Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Oppas weigeren?

Peiling

Zou jij oppassen?
240 stemmen
59%
41%

Vrijevlinder schreef op 28-09-2024 om 04:47:

[..]

Dit klinkt meer als een vriendin die te makkelijk met andermans tijd omgaat. Logisch dat je hier geirriteerd over was. Dan was het zomaar 24.00 of later voor je thuis was, slapen wil misschien niet meteen en 's ochtends vroeg op.

Dan weet je gelijk, dit is eens en niet weer.

Dit heeft niets te maken met een goede vriendin zijn, zoals hier sommige beweren. Kennelijk mag je dan als goede vriendin nergens iets van vinden of zeggen. Nou, de meeste mensen zouden hier geen zin in hebben, en vooral als ze meer dan een uur later komt zonder dat ook maar te laten weten, is niet erg respectvol voor TO en TO's tijd.

Nou, echt he. Vriendschap op een heilig plateau en vooral niet mogen mopperen. Wat in hemelsnaam is er redelijk aan om op een doordeweekse dag een uitje te plannen, wetende dat je kinderen de volgende dag naar school moeten en de vriendin die je vraagt een werkdag achter de rug heeft en ook de volgende dag gewoon weer fris op haar werk moet zitten, zelf kinderen thuis heeft zitten en dan je uitje zó belangrijk te vinden (ok, weet ik veel, misschien was het wel héél belangrijk) waardoor je je werkende vriendin vraagt EN dan ook nog zo laat terugkomen? Dat heeft toch niks met rekening houden met iemand te maken? Of iets voor een ander overhebben? Ik heb mijn slaap nodig, to ook ongetwijfeld. Dit gaat niet om een geplande oppasafspraak en dit gaat ook niet om een weekend waarin een uurtje later wat minder een probleem zou zijn. TO zit haar avond op de bank van vriendin, denkende dat ze om x tijd in bed ligt, zodat ze iig haar slaap nog heeft en die vriendin houdt daar géén rekening mee.

Nou, als het gros van de posters zulke vriendinnen zijn en vinden dat dit normaal gedrag is, zou je bij mij echt een probleem hebben. Dat vind ik weinig te maken hebben met vriendschap en meer met egoisme. In Nederland heeft een werkgever er nl. schijt aan of je wel of geen goede nachtrust hebt gehad, je moet gewoon op tijd op je werk verschijnen. Misschien dat de vriendin zich dat niet goed kan inbeelden (want werkt niet zoveel uur dacht ik gelezen te hebben?) en kan wat langer blijven liggen. Maar voor de meeste werkende mensen gaat dat niet op.

DeOnbekende schreef op 28-09-2024 om 11:18:

[..]

Ook als je meer rust nodig hebt dan anderen, krijg je er niets van als dat een keer niet lukt. TO had gewoon geen zin haar vriendin een gunst te verlenen, daar hoef je niet van alles bij te halen.

Een ander beslist niet voor mij of ik mijn slaap moet opofferen. Als jij belooft om mij om 23.00 af te lossen, zodat ik thuis mijn bed kan induiken, dan moet je een goede reden hebben om dat niet te doen en niet omdat jij beslist toch nog een borrel achteraf te drinken. Jij beslist niet over een ander z'n tijd en of die daar wel of niet iets van krijgt.

Diyer schreef op 28-09-2024 om 13:00:

[..]

Nou, echt he. Vriendschap op een heilig plateau en vooral niet mogen mopperen. Wat in hemelsnaam is er redelijk aan om op een doordeweekse dag een uitje te plannen, wetende dat je kinderen de volgende dag naar school moeten en de vriendin die je vraagt een werkdag achter de rug heeft en ook de volgende dag gewoon weer fris op haar werk moet zitten, zelf kinderen thuis heeft zitten en dan je uitje zó belangrijk te vinden (ok, weet ik veel, misschien was het wel héél belangrijk) waardoor je je werkende vriendin vraagt EN dan ook nog zo laat terugkomen? Dat heeft toch niks met rekening houden met iemand te maken? Of iets voor een ander overhebben? Ik heb mijn slaap nodig, to ook ongetwijfeld. Dit gaat niet om een geplande oppasafspraak en dit gaat ook niet om een weekend waarin een uurtje later wat minder een probleem zou zijn. TO zit haar avond op de bank van vriendin, denkende dat ze om x tijd in bed ligt, zodat ze iig haar slaap nog heeft en die vriendin houdt daar géén rekening mee.

