Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Langdurige klachten na Covid - deel 2

In dit topic delen we het lief en leed van ons herstel proces. De moeilijke dingen, maar ook onze overwinningen hoe groot of klein die ook zijn. Want elk stapje vooruit is er één dat gevierd mag worden. 

Iedereen met langdurige klachten, en of vragen, is welkom.


Lollypopje

Lollypopje

05-09-2022 om 11:55 Topicstarter

@Azalea Ik ken mijzelf, als ik er niet meteen achteraan ga gaat mijn hoofd excuses verzinnen om niet te hoeven bellen. Ik raak namelijk altijd super gestresst van bellen en afspraken met instanties en artsen.

Had wel gehoopt dat er al eerder plek was, dan kan mijn hoofd het gemaal er over eerder loslaten. Want geen idee wat mijn ha er van vind.  Maargoed dat overleef ik ook wel een week 😜

Sinds de vakantie (nu twee weken thuis) valt het me niet mee hoe het bij mij gaat, kan zoooo moe zijn ondanks hoe weinig ik doe, en als ik wel wat doe hakt het er zo in. Mezelf toespreken volgens mind body connection principes wil dus ook even niet lukken . En af en toe heb ik een energiekere dag, zoals vandaag - moet nog steeds geregeld uitrusten, maar het kost allemaal veel minder moeite. ik weet ook niet zo goed hoeveel ik bereik met op die slechte dagen wel proberen te wandelen bv. Dat zijn echt niet de momenten waarop ik mijn conditie ga verbeteren, en als ik toch ga, gebruik ik zoveel energie op dat de dingen die echt moeten die dag (koken, voor kinderen zorgen, zorgverlenersafspraken) bijna niet meer gaan. In hoeverre passen jullie je activiteiten aan aan hoe je je die dag voelt?

Ik heb een nieuwe ergotherapeut gezocht, die ervarener en doortastender is dan de vorige, en we gaan volgende week met ASITT beginnen. Een methode die erop gericht is je lichaam weer beter met prikkels te leren omgaan. Ik hoop echt dat ik er baat bij heb, want naast de overprikkeling in het moment zelf, heb ik ook erg last van hoe lang die dan doorwerkt. Ben benieuwd!

Om met iets schattigs te eindigen: laatst lag ik in bed na het avondeten. Ook flink overprikkeld, stress was 91, zelfs toen ik  in het donker in bed lag. Mijn dochter kwam welterusten zeggen en ik vroeg of ze me een lange knuffel wilde geven. Ze kwam helemaal bovenop me liggen. Twee minuten later was de stress gedaald naar 20! ♥️

Lollypopje schreef op 05-09-2022 om 11:55:

@Azalea Ik ken mijzelf, als ik er niet meteen achteraan ga gaat mijn hoofd excuses verzinnen om niet te hoeven bellen. Ik raak namelijk altijd super gestresst van bellen en afspraken met instanties en artsen.

Ja, ik snap het en ken het ook. Goed gedaan!

Azalea747 schreef op 05-09-2022 om 11:43:


Stokstaart, je zit dus binnenkort weer op 32 uur? Ben erg benieuwd hoe dat voor je is. En of je dan ook nog puf hebt voor een paar andere dingen in je leven (zo niet, dan lijkt het me dus te veel…)

Ik werk deze week 26u en vandaag dus voor het eerst een volle dag gewerkt. En dat ging best goed! Ik ben nu wel moe maar niet vermoeider dan voor corona. Wel zere benen overigens en een lichte hoofdpijn. Maar die hoofdpijn had ik ook wel voor corona en die zere benen is gewoon ontwenning van werken.
Morgen gelukkig weer 5u en dan donderdag weer een volle dag.
Volgende week dezelfde week als deze qua uren en daarna een week vakantie. Na de vakantie weer 32.  Hopelijk wordt de parkeervergunning verlengt omdat ik na de vakantie weer met het OV zou gaan en het zou aflopen.
Mijn acupuncturist is goud waard. (hopelijk vind ik dat vrijdag ook nog steeds omdat dan mijn werkweek is afgelopen )

Azalea747 schreef op 05-09-2022 om 11:56:

Sinds de vakantie (nu twee weken thuis) valt het me niet mee hoe het bij mij gaat, kan zoooo moe zijn ondanks hoe weinig ik doe, en als ik wel wat doe hakt het er zo in. Mezelf toespreken volgens mind body connection principes wil dus ook even niet lukken . En af en toe heb ik een energiekere dag, zoals vandaag - moet nog steeds geregeld uitrusten, maar het kost allemaal veel minder moeite. ik weet ook niet zo goed hoeveel ik bereik met op die slechte dagen wel proberen te wandelen bv. Dat zijn echt niet de momenten waarop ik mijn conditie ga verbeteren, en als ik toch ga, gebruik ik zoveel energie op dat de dingen die echt moeten die dag (koken, voor kinderen zorgen, zorgverlenersafspraken) bijna niet meer gaan. In hoeverre passen jullie je activiteiten aan aan hoe je je die dag voelt?

