Coronavirus Covid-19
LoveCats!
08-07-2021 om 12:34
Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic
⚠ Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic ⚠
Het is nu ruim 4.5 jaar geleden dat de COVID-19 pandemie begon.
De coronapandemie was de zwaarste pandemie sinds 1918. Op 5 mei 2023 is de internationale noodtoestand voor de publieke volksgezondheid opgeheven, door de WHO, die sinds 30 januari 2020 van kracht was. Op 15 juni 2023 werd de A-status geschrapt en is COVID-19 niet langer meer meldingsplichtig in Nederland. Op 18 augustus 2023 lagen er voor het eerst 0 mensen op de IC met het COVID-19 virus. Vanaf 1 september 2023 wordt het Coronadashboard slechts een keer per week op woensdag bijgewerkt en vanaf 2 april is het Coronadashboard opgeheven. Vanaf 1 juni 2024 wordt de ziekenhuisbezetting niet meer bijgehouden.
Vanaf 16 september 2024 komt er een nieuwe vaccinatieronde voor 60-plussers, mensen die jaarlijks de griepprik ontvangen en zorgmedewerkers.
We kregen te maken met jarenlange maatregelen, extreme sterfte, strenge lockdowns, overvolle ziekenhuizen, polarisatie en een economische catastrofe.
Wereldwijde statistieken:
Officiële dodentol: 7.000.000 (0,09% van de wereldbevolking)
WHO schatting dodentol: 20.000.000 (0,25% van de wereldbevolking)
The Economist schatting dodentol: 28.500.000 (18.000.000 - 34.000.000) (0,25 - 0,42% van de wereldbevolking)
In Nederland vielen er 23.000 doden. Naar schatting overleden er 50.000 mensen aan het longvirus. Naar schatting kregen 100.000 tot 450.000 mensen Long Covid tijdens de coronacrisis.
Op verschillende plekken komen er monumenten om de pandemie te herdenken:
https://erfgoedstem.nl/monument-voor-slachtoffers-corona-in-delft/
https://www.bd.nl/waalwijk/coronamonument-om-te-gedenken-aan-de-ijssel~a2c409e
https://www.rtvdordrecht.nl/nieuws/nieuws/zwijndrecht-staat-met-herdenkingsboom-stil-bij-coronaleed
Dit topic is voor het laatst ge-update op 21 juli 2024
Tango
17-12-2021 om 20:25
Angela1967 schreef op 17-12-2021 om 19:01:
Die kan ik niet eens lezen al zou ik het willen.
Tango
17-12-2021 om 20:28
niet_rechts schreef op 17-12-2021 om 15:33:
[..]
Dat snap ik. Toch is het wel goed om te begrijpen hoe de vlag erbij hangt. De kans op een nieuwe lockdown is best groot helaas. Ik vind het zelf in elk geval wel fijn om het gevoel te hebben dat ik snap waarom dat moet. Hoe rot ik het ook vind en hoe klaar ik er ook al maanden mee ben.
Ja dat heb ik al lang begrepen, dat er een nieuwe lockdown dreigt en waarom. Daarvoor hoef ik niet al die artikelen te lezen. Ik wacht liever de uitspraak van het OMT af.
SophisticatedCaribou75
17-12-2021 om 20:38
Tango schreef op 17-12-2021 om 20:28:
[..]
Ja dat heb ik al lang begrepen, dat er een nieuwe lockdown dreigt en waarom. Daarvoor hoef ik niet al die artikelen te lezen. Ik wacht liever de uitspraak van het OMT af.
Oké.
Angela1967 schreef op 17-12-2021 om 19:01:
Interessant artikel! Samenvattend, voor wie het niet kan lezen, is in Amsterdam afgelopen voorjaar al uitgedacht hoe om te gaan met een nieuwe variant en daarbij is het cruciaal als je tijd kunt kopen. Maar dat is lastig als je geen zicht hebt op wie waarmee besmet is. En zo is in Amsterdam, waar het project loopt, bekend dat al 25% van de besmettingen omikron betreft. In Denemarken weten ze van elke test welke variant iemand heeft en krijgen mensen met omikron een aangepaste instructie om verspreiding te vertragen. En worden ook contacten en zelfs contacten van contacten ingelicht. Om dus tijd te kopen, want in die tijd kun je nog enten en zo meer mensen beschermen.
Daglichtlamp
17-12-2021 om 20:39
Het voelt in elk geval wel alsof deze keer nu wel eens redelijk snel wordt gehandeld door het kabinet. (ze moeten ook wel, want omdat ze eerder zo traag handelden liggen de ziekenhuizen en de ic's nog vol, zodat er weinig speling is voor opnieuw snelle groei van patiënten).
SophisticatedCaribou75
17-12-2021 om 20:44
LIVE | Pfizer verwacht dat pandemie tot zeker 2024 duurt, test volstaat niet meer voor toegang Oostenrijk
https://www.ad.nl/binnenland/live-pfizer-verwacht-dat-pandemie-tot-zeker-2024-duurt-test-volstaat-niet-meer-voor-toegang-oostenrijk~a0e1b2afd/
Pooh-Bear
17-12-2021 om 23:10
pfff ik weet dat het moet en dat iedereen er klaar mee is. Maar baal zo als er nu nog voor de kerst nog meer maatregelen komen.