Nou, als het gros van de posters zulke vriendinnen zijn en vinden dat dit normaal gedrag is, zou je bij mij echt een probleem hebben. Dat vind ik weinig te maken hebben met vriendschap en meer met egoisme. In Nederland heeft een werkgever er nl. schijt aan of je wel of geen goede nachtrust hebt gehad, je moet gewoon op tijd op je werk verschijnen. Misschien dat de vriendin zich dat niet goed kan inbeelden (want werkt niet zoveel uur dacht ik gelezen te hebben?) en kan wat langer blijven liggen. Maar voor de meeste werkende mensen gaat dat niet op.

Ik zou zelf de keuze niet maken om het op een doordeweekse dag zo laat te maken als ik zou weten dat degene die zou oppassen de volgende dag weer vroeg moet opstaan. Zeker niet later dan vooraf afgesproken. TO weet nu zeker dat ze dit niet nog eens gaat doen en de vriendin zal de volgende keer moeten hopen dat haar zus wel kan oppassen

Diyer schreef op 28-09-2024 om 13:04:

[..]

Een ander beslist niet voor mij of ik mijn slaap moet opofferen. Als jij belooft om mij om 23.00 af te lossen, zodat ik thuis mijn bed kan induiken, dan moet je een goede reden hebben om dat niet te doen en niet omdat jij beslist toch nog een borrel achteraf te drinken. Jij beslist niet over een ander z'n tijd en of die daar wel of niet iets van krijgt.

In principe ben ik het met je eens, maar als het een keer zo zou lopen zou ik hopen dat ze ervan hebben genoten en zou ik er niet moeilijk over doen. 

Natuurlijk mag je mopperen, maar het gaat mij om de algehele tendens (zoals volgens mij Yumi en Bailey ook aangaven)

Ze zegt in eerste instantie "ja" - dat doet ze geheel zelf, zonder dwang
Geen nee kunnen zeggen ligt bij haarzelf

Als je dat dan doet, sta dan ook klaar voor die vriendin en kom niet achteraf met van alles wat je tot dan toe binnen hebt gehouden op een boze grens-aangevende toon. 

Vervolgens kijk ik naar het woord "vriendin" en lees ik dingen als "gemene vrouw", "ze maakt misbruik van je" en "vreselijke vriendin"
Waarom zou ik het toelaten dat een wildvreemde op een forum die benamingen geeft aan mijn vriendin? 
Dan  is ze toch al geen vriendin meer van mij als ik achter zulke woorden sta? 

Verder ben ik echt geen fan van roddelen, deze vrouw had 0 benul van de gevoelens van TO, die kon TO niet aangeven
Ik kan dat ook niet, maar vind dat MIJN probleem, waar ik aan moet werken
En ik vind het een vreselijk lullig idee als er elders, zonder mijn weet, door iemand die ik beschouw als een vriendin die ik vertrouw, een roddeltopic geopend wordt omdat ik simpel vroeg of ze kon oppassen en diegene  "ja" zei. 
En dan laat ik de manier hoe ze praat over de kinderen van haar vriendin even in het midden, ze is niet opgescheept met een ziek kind zoals geschreven werd. Het kind was toevallig ziek

Dan ben ik inderdaad liever heiliger dan heilig met Amazon vleugeltjes (dont worry, die heb ik al in huis ) dan dat ik mij in zo'n vriendschap bevindt waar er zo over mij gepraat wordt. 

