Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

1e kinderfeestje


Ik ken genoeg mensen die kinderfeestjes totaal niet leuk vinden. Dat je kiest voor kinderen wil niet zeggen dat je dus alles wat erbij komt ook leuk moet vinden. En ik ben ook niet gek op alle kinderen. Die van mijzelf vind ik geweldig. Maar niet ieder kind bijvoorbeeld. Ik ben prima in het organiseren maar ken genoeg ouders waarbij dat veel minder is. Iedereen mag zijn ouderschap zelf invullen. Ik ken bijvoorbeeld iemand die eigenlijk nooit kinderfeestjes geeft. Of iemand waarbij kind niet op een teamsport mag. Kan ik wel wat van vinden maar hun keus. 

Niemand kiest voor wel of geen kinderen vanwege kinderfeestjes. Idem voor school, zwemles of sport. Sommige dingen horen erbij. Ik vind het wel sneu als een kind nooit een feestje mag geven omdat de ouders dat teveel werk vinden. 
Niet op een teamsport kan ik beter begrijpen, er zijn ook nog genoeg niet teamsporten die je dan kunt kiezen. Helemaal niet bij een clubje mogen omdat je ouders dat te veel gedoe vinden vind ik dan wel weer sneu.
Je kunt namelijk prima grenzen stellen aan waar je toe bereid bent of toe in staat bent. Qua kosten, qua afstand, qua aantal kinderen op een feestje, qua aantal keren per week sport/clubje. 

MamaE schreef op 18-09-2024 om 15:40:

[..]

Ja, de situatie is dan inderdaad heel anders. Hier gaan ook niet alle klassen tegelijk op schoolreisje. Dus hooguit één bus.

En als er een sportdag is, wordt dat vaak gehouden op de sportvelden van de voetbal, tennis en jong nederland. Dat ligt allemaal bij elkaar op vijf minuten lopen van school. Dus dan verzamelen ze op school en lopen vervolgens met hun eigen klas daarheen en aan het einde van de dag weer terug.

Ik denk dat het beeld dat je hierover hebt ook erg gevormd wordt door wat in jouw omgeving gebruikelijk is. Als iedereen in de omgeving zelf vervoer verzorgt voor zijn feestje en dan komt er opeens iemand die verwacht dat ouders zelf hun kinderen brengen en halen, wordt daar van alles van gedacht en gevonden.
Net zoiets als of je wel of niet avondeten krijgt op een feestje. Of welke dag gebruikelijk is. Nu verwacht ik bij een feestje meteen uit school tot 15.30 of 16.00 uur wel een lunch, niet per se avondeten. Bij een feestje tot een uur of 18.00/18.30 hebben de kinderen hier meestal wel een volle maag als ze thuiskomen.

Kinderen die veel later worden thuisgebracht dan vermeld is natuurlijk vervelend, maar kinderen die veel te laat worden opgehaald net zo zeer.

Hier mogen we geen uitnodigingen in de klas uitdelen en feestjes mogen ook niet direct na schooltijd. De meeste feestjes zijn hier op zaterdag meestal van 13.30 tot 17.30, zelf heenbrengen en ophalen is hier de norm, we wonen in een dorp dus meeste feestjes zijn in een straal van 15-20 km, niemand doet daar moeilijk over en vaak word er onderling wel afgesproken wie brengt en wie haalt, de overtuiging dat ons kind naar een volledig verzorgd kinderfeestje evenement gaat leeft hier niet echt, sterker nog, ouders doen dat halen en brengen liever zelf. Als je een feestje boekt buitenshuis zit daar meestal eten bij. Zoon is afgelopen schooljaar 3 keer naar het binnenbad op 14 km afstand geweest, 5 keer naar speelland op 12 km afstand en 2 feestjes waarbij brengen en halen naar de rustende jager, een dorp verderop vereist was. Voor z'n eigen feestje gingen we naar speelland, niemand die klaagde over brengen en halen. 

Feestje mogen niet direct na schooltijd? Hoe wil school dat in hemelsnaam tegen houden? Je bepaalt toch zeker zelf wat je in je vrije tijd doet en hoe laat?

