Coronavirus Covid-19
Lollypopje
14-04-2022 om 09:25
Langdurige klachten na Covid - deel 2
In dit topic delen we het lief en leed van ons herstel proces. De moeilijke dingen, maar ook onze overwinningen hoe groot of klein die ook zijn. Want elk stapje vooruit is er één dat gevierd mag worden.
Iedereen met langdurige klachten, en of vragen, is welkom.
wild-flower
04-01-2024 om 13:34
Long covid is lichamelijk en 'zit niet tussen de oren', toont onderzoek aan.
https://nos.nl/artikel/2503701-long-covid-is-lichamelijk-en-zit-niet-tussen-de-oren-toont-onderzoek-aan
Nu nog een remedie vinden om het enzym te laten verdwijnen .
Yumi
04-01-2024 om 16:12
wild-flower schreef op 04-01-2024 om 13:34:
Long covid is lichamelijk en 'zit niet tussen de oren', toont onderzoek aan.
https://nos.nl/artikel/2503701-long-covid-is-lichamelijk-en-zit-niet-tussen-de-oren-toont-onderzoek-aan
Nu nog een remedie vinden om het enzym te laten verdwijnen .
Ja graag, en iets om de mitochondriën te activeren.
Ook hier lees ik weer dat hersteltherapie bij de fysiotherapeut onverstandig. Jammer dat niet alle fysiotherapeuten hiervan op de hoogte zijn, het is dat ik het zelf ondervonden heb en weiger, anders zou ik nog steeds teveel doen bij de fysio.
Schemerlampje
04-01-2024 om 16:31
Yumi schreef op 04-01-2024 om 16:12:
[..]
Ja graag, en iets om de mitochondriën te activeren.
Ook hier lees ik weer dat hersteltherapie bij de fysiotherapeut onverstandig. Jammer dat niet alle fysiotherapeuten hiervan op de hoogte zijn, het is dat ik het zelf ondervonden heb en weiger, anders zou ik nog steeds teveel doen bij de fysio.
Ik ga wel naar fysiotherapie, zij houdt mijn grenzen heel goed in de gaten. Deze week had ik eigenlijk niet moeten gaan, want ik was te benauwd. Meer dan 5 minuten fietsen in de lichtste stand heb ik niet gedaan. Zij is ook heel bewust bezig met (heel langzaam)mijn belastbaarheid qua prikkels te verhogen. En ik moet zeggen dat ik er wel beter aan toe ben dan toen ik begon. Maar nog lang niet waar ik wezen moet.
Yumi
04-01-2024 om 16:36
Schemerlampje schreef op 04-01-2024 om 16:31:
[..]
Ik ga wel naar fysiotherapie, zij houdt mijn grenzen heel goed in de gaten. Deze week had ik eigenlijk niet moeten gaan, want ik was te benauwd. Meer dan 5 minuten fietsen in de lichtste stand heb ik niet gedaan. Zij is ook heel bewust bezig met (heel langzaam)mijn belastbaarheid qua prikkels te verhogen. En ik moet zeggen dat ik er wel beter aan toe ben dan toen ik begon. Maar nog lang niet waar ik wezen moet.
Ik ga ook naar de fysio, maar die wou dat ik (weer) het fitnessen ga opbouwen. Voor long covid, trainde ik 2 tot 3 keer per week maar ik verga van de pijn als ik nu met gewichten werk dus ik weiger
Sige
13-01-2024 om 18:29
Voor de mensen die zo’n last hebben van hoesten: wij hadden op school dit najaar ineens een golf aan besmettingen met kinkhoest! Middelbare school, dus wat oudere kinderen. Ook een paar keer meegemaakt dat een leerling moest spugen van het hoesten in die periode. Eng om te zien, het lijkt alsof ze stikken. Er stond ook een artikel in de regionale krant rond die tijd over de uitbraak en dat kinkhoest weer steeds vaker voorkomt in Nederland.
Veel mensen zijn onbeschermd omdat een vaccin 4 tot max. 12 jaar bescherming biedt en men deze vaak niet bij haalt na de peutertijd.
