Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

18-01-2022 om 22:50

Angela1967 schreef op 18-01-2022 om 22:01:

[..]

oh was dat die insteek, wat ze 1G noemden (altijd testen)? Dat klonk toen niet echt haalbaar inderdaad, en duur, maar in dit artikel klinkt het opeens weer zo logisch . .

Maar goed. In het artikel stond ook iets over Denemarken - dat had ik niet gekopieerd want hun laatste conclusie vond ik wat kort door de bocht.

Nederland zou een voorbeeld moeten nemen aan een land als Denemarken, dat met een zeer hoge vaccinatiegraad wereldwijd vooroploopt, maar ook voor het laagdrempelig testen een uitstekende infrastructuur heeft opgezet. Het land koos er voor om eerder te boosteren en veel meer te testen. In de afgelopen weken waren er dagen waarin bijna 10 procent van de complete bevolking zich in één dag liet testen. Mede hierdoor is de uitgangssituatie in Denemarken tijdens de Omikrongolf veel gunstiger dan die in Nederland.
<ik ben het niet per definitie eens met de conclusie dat testen zoveel beter was voor uitgangssituatie, ik denk zelf het eerdere boosteren, maar goed>.

gr Angela

In Duitsland kun je ook overal heel makkelijk testen. Op elke straathoek. 

Zelf denk ik dat met deze besmettelijkheid ook 1G te weinig zin heeft. Dat kwam ook wel uit dat onderzoek. 

Ik denk dat snel duidelijk wordt dat je Omikron het beste kunt laten uitrazen. 1G houdt het ook niet tegen. En zodra je maatregelen afbouwt gaat het weer als een malle. Dat gaan we nu al zien op de scholen. En druk op de ic's levert het nauwelijks op. Gratis immuniteit

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

18-01-2022 om 22:52

Ik snap trouwens niet dat Denemarken als voorbeeld wordt genomen door die (redteam)- types die veel willen testen. In Denemarken waren de besmettingen het hoogst van Europa. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

18-01-2022 om 23:18

Wat ik me wel kan voorstellen is dat je kijkt hoe je de kwetsbare groep kunt blijven beschermen. Bijvoorbeeld door gratis (zelf)testen voor als je bij opa en oma op bezoek gaat, voordat je een verpleeghuis in gaat, voordat je naar plekken gaat met ouderen, zoals theater, kaartclubjes, enzv. Door daar ffp2 maskers te dragen. 

Drietje schreef op 18-01-2022 om 22:50:

[..]

Ik denk dat snel duidelijk wordt dat je Omikron het beste kunt laten uitrazen. 1G houdt het ook niet tegen. En zodra je maatregelen afbouwt gaat het weer als een malle. Dat gaan we nu al zien op de scholen. En druk op de ic's levert het nauwelijks op. Gratis immuniteit

Dat denk ik op dit moment ook. Op basis van wat er nu bekend is, hou ik het voor mogelijk. Dus ik hoop hier voorlopig maar op, tot eventueel het tegendeel blijkt, dat het zo kan gaan. Dan zijn we van een hele hoop gezeik af. En dan hoop ik dat kwetsbaren met vaccinaties beschermd kunnen worden tegen ernstige ziekte. Want als Omikron en zijn opvolgers zo besmettelijk zijn als nu lijkt, glipt er altijd wel ergens een keer een infectie doorheen. Ik ben bang dat je dat met testen en maskers niet helemaal kunt voorkomen. 

Ik begrijp wel dat beleidsmakers nog niet zo ver kunnen gaan dat ze dit als uitgangspunt nemen van beleid. Die moeten echt ook nog met andere scenario's rekening houden.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

19-01-2022 om 08:36

Mija schreef op 18-01-2022 om 23:31:

[..]

Dat denk ik op dit moment ook. Op basis van wat er nu bekend is, hou ik het voor mogelijk. Dus ik hoop hier voorlopig maar op, tot eventueel het tegendeel blijkt, dat het zo kan gaan. Dan zijn we van een hele hoop gezeik af. En dan hoop ik dat kwetsbaren met vaccinaties beschermd kunnen worden tegen ernstige ziekte. Want als Omikron en zijn opvolgers zo besmettelijk zijn als nu lijkt, glipt er altijd wel ergens een keer een infectie doorheen. Ik ben bang dat je dat met testen en maskers niet helemaal kunt voorkomen.