Ik heb een nieuwe ergotherapeut gezocht, die ervarener en doortastender is dan de vorige, en we gaan volgende week met ASITT beginnen. Een methode die erop gericht is je lichaam weer beter met prikkels te leren omgaan. Ik hoop echt dat ik er baat bij heb, want naast de overprikkeling in het moment zelf, heb ik ook erg last van hoe lang die dan doorwerkt. Ben benieuwd!

Om met iets schattigs te eindigen: laatst lag ik in bed na het avondeten. Ook flink overprikkeld, stress was 91, zelfs toen ik in het donker in bed lag. Mijn dochter kwam welterusten zeggen en ik vroeg of ze me een lange knuffel wilde geven. Ze kwam helemaal bovenop me liggen. Twee minuten later was de stress gedaald naar 20! ♥️


Zou je die SSRI niet ook overwegen Azalea? Het is niet alsof je wat te verliezen hebt.  🌼

En zou een verzwaringsdeken niks voor je zijn? Je kunt ze ook huren.

Lollypopje

Lollypopje

06-09-2022 om 19:15 Topicstarter

stokstaart schreef op 06-09-2022 om 19:11:

[..]


Zou je die SSRI niet ook overwegen Azalea? Het is niet alsof je wat te verliezen hebt. 🌼

En zou een verzwaringsdeken niks voor je zijn? Je kunt ze ook huren.

Ik ben echt zo blij met mijn verzwaringsdeken 💜 Sinds kort heb ik ook een verzwaard slaapmasker. Vooral heel erg fijn tijdens mijn rust momenten overdag. 

Azalea, dank je 💙. 
Ik was bij de tandarts vanmiddag en die zei dat ie het met mij te doen had 😅. Ach zei ik, zolang mijn hoofd het nog doet 😬. 

Ik heb nu een holter ECG omgehangen gekregen en dat is even afwachten. Bloeduitslagen zijn ook binnen maar kan ze niet lezen nog, staan er niet tussen in mijn dossier. 

Ik heb even een rondje gezocht op Carla Rus en haar SSRI behandeling. Daarop vond ik een heel goed artikel met interview, wetenschappelijke onderbouwingen en ook linkjes naar onder andere een formulier dat je kunt meenemen naar je huisarts.
Wat verwarrend is, is dat in het artikel de 4e keus (Fluvoxamine) wordt aangeraden en nu ik op de link klik die je kunt meenemen naar je HA iets anders staat. Namelijk Venlafaxine.
Het formulier is opgesteld door Carla Rus en het artikel uiteraard door de mensen van de website geschreven. Wellicht zit daarin een foutje.

Het artikel: https://www.sepsis-en-daarna.nl/kan-ssri-remmer-helpen-bij-long-covid-klachten-en-ernstige-klachten-na-sepsis-interview-met-carla-rus-oud-neuropsychiater/

Lollypopje

Lollypopje

11-09-2022 om 11:28 Topicstarter

Dankjewel voor het uitzoeken Stokstaart

Ik heb Yumi hier trouwens al lang niet gezien. @Yumi Ik hoop dat je inmiddels bent hersteld van je verhuizing 

Lollypopje

Lollypopje

11-09-2022 om 12:04 Topicstarter

@Stokstaart De uitleg staat bij de vragen onder het artikel zag ik net

Carla geeft in het interview aan dat Fluvoxamine een heel goede optie is om mee te starten omdat hier veel recent onderzoek naar verricht is. Venlafaxine heeft ze bovenaan beschreven in het document omdat ze de middelen daarin beschrijft in de volgorde van (globaal) haar eigen ervaring met dit middel. Voor alle SSRI’s gelden de algemene aanbevelingen van langzaam op – en afbouwen en dat het soms een zoektocht kan zijn. De reacties op middelen blijft uniek van aard en kan individueel verschillen. De huisarts of behandelend arts blijft hierin de eindverantwoordelijke, ook in de afstemming op andere medicatie. Zie verder ook de info op de website over de bijwerkingen en de vragen en antwoorden. Globaal hebben de genoemde SSRI’s eenzelfde werking op de serotonine maar Venlafaxine heeft daarnaast ook invloed op de dopamine-huishouding.

aah, ik had de vragen moeten lezen dus
Vandaar.


