Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Oppas weigeren?

Peiling

Zou jij oppassen?
240 stemmen
59%
41%

Hekje

Hekje

27-09-2024 om 22:56 Topicstarter

Diyer schreef op 27-09-2024 om 21:58:

[..]

Ik denk dat dit voor mij ook het voornaamste probleem zou zijn en niet dat een vriendin out of the blue een stressballetje opgooit over oppassen op een doordeweekse dag. Ik zou zoiets in overleg willen doen, op een samen afgesproken moment waarop het voor iedereen uitkomt. Oppassen out of the blue is voor mij voorbehouden aan een noodsituatie, zoals dat je met een van de kinderen naar de EHBO moet. Dan kun je me dag en nacht bellen en kom ik eraan om bij je andere kind te blijven bijv. Maar als het gaat om elkaar het leven wat makkelijker te maken en op elkaars kinderen op te passen, dan mij graag niet doordeweeks voor een bijna voldongen feit plaatsen. Dan zie ik meer in een voorstel, joh, ik zou graag een keer met man wat willen doen, wanneer zou het uitkomen. Of: er is een concert over 2 maanden wat mij leuk lijkt om x (liefje, moeder, vriendin zus en zo) mee te verrassen, zou het jou dan uitkomen om op te passen? Dat klinkt naar mijn idee veel prettiger dan midden in een werk en schoolweek op last minute basis.

Dus wat ik al eerder schreef, ik zou het oppassen wel doen, maar meer omdat ik me erdoor overvallen voel en het voor die vriendin kennelijk heel belangrijk is en dit eenmalig is op deze manier. Alle andere keren graag in overleg en dan idd wederzijds.

Japrecies. Zo sta ik er ook in. 

Hekje

Hekje

27-09-2024 om 22:58 Topicstarter

DeOnbekende schreef op 27-09-2024 om 17:33:

[..]

Nou, dit. Ik paste vorige week ergens op en dat liep ook behoorlijk uit. Ik ben een huismus en ga altijd vroeg naar bed. Daarnaast was ik die avond behoorlijk moe, dus ik ben op de bank in slaap gevallen. Ga je niet dood van hoor, voor een keertje. Ze hadden een heel leuke avond gehad en dat faciliteer ik met liefde.

Heb je zelf kinderen of werk?

Hekje schreef op 27-09-2024 om 22:51:

[..]

Ze kwam 11.45 thuis. Toen ik zei dat ik baalde begon ze over die dure betaalde oppas. Haar kind was niet erg ziek maar een beetje. Ze kwam vaak haar bed uit. Ik had gezegd dat ouders om 11 thuis zouden zijn dus vanaf 11 was kind aan het aftellen

Wat betreft vriendschap en gelijkwaardigheid twijfel ik ook.

Kind was een beetje ziek, en was aan het aftellen... wat heb jij een verschrikkelijke avond gehad, en hoe liefdevol schrijf je achteraf over het kind van een vriendin

Dat begrijp ik dan weer niet, want het verschil is voor de meeste echt wel duidelijk. Een vriendin maakt geen drama over 'n avondje oppassen. 

Hekje schreef op 27-09-2024 om 22:32:

[..]

Nee hoor ik schrik niet van jouw reactie. En geniet vooral van je gezegende leven.

TO bij die lange heiliger dan gij reactie waarop jij nu reageert zat ik al bijna op Amazon om engelenvleugels te bestellen . In eerste instantie dacht ik ook "waar maak je je druk om¨ . Maar uit wat je nu vertelt lijkt het meer of je vriendin jou met een ziek kind heeft opgescheept,(niet leuk voor jou, niet leuk voor hun kind)  en van het uitgespaarde geld een borrel is gaan drinken na afloop, zonder jou even te appen dat het wat later wordt. Daar zou ik ook de smoor in hebben. Goed om grenzen te stellen als je denkt dat er misbruik van je wordt gemaakt, al te goed is buurmans gek. Maar schiet ook niet door, daar word je ook geen prettiger mens van.

deze discussie loopt wel heel anders nu. Nu gaat het ineens over oppassen over een ziek kind. 

