Coronavirus Covid-19
Daglichtlamp
04-09-2021 om 12:37
Vaccinatiedrang of maatregelen voor iedereen om te voorkomen dat de IC's vol raken?
Het kabinet lijkt toch af te stevenen op vaccinatiedrang. Prima wat mij betreft, want waarom maatregelen voor iedereen als we overbelasting van de ziekenhuizen ook kunnen voorkomen door niet ingeënt zijn wat minder aantrekkelijk te maken.
Maar het ligt gevoelig, vaccinaties zijn in Nederland altijd vrijwillig, en daarmee halen we over het algemeen een hoge vaccinatiegraad.
Peiling
Als jij de keus had, hoe zou je dan voorkomen dat de IC's weer vol raken?
Regendrup.
25-10-2021 om 12:25
Herfstappeltaart schreef op 25-10-2021 om 11:35:
Ik vind dat de overheid nu eens ballen moet tonen en niet weer de ziekenhuizen voor de ellende moet laten opdraaien.
Dus óf vaccinatieplicht, óf maatregelen terug invoeren, populair of niet.
Ben ik helemaal met je eens. Het reageren duurt nu alwéér lang. Hebben ze nog niet geleerd van alle vorige keren??
Granny71
25-10-2021 om 12:30
Tickel schreef op 25-10-2021 om 12:21:
[..]
Het gaat om de weigeraars. Staat ook regelmatig in de berichten.
Wat is kwa ziekenhuisopnames en maatregelen het verschil?
En hoe wil je controleren of iemand een weigeraar is of iemand medisch gezien niet kan/mag?
CuddlyReindeer95
25-10-2021 om 12:38
Mija schreef op 25-10-2021 om 12:23:
[..]
Nee hoor, ik hoef helemaal geen discussie over medeforummers. Juist niet. En zelfs als ik dat zou willen: die 'voldoende inhoudelijke onderbouwing' is nergens te vinden. Dus verder dan retorische trucs komen we dan niet. Het is dus prima als dat hier stopt! Dank je!
Oké, dan snap ik niet helemaal wat je punt is (of was). Ik doe niet aan retorische trucs en ben goed geïnformeerd en ingelezen. Ik heb wel degelijk onderbouwd dat naar mijn mening Van Dissel een adviseur is en niet de beslissingen neemt.
Herfstappeltaart
25-10-2021 om 12:39
Granny71 schreef op 25-10-2021 om 12:30:
[..]
En hoe wil je controleren of iemand een weigeraar is of iemand medisch gezien niet kan/mag?
Nou dat laatste kan je huisarts prima beoordelen.
Granny71
25-10-2021 om 12:42
Herfstappeltaart schreef op 25-10-2021 om 12:39:
[..]
Nou dat laatste kan je huisarts prima beoordelen.
Gaat die ook controleren of ik wel braaf in quarantaine blijf in de winter?
Want dat is waar ik op reageerde
Herfstappeltaart
25-10-2021 om 12:44
Granny71 schreef op 25-10-2021 om 12:42:
[..]
Gaat die ook controleren of ik wel braaf in quarantaine blijf in de winter?
Want dat is waar ik op reageerde
Euh ik reageerde op je vraag wie gaat beoordelen of je om medische redenen niet geprikt mag worden.
Granny71
25-10-2021 om 12:52
Herfstappeltaart schreef op 25-10-2021 om 12:44:
[..]
Euh ik reageerde op je vraag wie gaat beoordelen of je om medische redenen niet geprikt mag worden.
Dat bedoelde ik niet. Hoe ga je buiten op straat controleren of iemand daar wel mag zijn volgens MarvelousM?
Zij stelde dat mensen die niet geprikt zijn deze winter verplicht in quarantaine zouden moeten.
Hoe ga je controleren of iemand geprikt is of om medische/geloofsovertuiging reden niet geprikt is. Of mogen die ook niet buiten komen?
Fleurtje_5
25-10-2021 om 12:55
Granny71 schreef op 25-10-2021 om 12:30:
[..]
Precies dit.
Men kan aan de buitenkant niet zien wie een
medische reden heeft om zich niet te laten vaccineren, en wie om welke
'andere reden' geen vaccin wil of er geen vertrouwen in heeft.
