Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Vaccinatiedrang of maatregelen voor iedereen om te voorkomen dat de IC's vol raken?

Peiling

Als jij de keus had, hoe zou je dan voorkomen dat de IC's weer vol raken?
210 stemmen
35%
50%
15%

een volledige sluiting mogen ze echt nooit meer doen. Sluit dan de wappies maar op in hun huis ofzo 

Piggy_in_the_Mirror schreef op 26-10-2021 om 21:05:

een volledige sluiting mogen ze echt nooit meer doen. Sluit dan de wappies maar op in hun huis ofzo

Of misschien vanaf een bepaalde leeftijdsgroep? Als het echt zo is dat er nu vooral mensen vanaf middelbare leeftijd op de IC belanden, hou de boel gewoon open voor de jongeren.  Dat zij de economie nog enigszins draaiende houden. En de nog jongere jongeren gewoon fatsoenlijk een studie kunnen volgen. En de 50+ wappies mogen lekker thuiswerken.  

Daglichtlamp schreef op 26-10-2021 om 20:36:

Volgens mij zijn we al te laat voor drang maatregelen om ervoor te zorgen dat meer mensen zich laten vaccineren. Dat heeft op zijn vroegst over vier weken effect. Het zullen dus wel generieke maatregelen moeten worden.

Dit denk ik ook ja. Plus dat de rek eruit is. De mensen die zich nog niet hebben laten vaccineren hebben alleen maar meer hun hakken in het zand gezet de laatste tijd... Dus het enige wat nog helpt, zijn maatregelen voor iedereen. 

Piggy_in_the_Mirror schreef op 26-10-2021 om 17:10:

Een ruime meerderheid van de gevaccineerden in Nederland (72 procent) vindt dat het kabinet specifieke coronamaatregelen moet nemen voor ongevaccineerden. Zij moeten de toegangstest ook maar zelf betalen, redeneren zes op de tien gevaccineerden. Dat blijkt uit onderzoek van EenVandaag onder ruim 28.000 leden van het Opiniepanel.

Ik snap wel waar dit sentiment vandaan komt, iedereen is klaar met de regels en de overheid wijst zo nadrukkelijk ongevaccineerden aan als de bron van alle huidige ellende. Natuurlijk denk je dan als gevaccineerde: “Ik draag al zolang mijn steentje bij en omdat iemand anders dat ook weigert te doen, ben ik nog steeds beperkt. Dat is niet eerlijk!” Dat denk ik namelijk ook. Maar het voelt wel een beetje als verdeel en heers vanuit de overheid zelf.

Er zijn vandaag in dit topic ook cijfers gedeeld die bij mij vraagtekens oproepen. Want wat ligt er precies op de IC’s? De cijfers die we zagen, gaf wel een beeld van overwegend zeer oude mensen. Dat zijn denk ik niet de mensen die koppig naar kantoor gaan, ruzie maken in restaurants over QR code’s of met een pannenset naar de Dam gaan. Maar volgens mij gaf Sun.Lover aan dat juist die oudere leeftijdsgroep in haar ziekenhuis bij lange na niet op de IC beland. UMC Maastricht heeft vorige week echter wel aan de bel getrokken met de mededeling dat er juist vrijwel alleen gevaccineerden op hun IC’s liggen, van relatief hoge leeftijdsgroepen. Van vriendinnen die in ziekenhuizen werken krijg ik vooral de terugkoppeling dat het chaos is met veel ziekte uitval bij de verpleging en uiteraard op de IC. En ook weten die vriendinnen eigenlijk ook niet of de oplossing wel zo ‘simpel’ is om teugels aan te trekken. Of dat dus gaat helpen. Het probleem is wellicht veel groter dan dat. 

Ik snap de frustratie over mensen die zich niet willen vaccineren en daarbij ook uitstralen lak aan QR code’s te hebben zeker. Maar maatregelen die getroffen worden, moeten duidelijk en snel doel treffen: de zorg ontlasten. En niet alleen maar dienen om af te reageren op een groep mensen die irritatie opwekt. 

Het punt is dat als het virus flink rond gaat onder relatief jonge ongevaccineerden, het via hen ook vanzelf bij ouderen en andere kwetsbaren terecht komt... 

Avena schreef op 26-10-2021 om 21:58:

Het punt is dat als het virus flink rond gaat onder relatief jonge ongevaccineerden, het via hen ook vanzelf bij ouderen en andere kwetsbaren terecht komt...

Dat klopt. Misschien kan je dat ondervangen met campagnes en het besef erin rammen dat je als ongevaccineerde oudere in een serieuze risicogroep zit. Maar ook maar beperkt. Mensen zijn nou eenmaal eigenwijs.

Ik denk dat vaccineren echter maar een onderdeel is van het huidige probleem en misschien niet eens het grootste. Zelfs als de vaccinatie graad morgen 100 procent is, staat de zorg nog steeds op instorten. Dat ziekteverzuim onder het personeel zijn geen koudjes. Dat zijn mensen die serieus tegen burn outs aan zitten en kampen met ptss. En ze moeten door, want er zijn talloze uitgestelde operaties om in te plannen. Maar hoe kunnen we dat van ze verlangen? Ik hoor De Jonge daar totaal niet over. Hij is momenteel vooral bezig met ongevaccineerden in het algemeen bashen. 

Dinah schreef op 26-10-2021 om 21:18:

[..]

Of misschien vanaf een bepaalde leeftijdsgroep? Als het echt zo is dat er nu vooral mensen vanaf middelbare leeftijd op de IC belanden, hou de boel gewoon open voor de jongeren. Dat zij de economie nog enigszins draaiende houden. En de nog jongere jongeren gewoon fatsoenlijk een studie kunnen volgen. En de 50+ wappies mogen lekker thuiswerken.

