Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Oppas weigeren?

Peiling

Zou jij oppassen?
240 stemmen
59%
41%

Hekje

Hekje

28-09-2024 om 18:44 Topicstarter

Beertjelief schreef op 28-09-2024 om 18:34:

[..]

Lief dat je het voor TO opneemt, al zoek ik verder geen ruzie met haar, maar geef ik slechts mijn mening
Aangezien je speelt met lief beertje en heilig boontje ga ik er vanuit dat je eigenlijk geheel op mijn stuk reageert

Als men ergens geen zin in heeft. dan is dat 100% voldoende reden om het niet te doen
Doe het dan ook niet
Maar jij vindt het oké als je om hulp vraagt en diegene geeft een "ja" zonder weerwoord dat er achteraf een lading over je heenkomt?
Mij is dat ook overkomen en keer op keer voelt dat onveilig, met gevolg dat er minder om hulp gevraagd wordt. Zelfs als de nood wel aan de man is.
En daar ben ik niet de enige in
Als je "ja"' zegt, dan doe je dat, zonder allerhande verwijten achteraf. Maar goed, daarin verschillen we van mening
Toch maakt dat mijns inziens niet iemand een heilig boontje of braaf beertje, maar valt zoiets onder communicatie.
Zoals geschreven zou ook ik mijn irritaties vanuit een grijs gebied achteraf aangeven, maar aangezien de irritatie vanuit mij komt en ik nergens goed over gecommuniceerd heb, laat ik mijn boosheid toch echt bij mij en geef ik gewoon aan wat mij geirriteerd heeft
Wel zo duidelijk lijkt mij, niemand die ineens met een rotgevoel zit na een leuke avond uit na het verkregen hebben van dubbele signalen, want dat zijn het, dubbele signalen. Van"natuurlijk vind ik dat goed" eindigt het ineens in "eigenlijk vond ik het niet goed en dat is jouw schuld! nu voel ik mij rot en dus jij ook maar"

Ook deze manier van communiceren zorgt toch echt voor goede en diepe verbindingen
Je doet het een beetje overkomen alsof ik dat zou missen in mijn leven, gelukkig is dit niet het geval
Ik kan gewoon zonder schuldgevoel iets weigeren bij mijn dierbaren en kan gewoon bij ze terecht als ze in mijn irritatiezone komen
Ik hoef daarvoor niet een tijd met rot gevoelens te lopen om vervolgens alles eruit te laten knallen zonder dat iemand dit kon voorzien

Roddelen vind ik inderdaad ongezond en niet leuk, maar zoals gezegd is dat echt mijn mening
Ik weet dat velen er anders instaan en dat mag, het is niet bij wet verboden verder ofzo
Het kan wel zijn waarom ik ineens van toon veranderde in dit topic
Ik had (en heb) alle begrip voor de innerlijke huismus
En dit zie ik als roddelen, even je onvrede uiten en checken of dit een normaal verzoek is (de origine van dit topic) kan ik helemaal begrijpen, dat is inderdaad gezond. Even je grenzen aftasten en verkennen samen met anderen
Maar we hebben het hier over een vriendin, ik had toch echt ingegrepen als ze voor "gemeen", "raar" en "misbruik" ofzo werd uitgescholden
Het is mijn vriendin, het verzoek is niet helemaal mijn ding en ik wil graag weten of anderen er net zo instaan, maar ze hoeft geen negatieve etiketjes van vreemden te krijgen. TO ging daar echter in mee, voedde dat en kwam terug voor nog meer negatief gepraat over haar en zelfs haar jongste kind

Maar goed, zoals gezegd, dit was mijn ellenlange mening en ik val in de herhaling
Dus het is wel goed zo

Samenvatting copilot; Joh mens, het is een topic op een forum, laat gaan
)Dat was persoonlijk advies voor mij overigens )

Nou word het nog mooier zeg. Op een forum mag je toch je vragen stellen en gevoelens delen? En ik zeg niks negatief over kind. Alleen dat ze ziekjes was.