Naar mijn weten spreek je irritaties uit, op een rustig moment
Waarom boos worden en ruzie maken als je de hele avond al naar huis wilt
Grenzen aangeven, prima, zeker als je ze zelf niet eerder tegengekomen bent
Maar deze grens voelde ze al ver voor het oppassen
Het gaat mij echt om dat boos worden achteraf en gemeen praten achter de rug om, door iets wat ze zelf in eerste instantie niet kon aangeven  

@Yumi Ik weet ook niet waar mijn 8 voor Nederlands vandaan kwam 

🤷
Niet voor samenvatten in elk geval
Ook niet voor spelling en al helemaal niet voor grammatica 

Blijft een raadsel

Misschien moet ik CoPilot voortaan laten samenvatten

Het was wel goed van TO geweest om het gewoon recht in haar gezicht aan te geven en haar eigen grens te volgen. Altijd ook goed voor jezelf zorgen. Volgende keer zal ze dit het beste wel moeten doen. Dat is wel zo eerlijk en duidelijk voor iedereen. Dit neemt niet weg dat de gevoelens van TO niet terecht zijn geweest over dit verzoek en over hoe het uiteindelijk is verlopen. 

Diyer schreef op 28-09-2024 om 13:00:

[..]

Nou, echt he. Vriendschap op een heilig plateau en vooral niet mogen mopperen. Wat in hemelsnaam is er redelijk aan om op een doordeweekse dag een uitje te plannen, wetende dat je kinderen de volgende dag naar school moeten en de vriendin die je vraagt een werkdag achter de rug heeft en ook de volgende dag gewoon weer fris op haar werk moet zitten, zelf kinderen thuis heeft zitten en dan je uitje zó belangrijk te vinden (ok, weet ik veel, misschien was het wel héél belangrijk) waardoor je je werkende vriendin vraagt EN dan ook nog zo laat terugkomen? Dat heeft toch niks met rekening houden met iemand te maken? Of iets voor een ander overhebben? Ik heb mijn slaap nodig, to ook ongetwijfeld. Dit gaat niet om een geplande oppasafspraak en dit gaat ook niet om een weekend waarin een uurtje later wat minder een probleem zou zijn. TO zit haar avond op de bank van vriendin, denkende dat ze om x tijd in bed ligt, zodat ze iig haar slaap nog heeft en die vriendin houdt daar géén rekening mee.

Nou, als het gros van de posters zulke vriendinnen zijn en vinden dat dit normaal gedrag is, zou je bij mij echt een probleem hebben. Dat vind ik weinig te maken hebben met vriendschap en meer met egoisme. In Nederland heeft een werkgever er nl. schijt aan of je wel of geen goede nachtrust hebt gehad, je moet gewoon op tijd op je werk verschijnen. Misschien dat de vriendin zich dat niet goed kan inbeelden (want werkt niet zoveel uur dacht ik gelezen te hebben?) en kan wat langer blijven liggen. Maar voor de meeste werkende mensen gaat dat niet op.

+1

Jorni schreef op 28-09-2024 om 14:34:

Het was wel goed van TO geweest om het gewoon recht in haar gezicht aan te geven en haar eigen grens te volgen. Altijd ook goed voor jezelf zorgen. Volgende keer zal ze dit het beste wel moeten doen. Dat is wel zo eerlijk en duidelijk voor iedereen. Dit neemt niet weg dat de gevoelens van TO niet terecht zijn geweest over dit verzoek en over hoe het uiteindelijk is verlopen.

Altijd eens, grenzen aangeven is belangrijk. Maar soms bevind je je in een situatie waarbij je je eigen grens niet meteen duidelijk hebt, omdat het een grijsgebied is. Even bij mezelf houden: ja, ik pas op (en nee, zeg niks), omdat ik er vanuit ga dat mijn vriendin een beetje vergelijkbaar in de race staat -> als het doordeweeks is, dan is dit iets wat heel belangrijk is en zorg je dat je in principe (tenzij wederom iets wat je zelf niet in de hand hebt) op tijd terug bent.

