021 om 23:26:
[..]
Nee, en mede daarom hou je dus afstand...
Nog even, ik zou blij zijn als die regel er volgende week afgaat
coolpack2
19-09-2021 om 23:47
Julali schreef op 19-09-2021 om 23:27:
[..]
Nog even, ik zou blij zijn als die regel er volgende week afgaat
🥱
Ysenda
20-09-2021 om 06:44
Drietje schreef op 19-09-2021 om 21:49:
[..]
Wat bedoel je nu eigenlijk te zeggen? Wie moeten er wanneer thuis blijven voor jouw afstand? Want dat is de consequentie van afstand willen houden. Dat er door anderen offers moeten worden gebracht. Wie zijn de gelukkigen?
Nou het is precies wat jij zegt, wie moeten er nu lijden onder het gedrang en drukte overal, waarom wel rekening houden met de mensen die graag op elkaar gepakt hun leven leven maar niet met de mensen die meer ruimte nodig hebben om goed te functioneren. Waarom moeten die de offers brengen?
Friezinnetje
20-09-2021 om 07:07
Ysenda schreef op 20-09-2021 om 06:44:
[..]
Nou het is precies wat jij zegt, wie moeten er nu lijden onder het gedrang en drukte overal, waarom wel rekening houden met de mensen die graag op elkaar gepakt hun leven leven maar niet met de mensen die meer ruimte nodig hebben om goed te functioneren. Waarom moeten die de offers brengen?
omdat dat totaal niet reëel is
QuizzicalOpossum53
20-09-2021 om 07:32
[..]
Omdat alles en iedereen eraan kapot gaat. Geen kunst, cultuur, muziek, sport, verenigingen, feesten, horeca, niet naar school, niet naar het werk, geen afscheidsdiensten bij overlijden, niet samen eten of spelletjes doen in de verzorgingshuizen. En dan heb ik het nog maar niet over de economische gevolgen, want zorg, onderwijs, uitkeringen etc kunnen we dan ook niet meer betalen.
Bakblik
20-09-2021 om 07:35
Julali schreef op 19-09-2021 om 22:08:
[..]
En als die machines nou eens de beademing van coronapatienten op de IC (op afstand) aanstuurden? Zou hij dan wel mogen komen denk je?
Er zijn zoveel sectoren die toch echt moeten doordraaien, omdat anders de consequenties veel groter zijn. Je kunt niet altijd maar thuis blijven.
Sommige taken moeten toch echt gebeuren en die kun je op locatie uitvoeren zonder dat je in de buurt hoeft te komen van anderen.
Nee, het ontwerpen van de software kan gewoon thuis achter de computer in de werkhoek op de slaapkamer. De eerste printplaat in elkaar solderen om met een controlepaneel te kunnen kijken of de software de schakelingen op de juiste manier aanstuurt kan ook gewoon thuis. Daarvoor is er gereedschap en materiaal opgehaald.
Ook als het om beademingsapparatuur zou gaan kan dit gedeelte van het productieproces gewoon thuis.
Dat solderen van die printplaten stinkt enorm dus dat kan niet op de slaapkamer. Daarvoor moest man dus, ook toen het in februari sneeuwde, buiten gaan staan onder het afdak.
Er kan veel thuis gedaan worden maar dat moet je wel willen en kunnen bedenken hoe dan.
Pas voor koppeling aan de grote machine en testen of het ook in het echt werkt moet man naar de werkplaats.
Edit:
Als hij datzelfde werk deed voor beademingsapparatuur en dat apparaat paste in een gewone auto dan kon die testfase ook nog thuis. Maar nogmaals: Dat moet je als werknemer wel willen. Zeggen dat het niet kan is makelijker.
Ysenda
20-09-2021 om 09:15
Drietje schreef op 20-09-2021 om 07:32:
[..]
Omdat alles en iedereen eraan kapot gaat. Geen kunst, cultuur, muziek, sport, verenigingen, feesten, horeca, niet naar school, niet naar het werk, geen afscheidsdiensten bij overlijden, niet samen eten of spelletjes doen in de verzorgingshuizen. En dan heb ik het nog maar niet over de economische gevolgen, want zorg, onderwijs, uitkeringen etc kunnen we dan ook niet meer betalen.
Het afstandhouden geldt nu ook nog he. Ik ga nu naar kunst, naar cultuur, sport, horeca, scholen zijn allemaal open. Afscheidsdiensten zijn er ook. Er worden nog steeds spelletjes gedaan in verzorgingshuizen, alleen wordt het iets anders georganiseerd.
De economie groeit op dit moment heel hard.
Dat bewijst eigenlijk dat wat meer afstandhouden prima kan.
Maar waarom dus wel alles om de ene kant op alles mogelijk te maken en geen rekening houden met de grote groep (want die groep is groot alleen zal niet zo hard roepen) die wel meer afstand nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Waarom alleen rekening houden met jezelf en niet met een ander.
Zusterclivia
20-09-2021 om 09:29
[..]
Wie zegt dat al die andere mensen ook niet liever meer ruimte hebben? Ik ga ook liever niet winkelen als het superdruk is, maar ik woon in een stad en ik ben beperkt in mijn mogelijkheden om te winkelen, dus de kans is groot dat het druk is. Het is ergens druk omdat het aanbod daar geconcentreerd is, doordat velen van ons enkel op hetzelfde moment kunnen (bv het weekend), enzovoorts. Er is ook een verschil tussen gezellige drukte en echte drukte.
Nederland is nu eenmaal dichtbevolkt, dus we moeten er gewoon mee leren leven dat het gewoon vaak druk kan zijn op piekmomenten. Als je niet van drukte houdt, zijn er echt wel mogelijkheden.