En het zou wel erg ver gaan als een doodzieke zich eerst moet 'identificeren' voordat hij/zij hulp krijgt.
Dat een arts of deskundige van de medische reden op de hoogte is zou genoeg
moeten zijn, het medisch dossier gaat verder niemand wat aan, maar de
haat tegen ongevaccineerden word steeds groter dat men die
reden 'waarom niet' niet eens wil horen. Het word een heksenjacht
zoals ik me een heksenjacht uit de middeleeuwen voorstel.
Ongevaccineerden worden over één kam geschoren, ook al word met regelmaat gezegd dat ze wel compassie hebben met de groep die een medische reden heeft. Ik zie het niet.
Geen enkele volledig gevaccineerde is 100% 'veilig' met zijn vaccin. Al helemaal niet voor een mutant.
Vorige week stond in de krant dat 4 op de 5 patiënten
op de IC niet gevaccineerd is, maar dat betekend dat 1 op de 5 patiënten op de IC wel volledig gevaccineerd is.
Herfstappeltaart
25-10-2021 om 12:55
Granny71 schreef op 25-10-2021 om 12:52:
[..]
Dat bedoelde ik niet. Hoe ga je buiten op straat controleren of iemand daar wel mag zijn volgens MarvelousM?
Zij stelde dat mensen die niet geprikt zijn deze winter verplicht in quarantaine zouden moeten.
Hoe ga je controleren of iemand geprikt is of om medische/geloofsovertuiging reden niet geprikt is. Of mogen die ook niet buiten komen?
O sorry, dan had ik de context van je vraag inderdaad niet goed begrepen. Nee dat is ook niet te controleren. Ik vind het ook geen goede oplossing. Onuitvoerbaar en niet eerlijk naar mensen die wel willen maar niet kunnen worden gevaccineerd.
Mija
25-10-2021 om 13:00
Wednesday schreef op 25-10-2021 om 12:38:
[..]
Oké, dan snap ik niet helemaal wat je punt is (of was). Ik doe niet aan retorische trucs en ben goed geïnformeerd en ingelezen. Ik heb wel degelijk onderbouwd dat naar mijn mening Van Dissel een adviseur is en niet de beslissingen neemt.
Dan snap ik jouw punt kennelijk niet helemaal. Want ik begreep inderdaad door jouw uitleg dat de forummer waarop jij reageert en jij het over twee verschillende soorten beslissingen hadden. Dat verhelderde zeker jullie verschil van mening.
Maar daarin heb ik geen argumentatie herkend die onderbouwt dat deze forummer 'mensen nu met opzet in een kwaad daglicht [zet] of (...) gewoon heel onnozel [is].
Maar goed. Ik zal het maar eerlijk zeggen: ik vind het gewoon een onbeschofte opmerking en het was een retorische vraag, om dat punt te maken. Ik doe dus zeker wel aan retoriek. En ik zie ook dat jij veel beter bent in retorische trucs dan je zelf denkt! Niet te bescheiden!
Granny71
25-10-2021 om 13:02
Herfstappeltaart schreef op 25-10-2021 om 12:55:
[..] niet eerlijk naar mensen die wel willen maar niet kunnen worden gevaccineerd.
De hele discussie is al niet eerlijk voor mensen die om wat voor reden dan ook niet gevaccineerd mogen worden.
Zoals fleurtje
ook al zegt. Er wordt wel gezegd dat wij (de mensen die niet mogen/kunnen) begrepen worden maar twee zinnen later worden we gelijk gesteld aan wappies en zijn wij de reden dat alles weer op slot moet en de ic's vol liggen.
En volgens Marvelous moeten we zelfs opgesloten worden komende winter.
Er is een enorme hetze tegen ongevaccineerden gaande en daar wordt totaal geen onderscheid gemaakt tussen niet willen of niet mogen.
Herfstappeltaart
25-10-2021 om 13:04
Granny71 schreef op 25-10-2021 om 13:02:
[..]
De hele discussie is al niet eerlijk voor mensen die om wat voor reden dan ook niet gevaccineerd mogen worden.