Blijkbaar loopt deze vriendschap voor to al een tijdje niet zo lekker, heeft ze het gevoel dat de vriendin wat vaak een beroep doet op haar en dan voelt dit gewoon als een druppel erbij dat net dat emmertje kan doen overlopen. Maar ik neem aan dat to dit ook niet verwacht had zo dat er een aapje uit de mouw kwam dat het gaat om een goedkope oppas die ook nog te laat wordt afgerond. Dat kan bij elkaar teveel zijn om er luchtig naar te kijken.

Ik beëindig ook geen vriendschappen vanwege een misstap of een onhandig gelopen gesprek of door verkeerde verwachtingen. Maar kleine dingen bij elkaar opgeteld kunnen hier wel toe leiden. Op zichzelf staand geen groot probleem. Maar vele kleine dingen bij elkaar kunnen wel een groot probleem worden.

Beertjelief schreef op 28-09-2024 om 14:01:

@Yumi Ik weet ook niet waar mijn 8 voor Nederlands vandaan kwam

🤷
Niet voor samenvatten in elk geval
Ook niet voor spelling en al helemaal niet voor grammatica

Blijft een raadsel

Misschien moet ik CoPilot voortaan laten samenvatten

Vond het wel zo prettig, daardoor kon ik kort zijn 

Wat ga je doen met je gevoel to? Heb je er iets aan gehad? Kun je deze grens aangeven? Is je vriendschap nog goed? Is er een gesprek nodig of hou je het een beetje af?
Overigens is grens aangeven belangrijk, maar ook een beetje overrated. Het is iig niet altijd een oplossing. Zo van, ik heb het gezegd en vanaf nu gaat het goed. Niet iedereen kan zich in jouw grens of mening vinden. Soms kan een aangegeven grens voor een ander heel vreemd voelen of snapt je probleem niet, kan ook niet herkennen wanneer het zich weer voordoet. Wat dat betreft leidt een grens aangeven niet altijd tot de gewenste uitkomst.

TO je bent al een goed eind op weg om niet meer zo'n lief beertje te (hoeven) zijn. Als er geen nood aan de man is en je hebt ergens geen zin in, is dat voldoende reden om iets niet te doen (vind ik). En dan ben je geen slechte vriendin en zegt dit ook niets over de vriendschap. Dat het leren van assertivitet gepaard gaat met allerlei gevoelens (ook richting dat- of diegene die slechts een verzoek deed) is gewoon de realiteit. Die gevoelens zijn ook niet in beton gegoten. 
Een topic openen heeft niets te maken met roddelen. Overigens is roddelen helemaal niet ongezond en altijd slecht, ventileren maakt gevoelens en behoeften van jezelf helder. Geen lief beertje of heilig boontje meer hoeven zijn, wat een ademruimte geeft dat en echte verbinding. 

Diyer schreef op 28-09-2024 om 15:41:

Soms kan een aangegeven grens voor een ander heel vreemd voelen of snapt je probleem niet, kan ook niet herkennen wanneer het zich weer voordoet. Wat dat betreft leidt een grens aangeven niet altijd tot de gewenste uitkomst.


Klopt. Het standaardadvies bij conflicten en onderhandelingen is: wees hard op de inhoud, maar zacht op de relatie. Met andere woorden: hanteer duidelijk (dus niet impliciet) je eigen grenzen, maar toon ook begrip voor dat de ander iets anders van je wil en andere belangen heeft. Dat kan wel helpen om die grens ook geaccepteerd te krijgen door de ander.

Wat er in mijn ogen vaak fout gaat in dit soort topics is dat TO precies het omgekeerde doet: zacht op de inhoud, maar hard op de relatie. Geen grenzen aangeven, doen wat ze eigenlijk niet wil, maar geïrriteerd zijn op de vriendin omdat die het überhaupt durft te vragen. Dan loopt de irritatie natuurlijk keihard op als die vriendin dan ook nog eens te laat terugkomt.