Best een goed plan toch 

Of wat in het begin van de pandemie gezegd werd: we sluiten de kwetsbaren op in kazernes. Dat kunnen we nu dan met de ongevaccineerden doen 

Piggy_in_the_Mirror schreef op 26-10-2021 om 22:11:

[..]

Best een goed plan toch

Of wat in het begin van de pandemie gezegd werd: we sluiten de kwetsbaren op in kazernes. Dat kunnen we nu dan met de ongevaccineerden doen

Hahaha ik ben alleen bang dat dat gezien de cijfers een beetje op hetzelfde neer gaat komen…  Zeker als je een leeftijdsgrens gaat hanteren zoals ik voorstelde  

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

26-10-2021 om 22:14

Ja, er liggen heel veel ouderen in de ziekenhuizen  Je kunt op de website van nice precies zien welke leeftijdsgroepen afgelopen week zijn opgenomen op de ic.
Totaal 18 tm 24 oktober: 112
Ouder dan 80: 4
70-80 jaar: 33
60-70 jaar: 35
50-60 jaar: 21
40-50 jaar: 11
30-40 jaar: 5
Jonger dan 30: 3

Dus inderdaad, precies de helft van de coronapatiënten die afgelopen week op de ic terecht kwamen waren 70plus.

Op de verpleeg:
Totaal afgelopen week: 552
Waarvan 70 plus: 272, iets minder dan de helft dus.
80 plus: 146, meer dan een kwart. 

Vaccinatiegraad kun je niet zien op die website. Daar heeft het rivm cijfers van. Zij zeggen een kwart van de mensen op de verpleegafdelingen en eenvijfde van de mensen op de ic is gevaccineerd. Dat is een goede score voor het vaccin, want van onze 60 plussers,  die grotendeels de ziekenhuizen bezetten, is meer dan 90 procent gevaccineerd. Dus van die hele grote groep komt maar een fractie in het ziekenhuis terecht.

Drietje schreef op 26-10-2021 om 22:14:

Ja, er liggen heel veel ouderen in de ziekenhuizen Je kunt op de website van nice precies zien welke leeftijdsgroepen afgelopen week zijn opgenomen op de ic.
Totaal 18 tm 24 oktober: 112
Ouder dan 80: 4
70-80 jaar: 33
60-70 jaar: 35
50-60 jaar: 21
40-50 jaar: 11
30-40 jaar: 5
Jonger dan 30: 3

Dus inderdaad, precies de helft van de coronapatiënten die afgelopen week op de ic terecht kwamen waren 70plus.

Op de verpleeg:
Totaal afgelopen week: 552
Waarvan 70 plus: 272, iets minder dan de helft dus.
80 plus: 146, meer dan een kwart.

Vaccinatiegraad kun je niet zien op die website. Daar heeft het rivm cijfers van. Zij zeggen een kwart van de mensen op de verpleegafdelingen en eenvijfde van de mensen op de ic is gevaccineerd. Dat is een goede score voor het vaccin, want van onze 60 plussers, die grotendeels de ziekenhuizen bezetten, is meer dan 90 procent gevaccineerd. Dus van die hele grote groep komt maar een fractie in het ziekenhuis terecht.

Eigenwijze ouderen verpesten het dus voor iedereen. Terwijl we al die maatregelen juist hadden om o.a. hun te beschermen. De cirkel is rond  

Ik zeg deze gegevens afdrukken op een flyer en deze bij alle ongevaccineerde 50 plussers door de bus duwen. Misschien helpt het een beetje. Waarschijnlijk niet  

Dinah schreef op 26-10-2021 om 22:13:

[..]

Hahaha ik ben alleen bang dat dat gezien de cijfers een beetje op hetzelfde neer gaat komen… Zeker als je een leeftijdsgrens gaat hanteren zoals ik voorstelde

Hahaha inderdaad ja. 

Ik wacht maar gewoon af wat Hugo gaat verzinnen 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

26-10-2021 om 22:36

Dinah schreef op 26-10-2021 om 22:24:

[..]

Eigenwijze ouderen verpesten het dus voor iedereen. Terwijl we al die maatregelen juist hadden om o.a. hun te beschermen. De cirkel is rond

Ik zeg deze gegevens afdrukken op een flyer en deze bij alle ongevaccineerde 50 plussers door de bus duwen. Misschien helpt het een beetje. Waarschijnlijk niet

Nou dat klopt niet helemaal denk ik. Bij ouderen werken vaccins nu eenmaal minder goed. Ik vermoed dat de jongere ic- bezetters vrijwel allemaal ongevaccineerd zijn, maar bij de ouderen ligt het wel wat genuanceerder.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

26-10-2021 om 22:37

Maar ffp2 mondkapjes ter beschikking stellen van ouderen zou best wel kunnen schelen. 

WickedCurlew89

WickedCurlew89

26-10-2021 om 22:39

Dinah schreef op 26-10-2021 om 22:24:

[..]

Ik weet vrij zeker dat er meer geld moet naar onderwijs.

Drietje schreef op 26-10-2021 om 22:36:

[..]

Nou dat klopt niet helemaal denk ik. Bij ouderen werken vaccins nu eenmaal minder goed. Ik vermoed dat de jongere ic- bezetters vrijwel allemaal ongevaccineerd zijn, maar bij de ouderen ligt het wel wat genuanceerder.

Dat klopt, ik scherts hoor. MUMC gaf al aan dat bijna iedereen van de oudere leeftijdsgroep gevaccineerd was op hun IC. Mogelijk dat dat voor de overige IC’s ook geldt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.