Coronavirus Covid-19
LoveCats!
08-07-2021 om 12:34
Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic
⚠ Algemene Coronavirus COVID-19 SARS-CoV-2 topic ⚠
Het is nu ruim 4.5 jaar geleden dat de COVID-19 pandemie begon.
De coronapandemie was de zwaarste pandemie sinds 1918. Op 5 mei 2023 is de internationale noodtoestand voor de publieke volksgezondheid opgeheven, door de WHO, die sinds 30 januari 2020 van kracht was. Op 15 juni 2023 werd de A-status geschrapt en is COVID-19 niet langer meer meldingsplichtig in Nederland. Op 18 augustus 2023 lagen er voor het eerst 0 mensen op de IC met het COVID-19 virus. Vanaf 1 september 2023 wordt het Coronadashboard slechts een keer per week op woensdag bijgewerkt en vanaf 2 april is het Coronadashboard opgeheven. Vanaf 1 juni 2024 wordt de ziekenhuisbezetting niet meer bijgehouden.
Vanaf 16 september 2024 komt er een nieuwe vaccinatieronde voor 60-plussers, mensen die jaarlijks de griepprik ontvangen en zorgmedewerkers.
We kregen te maken met jarenlange maatregelen, extreme sterfte, strenge lockdowns, overvolle ziekenhuizen, polarisatie en een economische catastrofe.
Wereldwijde statistieken:
Officiële dodentol: 7.000.000 (0,09% van de wereldbevolking)
WHO schatting dodentol: 20.000.000 (0,25% van de wereldbevolking)
The Economist schatting dodentol: 28.500.000 (18.000.000 - 34.000.000) (0,25 - 0,42% van de wereldbevolking)
In Nederland vielen er 23.000 doden. Naar schatting overleden er 50.000 mensen aan het longvirus. Naar schatting kregen 100.000 tot 450.000 mensen Long Covid tijdens de coronacrisis.
Op verschillende plekken komen er monumenten om de pandemie te herdenken:
https://erfgoedstem.nl/monument-voor-slachtoffers-corona-in-delft/
https://www.bd.nl/waalwijk/coronamonument-om-te-gedenken-aan-de-ijssel~a2c409e
https://www.rtvdordrecht.nl/nieuws/nieuws/zwijndrecht-staat-met-herdenkingsboom-stil-bij-coronaleed
Dit topic is voor het laatst ge-update op 21 juli 2024
Hinoki
14-12-2021 om 17:35
Wednesday schreef op 14-12-2021 om 17:00:
[..]
Het is voor zowel kinderen als ouders heel vervelend. Geen idee of je zelf kinderen hebt, maar werk en kinderen combineren is echt ontzettend lastig, omdat je je als ouder niet kan splitsen en er toch op beide vlakken wordt verwacht dat je levert. Dat de kinderen eronder lijden lijkt me inderdaad zonneklaar.
Ja. Ik heb een kind. In de lagere schoolleeftijd. Ja het is heel lastig. Dat zal ik niet ontkennen. Maar ik stoor me er al meer dan een jaar aan dat er ouders zijn - en nee, niemand hoeft zich aangesproken te voelen als het voor hem/haar anders is - die roepen dat de scholen toch echt open moeten blijven. Er wordt dan wat geschermd met dat het zo akelig voor de kinderen is, maar als je tussen de regels leest, weet je gewoon dat ze er zelf niet op zitten te wachten. En vaak niet eens vanwege het op moeten splitsen.
Ik denk dat elke werkgever die Corona als pandemie serieus neem wel enige coulance heeft voor zijn thuiswerkende personeel met kinderen. Ouders met vitale beroepen kunnen volgens mij nog steeds noodopvang krijgen.
Wat ik overigens wel hoop, maar dat is puur persoonlijk, en ja ook egoïstisch, dat het gaat om een extra week vakantie en dat ze niet voor 5 dagen thuisonderwijs gaan doen.
ScarceKudu74
14-12-2021 om 17:40
Ik vraag het hier maar even: ik was 6 dagen geleden bij iemand en nu heeft in de afgelopen dagen iedereen in dat gezin corona gekregen. Moet ik me nu ook laten testen?