Zoals ik en vele anderen ook al zeiden: nee is ook een antwoord. En als je dat vriendelijk inkleedt ben je dus hard op de inhoud en zacht op de relatie. Daar hebben mensen vaak (maar niet altijd) respect en begrip voor.

Maar het is lastig. Ik vind het zelf soms ook moeilijk. Maar ik merk dat juist de mensen in mijn omgeving die de neiging hebben nogal 'nemers' te zijn, er prima mee kunnen dealen als ik duidelijk aangeef wat ik wel en niet wil. Het gaat juist fout als ik ga pappen en nathouden met de gedachte "ze snappen toch wel dat.....".

Labyrinth schreef op 28-09-2024 om 16:00:

TO je bent al een goed eind op weg om niet meer zo'n lief beertje te (hoeven) zijn. Als er geen nood aan de man is en je hebt ergens geen zin in, is dat voldoende reden om iets niet te doen (vind ik). En dan ben je geen slechte vriendin en zegt dit ook niets over de vriendschap. Dat het leren van assertivitet gepaard gaat met allerlei gevoelens (ook richting dat- of diegene die slechts een verzoek deed) is gewoon de realiteit. Die gevoelens zijn ook niet in beton gegoten.
Een topic openen heeft niets te maken met roddelen. Overigens is roddelen helemaal niet ongezond en altijd slecht, ventileren maakt gevoelens en behoeften van jezelf helder. Geen lief beertje of heilig boontje meer hoeven zijn, wat een ademruimte geeft dat en echte verbinding.

Lief dat je het voor TO opneemt, al zoek ik verder geen ruzie met haar, maar geef ik slechts mijn mening
Aangezien je speelt met lief beertje en heilig boontje ga ik er vanuit dat je eigenlijk geheel op mijn stuk reageert 

Als men ergens geen zin in heeft. dan is dat 100% voldoende reden om het niet te doen
Doe het dan ook niet
Maar jij vindt het oké als je om hulp vraagt en diegene geeft een "ja" zonder weerwoord dat er achteraf een lading over je heenkomt?
Mij is dat ook overkomen en keer op keer voelt dat onveilig, met gevolg dat er minder om hulp gevraagd wordt. Zelfs als de nood wel aan de man is.
En daar ben ik niet de enige in
Als je "ja"' zegt, dan doe je dat, zonder allerhande verwijten achteraf. Maar goed, daarin verschillen we van mening
Toch maakt dat mijns inziens niet iemand een heilig boontje of braaf beertje, maar valt zoiets onder communicatie.
Zoals geschreven zou ook ik mijn irritaties vanuit een grijs gebied achteraf aangeven, maar aangezien de irritatie vanuit mij komt en ik nergens goed over gecommuniceerd heb, laat ik mijn boosheid toch echt bij mij en geef ik gewoon aan wat mij geirriteerd heeft
Wel zo duidelijk lijkt mij, niemand die ineens met een rotgevoel zit na een leuke avond uit na het verkregen hebben van dubbele signalen, want dat zijn het, dubbele signalen. Van"natuurlijk vind ik dat goed" eindigt het ineens in "eigenlijk vond ik het niet goed en dat is jouw schuld! nu voel ik mij rot en dus jij ook maar" 

Ook deze manier van communiceren zorgt toch echt voor goede en diepe verbindingen
Je doet het een beetje overkomen alsof ik dat zou missen in mijn leven, gelukkig is dit niet het geval
Ik kan gewoon zonder schuldgevoel iets weigeren bij mijn dierbaren en kan gewoon bij ze terecht als ze in mijn irritatiezone komen
Ik hoef daarvoor niet een tijd met rot gevoelens te lopen om vervolgens alles eruit te laten knallen zonder dat iemand dit kon voorzien