Beertjelief schreef op 28-09-2024 om 18:34:

[..]

Lief dat je het voor TO opneemt, al zoek ik verder geen ruzie met haar, maar geef ik slechts mijn mening
Aangezien je speelt met lief beertje en heilig boontje ga ik er vanuit dat je eigenlijk geheel op mijn stuk reageert

Als men ergens geen zin in heeft. dan is dat 100% voldoende reden om het niet te doen
Doe het dan ook niet
Maar jij vindt het oké als je om hulp vraagt en diegene geeft een "ja" zonder weerwoord dat er achteraf een lading over je heenkomt?
Mij is dat ook overkomen en keer op keer voelt dat onveilig, met gevolg dat er minder om hulp gevraagd wordt. Zelfs als de nood wel aan de man is.
En daar ben ik niet de enige in
Als je "ja"' zegt, dan doe je dat, zonder allerhande verwijten achteraf. Maar goed, daarin verschillen we van mening
Toch maakt dat mijns inziens niet iemand een heilig boontje of braaf beertje, maar valt zoiets onder communicatie.
Zoals geschreven zou ook ik mijn irritaties vanuit een grijs gebied achteraf aangeven, maar aangezien de irritatie vanuit mij komt en ik nergens goed over gecommuniceerd heb, laat ik mijn boosheid toch echt bij mij en geef ik gewoon aan wat mij geirriteerd heeft
Wel zo duidelijk lijkt mij, niemand die ineens met een rotgevoel zit na een leuke avond uit na het verkregen hebben van dubbele signalen, want dat zijn het, dubbele signalen. Van"natuurlijk vind ik dat goed" eindigt het ineens in "eigenlijk vond ik het niet goed en dat is jouw schuld! nu voel ik mij rot en dus jij ook maar"

Ook deze manier van communiceren zorgt toch echt voor goede en diepe verbindingen
Je doet het een beetje overkomen alsof ik dat zou missen in mijn leven, gelukkig is dit niet het geval
Ik kan gewoon zonder schuldgevoel iets weigeren bij mijn dierbaren en kan gewoon bij ze terecht als ze in mijn irritatiezone komen
Ik hoef daarvoor niet een tijd met rot gevoelens te lopen om vervolgens alles eruit te laten knallen zonder dat iemand dit kon voorzien

Roddelen vind ik inderdaad ongezond en niet leuk, maar zoals gezegd is dat echt mijn mening
Ik weet dat velen er anders instaan en dat mag, het is niet bij wet verboden verder ofzo
Het kan wel zijn waarom ik ineens van toon veranderde in dit topic
Ik had (en heb) alle begrip voor de innerlijke huismus
En dit zie ik als roddelen, even je onvrede uiten en checken of dit een normaal verzoek is (de origine van dit topic) kan ik helemaal begrijpen, dat is inderdaad gezond. Even je grenzen aftasten en verkennen samen met anderen
Maar we hebben het hier over een vriendin, ik had toch echt ingegrepen als ze voor "gemeen", "raar" en "misbruik" ofzo werd uitgescholden
Het is mijn vriendin, het verzoek is niet helemaal mijn ding en ik wil graag weten of anderen er net zo instaan, maar ze hoeft geen negatieve etiketjes van vreemden te krijgen. TO ging daar echter in mee, voedde dat en kwam terug voor nog meer negatief gepraat over haar en zelfs haar jongste kind

Maar goed, zoals gezegd, dit was mijn ellenlange mening en ik val in de herhaling
Dus het is wel goed zo

Samenvatting copilot; Joh mens, het is een topic op een forum, laat gaan
)Dat was persoonlijk advies voor mij overigens )

Je hebt wat mij betreft helemaal een punt dat zelfreflectie je verder brengt dan blijven oordelen over een ander. Maar soms is dit als 'tussenstap' nodig. Om sterker te voelen, wat de situatie bij je oproept. 