Lollypopje schreef op 11-09-2022 om 11:28:

Dankjewel voor het uitzoeken Stokstaart

Ik heb Yumi hier trouwens al lang niet gezien. @Yumi Ik hoop dat je inmiddels bent hersteld van je verhuizing

Hoi Lollypopje, lief van je maar helaas.

Soms lees ik hier wat en af en toe reageer ik, niet in dit topic omdat ik niets leuks te melden heb  Bovendien voelt het niet goed om alleen maar te spuien en de energie om iets op te nemen is er niet. 

Mijn klachten zijn alleen maar erger geworden, en de waslijst aan ellende langer. Er lopen op het moment meerdere onderzoeken in het ziekenhuis. De spier en gewrichtspijn met tintelingen beperken me nu ook met lopen, eerst lukte een wandeling nog wel maar dat is over. Mentaal zit ik er zo doorheen dat ik hulp heb van de praktijkondersteuner.  Zo gestrest, ik herken mezelf niet raak snel in paniek en daar dagen last van. 

Er is wel een heel klein beetje hoop, ik was op internet aan het zoeken naar een mogelijke oorzaak van een van de klachten. Kom ik bij maagzuurremmer uit, waar ik de meeste bijwerkingen kan aanvinken en blijkt dat ik daardoor waarschijnlijk geen magnesium opneem. 

Bloedtest geeft geen afwijking, ik slik al tig jaar magnesium waardoor het wel in het bloed zit maar het lichaam neemt het niet op. Samen met de huisarts ben ik nu aan het afbouwen en krijg ik nog een paar onderzoeken. Blijkbaar kunnen maagzuurremmers, maag en darmklachten geven en daardoor zijn mijn klachten verergerd... het advies van de "oude huisarts" was namelijk om de hoeveelheid maagzuurremmers te verdubbelen. 

Darmklachten en vaak ontlasting deed me aan iemand van jullie denken, weet niet meer wie daar ook last van heeft?  Gebruik je maagzuurremmers dan kan dit een oorzaak zijn.

Ik hoop echt dat we over niet al te lange tijd, hier alleen nog terugkomen om te melden dat we zo blij zijn weer mee te kunnen doen aan al de leuke dingen. 

Lollypopje

Lollypopje

11-09-2022 om 14:29 Topicstarter

ach wat naar Yumi

Ik heb wel darmklachten, maar sinds ik mijn eetritme wat heb aangepast gaat dat een stuk beter. Wel nog steeds die opgeblazenbuik waar ik maar niet vanaf kom. Maar ik slik geen maagzuurremmers dus dat kan het niet zijn. Ik hoop voor jou dat daarmee stoppen gaat helpen.

Ik ben net met een kennis koffie wezen drinken bij de heide. Helaas alleen plek in het zonnetje, dus serieus hartslag boven de 120 😳 maar het was wel heel fijn en echt heel erg genoten van het uitzicht.

Lollypopje

Lollypopje

11-09-2022 om 15:08 Topicstarter

stokstaart schreef op 11-09-2022 om 13:17:

aah, ik had de vragen moeten lezen dus
Vandaar.


Ach, ik had het artikel al veel eerder gevonden, maar dacht dat het stopte na alle onderzoeksinformatie omdat dat normaliter onderaan staat. Dus ik scrolde niet verder.🤦‍♀️😂

Lollypopje schreef op 11-09-2022 om 14:29:

ach wat naar Yumi

Ik heb wel darmklachten, maar sinds ik mijn eetritme wat heb aangepast gaat dat een stuk beter. Wel nog steeds die opgeblazenbuik waar ik maar niet vanaf kom. Maar ik slik geen maagzuurremmers dus dat kan het niet zijn. Ik hoop voor jou dat daarmee stoppen gaat helpen. 

Ik ben net met een kennis koffie wezen drinken bij de heide. Helaas alleen plek in het zonnetje, dus serieus hartslag boven de 120 😳 maar het was wel heel fijn en echt heel erg genoten van het uitzicht.

Die opgeblazen buik heb ik ook, dat voelt echt verschrikkelijk ongemakkelijk maar het eetritme aanpassen helpt tot nu toe niet. 

Lees ik het goed dat je door in de zon te zitten een hogere hartslag krijgt?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.