Coronavirus Covid-19
Sun.lover
08-07-2021 om 16:46
Langdurige klachten na Covid, wie ook? (gesloten)
Op het Viva forum kletsen we over onze klachten en revalidatie na onze positieve test.
Hier gaan we gezellig verder.
Iedereen met langdurige klachten is natuurlijk welkom om mee te schrijven
Infobericht: praat hier verder:
https://www.viafora.nl/forum/coronavirus-covid-19/langdurige-klachten-na-covid-deel-2
JuffertjeinhetGroen
03-04-2022 om 10:13
Lollypop bedankt voor de beide linkjes!
Pheebs, ik heb helaas geen tips, volgens mij doe je wat je moet doen en herken het eenzame gevoel maar al te goed!
Ik denk dat het herstellen van Long Covid extra moeilijk maakt omdat het nieuw is en er niet echt een behandelplan is, dat maakt het zoveel onzekerder. En omdat het zoveel vlakken raakt, fysiek, cognitief en mentaal.
Kl#te Stokstaartje van je prille liefde. Liefdesverdriet doet pijn en misschien komt het nu extra hard aan door de moeheid en alle andere klachten.
Azalea ik heb gesprekken met een therapeut en ga wekelijks naar de psychosomatische fysio.
Beiden erg fijn!
Was voor de LC net wat opgekrabbeld na een relatie breuk van 10 jaar, woonde ook samen en is uitgegaan door vreemdgaan, dus een pittige tijd.
Best veel klappen gehad de laatste jaren, maar nu voor het eerst ook echt (mbv mijn therapeute en fe ps fysio) mijn emoties aan het voelen en toelaten, dus is ook nieuw voor mij.
Ben voor mijn gevoel ook wel echt dingen aan het opruimen en wil mijzelf veel meer gaan waarderen als persoon.
Dus hiermee ook hard aan het werk.
En denk ook dat ziek worden op welke manier dan ook als het langer duurt ook rouwen is!
In het begin sta je nog op een soort overlevingssstand en daarna komt er ruimte voor wat er eigenlijk allemaal is gebeurd!
Ik trouwens echt een super nacht gehad, echt in een soort coma gelegen, zelfs om 5 uur weer in slaap gevallen, heerlijk!
Gedroomd dat ik aan het daten was ( komt volgens mij door jou berichtje Stokstaartje) met echte sukkels!
Dus was blij dat het een droom was
Succes weer iedereen vandaag!
stokstaart
03-04-2022 om 12:25
Als je bedenkt dat ik gister 2x45min gefietst hebt en van 15-21.30 in drukke kroegen heb gezeten met veel prikkels, bier en emotie, voel ik me echt top.
Ja ik heb het gevoel alsof ik onder de vrachtwagen heb gelegen en ik ben doodop. Maar ik had zoveel erger verwacht.
Hopelijk is dat niet de adrenaline en kak ik dan morgen volledig in.
@Juffertje, fijn dat ik je in ieder geval geïnspireerd heb tot daten in je dromen. En daten in het echt is vaak ook eerst een hele rij sukkels voor er een leuke bij zit
Wat goed dat je aan het werk ben met ook de emotionele kant.
Lollypopje
03-04-2022 om 12:30
@Stokstaart Fijn dat het meevalt. Hopelijk komt de klap dan niet alsnog
Azalea747
03-04-2022 om 13:28
Fijn dat de dromen grappig zijn Juffertje en Lollypopje en Stokstaart, fijn dat je je redelijk voelt.
Hoe ontprikkelen jullie mentaal? Bijna alle activiteiten die ik daarvoor zou 'gebruiken', hebben dan ook een fysieke component, die momenteel lang niet altijd haalbaar is. Soms is wandelen, iets simpels bakken of kort tuinieren wel een optie, maar als ik fysiek al te moe ben, gaat dat niet. Ik merk dat ik cognitief dan allerlei prikkels ga zoeken (heb altijd al veel in mijn hoofd gezeten), vaak op een scherm, maar dat is eigenlijk het tegenovergestelde van wat ik dan nodig heb. Maar ja, alleen maar liggen of mediteren vind ik zo saai... Nog tips?
Lollypopje
03-04-2022 om 15:30
ik ben een boek over beter slapen aan het luisteren. Het advies wordt gegeven om te slapen in een koele kamer. Een graad of 17/18. Met de 12 graden dat het op dit moment op de mijne is vind ik dat gewoon warm 😂 En nee dat is niet vrijwillig, enkel glas en geen verwarming. Dan krijg je dat. Heel handig voor een kou kleum als ik
Lollypopje
03-04-2022 om 18:53
ik slaap iets beter, heb overdag meer energie, maar wel weer sneller last van een ruishoofd en tinitus. En echt geen idee waarom. Dus probeer maar weer iets rustiger aan te doen, want zou anders ook niet weten hoe dit nu weer komt.
TipsyDuck
03-04-2022 om 19:21
Hey lollypopje,
Dank voor de tip voor dit topic! Ik ga het eens doorspitten, veel geschreven hier.
Zal even kort wat over mezelf vertellen:
Zelf corona gehad in oktober 2020 en afgelopen februari nog eens. Nu dik een jaar bezig met het revalidatietraject, deze loopt over een maand af en dan moet ik het zelf gaan doen. Ik heb een kantoorbaan waarin ik tot 30% had opgebouwd, maar sinds februari weer volledig thuis. Voorheen een fitte dertiger, nu een oude oma die veel tijd spendeert op de bank met haar konijn Snoet.
Lijkt me fijn hier te mogen meeschrijven met lotgenoten!