Bijvoorbeeld: als je 4 dagen werkt, de maandag als vrije dag kiezen, dan is het nooit druk in de winkels en/of atracties. Veel online winkelen, zodat je niet de winkels in hoeft. Buiten het seizoen op vakantie gaan. Uitjes ook in het rustige seizoen of in de rustigere momenten. Bewust zoeken naar plekken die rustiger zijn.
Allemaal prima mogelijkheden, zonder dat je daarmee de mogelijkheden en vrijheden van een ander beknot.
Oceane
20-09-2021 om 09:30
Ysenda schreef op 20-09-2021 om 09:15:
[..]
Het afstandhouden geldt nu ook nog he. Ik ga nu naar kunst, naar cultuur, sport, horeca, scholen zijn allemaal open. Afscheidsdiensten zijn er ook. Er worden nog steeds spelletjes gedaan in verzorgingshuizen, alleen wordt het iets anders georganiseerd.
Maar het is toch echt een illusie dat op al deze plekken daadwerkelijk 1,5m afstand wordt gehouden? Alleen in het voorjaar 2020 gebeurde dat in mijn beleving echt.
Die zogenaamde 1,5 meter die mensen afstand denken te houden is over het algemeen nog geen meter. Op de meeste plekken is het helemaal niet mogelijk om van alle andere bezoekers 1,5m afstand te houden. In geen enkele winkel kan dat, tenzij er maar een paar klanten binnen zijn. In theaters kunnen ze wel stoelen 'afplakken', maar bij de voorstellingen waar ik geweest ben zaten er nog steeds een man of 6 in de straal van 1,5m om mij heen - twee voor, twee achter en twee naast. Minimaal.
Zelfde geldt voor dierentuinen, pretparken, alle horeca... Ik heb nog geen enkel terras gezien waar mensen daadwerkelijk 1,5m van andere tafels af zitten. Daar is namelijk helemaal geen ruimte voor.
Bakblik
20-09-2021 om 09:45
Oceane schreef op 20-09-2021 om 09:30:
[..]
Maar het is toch echt een illusie dat op al deze plekken daadwerkelijk 1,5m afstand wordt gehouden? Alleen in het voorjaar 2020 gebeurde dat in mijn beleving echt.
Die zogenaamde 1,5 meter die mensen afstand denken te houden is over het algemeen nog geen meter. Op de meeste plekken is het helemaal niet mogelijk om van alle andere bezoekers 1,5m afstand te houden. In geen enkele winkel kan dat, tenzij er maar een paar klanten binnen zijn. In theaters kunnen ze wel stoelen 'afplakken', maar bij de voorstellingen waar ik geweest ben zaten er nog steeds een man of 6 in de straal van 1,5m om mij heen - twee voor, twee achter en twee naast. Minimaal.
Zelfde geldt voor dierentuinen, pretparken, alle horeca... Ik heb nog geen enkel terras gezien waar mensen daadwerkelijk 1,5m van andere tafels af zitten. Daar is namelijk helemaal geen ruimte voor.
De afstand die moet worden gehouden is in veel landen verschillend. Hier is het 1,5 meter en in Zweden 2 meter. Volgens de WHO is 1 meter genoeg volgens andere deskundigen 2 meter. In het besef dat mensen groepsdieren zijn en snel dichterbij komen dan het advies is denk ik dat het goed is dat er voor 1,5 meter is kozen. Als 1 meter de regel was geworden dan hadden mensen te snel te dichtbij elkaar gekomen.
Bovendien is 1,5 meter ook makkelijk te meten als je geen meetlint bij je hebt. 2 armlengtes. Allebei je arm uitsteken en als je elkaar niet raakt houd je voldoende afstand.
Als die 1,5 meter dan in het gedrang komt dan zit je nog steeds aan de veilige kant. Als 1 meter in het gedrang komt dan wordt de afstand al snel te klein.
EnchantedDragonfly18
20-09-2021 om 09:52
Ysenda schreef op 20-09-2021 om 09:15:
[..]
De economie groeit op dit moment heel hard.
Dat bewijst eigenlijk dat wat meer afstandhouden prima kan.
Half lege theaters en concertzalen vanwege afstand houden is niet rendabel.
Afscheidsdiensten met een beperkt aantal gasten is echt niet tof als je afscheid moet nemen van een dierbare. Ik heb er eentje " mogen" organiseren vorig jaar april. 30 mensen, inclusief 2 van de uitvaartbegeleiding en je eigen familie. Dan hou je echt heel weinig over om uit te nodigen. Afgelopen januari nogmaals, en werd er tussen het overlijden en afscheid het aantal aangepast naar beneden. Dat is gewoon echt kut. Helemaal als het om een veertiger gaat met een grote vriendenkring.
QuizzicalOpossum53
20-09-2021 om 09:58
Tickel schreef op 20-09-2021 om 09:52:
[..]
Half lege theaters en concertzalen vanwege afstand houden is niet rendabel.
Afscheidsdiensten met een beperkt aantal gasten is echt niet tof als je afscheid moet nemen van een dierbare. Ik heb er eentje " mogen" organiseren vorig jaar april. 30 mensen, inclusief 2 van de uitvaartbegeleiding en je eigen familie. Dan hou je echt heel weinig over om uit te nodigen. Afgelopen januari nogmaals, en werd er tussen het overlijden en afscheid het aantal aangepast naar beneden. Dat is gewoon echt kut. Helemaal als het om een veertiger gaat met een grote vriendenkring.
Dit dus.
Rachel.
20-09-2021 om 09:59
van mij mag t, al zou ik het persoonlijk zelf nog niet doen..
Maar dan wil ik wel niks meer horen over ongevaccineerden als dit als oke nu wordt gezien.
Al mis ik het natuurlijk ook.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.