PhilDunphy schreef op 18-09-2024 om 17:42:

Feestje mogen niet direct na schooltijd? Hoe wil school dat in hemelsnaam tegen houden? Je bepaalt toch zeker zelf wat je in je vrije tijd doet en hoe laat?

Je mag als ouder dan niet 6 kinderen meenemen van school om met jouw kind en feestje te hebben. Ouders moeten zelf hun kind halen en afleveren op het adres van het feestje. Het is voor sommige kinderen die (om wat voor reden dan ook) nooit naar feestjes kunnen/mogen niet leuk om te zien dat Marietje alweer naar een feestje gaat net als vorige week een De week daarvoor een zij alweer niet. 

Geen uitnodigingen uitdelen op school en het feestje niet laten beginnen op school was hier 15 jaar geleden al heel normaal hoor. 

Nick90 schreef op 18-09-2024 om 17:34:

[..]

Hier mogen we geen uitnodigingen in de klas uitdelen en feestjes mogen ook niet direct na schooltijd. De meeste feestjes zijn hier op zaterdag meestal van 13.30 tot 17.30, zelf heenbrengen en ophalen is hier de norm, we wonen in een dorp dus meeste feestjes zijn in een straal van 15-20 km, niemand doet daar moeilijk over en vaak word er onderling wel afgesproken wie brengt en wie haalt, de overtuiging dat ons kind naar een volledig verzorgd kinderfeestje evenement gaat leeft hier niet echt, sterker nog, ouders doen dat halen en brengen liever zelf. Als je een feestje boekt buitenshuis zit daar meestal eten bij. Zoon is afgelopen schooljaar 3 keer naar het binnenbad op 14 km afstand geweest, 5 keer naar speelland op 12 km afstand en 2 feestjes waarbij brengen en halen naar de rustende jager, een dorp verderop vereist was. Voor z'n eigen feestje gingen we naar speelland, niemand die klaagde over brengen en halen.

Hoef je bij speelland niet betaald te parkeren dan? Of is er een soort kiss and ride zone? 

Uitnodigingen uitdelen op school mag bij ons ook niet, over feestjes rechtstreeks uit school heb ik nog nooit iemand gehoord. Waar ligt dan de grens?  Mag ik wel 3 vriendjes zomaar meenemen om te spelen? 

Bakblik schreef op 18-09-2024 om 17:47:

[..]

Je mag als ouder dan niet 6 kinderen meenemen van school om met jouw kind en feestje te hebben. Ouders moeten zelf hun kind halen en afleveren op het adres van het feestje. Het is voor sommige kinderen die (om wat voor reden dan ook) nooit naar feestjes kunnen/mogen niet leuk om te zien dat Marietje alweer naar een feestje gaat net als vorige week een De week daarvoor een zij alweer niet.

Geen uitnodigingen uitdelen op school en het feestje niet laten beginnen op school was hier 15 jaar geleden al heel normaal hoor.

Hier ook inderdaad, al ruim 18 jaar. Veel scholen doen dat zo. 

Ik snap heel goed dat het lullig is voor kinderen die bijna nooit feestjes hebben als uitnodigingen op school worden uitgedeeld of feestjes daar al starten.
Als een feestje direct uit school start, krijg je toch dat cadeautjes en eventuele benodigdheden als zwemspullen mee naar school moeten. 
Controleren docenten echt wie hoeveel kinderen ophaalt? Hier rennen kinderen na de bel naar buiten. Sommigen gaan naar de BSO. Veel kinderen, zeker in de hogere groepen, worden niet meer naar school gebracht en gehaald, die gaan zelf. 
Een kind dat normaal naar de BSO gaat omdat ouders moeten werken, mag die dan ook niet mee? Kinderen spreken toch ook wel eens na school af bij een vriendje en gaan dan uit school mee?