Roddelen vind ik inderdaad ongezond en niet leuk, maar zoals gezegd is dat echt mijn mening
Ik weet dat velen er anders instaan en dat mag, het is niet bij wet verboden verder ofzo
Het kan wel zijn waarom ik ineens van toon veranderde in dit topic
Ik had (en heb) alle begrip voor de innerlijke huismus 
En dit zie ik als roddelen, even je onvrede uiten en checken of dit een normaal verzoek is (de origine van dit topic) kan ik helemaal begrijpen, dat is inderdaad gezond. Even je grenzen aftasten en verkennen samen met anderen
Maar we hebben het hier over een vriendin, ik had toch echt ingegrepen als ze voor "gemeen", "raar" en "misbruik" ofzo werd uitgescholden
Het is mijn vriendin, het verzoek is niet helemaal mijn ding en ik wil graag weten of anderen er net zo instaan, maar ze hoeft geen negatieve etiketjes van vreemden te krijgen. TO ging daar echter in mee, voedde dat en kwam terug voor nog meer negatief gepraat over haar en zelfs haar jongste kind

Maar goed, zoals gezegd, dit was mijn ellenlange mening en ik val in de herhaling
Dus het is wel goed zo 

Samenvatting copilot; Joh mens, het is een topic op een forum, laat gaan 
)Dat was persoonlijk advies voor mij overigens

Hekje

Hekje

28-09-2024 om 18:37 Topicstarter

Beertjelief schreef op 28-09-2024 om 13:57:

Natuurlijk mag je mopperen, maar het gaat mij om de algehele tendens (zoals volgens mij Yumi en Bailey ook aangaven)

Ze zegt in eerste instantie "ja" - dat doet ze geheel zelf, zonder dwang
Geen nee kunnen zeggen ligt bij haarzelf

Als je dat dan doet, sta dan ook klaar voor die vriendin en kom niet achteraf met van alles wat je tot dan toe binnen hebt gehouden op een boze grens-aangevende toon.

Vervolgens kijk ik naar het woord "vriendin" en lees ik dingen als "gemene vrouw", "ze maakt misbruik van je" en "vreselijke vriendin"
Waarom zou ik het toelaten dat een wildvreemde op een forum die benamingen geeft aan mijn vriendin?
Dan is ze toch al geen vriendin meer van mij als ik achter zulke woorden sta?

Verder ben ik echt geen fan van roddelen, deze vrouw had 0 benul van de gevoelens van TO, die kon TO niet aangeven
Ik kan dat ook niet, maar vind dat MIJN probleem, waar ik aan moet werken
En ik vind het een vreselijk lullig idee als er elders, zonder mijn weet, door iemand die ik beschouw als een vriendin die ik vertrouw, een roddeltopic geopend wordt omdat ik simpel vroeg of ze kon oppassen en diegene "ja" zei.
En dan laat ik de manier hoe ze praat over de kinderen van haar vriendin even in het midden, ze is niet opgescheept met een ziek kind zoals geschreven werd. Het kind was toevallig ziek

Dan ben ik inderdaad liever heiliger dan heilig met Amazon vleugeltjes (dont worry, die heb ik al in huis ) dan dat ik mij in zo'n vriendschap bevindt waar er zo over mij gepraat wordt.

Naar mijn weten spreek je irritaties uit, op een rustig moment
Waarom boos worden en ruzie maken als je de hele avond al naar huis wilt
Grenzen aangeven, prima, zeker als je ze zelf niet eerder tegengekomen bent
Maar deze grens voelde ze al ver voor het oppassen
Het gaat mij echt om dat boos worden achteraf en gemeen praten achter de rug om, door iets wat ze zelf in eerste instantie niet kon aangeven

Ach hou toch op. Andermans woorden hier komen niet uit mijn mond (of hoofd). En lullig? Ik opende topic om meningen te horen. Genoeg meningen die mij juist als de slechterik neerzetten. Het is nou niet zo dat vriendin hier massaal wordt afgekraakt.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.