Als je zelf iets tegen je zin doet, omdat je geen nee kunt zeggen, dat wringt dit in jezelf. Dan is te makkelijk om deze boosheid en irritatie die dit oproept neer te leggen bij degene wiens verzoek je niet hebt geweigerd. Maar dat dit wel gebeurt, (op de weg naar assertiviteit) is ook heel menselijk en waarom zou je dit zo hard moeten veroordelen? 

Een heel interessant boek hierover heeft Thomas d'Asembourg geschreven "Stop met aardig zijn" (bij de oorspronkelijke vertaling stond daarachter nog 'en wees echt') 

Ik reageerde op jouw eerdere post waarop je zo hamerde op 'aardig zijn'. 

Thy

Thy

28-09-2024 om 23:49

Ik heb een beetje moeite met het verloop van dit topic, en ik denk dat dat komt door iets dat ik wel meer op dit forum signaleer. Dit staat los van hoe ik denk over wat TO wel of niet zou moeten doen.
Het begint als een algemene vraag: 'Een vriendin heeft kaartjes voor een leuke avond met haar man. Ze had het goed geregeld, maar haar oppas kon ineens niet meer. Nu vraagt ze mij, maar het is een doordeweekse avond en ik wil dat liever niet.'
Tot zover prima.
Heel veel mensen nemen de moeite om te reageren. Dan ineens, op de negende pagina, schrijft TO iets als: Nouja, ze vraagt me steeds voor dingen en ik krijg er nooit iets voor terug. Ze regelt haar zaken niet goed en laat andere mensen daar stelselmatig voor opdraaien.
TO schrijft eigenlijk dat ze het gevoel heeft dat er gebruik wordt gemaakt van het feit dat ze geen nee kan zeggen, en geeft aan dat vriendin misbruik van haar maakt.
Sorry hoor, maar schrijf dat dan meteen! Ik krijg soms het gevoel dat de antwoorden niet helemaal zijn wat een TO had gehoopt en dan ineens komt er allerlei nieuwe informatie die ons als lezers moet overtuigen.
Zo ook de opmerking over dat de vriendin maar gewoon een baan zou moeten zoeken als ze vind dat oppas inhuren te duur is. 
Ik denk dat er allerlei irritaties meespelen, maar zeg dat dan gewoon. Zeg dat tegen je vriendin, maar meld dat ook gewoon in je openings post.
Ik denk dat je gewoon baalt van jezelf. Jij wilt niet. Je hebt het gevoel dat je vriendin misbruik van je maakt, maar in eerste instantie durf je niets te zeggen. 
Leg de schuld dan niet bij je vriendin. Jij bent namelijk degene die niet duidelijk/eerlijk is. 
Als ik lees wat je schrijft, heeft zij geen idee, maar je neemt haar wel iets kwalijk. Dat is niet eerlijk.
Zeg haar eerlijk hoe je erover denkt en dat je niet wilt, of zeg niets maar zeur er dan ook niet over.

En dat soort gedachten en gevoelens heb jij altijd al meteen helder Thy? Ik niet hoor. Iets kan bij mij beginnen met een aanvankelijk onschuldige vraag en na verloop van dagen kan er (bij mij, maar ook door vragen van anderen) toch iets naar boven komen drijven, wat ik nog niet wist toen ik een topic begon. Als ik alles al meteen helder heb bij het begin van een topic, hoef ik er geen vraag over te stellen toch?

Daar komt bij dat het moeilijk of vaak zelfs onmogelijk is om echt alles en de hele context met achtergrond samen te vatten in 1 post. Dat is bijna niet te doen. 