Hekje schreef op 27-09-2024 om 22:51:

[..]

Ze kwam 11.45 thuis. Toen ik zei dat ik baalde begon ze over die dure betaalde oppas. Haar kind was niet erg ziek maar een beetje. Ze kwam vaak haar bed uit. Ik had gezegd dat ouders om 11 thuis zouden zijn dus vanaf 11 was kind aan het aftellen

Wat betreft vriendschap en gelijkwaardigheid twijfel ik ook.

Dit klinkt meer als een vriendin die te makkelijk met andermans tijd omgaat. Logisch dat je hier geirriteerd over was. Dan was het zomaar 24.00 of later voor je thuis was, slapen wil misschien niet meteen en 's ochtends vroeg op. 

Dan weet je gelijk, dit is eens en niet weer. 

Dit heeft niets te maken met een goede vriendin zijn, zoals hier sommige beweren. Kennelijk mag je dan als goede vriendin nergens iets van vinden of zeggen. Nou, de meeste mensen zouden hier geen zin in hebben, en vooral als ze meer dan een uur later komt zonder dat ook maar te laten weten, is niet erg respectvol voor TO en TO's tijd. 

Hekje schreef op 27-09-2024 om 22:58:

[..]

Heb je zelf kinderen of werk?

Haha, ja. Dus ik heb wel vaker een kort nachtje gehad en gewoon moeten presteren. Life happens. 

Vrijevlinder schreef op 28-09-2024 om 04:47:

[..]

Dit heeft niets te maken met een goede vriendin zijn, zoals hier sommige beweren. Kennelijk mag je dan als goede vriendin nergens iets van vinden of zeggen. Nou, de meeste mensen zouden hier geen zin in hebben, en vooral als ze meer dan een uur later komt zonder dat ook maar te laten weten, is niet erg respectvol voor TO en TO's tijd.

Ik ben het voor het grootste gedeelte eens met wat je schrijft.

Maar TO schrijft niet alsof zij een vriendin is. Ze klinkt niet liefdevol over haar vriendin waar ze even boos op was/is. Maar ook niet over een onschuldig kind.

De vriendschap klinkt niet gelijkwaardig. Maar ik denk niet dat TO een slachtoffer is van een egoïstische vriendin. Het klinkt meer alsof TO alleen vriendschappen op haar voorwaarden wil. Maar vervolgens niet durft te staan voor deze voorwaarden. Waardoor ze over haar eigen grenzen gaat en hier vriendin de schuld van wil geven. 

Ik vind het eigenlijk ook een beetje een vorm van soort van emotionele chantage. Dat TO geen goede vriendin zou zijn en te weinig over zou hebben voor haar vriendin als ze niet zou hebben opgepast en dat ze wel oppassen een enorme opgave vindt waar zij zich in dit geval niet goed bij voelt. Ik vind dat niet gek.
TO heeft zelf een gezin met kleine kinderen, is graag thuis met haar gezin doordeweeks (vind ik heel logisch), wil op tijd naar bed (ook heel logisch met werk en kleine kinderen in huis), etc. En dan ineens last minute wordt ze gevraagd om op te passen alleen maar voor de leuk op een doordeweekse dag, wordt ze opgezadeld met een ziek kind en blijft die vriendin veel langer weg. Ik vind het heel logisch dat dit niet goed voelt en als ik TO was zou ik dit niet meer doen zo op deze manier. Alleen maar dingen doen waar je zelf echt achter staat en anders gewoon niet. Bewaak je eigen grens en die van je eigen gezin. En trouwens die vriendin had ook haar kunnen meevragen omdat ze geen oppas heeft. Dat had ik veel logischer gevonden. 

Yumi schreef op 27-09-2024 om 23:09:

[..]

Kind was een beetje ziek, en was aan het aftellen... wat heb jij een verschrikkelijke avond gehad, en hoe liefdevol schrijf je achteraf over het kind van een vriendin

Dat begrijp ik dan weer niet, want het verschil is voor de meeste echt wel duidelijk. Een vriendin maakt geen drama over 'n avondje oppassen.