Ik begrijp wel dat beleidsmakers nog niet zo ver kunnen gaan dat ze dit als uitgangspunt nemen van beleid. Die moeten echt ook nog met andere scenario's rekening houden.

Maar er zit ook een risico aan afremmen van Omikron, zoals we nu nog steeds doen. Namelijk dat een groot deel van de bevolking geen extra immuniteit tegen deze variant opbouwt, die ook weer extra weerstand geeft tegen de volgende variant. Weerstand moet je opbouwen en onderhouden, anders raak je het weer kwijt en word je weer extra kwetsbaar. En de animo voor extra prikken neemt flink af. Nog maar 50 procent heeft de booster gehaald. Dat wordt bij volgende prikken alleen maar minder. Dus je kunt maar beter iedereen besmet laten raken met deze relatief onschuldige variant. In ieder geval de 60- minners.

Mija schreef op 18-01-2022 om 21:59:

[..]

Je redeneertrant rammelt. Ik was begin november voor 2G omdat het in de toenmalige situatie een doorslaggevend verschil kon maken. Het moest dan wel op dát moment, en snel. Jij kan zeggen 'schijnveiligheid' maar ik hoop dat je me vergeeft dat ik de professionele rekenaars net iets meer vertrouw dan jouw beweringen. Nu zeggen die professionele rekenaars op basis van de beschikbare cijfers dat 2G geen doorslaggevend verschil meer kan maken. Waarom zou ik er dan nog voor zijn? En waarom schrik je er eigenlijk van als mensen voor een maatregel zijn die onder bepaalde omstandigheden een doorslaggevend verschil kan maken in het voorkomen van code zwart? Dat vind ik dan weer best bijzonder. Ik zag mensen overigens altijd al als mensen, maar wel af en toe als bijzonder onverstandige en soms ook kortzichtige mensen. Jij hebt ook zo je oordeel over mensen die er anders over denken dus laten we niet net doen alsof je een serieus voorstel doet.

Je kunt me loepen en dan zul je zien dat ik al vanaf september roep dat het schijnveiligheid is. Ja zelfs met delta. Dat komt simpelweg doordat vaccinatie NIET =/= gelijk staat met bescherming. Er zijn teveel doorbraakbesmettingen, mensen die minder weerstand opbouwen, onduidelijk over de beschermduur  om een veilige steriele omgeving te creeren. Dat is niet mijn rant, dat is ook wat de onderzoekers in hun onderzoek gewoon ook concluderen (heb je het gelezen?) 

Het is simpelweg een vaststelling van feiten. Dit soort zaken werden ook in september al vastgesteld alleen stonden ze niet op nu.nl en nos.nl.

De hele wetenschap achter die qr-idioterie is overigens in nederland ook door het rivm opgesteld. U weet wel, dat rivm dat er zo vaak naast zat met hun voorspelling dat ze in het bedrijfsleven al lang eruit geknikkerd waren. (Weet u nog dat ze zeiden dat het niet naar hier zou komen omdat er geen rechtsteekse vluchten uit wuhan waren? De mondkapjesklucht. Het groen licht voor dansen met janssen door een kapotte koelkast). We konden het alleen niet controleren waarom het wel of niet kon omdat het RIVM de brondata waarmee ze modeleerde niet vrijgeven.

Ik ben geen viroloog, ik ben een data-analyst. Ik kijk dus ook niet naar anekdotische epistels, ik kijk naar harde data en het was vanaf het begin al duidelijk dat deze pas helemaal geen veiligheid bood, want let wel de 5% die de onderzoekers claimen dat de r-waarde omlaag kan, is in het geval dat we ons voorbeeldig gedragen. Dat doen we uiteraard niet daar er gewoon thuis werd afgesproken en dus de hoogrisicogebieden niet werden gemitigeerd, maar simpelweg verplaatst

De qr-pas is gebruikt is gebruikt als drogreden, als wisselgeld, als koehandel voor open horeca en cultuur, zonder ooit een goede onderbouwing te geven. Het is een gotspe dat er zoveel burgers als tweederangsburgers zijn behandeld. Zelfs als de pas beter zou werken, staat het leed dat dit aanricht in schril contrast met wat het oplevert. 