Haha ja, mee eens, @jorni en diyer, maar ik vind het aan de andere kant ook wel typisch om te lezen dat er ineens tijdens het oppassen ook nog een kind was dat niet lekker was en steeds uit bed kwam én dat vriendin ruim een uur later dan afgesproken thuiskwam. 
Dat zou ik zelf ook niet echt gewaardeerd hebben als oppas. Maar ik vond de oppasvraag op zich niet zo gek als je al kaartjes hebt en de vaste oppas afgezegd heeft. 

Hekje

Hekje

29-09-2024 om 09:53 Topicstarter

ik zal nog uitgebreider reageren. Het klopt dat er meer informatie bij kwam. Dat was omdat er meer gebeurde, ook in mijn hoofd. Oa door dit topic. En ook doordat de oppasavond dus niet fijn verliep. 

Het heeft me in ieder geval wel wat zaken helder gemaakt. 
1. Bij twijfel, niet doen. Dat ik een topic opende was dus al een rode vlag want ik twijfelde zelfs al aan het verzoek alleen.
2. Tijd nemen om te onderzoeken of ik iemand echt wil en kan helpen.
3. Nee durven zeggen zonder een uitgebreide uitleg of excuses.
4. Irritaties niet oppotten maar sneller vertellen. 

Want het klopt dat ik mijn vriendin al langer laks vind. En ik het gevoel heb dat ze te vaak beroep op mij doet. We hebben na de oppasavond nog geappt waarin ik ook de nodige verwijten kreeg. Ik ben normaal niet snel boos maar voor nu vind ik het wel welletjes. 

Iedereen die de moeite heeft genomen te reageren: bedankt. Alle meningen, vragen en ervaringen hebben mij geholpen.

De vraag op zich is ook niet per se raar al is het bijvoorbeeld hier in de omgeving niet gebruikelijk om hier vrienden voor te vragen voor een doordeweekse dag die een een eigen gezin hebben en dat voor een uitje. TO kwam het echt niet uit maar is daar niet voor uitgekomen. En dat had ze wel moeten doen. 

Hekje schreef op 29-09-2024 om 09:53:

ik zal nog uitgebreider reageren. Het klopt dat er meer informatie bij kwam. Dat was omdat er meer gebeurde, ook in mijn hoofd. Oa door dit topic. En ook doordat de oppasavond dus niet fijn verliep.

Het heeft me in ieder geval wel wat zaken helder gemaakt.
1. Bij twijfel, niet doen. Dat ik een topic opende was dus al een rode vlag want ik twijfelde zelfs al aan het verzoek alleen.
2. Tijd nemen om te onderzoeken of ik iemand echt wil en kan helpen.
3. Nee durven zeggen zonder een uitgebreide uitleg of excuses.
4. Irritaties niet oppotten maar sneller vertellen.

Want het klopt dat ik mijn vriendin al langer laks vind. En ik het gevoel heb dat ze te vaak beroep op mij doet. We hebben na de oppasavond nog geappt waarin ik ook de nodige verwijten kreeg. Ik ben normaal niet snel boos maar voor nu vind ik het wel welletjes.

Iedereen die de moeite heeft genomen te reageren: bedankt. Alle meningen, vragen en ervaringen hebben mij geholpen.

Wat mooi TO! Dan heb je veel geleerd van deze situatie voor jezelf. Altijd goed. En je hebt nu ook meer helder wat je aan die vriendin hebt en wat niet. Gek dat ze nog met verwijten durft te komen ook. 

Hekje schreef op 29-09-2024 om 09:53:

ik zal nog uitgebreider reageren. Het klopt dat er meer informatie bij kwam. Dat was omdat er meer gebeurde, ook in mijn hoofd. Oa door dit topic. En ook doordat de oppasavond dus niet fijn verliep.

Het heeft me in ieder geval wel wat zaken helder gemaakt.
1. Bij twijfel, niet doen. Dat ik een topic opende was dus al een rode vlag want ik twijfelde zelfs al aan het verzoek alleen.
2. Tijd nemen om te onderzoeken of ik iemand echt wil en kan helpen.
3. Nee durven zeggen zonder een uitgebreide uitleg of excuses.
4. Irritaties niet oppotten maar sneller vertellen.