Wel als het ten koste van haar zelf en haar eigen gezin gaat, waarbij die vriendin ook laks omgaat met de tijd van TO en dat ook nog op een doordeweekse avond. Het leven is al druk genoeg met kleine kinderen. En de ene heeft meer rust nodig dan de andere.  TO waarschijnlijk meer dan sommige anderen. 

Hekje schreef op 27-09-2024 om 22:51:

[..]

Ze kwam 11.45 thuis. Toen ik zei dat ik baalde begon ze over die dure betaalde oppas. Haar kind was niet erg ziek maar een beetje. Ze kwam vaak haar bed uit. Ik had gezegd dat ouders om 11 thuis zouden zijn dus vanaf 11 was kind aan het aftellen

Wat betreft vriendschap en gelijkwaardigheid twijfel ik ook.


Je had er van tevoren al helemaal geen zin in, vooral niet vanwege de reden dat er oppas gevraagd werd. Als er dan iets fout loopt, dan baal je meer dan wanneer je er anders in gestaan had. 

Ik zou het ook vervelend vinden als iemand een stuk later thuis zou komen dan verwacht omdat ik doordeweeks ook erg vroeg op moet staan ivm mijn werk. Maar het had voor mij niet uitgemaakt waarom vriendin oppas nodig had, ik had haar wel een fijne avond gegund, het was niet kort van tevoren dat het gevraagd werd maar een week ervoor. 

Bailey26 schreef op 28-09-2024 om 08:32:

[..]

Ik ben het voor het grootste gedeelte eens met wat je schrijft.

Maar TO schrijft niet alsof zij een vriendin is. Ze klinkt niet liefdevol over haar vriendin waar ze even boos op was/is. Maar ook niet over een onschuldig kind.

De vriendschap klinkt niet gelijkwaardig. Maar ik denk niet dat TO een slachtoffer is van een egoïstische vriendin. Het klinkt meer alsof TO alleen vriendschappen op haar voorwaarden wil. Maar vervolgens niet durft te staan voor deze voorwaarden. Waardoor ze over haar eigen grenzen gaat en hier vriendin de schuld van wil geven.

TO schreef ergens dat er vaker iets voorgevallen is, dus ik snap de irritatie wel. De dingen stapelen zich dan op, en ja, dan schrijf je wel eens wat minder liefdevol. 

Maar het kan heel goed dat dit niet meer zo'n fijne vriendschap is, en dan kan TO ernaar kijken of ze dit nog wel wil. 

Je hebt gelijk met je laatste zin, TO wilde niet, maar durfde dat niet te zeggen. En dan baal je extra als vriendin ineens veel later thuis komt dan zou. 

Jorni schreef op 28-09-2024 om 09:12:

[..]

Wel als het ten koste van haar zelf en haar eigen gezin gaat, waarbij die vriendin ook laks omgaat met de tijd van TO en dat ook nog op een doordeweekse avond. Het leven is al druk genoeg met kleine kinderen. En de ene heeft meer rust nodig dan de andere. TO waarschijnlijk meer dan sommige anderen.

Ik heb alle begrip voor iemand die meer tijd en rust nodig heeft, maar dat moet ze aangeven bij haar vriendin en niet hier! 

Jorni schreef op 28-09-2024 om 09:12:

[..]

Wel als het ten koste van haar zelf en haar eigen gezin gaat, waarbij die vriendin ook laks omgaat met de tijd van TO en dat ook nog op een doordeweekse avond. Het leven is al druk genoeg met kleine kinderen. En de ene heeft meer rust nodig dan de andere. TO waarschijnlijk meer dan sommige anderen.

Ook als je meer rust nodig hebt dan anderen, krijg je er niets van als dat een keer niet lukt. TO had gewoon geen zin haar vriendin een gunst te verlenen, daar hoef je niet van alles bij te halen. 

Vriendin in kwestie moest eens weten dat er al bijna 250 berichten zijn uitgewisseld op een online forum over haar vraag om een keertje op te passen. 
Goede les TO, de volgende keer dat iemand zoiets vraagt zeg je gewoon: nee daar heb ik geen trek in.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.