Lollypopje
03-04-2022 om 19:25
@Tipsy voel je niet verplicht om alles te gaan lezen hoor. Gewoon aanhaken vanaf hier is helemaal prima
Dit is een hele fijne groep mensen. We delen de moeilijkheden, maar vieren ook elkaars kleine succesjes. Echt een topic met een lach en een traan
JuffertjeinhetGroen
04-04-2022 om 08:57
Hi Tipsy!
Welkom!
Wat een leuke naam voor je konijn!
Wat balen dat je had opgebouwd en nu weer geheel thuis zit.
Zo lastig om de moed erin te houden op deze manier.
Ik ben Juffertje 45 jaar woon met mijn kat Loena in het midden van het land.
Lang in de hulpverlening gewerkt, maar daar uitgevallen.
In dec 2020 besmet geraakt, 2 weken flink belabberd geweest en daarna veel te hard van stapel gelopen ( en gefietst).
In maart kwam de man met de hamer en 2.5 maand bij mijn moeder gewoond.
In oktober terugval gehad, herkende mijzelf niet meer erg somber.
Achteraf blijkt dat de overgang is getriggerd door de Covid.
Heb hulp van de ergo, psychosomatische fysio, coach en nu ook een overgangsconsulente.
Best veel heftige dingen meegemaakt de afgelopen jaren, dus ook aan het opruimen en aan het rouwen.
Al met al een pittige tijd!
Maar dat ervaart iedereen hier zo.
Knuffel voor Snoet
stokstaart
04-04-2022 om 09:24
Ik heb nog steeds niet echt een backlash van zaterdag! Dat is fijn. Begin me ook wel ietwat beter te voelen. Nog steeds doodop en slap maar in vergelijk met 2 weken terug al wel veel beter. Vanochtend wel mijn 2 uurtjes werken afgebeld. Hoewel ik de afleiding goed kan gebruiken heb ik slecht geslapen, veel gehoest en wakker geweest. En dus moe en wat slapjes. Ik zit te dubben om morgen te bellen en te zeggen dat ik eerst de covid verpleegkundige af wil wachten voor ik weer 2 uurtjes kom.
Ik schaam me eigenlijk om hier te schrijven dat ik me langzaam wat beter voel, want jullie hebben echt zo verschrikkelijk last zonder dat het echt beter word..
Lollypopje
04-04-2022 om 09:31
@Stokstaart ik denk dat iedereen hier ook vooral heel blij voor je is, als bij jou het niet zo ver komt als bij ons. Dit gun ik niemand, dus ik hoop dat je voor vooruit blijft gaan 💋
En ach. Ik had net mijn beste nacht in weken 😳
In één blok tot na 5 uur. Toen een half uur wakker gelegen, maar toch weet in slaap gevallen tot na 7. Dus dan heb ik zeker ruim 8 uur geslapen gok ik. Doe mij maar meer van die nachten😊
stokstaart
04-04-2022 om 09:35
@lolly, er zijn wel mensen (mensen uit mijn jeugd) die ik gun dat ze alle nasleep tegelijk hebben van jullie allemaal. Volgens therapeut erg gezond, maar goed.
Lief dat je dit zegt, ik hoop het ook. Ben er niet gerust op nog, moet ik zeggen. Eerst zien.
En wat FIJN dat je de beste nacht in weken had! Ik hoop dat er vele van deze gaan volgen! en dat je je er daardoor ook wat beter gaat voelen.
Lollypopje
04-04-2022 om 09:41
ik zal mij ook even voorstellen
Ik ben Pop, midden 30, alleen wonende vrijgezel met weinig bekenden in de buurt. Dus ik moet veel zelf doen.
Ik begon een jaar geleden te kuchen en dat bleek covid. In eerste instantie ging mijn herstel langzaam, maar wel vooruit. Na een maand of 3 was ik alweer een paar uur aan het werk. Toen kreeg ik een ontsteking bij mijn oog die in een terugslag triggerde. Toen slaap problemen die een maand duurden. Eind november en virusje, amper ziek, maar wel weer een zware terugslag. Toen vanaf december weer ruim 2 maanden nog zwaarder slaapproblemen.
Dus een hoop pech dat mijn herstel niet bevoorderde, maar ik hou hoop. Ik lijk mijn slaapproblemen voor nu weer getackeld. Dus zolang ik niet weer een virus oploop ga ik gewoon weer verder stappen vooruit zetten
Ik heb ergo, fysio, volg een soort nlp/meditatie/mindfulness programma wat mij helpt met dit alles om te gaan en niet door negatieve gedachten juist achteruit te gaan en mijn autisme coach die een grote steun en hulp is.
Mijn autisme, met flinke adhd trekken, bemoeilijkt alles ook behoorlijk. Het versterkt de problematiek, maar maakt ook dat veel standaard adviezen voor mij niet werken.
Oh en dan nog mijn ocd en gevoelig voor allerlei angstklachten. Hele tijd hele erge angst gehad om in slaap te vallen en niet wakker te worden, wat erg fijn combineert met slaapporblemen maar daar heb ik gelukkig alweer een tijd geen last meer van.
Lollypopje
04-04-2022 om 09:43
stokstaart schreef op 04-04-2022 om 09:35:
@lolly, er zijn wel mensen (mensen uit mijn jeugd) die ik gun dat ze alle nasleep tegelijk hebben van jullie allemaal. Volgens therapeut erg gezond, maar goed.
Ik heb zelf die gedachte alleen bij wappies en ontkenners gehad. Verder gun ik het zelfs mijn ergste vijand niet, zo lastig is dit. Maar ik snap jou ook