Ook voor mijn dochter die eindelijk weer wat leuks in het vooruitzicht heeft wat met deze maatregelen gewoon kan. Kwam net al naar beneden mam dat gaat toch wel gewoon door hè. Ik heb geen idee ik hoop het.
QuizzicalOpossum53
17-12-2021 om 23:45
Ik heb het idee dat het omt knetter geworden is. En het kabinet erbij. We hebben hier al veruit de strengste maatregelen van Europa. En dan nu een totale lockdown? Als enige land ter wereld? Terwijl we allemaal weten hoe schadelijk dat is?
Misschien blijken het ineens visionairs en krijg ik ongelijk. Maar sjonge, wat een paniekvoetbal. Ga dan dag en nacht prikken, als het allemaal zo zorgelijk is. We hebben nu toch de vaccins, dus dat excuus geldt niet meer. Na de kerstvakantie kan iedereen geboosterd weer naar werk en school.
SophisticatedCaribou75
17-12-2021 om 23:47
Rekenvoorbeeld: als deze variant vier keer zo besmettelijk is en half zo ziekmakend, dan heb je nog steeds een verdubbeling in de cijfers. En die golf is het probleem.
QuizzicalOpossum53
17-12-2021 om 23:48
niet_rechts schreef op 17-12-2021 om 23:47:
Rekenvoorbeeld: als deze variant vier keer zo besmettelijk is en half zo ziekmakend, dan heb je nog steeds een verdubbeling in de cijfers. En die golf is het probleem.
Als als als. Blijkbaar denkt alleen het omt er zo over, anders zou de hele wereld wel op slot gaan nu.
Glamourlama
17-12-2021 om 23:52
Drietje schreef op 17-12-2021 om 23:48:
[..]
Als als als. Blijkbaar denkt alleen het omt er zo over, anders zou de hele wereld wel op slot gaan nu.
Er zitten nogal verschillen tussen landen in hoever ze zijn met boosteren. Nederland loopt ver achter.
QuizzicalOpossum53
18-12-2021 om 00:01
Glamourlama schreef op 17-12-2021 om 23:52:
[..]
Er zitten nogal verschillen tussen landen in hoever ze zijn met boosteren. Nederland loopt ver achter.
Nou, dan boosteren we sneller. Lijkt me een stuk goedkoper dan een lockdown. Dag en nacht prikken. Niks eind januari iedereen uitnodigen. Zorg dat alle huisartsen en assistentes een weekendje prikken, dan ben je zo klaar. Deze week is geen enkele nieuwe jaargang uitgenodigd. Oudjes komen er niet doorheen. Ik heb er een uur over gedaan om een afspraak te maken voor mijn ouders en dat is al twee weken geleden. Nu is het telefonisch vrijwel niet meer mogelijk.
Glamourlama
18-12-2021 om 00:36
Drietje schreef op 18-12-2021 om 00:01:
[..]
Nou, dan boosteren we sneller. Lijkt me een stuk goedkoper dan een lockdown. Dag en nacht prikken. Niks eind januari iedereen uitnodigen. Zorg dat alle huisartsen en assistentes een weekendje prikken, dan ben je zo klaar. Deze week is geen enkele nieuwe jaargang uitgenodigd. Oudjes komen er niet doorheen. Ik heb er een uur over gedaan om een afspraak te maken voor mijn ouders en dat is al twee weken geleden. Nu is het telefonisch vrijwel niet meer mogelijk.
Lijkt me een goed plan.
majorette2005
18-12-2021 om 00:58
In mijn familie ook een 21 jarige werkzaam in de horeca die op randje van een depressie staat, bedrijven staan op instorten, financiële hulp is nog steeds niet uitbetaald, reserves zijn op, personeel is radeloos, kunt toch niet jaren van lockdown naar lockdown gaan?
Ik merk ook bij mijzelf dat ondanks dat ikzelf qua werk niets merk, er steeds minder begrip voor de maatregelen heb.
Blauwengroen
18-12-2021 om 01:01
"Nou, dan boosteren we sneller. Lijkt me een stuk goedkoper dan een lockdown. Dag en nacht prikken. Niks eind januari iedereen uitnodigen. Zorg dat alle huisartsen en assistentes een weekendje prikken, dan ben je zo klaar. Deze week is geen enkele nieuwe jaargang uitgenodigd. Oudjes komen er niet doorheen. Ik heb er een uur over gedaan om een afspraak te maken voor mijn ouders en dat is al twee weken geleden. Nu is het telefonisch vrijwel niet meer mogelijk"
En dan na het weekend gewoon weer de dagelijkse gang van zaken oppakken als huisarts en andere hulpverlening zeker? En dan geen fouten maken en zeer empathisch reageren op boze klanten..ook al ben je compleet kapot. Nee, het moet want de kids kunnen niet nog een gemist feestje aan.
Stop met opjagen van de zorg (en leerkrachten) en denk eens mee.