Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

1e kinderfeestje


maar Google is kaput bij meerdere mensen hier ofzo?

Tjilp schreef op 18-09-2024 om 12:54:

[..]

Zulke verhalen kan deze oma ook vertellen

We gingen ook met de streekbus en de metro naar het schoolmuseum en naar de ontdekhoek ( helaas ter ziele, las ik in de krant.)

Herinner me ook een feestje met thuis boetseren en verven. En t-shirts bestempelen.

En een keer waarbij een vriend van ons met z’n auto assisteerde voor een ritje naar een kasteel. Daarna thuis kipkluifjes eten. En druiven.

Ik geloof niet dat er in die tijd krijspaleizen bestonden.

Deze "oma" ging met 7-jarigen met de bus naar de binnenstad. Nou, dat was een belevenis. De bus stopt weer, waarom stopt de bus nou? Zoon legde aan z'n vriendjes uit dat dat een bushalte was, maar daar hadden ze nog nooit van gehoord. Die waren nog niet eerder met de bus geweest.

Met een stel 10-jarigen met de trein (heel toepasselijk) Miniworld Rotterdam geweest. Dat was ook een hele belevenis voor de meesten.

Nick90 schreef op 18-09-2024 om 21:06:

maar Google is kaput bij meerdere mensen hier ofzo?

Nee hoor, het is wel handig als je antwoord compleet is.

Iemand vroeg; moet je parkeren betalen of is er ook een kiss and ride?

En dan kom jij met; ja, dat kost 9,50. Terwijl er blijkbaar ook een gratis alternatief is.

Gingergirl schreef op 18-09-2024 om 18:09:

[..]

Hier ook inderdaad, al ruim 18 jaar. Veel scholen doen dat zo.

Tjonge, bijzonder, nooit van gehoord. Geen uitnodigingen op school uitdelen, dat ken ik, maar geen feestje mogen geven aansluitend op eindtijd school - wat onpraktisch!

geen uitnodigingen uitdelen op school of geen feestjes beginnen na schooltijd; beiden no nog nooit van gehoord. 1e kan ik me iets bij voorstellen (nu met whatsapp niet zo'n probleem lijkt me maar toen mijn oudste op de basisschool zat was dat er nog niet) maar de tweede ?? Ik begrijp daar niets van. 

MamaE schreef op 18-09-2024 om 19:06:

Ik snap heel goed dat het lullig is voor kinderen die bijna nooit feestjes hebben als uitnodigingen op school worden uitgedeeld of feestjes daar al starten.
Als een feestje direct uit school start, krijg je toch dat cadeautjes en eventuele benodigdheden als zwemspullen mee naar school moeten.
Controleren docenten echt wie hoeveel kinderen ophaalt? Hier rennen kinderen na de bel naar buiten. Sommigen gaan naar de BSO. Veel kinderen, zeker in de hogere groepen, worden niet meer naar school gebracht en gehaald, die gaan zelf.
Een kind dat normaal naar de BSO gaat omdat ouders moeten werken, mag die dan ook niet mee? Kinderen spreken toch ook wel eens na school af bij een vriendje en gaan dan uit school mee?

Ander vraagje wat betreft afstemmen wie er rijdt naar een locatie met andere ouders; als de uitnodigingen niet op school worden uitgedeeld, hoe weet je dan zeker wie er allemaal uitgenodigd worden? Lijkt me ook vrij pijnlijk om ouders van pietje te vragen of ze willen brengen of halen naar het feestje van keesje en dat pietje dan niet uitgenodigd blijkt te zijn.

Geen idee maar als er zitverhogers en cadeautjes mee naar school moeten is het vrij duidelijk wie er naar het feestje gaan 

Tjilp schreef op 18-09-2024 om 22:21:

[..]

Tjonge, bijzonder, nooit van gehoord. Geen uitnodigingen op school uitdelen, dat ken ik, maar geen feestje mogen geven aansluitend op eindtijd school - wat onpraktisch!

Hier worden feestjes voornamelijk in weekenden gevierd omdat kinderen doordeweeks naar bso gaan, zwemles hebben of andere sport/ clubjes etc, en wordt doordeweeks juist als erg onpraktisch ervaren.

absor schreef op 19-09-2024 om 00:20:

geen uitnodigingen uitdelen op school of geen feestjes beginnen na schooltijd; beiden no nog nooit van gehoord. 1e kan ik me iets bij voorstellen (nu met whatsapp niet zo'n probleem lijkt me maar toen mijn oudste op de basisschool zat was dat er nog niet) maar de tweede ?? Ik begrijp daar niets van.

Het niet meer mogen uitdelen van uitnodigingskaartjes is omdat  het niet fijn is voor kinderen die zelden of nooit worden uitgenodigd. Als je feestjes vanuit school gaat doen hou je dat principe alsnog in stand;  dan namen de genodigden hun stoelverhoger mee, tas voor het zwemfeestje/ tas met hun schaatsen/ andere kleding voor bv de blubber speeltuin, tasje van de Intertoys met het cadeau erin etc. Past allemaal niet aan dat ene kapstokhaakje dus moest alles de klas in etc. Dan speelt zo'n feestje nog heel erg op school net als met die kaartjes. Of die enkeling die een thuisfeestje gaf ging al feesthoedjes of clownsneuzen staan uitdelen bij het verzamelen op het plein etc. Dus ik snap het wel dat ze het zo doen. Natuurlijk is overal wat voor te zeggen bv dat kinderen als ze niet zijn uitgenodigd daarmee om moeten leren gaan, maar ik begrijp wel dat school daar een lijn ingetrokken heeft. Nou is de trend ook wel anders hier; doordat ouders veelal beide werken en kinderen doordeweeks veel bso/ sport en clubjes hebben viert hier bijna iedereen zn feestjes in het weekend en viert bijna niemand nog thuisfeestjes, dus het is ook niet echt een groot issue.