Ander vraagje wat betreft afstemmen wie er rijdt naar een locatie met andere ouders; als de uitnodigingen niet op school worden uitgedeeld, hoe weet je dan zeker wie er allemaal uitgenodigd worden? Lijkt me ook vrij pijnlijk om ouders van pietje te vragen of ze willen brengen of halen naar het feestje van keesje en dat pietje dan niet uitgenodigd blijkt te zijn.

MamaE schreef op 18-09-2024 om 19:06:

Ik snap heel goed dat het lullig is voor kinderen die bijna nooit feestjes hebben als uitnodigingen op school worden uitgedeeld of feestjes daar al starten.
Als een feestje direct uit school start, krijg je toch dat cadeautjes en eventuele benodigdheden als zwemspullen mee naar school moeten.
Controleren docenten echt wie hoeveel kinderen ophaalt? Hier rennen kinderen na de bel naar buiten. Sommigen gaan naar de BSO. Veel kinderen, zeker in de hogere groepen, worden niet meer naar school gebracht en gehaald, die gaan zelf.
Een kind dat normaal naar de BSO gaat omdat ouders moeten werken, mag die dan ook niet mee? Kinderen spreken toch ook wel eens na school af bij een vriendje en gaan dan uit school mee?

Ander vraagje wat betreft afstemmen wie er rijdt naar een locatie met andere ouders; als de uitnodigingen niet op school worden uitgedeeld, hoe weet je dan zeker wie er allemaal uitgenodigd worden? Lijkt me ook vrij pijnlijk om ouders van pietje te vragen of ze willen brengen of halen naar het feestje van keesje en dat pietje dan niet uitgenodigd blijkt te zijn.

Hier kwam (18 jaar geleden) en komt de juf nog steeds mee naar buiten.  Om in de gaten te houden of kinderen niet meegaan met "onbekenden" of personen die het kind niet mogen ophalen.

Toen ik 15 jaar geleden niet had gemeld dat de buurvrouw van 2 deuren verder mijn kinderen kwam halen kreeg ze ze niet mee. Pas toen een andere moeder kon bevestigen dat ik gewond was afgevoerd naar een dokter door de man van de buurvrouw die mijn kinderen ging halen kreeg ze mijn kinderen mee.

Om te kijken of je qua vervoer iets moet regelen met de moeder van Pietje of van Keesje bel je de moeder van degene die heeft uitgenodigd. 

Middelgroot dorp in de Bollenstreek. 

MamaE schreef op 18-09-2024 om 19:06:



Ander vraagje wat betreft afstemmen wie er rijdt naar een locatie met andere ouders; als de uitnodigingen niet op school worden uitgedeeld, hoe weet je dan zeker wie er allemaal uitgenodigd worden? Lijkt me ook vrij pijnlijk om ouders van pietje te vragen of ze willen brengen of halen naar het feestje van keesje en dat pietje dan niet uitgenodigd blijkt te zijn.

Misschien maken ze een groepsapp aan met alle ouders.

Ik heb 1 keer een verjaardagsgroepsapp meegemaakt, maar ik weet niet meer waarvoor die was ingesteld. De eindtijd, geloof ik, voor "over een half uur is de film afgelopen" en dan kon je je dus instellen op over een half uur je kind ophalen.

Het lijkt me persoonlijk heel vermoeiend als je als juf of meester van elk kind moet onthouden wanneer ze worden opgehaald door vader/moeder/opa/oma/buurvrouw en dan ook nog hoe al die mensen eruit zien. En dat je als ouder dat allemaal door moet geven aan school; op maandag komt papa halen, op dinsdag oma, op woensdag mama, etc.
Ik raak al overspannen als ik er aan denk dat voor 30 kinderen bij te moeten houden, inclusief wijzigingen en onregelmatige roosters etc.

Heb vroeger wel ooit meegemaakt dat mijn moeder plotseling naar oma moest, die lag slecht. Ze had met de overbuurvrouw geregeld dat we daar konden eten en vervolgens naar school gebeld dat ze aan mijn zus en mij door moesten geven dat we tussen de middag niet naar huis gingen maar naar de overbuurvrouw. 

Maar ook vaak genoeg dat je die dag met iemand afsprak om daar te gaan spelen na school. En kinderen die alleen naar huis gaan.