Aan alle verschillende aanpakken maar volstrekt iregulaire besmettingscijfers tussen landen kunnen we ook vaststellen dat ons vat op het virus praktisch nihil is. Waar een lockdown in het begin nog werkte is het nu een volstrekt nutteloos middel, een qr-pas is nog minder bruikbaar.

Drietje schreef op 19-01-2022 om 08:36:

[..]

Maar er zit ook een risico aan afremmen van Omikron, zoals we nu nog steeds doen. Namelijk dat een groot deel van de bevolking geen extra immuniteit tegen deze variant opbouwt, die ook weer extra weerstand geeft tegen de volgende variant. Weerstand moet je opbouwen en onderhouden, anders raak je het weer kwijt en word je weer extra kwetsbaar. En de animo voor extra prikken neemt flink af. Nog maar 50 procent heeft de booster gehaald. Dat wordt bij volgende prikken alleen maar minder. Dus je kunt maar beter iedereen besmet laten raken met deze relatief onschuldige variant. In ieder geval de 60- minners.

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/01/18/omikron-besmettelijk-als-mazelen-maar-niet-heel-ziekmakend-voorlopig-a4080706

Verschillende labstudies hebben inmiddels samen een verklaring opgeleverd voor het mildere ziektebeeld. Omikron blijkt een minder ernstige infectie te veroorzaken in de longcellen, en meer beperkt te blijven tot de bovenste luchtwegen. Maar omdat Omikron nog steeds relatief nieuw is – de variant is nog geen twee maanden in het vizier – is nog niet te zeggen hoe het zit met het risico op langdurige klachten, oftewel long covid. Naar schatting heeft circa een tiende tot zelfs de helft van alle covidpatiënten na zes maanden nog een of meer klachten. Recent onderzoek toonde, zelfs na milde infectie, langdurige effecten aan op het immuunsysteem en de hersenen.

Het vervelende is dat het wel Covid blijft, ook al is het vanuit pandemie-maatschappelijk effect minder heftig. Niet te snel gaan dus, maar inderdaad ook niet te langzaam . . .

gr Angela

Dubbel
QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

19-01-2022 om 08:55

https://twitter.com/i/status/1483390484718497794

Opvallend: vaccinatie voor kinderen door Omikron eigenlijk niet meer nodig. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

19-01-2022 om 08:59

Angela1967 schreef op 19-01-2022 om 08:43:

[..]

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/01/18/omikron-besmettelijk-als-mazelen-maar-niet-heel-ziekmakend-voorlopig-a4080706

Verschillende labstudies hebben inmiddels samen een verklaring opgeleverd voor het mildere ziektebeeld. Omikron blijkt een minder ernstige infectie te veroorzaken in de longcellen, en meer beperkt te blijven tot de bovenste luchtwegen. Maar omdat Omikron nog steeds relatief nieuw is – de variant is nog geen twee maanden in het vizier – is nog niet te zeggen hoe het zit met het risico op langdurige klachten, oftewel long covid. Naar schatting heeft circa een tiende tot zelfs de helft van alle covidpatiënten na zes maanden nog een of meer klachten. Recent onderzoek toonde, zelfs na milde infectie, langdurige effecten aan op het immuunsysteem en de hersenen.

Het vervelende is dat het wel Covid blijft, ook al is het vanuit pandemie-maatschappelijk effect minder heftig. Niet te snel gaan dus, maar inderdaad ook niet te langzaam . . .

gr Angela

Dat long covid blijft een vaag begrip. Nog steeds na twee jaar, is niet duidelijk of het inderdaad vaker voorkomt dan bij andere virusinfecties. Want veel meer virussen geven kans op langdurige klachten, ook de griep. Je hoort daar alleen zelden iemand over. Maar het hele ME heeft waarschijnlijk ook die oorsprong.

Ik denk dat het weinig zin heeft om daar voorzichtig in te zijn. Want we gaan allemaal corona krijgen, waarschijnlijk zelfs elk jaar of elke twee jaar. Dat kunnen we wel uitstellen door maatregelen, maar niet voorkomen.