Al gevonden: nee dus.
SophisticatedCaribou75
14-12-2021 om 18:06
Peen schreef op 14-12-2021 om 17:40:
Ik vraag het hier maar even: ik was 6 dagen geleden bij iemand en nu heeft in de afgelopen dagen iedereen in dat gezin corona gekregen. Moet ik me nu ook laten testen?
Al gevonden: nee dus.
Als je gevaccineerd bent dan mag je jezelf testen.
ScarceKudu74
14-12-2021 om 18:08
niet_rechts schreef op 14-12-2021 om 18:06:
[..]
Als je gevaccineerd bent dan mag je jezelf testen.
Dat ga ik wel even doen voor de zekerheid.
Tango
14-12-2021 om 19:30
En in de persconferentie wordt dan tig keer genoemd dat jonge kinderen niet gevaccineerd zijn, maar vervolgens worden daar dan ook geen stappen in ondernomen. Alleen de rest van de bevolking moet zich laten boosteren. Volgens mij houd je dan het probleem aardig in stand.
Hinoki
14-12-2021 om 19:47
Tango schreef op 14-12-2021 om 19:30:
En in de persconferentie wordt dan tig keer genoemd dat jonge kinderen niet gevaccineerd zijn, maar vervolgens worden daar dan ook geen stappen in ondernomen. Alleen de rest van de bevolking moet zich laten boosteren. Volgens mij houd je dan het probleem aardig in stand.
Welke stappen had je gewild dan?
De scholen gaan dicht. Tweede helft januari vallen de oproepen op de mat. Ook 2 of 3G voor hen.
Ik ben overigens zeer benieuwd hoeveel mensen hun kinderen uiteindelijk zullen laten vaccineren. Niet zozeer hier, maar wel IRL.
CuddlyReindeer95
14-12-2021 om 19:51
In mijn omgeving is dit een belangrijk gespreksonderwerp geweest en er was niemand die zei: nee, lijkt me geen goed idee. Integendeel, het was meer van: wanneer kunnen ze ein-de-lijk.
Duufje
14-12-2021 om 19:54
Hinoki schreef op 14-12-2021 om 16:52:
[..]
Die zullen ze dus wel inschakelen. Voor veel ouders hoeft die week niet. En die zullen gewoon van plan zijn geweest om met kerst bij elkaar aan te schuiven. Dan kunnen ze ook wel oppassen, zal de redenering zijn.
Ik heb het overigens niet te doen met werkende ouders. Ja, vervelend. Maar de werkelijke problematiek betreft natuurlijk vooral de kinderen.
Maar goed, dat valt me dus vaker op. Ouders willen geen schoolsluiting. Want zo vervelend voor de kinderen. Maar als je wat verder leest tussen de regels is het vooral vervelend voor hen zelf. AD kopte dat vandaag al: schoolsluiting ramp voor ouders. Nee! Voor kinderen.
Niet helemaal mee eens.
Ja, schoolsluiting is vooral heel erg voor kinderen. Daarmee helemaal en volledig eens en ik ben al meermaals op de barricades gegaan om dat uit te leggen en daar een punt mee te maken.
Maar een week langer vakantie is niet zo heel erg voor de meeste kinderen denk ik. Dat ene weekje extra vakantie (als het daar bij blijft dan uiteraard), daar zullen ze niet zoveel last van hebben.
Dus in dit specifieke geval, op dit moment, vind ik het echt vervelender voor de werkende ouders dan voor (het merendeel van) de kinderen.
LydiaDietz
14-12-2021 om 19:58
Hinoki schreef op 14-12-2021 om 17:35:
[..]
Ja. Ik heb een kind. In de lagere schoolleeftijd. Ja het is heel lastig. Dat zal ik niet ontkennen. Maar ik stoor me er al meer dan een jaar aan dat er ouders zijn - en nee, niemand hoeft zich aangesproken te voelen als het voor hem/haar anders is - die roepen dat de scholen toch echt open moeten blijven. Er wordt dan wat geschermd met dat het zo akelig voor de kinderen is, maar als je tussen de regels leest, weet je gewoon dat ze er zelf niet op zitten te wachten. En vaak niet eens vanwege het op moeten splitsen.