MamaE schreef op 18-09-2024 om 19:06:

Ik snap heel goed dat het lullig is voor kinderen die bijna nooit feestjes hebben als uitnodigingen op school worden uitgedeeld of feestjes daar al starten.
Als een feestje direct uit school start, krijg je toch dat cadeautjes en eventuele benodigdheden als zwemspullen mee naar school moeten.
Controleren docenten echt wie hoeveel kinderen ophaalt? Hier rennen kinderen na de bel naar buiten. Sommigen gaan naar de BSO. Veel kinderen, zeker in de hogere groepen, worden niet meer naar school gebracht en gehaald, die gaan zelf.
Een kind dat normaal naar de BSO gaat omdat ouders moeten werken, mag die dan ook niet mee? Kinderen spreken toch ook wel eens na school af bij een vriendje en gaan dan uit school mee?

Ander vraagje wat betreft afstemmen wie er rijdt naar een locatie met andere ouders; als de uitnodigingen niet op school worden uitgedeeld, hoe weet je dan zeker wie er allemaal uitgenodigd worden? Lijkt me ook vrij pijnlijk om ouders van pietje te vragen of ze willen brengen of halen naar het feestje van keesje en dat pietje dan niet uitgenodigd blijkt te zijn.

Hier maken de ouders van de jarige een app groepje aan met daarin de uitnodiging en details. Kaartjes op school uitdelen mag al jaren niet meer en de hele stad rondgaan om bij de genodigden een uitnodiging in de bus te doen is erg omslachtig en doet bijna niemand meer. Via de app groep weet je wie er ook uitgenodigd zijn en zo is het meerijden makkelijk geregeld. Na het feestje worden soms nog wat foto's gedeeld en wordt de app groep de volgende dag verwijderd.

Hier lopen er wel altijd leerkrachten mee naar buiten bij het naar huis gaan en weten wel van de kinderen wie naar de bso gaan of alleen naar huis mogen of met een ander mee gaan. En natuurlijk mogen er meerdere kinderen mee naar huis voor bv een speelafspraak maar net wat jij zegt als je het feestje al vanuit school laat beginnen met bv extra zwemspullen en cadeau tasjes die niet aan de kapstok passen en de klas mee in moeten dat is niet de bedoeling. Wordt hier ook niet gedaan.

Happyapple schreef op 18-09-2024 om 18:08:

[..]

Hoef je bij speelland niet betaald te parkeren dan? Of is er een soort kiss and ride zone?

Uitnodigingen uitdelen op school mag bij ons ook niet, over feestjes rechtstreeks uit school heb ik nog nooit iemand gehoord. Waar ligt dan de grens? Mag ik wel 3 vriendjes zomaar meenemen om te spelen?

Jawel en dat kost 9,50 euro

Nick90 schreef op 18-09-2024 om 20:30:

[..]

Jawel en dat kost 9,50 euro

Maar dan ben je dus voor brengen 9,50 kwijt en voor halen weer. Ik vind dat echt heel duur en niet iets wat je zomaar kunt verwachten dat iedereen dat kan en wil betalen. Dat je zelf moet rijden vooruit, maar dat ik dan bijna twintig euro kwijt ben aan parkeren bij een park waar ik niet eens heen ga...dat gaat me te ver. Dat vind ik zo'n feestje niet waard. Je vraagt gasten ook niet de entree zelf te betalen.

MamaE schreef op 18-09-2024 om 20:36:

[..]

Maar dan ben je dus voor brengen 9,50 kwijt en voor halen weer. Ik vind dat echt heel duur en niet iets wat je zomaar kunt verwachten dat iedereen dat kan en wil betalen. Dat je zelf moet rijden vooruit, maar dat ik dan bijna twintig euro kwijt ben aan parkeren bij een park waar ik niet eens heen ga...dat gaat me te ver. Dat vind ik zo'n feestje niet waard. Je vraagt gasten ook niet de entree zelf te betalen.

Nee dat kost 9,50 als je je auto op de parkeerplaats zet. Kiss and ride kost niks.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.