Drietje schreef op 19-01-2022 om 08:55:

Toch zijn  er al uit verschillende landen cijfers dat kinderen juist relatief vaker in het ziekenhuis komen met omikron dan met eerdere varianten. Ik denk vooral dat het vaccineren van kinderen te laat komt. het grootste deel zal al omikron gehad hebben voordat ze gevaccineerd kunnen worden. Ik zou vooral ook meer cijfers willen over long covid. Zeker nu zoveel mensen besmet raken. Hoeveel mensen van die groep zijn nu alleen maar verkouden, maar moeten over een jaar constateren dat ze nog steeds niet helemaal beter zijn. En maakt vaccinatie daarvoor nog verschil? We weten nog zoveel niet.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

19-01-2022 om 09:05

Drietje schreef op 19-01-2022 om 08:55:

https://wnl.tv/2022/01/18/kinderarts-epidemioloog-patricia-bruijning-we-kunnen-van-de-lockdown-af/

Ben even verder gaan zoeken en vindt dit best opvallend. Bruijning was altijd een van de voorzichtigste epidemiologen en pleit nu voor bijna alles open en alleen nog bescherming voor ouderen. 

Ze snapt ook niet waarom de modellen van het rivm niet zijn aangepast aan de nieuwe data, want de voorspelling valt zo veel te negatief uit. Dat hadden wij hier ook al geconstateerd. 

Ik zie wel weer heel snel de opening van de horeca aankomen. 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

19-01-2022 om 09:07

Drietje schreef op 19-01-2022 om 08:59:

[..]

Dat long covid blijft een vaag begrip. Nog steeds na twee jaar, is niet duidelijk of het inderdaad vaker voorkomt dan bij andere virusinfecties. Want veel meer virussen geven kans op langdurige klachten, ook de griep. Je hoort daar alleen zelden iemand over. Maar het hele ME heeft waarschijnlijk ook die oorsprong.

Ik denk dat het weinig zin heeft om daar voorzichtig in te zijn. Want we gaan allemaal corona krijgen, waarschijnlijk zelfs elk jaar of elke twee jaar. Dat kunnen we wel uitstellen door maatregelen, maar niet voorkomen.

Ik vind long covid eng, omdat ik in mijn omgeving twee vriendinnen heb die nog altijd vermoeid zijn, wat begon met covid en wat inmiddels al, in het ene geval meer dan een jaar, in het andere geval bijna een jaar, geleden is. En dat waren precies de twee fitste meiden. Dat ging uiteraard om delta, wat in mijn ogen echt een venijnig rotvirus is.

Daglichtlamp schreef op 19-01-2022 om 09:05:

[..]

Toch zijn er al uit verschillende landen cijfers dat kinderen juist relatief vaker in het ziekenhuis komen met omikron dan met eerdere varianten. Ik denk vooral dat het vaccineren van kinderen te laat komt. het grootste deel zal al omikron gehad hebben voordat ze gevaccineerd kunnen worden. Ik zou vooral ook meer cijfers willen over long covid. Zeker nu zoveel mensen besmet raken. Hoeveel mensen van die groep zijn nu alleen maar verkouden, maar moeten over een jaar constateren dat ze nog steeds niet helemaal beter zijn. En maakt vaccinatie daarvoor nog verschil? We weten nog zoveel niet.

Komt doordat meer mensen mèt corona in het ziekenhuis komen dan dóór. 40/60% van de ziekenhuisopnamen zijn toevalsbevindingen en dus vertroebeld dat de ratios.

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

19-01-2022 om 09:10

Drietje schreef op 19-01-2022 om 09:05:

[..]

https://wnl.tv/2022/01/18/kinderarts-epidemioloog-patricia-bruijning-we-kunnen-van-de-lockdown-af/

Ben even verder gaan zoeken en vindt dit best opvallend. Bruijning was altijd een van de voorzichtigste epidemiologen en pleit nu voor bijna alles open en alleen nog bescherming voor ouderen.

Ze snapt ook niet waarom de modellen van het rivm niet zijn aangepast aan de nieuwe data, want de voorspelling valt zo veel te negatief uit. Dat hadden wij hier ook al geconstateerd.

Ik zie wel weer heel snel de opening van de horeca aankomen.

Dank voor jouw epistel. Dit is wel geruststellend, moet ik zeggen. Om te beginnen is het al fijn als delta "de markt uit wordt gedrukt". En weer kunnen leven als voorheen: graag!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.