Ik denk dat elke werkgever die Corona als pandemie serieus neem wel enige coulance heeft voor zijn thuiswerkende personeel met kinderen. Ouders met vitale beroepen kunnen volgens mij nog steeds noodopvang krijgen.Wat ik overigens wel hoop, maar dat is puur persoonlijk, en ja ook egoïstisch, dat het gaat om een extra week vakantie en dat ze niet voor 5 dagen thuisonderwijs gaan doen.
Als ouder en als leerkracht zit ik er idd niet op te wachten. Noodopvang wordt zo makkelijk genoemd, maar is voor de meeste kinderen geen pretje. Mijn man heeft gelukkig een flexibele werkgever waardoor wij het zonder kunnen.
Maar ik lees 'm vaak hoor. Ze kunnen toch naar de noodopvang.
SophisticatedCaribou75
14-12-2021 om 20:02
Wednesday schreef op 14-12-2021 om 19:51:
In mijn omgeving is dit een belangrijk gespreksonderwerp geweest en er was niemand die zei: nee, lijkt me geen goed idee. Integendeel, het was meer van: wanneer kunnen ze ein-de-lijk.
Ik snap het niet meer. Enige strategie of voor mijn part tactiek ontbreekt vandaag weer. Nu zag ik dat juist omikron voor kinderen gevaarlijk kan zijn, dus wat houdt ze tegen om daar op te anticiperen? Gaan we nu weer wachten tot er een kalf verdrinkt? Ik word er moedeloos van.
Hinoki
14-12-2021 om 20:07
Wednesday schreef op 14-12-2021 om 19:51:
Oh, dat is hier wel anders. Meerdere gewoon gevaccineerde ouders die er voor hun kind niet voor kiezen. O.a. hierom: https://nos.nl/artikel/2409493-onderzoek-corona-infectie-kinderen-net-zo-ongevaarlijk-als-willekeurige-verkoudheid
Ik weet dat er ook ouders zijn die er dan nog voor kiezen in het kader van bredere bescherming. Maar persoonlijk doe ik dat dus niet. En nee, een vergelijking met het RVP maak ik dan dus niet.
CuddlyReindeer95
14-12-2021 om 20:36
Maar in tegenstelling tot bij het RVP, zitten we nu in een acute crisis met een coronavariant die woekert onder basisschoolkinderen. Dan speelt naast de persoonlijke wensen ook het algemeen belang.
Dat speelde bij mij overigens niet toen ik in de zomer tevergeefs probeerde mijn kind te laten vaccineren. Dat was puur eigenbelang.
Angela1967
14-12-2021 om 21:00
Tango schreef op 14-12-2021 om 14:14:
https://nos.nl/artikel/2409465-toch-volgende-week-al-kerstvakantie-basisscholen
Wel heel last minute hoor! Zat er natuurlijk aan te komen, maar hadden ze dat nou niet een weekje eerder kunnen bedenken? Ik heb echt te doen met de leerkrachten in de basisonderwijs, die nu nog last minute alle kerstvieringen in deze week moeten gaan proppen.
dat hoeft natuurlijk niet hè, ik zou het vooral gezellig, kleinschalig en rielekst houden. zennnnn
gr Angela
Hinoki
14-12-2021 om 21:24
Wednesday schreef op 14-12-2021 om 20:36:
Maar in tegenstelling tot bij het RVP, zitten we nu in een acute crisis met een coronavariant die woekert onder basisschoolkinderen. Dan speelt naast de persoonlijke wensen ook het algemeen belang.
Dat speelde bij mij overigens niet toen ik in de zomer tevergeefs probeerde mijn kind te laten vaccineren. Dat was puur eigenbelang.
Tja, dat algemene belang doe ik veel voor. En laat ik veel voor. Mijn kind vaccineren valt daar niet onder.