Zelf toevallig nog een kinkhoestvaccin gehaald toen ik een paar jaar geleden zwanger was, dus het is gelukkig aan mij voorbij gegaan!
rooiekater
13-01-2024 om 19:54
Kinkhoest is ook bij mij door mijn hoofd geschoten. Maar zou wel dubbel pech zijn en covid en kinkhoest?
Sige
13-01-2024 om 20:54
rooiekater schreef op 13-01-2024 om 19:54:
Kinkhoest is ook bij mij door mijn hoofd geschoten. Maar zou wel dubbel pech zijn en covid en kinkhoest?
Ja, enorm, maarja…het kan wel. Misschien iets om bij je huisarts te checken?
SuzyQFive
13-01-2024 om 21:15
Sige schreef op 13-01-2024 om 18:29:
Voor de mensen die zo’n last hebben van hoesten: wij hadden op school dit najaar ineens een golf aan besmettingen met kinkhoest! Middelbare school, dus wat oudere kinderen. Ook een paar keer meegemaakt dat een leerling moest spugen van het hoesten in die periode. Eng om te zien, het lijkt alsof ze stikken. Er stond ook een artikel in de regionale krant rond die tijd over de uitbraak en dat kinkhoest weer steeds vaker voorkomt in Nederland.
Veel mensen zijn onbeschermd omdat een vaccin 4 tot max. 12 jaar bescherming biedt en men deze vaak niet bij haalt na de peutertijd.
Zelf toevallig nog een kinkhoestvaccin gehaald toen ik een paar jaar geleden zwanger was, dus het is gelukkig aan mij voorbij gegaan!
Dat zei ik ook nog tegen mijn vriend: of je hebt toch corona gehad of je hebt kinkhoest ofzo…
Mijn oudste dochter van nu 22 kreeg op driejarige leeftijd kinkhoest, was wel ingeënt maar dat vaccin was niet meer afdoende. Ze heeft er twee jaar last van gehad en moest zelfs aan de pufjes.
rooiekater
14-01-2024 om 06:47
Sige schreef op 13-01-2024 om 20:54:
[..]
Ja, enorm, maarja…het kan wel. Misschien iets om bij je huisarts te checken?
Huisarts doet nu niks die zegt gewoon uitzitten.
Sige
14-01-2024 om 09:10
rooiekater schreef op 14-01-2024 om 06:47:
[..]
Huisarts doet nu niks die zegt gewoon uitzitten.
Misschien valt er ook weinig te doen, maar zo frustrerend om weer in die onzekerheid te zitten. Afwachten hoe lang het duurt en hoe je er dan weer uitkomt😞
Ik hoop dat je snel opknapt!
Fleurtje_5
14-01-2024 om 13:33
Sige schreef op 13-01-2024 om 18:29:
Heftig.
Wel hoor ik ook vaak dat mensen behoorlijke longontsteking hebben of hadden.
Yumi
14-01-2024 om 14:42
Fleurtje_5 schreef op 14-01-2024 om 13:33:
[..]
Heftig.
Wel hoor ik ook vaak dat mensen behoorlijke longontsteking hebben of hadden.
Sinds 1996 is er ook in Nederland een toename van het aantal gevallen van kinkhoest onder alle leeftijdsgroepen. Vanaf 2005 schommelt het aantal meldingen van kinkhoest jaarlijks tussen 3.500 en 14.000, resulterend in een incidentie in de algemene bevolking van 20 tot 83 per 100.000.
Kinkhoest | LCI richtlijnen (rivm.nl)
rooiekater
21-01-2024 om 20:04
Soms kan ik alleen maar hopen dat het weer beter word sinds mijn besmetting van kerst is mijn gewoon pap onthou niks en voel mij dromerig.
Conditie weer weg en veel moe.
Yumi
21-01-2024 om 22:23
rooiekater schreef op 21-01-2024 om 20:04:
Soms kan ik alleen maar hopen dat het weer beter word sinds mijn besmetting van kerst is mijn gewoon pap onthou niks en voel mij dromerig.
Conditie weer weg en veel moe.
Achh wat naar, dat die besmetting je weer zo ziek maakt