Zoals fleurtje
ook al zegt. Er wordt wel gezegd dat wij (de mensen die niet mogen/kunnen) begrepen worden maar twee zinnen later worden we gelijk gesteld aan wappies en zijn wij de reden dat alles weer op slot moet en de ic's vol liggen.
En volgens Marvelous moeten we zelfs opgesloten worden komende winter.
Er is een enorme hetze tegen ongevaccineerden gaande en daar wordt totaal geen onderscheid gemaakt tussen niet willen of niet mogen.
Wel door mij hoor....Maar ik snap dat dat voor jou heel vervelend overkomt.
ShowyHummingbird30
25-10-2021 om 13:05
Granny71 schreef op 25-10-2021 om 12:52:
[..]
Dat is niet te controleren.
Blijft over: algemene maatregelen die iedereen treffen en/of strengere binnencontrole. Dus QR op meer plekken en goede handhaving daarop. Beide heeft nadelen. Maar bij de tweede worden minder mensen beperkt.
Doorgaan zoals nu leidt mogelijk weer tot uitgestelde zorg. Dat wil niemand.
Mijn kind maakt zich zorgen dat het hoger onderwijs straks weer op slot gaat. Laten we dat alsjeblieft toch niet opnieuw gebeuren... Dan maar weer thuiswerken en desnoods een QR check in het onderwijs.
QuizzicalOpossum53
25-10-2021 om 13:24
Mija schreef op 25-10-2021 om 11:57:
[..]
Echt? Is hier onderbouwing voor? Als kan worden onderbouwd dat je hiermee een substantieel deel van de ziekenhuisbezetting kan voorkomen vind ik het een no brainer. Dan moeten ze direct regelen dat deze groep gratis de beschikking krijgt over die maskers. Zelfs als het niet de helft maar een kwart is, helpt het al.
Maar, de zwakke plek in de onderbouwing voor deze maatregel is waarschijnlijk dat juist de mensen die zichzelf zouden moeten beschermen, ongevaccineerden, daarvan kennelijk niet per se de noodzaak zien, gezien het feit dat ze zich dus niet laten vaccineren. Dus: is de groep ongevaccineerden die die maskers gaat dragen groot genoeg om een substantieel effect te bereiken? En nogmaals: als dat wel zo is: briljant plan, direct invoeren!
Ik vind het zelf ook een briljant idee Maar heb het niet wetenschappelijk onderzocht. Maar feit is wel dat het overgrote deel van de coronapatiënten in de ziekenhuizen boven de 65 is. En op de verpleegafdelingen is een kwart gevaccineerd. Dus ook al doet niet iedereen mee, alle beetjes daarin helpen wel direct, omdat dit echt gaat om de kwetsbare groep. Dus ik zeg: geef alle 65 plussers gratis ffp2 kapjes.
Ik hoorde vanochtend de mevrouw van de ANBO op de radio, dat ouderen nu niet meer naar het theater durven omdat de cijfers oplopen. Zij pleitte voor maatregelen. Ik denk dan: er zijn heel betrouwbare mondkapjes. Neem dan gewoon zelf maatregelen en zet zo'n ding op. Dat hoeft de overheid toch niet voor jou te beslissen?
QuizzicalOpossum53
25-10-2021 om 13:26
Coreopsis schreef op 25-10-2021 om 13:05:
[..]
Dat is niet te controleren.
Blijft over: algemene maatregelen die iedereen treffen en/of strengere binnencontrole. Dus QR op meer plekken en goede handhaving daarop. Beide heeft nadelen. Maar bij de tweede worden minder mensen beperkt.
Doorgaan zoals nu leidt mogelijk weer tot uitgestelde zorg. Dat wil niemand.
Mijn kind maakt zich zorgen dat het hoger onderwijs straks weer op slot gaat. Laten we dat alsjeblieft toch niet opnieuw gebeuren... Dan maar weer thuiswerken en desnoods een QR check in het onderwijs.
Ik denk serieus dat ik dan voor het eerst in mijn leven op het malieveld ga staan. Dat mag echt niet meer gebeuren. Ook geen 1,5 meter of half les, want in de praktijk betekent dat geen fysiek les.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.