Want het klopt dat ik mijn vriendin al langer laks vind. En ik het gevoel heb dat ze te vaak beroep op mij doet. We hebben na de oppasavond nog geappt waarin ik ook de nodige verwijten kreeg. Ik ben normaal niet snel boos maar voor nu vind ik het wel welletjes.

Iedereen die de moeite heeft genomen te reageren: bedankt. Alle meningen, vragen en ervaringen hebben mij geholpen.

Zo zeg, je zal nog eens een gunst verlenen. 

Het is ook mijn ervaring, iemand wil iets, ik heb er om welke reden dan geen trek in, maar doe het toch. Dan sus ik mezelf met de woorden: ach, ik moet iets voor een ander over hebben, of, hoe erg is het nou?

En gek is het, maar ik krijg naderland eigenlijk altijd spijt. Omdat iemand misbruikt heeft gemaakt van mijn goedheid, of een ander laat je later zitten. 

Dat heb jij nu precies zo. Zie het maar als een les. Dit gaat je niet weer gebeuren. 

Blijft jullie vriendschap nog wel denk je, of ben je er klaar mee?

Hekje

Hekje

29-09-2024 om 10:21 Topicstarter

Ik hou het bij mezelf voordat ik weer van roddelen beschuldigd wordt. Het komt erop neer dat ik makkelijk praten heb volgens haar. En te weinig oog heb voor anderen en te star in het leven sta.

Hekje schreef op 29-09-2024 om 10:21:

Ik hou het bij mezelf voordat ik weer van roddelen beschuldigd wordt. Het komt erop neer dat ik makkelijk praten heb volgens haar. En te weinig oog heb voor anderen en te star in het leven sta.

O lekker dan.  Nog een paar jij-bakken als dank. Niet leuk

Hekje schreef op 29-09-2024 om 10:21:

Ik hou het bij mezelf voordat ik weer van roddelen beschuldigd wordt. Het komt erop neer dat ik makkelijk praten heb volgens haar. En te weinig oog heb voor anderen en te star in het leven sta.

Daarvoor is het forum toch om je ei kwijt te kunnen, waarvoor is anders dit forum?

Gaat dat dan weer over die oppasavond of iets heel anders?

Bakblik schreef op 29-09-2024 om 10:51:

[..]

O lekker dan. Nog een paar jij-bakken als dank. Niet leuk

Het is zeker niet leuk, ik vraag me wel af, waarom... 

Ze hebben na het oppassen nog geappt, daarin moet TO iets hebben geschreven waardoor ze deze reactie kreeg. Of het terecht was weet ik niet, maar ik wil alleen aangeven dat die reactie ergens vandaan komt.

Het is in ieder geval duidelijk dat er al langer irritaties waren die niet zijn uitgesproken, en ook nu appen... en verwijten maar een gesprek aangaan?

Yumi schreef op 29-09-2024 om 11:01:

[..]

Het is zeker niet leuk, ik vraag me wel af, waarom...

Ze hebben na het oppassen nog geappt, daarin moet TO iets hebben geschreven waardoor ze deze reactie kreeg. Of het terecht was weet ik niet, maar ik wil alleen aangeven dat die reactie ergens vandaan komt.

Het is in ieder geval duidelijk dat er al langer irritaties waren die niet zijn uitgesproken, en ook nu appen... en verwijten maar een gesprek aangaan?

Wat ik eerder al schreef, je grenzen aangeven of uitspreken (ook achteraf, '"ik vind het niet leuk dat je veel later dan afgesproken terug was") leidt echt niet altijd tot begrip. Een ander begrijpt het niet, vindt het te confronterend, voelt zichzelf op de staart getrapt, is ook ergens ontevreden over of wat dan ook. Grenzen aangeven werkt goed als de relatie goed zit en anders werkt het vaak niet.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.