Nick90 schreef op 19-09-2024 om 02:27:

[..]

Geen idee maar als er zitverhogers en cadeautjes mee naar school moeten is het vrij duidelijk wie er naar het feestje gaan

Ja oke al worden die hier over het algemeen dus gewoon om 14u door de ouders mee naar het schoolplein genomen.  Het is dan inderdaad alsnog wel zichtbaar wie er naar een feestje gaat. 

Hier op school werd het allebei gedaan: uitnodigingen uitdelen en vertrekken vanaf school. Veel parttimers, dus weinig BSO-kinderen, en iedereen zag dat dus.
Maar als het verboden is, dan krijgen de niet-uitgenodigde kinderen er toch alsnog lucht van, of denken die dan echt dat er nooit feestjes zijn als er bijna wekelijks een kind jarig is in de klas?

Valeria schreef op 19-09-2024 om 07:47:

Hier op school werd het allebei gedaan: uitnodigingen uitdelen en vertrekken vanaf school. Veel parttimers, dus weinig BSO-kinderen, en iedereen zag dat dus.
Maar als het verboden is, dan krijgen de niet-uitgenodigde kinderen er toch alsnog lucht van, of denken die dan echt dat er nooit feestjes zijn als er bijna wekelijks een kind jarig is in de klas?

Inderdaad. Kind mag trakteren of wordt voor gezongen. Als jij dan geen uitnodiging in die week krijgt, dan weet je toch ook dat je niet uitgenodigd bent?

Is het ook niet prima om te weten dat je soms wel en soms niet uitgenodigd bent? Heb je later ook mee te dealen denk ik dan

Overigens zat ik op ern basisschool met slechts 40 leerlingen. 3 groepen zaten in 1 klas, mijn groep bestond uit 7 kinderen en waren dus altijd geheel uitgenodigd bij een verjaardag van jouw groep

Die kinderen weten heus wel dat er feestjes zijn maar het is wel heel pijnlijk als jij nooit mag komen en andere kinderen tig keer per jaar. Dat doet al genoeg pijn zonder dat het in je gezicht gebeurt. Natuurlijk ga je niet naar elk feestje. Je nodigt zelf ook geen 30 kinderen uit. Het gaat vooral om het beschermen van kwetsbare kinderen met weinig vriendjes die (bijna) nooit worden gevraagd.

Ik kan me ook de onrust voorstellen van de halve huisraad die mee moet in de klas. 
Dat leidt nogal af van de les en neemt ook plek in beslag. 

Hier nog niet meegemaakt dat een feestje direct uit school is of op school al begint. Het zou nu wel kunnen met continurooster en 14 uur uit op elke dag. Natuurlijk kunnen ouders dingen komen brengen, maar als kind die dag normaal bso heeft ook weer lastig. Dan zou je het in de ochtend al moeten afgeven aan de ouders van de jarige of zo. Toch is de trend wel vooral feestjes op zaterdag. 

En ja, klein dorp. Dus uitnodigingen in de bus brengen heb je in max een kwartier klaar. Soms sturen ouders ook wel een appje naar de ouders van uitgenodigde kinderen.

MamaE schreef op 19-09-2024 om 08:06:

Die kinderen weten heus wel dat er feestjes zijn maar het is wel heel pijnlijk als jij nooit mag komen en andere kinderen tig keer per jaar. Dat doet al genoeg pijn zonder dat het in je gezicht gebeurt. Natuurlijk ga je niet naar elk feestje. Je nodigt zelf ook geen 30 kinderen uit. Het gaat vooral om het beschermen van kwetsbare kinderen met weinig vriendjes die (bijna) nooit worden gevraagd.

Is het niet erger voor die kinderen dat ze nooit speelafspraken hebben? Daar worden ze dagelijks mee geconfronteerd.

Koekie1980 schreef op 19-09-2024 om 07:52:

[..]

Inderdaad. Kind mag trakteren of wordt voor gezongen. Als jij dan geen uitnodiging in die week krijgt, dan weet je toch ook dat je niet uitgenodigd bent?

Is het ook niet prima om te weten dat je soms wel en soms niet uitgenodigd bent? Heb je later ook mee te dealen denk ik dan

Overigens zat ik op ern basisschool met slechts 40 leerlingen. 3 groepen zaten in 1 klas, mijn groep bestond uit 7 kinderen en waren dus altijd geheel uitgenodigd bij een verjaardag van jouw groep

Hier wordt ook niet meer getrakteerd op school. Wel gezongen dus dat er iemand jarig is (geweest) is bekend. Lang niet alle kinderen geven een feestje want niet iedereen kan dat betalen of doet het om andere reden niet. Natuurlijk wordt er wel gepraat over een feestje  dat hou je niet tegen. Maar telkens ermee geconfronteerd worden zoals eerder beschreven is niet nodig. Een feestje geven is een prive aangelegenheid dus kun je ook prive regelen dat hoeft niet op school. Bij een feestje worden ook lang niet altijd kinderen van school gevraagd maar bv ook kinderen van de bso, uit de buurt of van clubjes.

Valeria schreef op 19-09-2024 om 08:37:

[..]

Is het niet erger voor die kinderen dat ze nooit speelafspraken hebben? Daar worden ze dagelijks mee geconfronteerd.

Dat ligt aan de omgeving; hier veel bso kinderen waardoor speelafspraken voornamelijk op de woensdag is of in de weekenden. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.