Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

1e kinderfeestje


Herfstappeltaart schreef op 18-09-2024 om 10:17:

Oma vertelt (ik ben 67): wij hielden vroeger kinderfeestjes altijd gewoon thuis. We deden spelletjes, kochten maskers die ze moesten uitprikken en kleuren. Twee elastiekjes eraan en achter de oren. Ik heb nog foto's met een rij kinderen met verschillende dierenmaskers op. Eierkoeken versieren was ook een hit. Friet zelf gebakken met knakworstjes en appelmoes en een ijsje toe .
Toen ze iets ouder waren hebben we ook wel met een kind of zeven zitten gourmetten. Dat het een bende werd vonden we niet erg. Op nog iets oudere leeftijd zijn we ook wel naar het zwembad gegaan.
We brachten ze altijd thuis op een (als ik er nu met terugwerkende kracht naar kijk) eigenlijk onverantwoorde manier (teveel kinderen in de auto). We waren niet de enigen die dit zo deden toen....Tijden veranderen.

Zulke verhalen kan deze oma ook vertellen

We gingen ook met de streekbus en de metro naar het schoolmuseum en naar de ontdekhoek ( helaas ter ziele, las ik in de krant.)

Herinner me ook een feestje met thuis boetseren en verven. En t-shirts bestempelen.

En een keer waarbij een vriend van ons met z’n auto assisteerde voor een ritje naar een kasteel. Daarna thuis kipkluifjes eten. En druiven.

Ik geloof niet dat er in die tijd krijspaleizen bestonden.

Moederkareltje schreef op 18-09-2024 om 12:47:

"Als jij zelf naar een (verjaardags)feest gaat wordt je toch ook niet opgehaald en thuisgebracht lijkt mij."

Ik vind dat ook een hele domme vergelijking. Ik heb geen begeleiding nodig. Mijn kind sterft of verdwaalt alleen.

Ja dat mag je dom vinden maar het gaat er om dat het niet logisch is om de organisator van het feest perse verantwoordelijk te stellen voor het vervoer. Als je zo redeneert zouden mensen zonder auto/ rijbewijs/ geen familie in de buurt om auto te lenen uitsluitend thuisfeestjes mogen geven met genodigden die op loopafstand wonen. Dat vind ik dan weer dom.

Als je kind nog te jong is om zelf ergens heen te gaan; feestje, sportwedstrijd, clubje, naar een vriendje etc ( allemaal dingen waar je zelf voor KIEST om heen te gaan) zul je als ouder het vervoer regelen. Dat hoort nou eenmaal bij het hebben van jonge kinderen, dat is niet ineens iemand anders zijn verantwoording. Kun je je er niet in vinden, nou dat ga je niet. Ik zie er geen verschil in of ik mijn kind naar een feestje moet brengen of naar een sportwedstrijd.

Gingergirl schreef op 18-09-2024 om 12:48:

[..]

Zo'n schoolreisje met zelf brengen en halen wordt vaak via de klassenapp afgesproken wie de heenweg doet en wie de terugweg. Dus niet elke ouder hoeft te rijden laat staan 2x. Verder is er hier ook gewoon openbaar vervoer wat veel gebruikt wordt maar op het platteland er veel minder is. Hier gelukkig goed te doen.

Drie kwartier heen en terug en dat twee keer is inderdaad erg veel maar dan woon je wel zeer afgelegen als dat het geval is. Dat is niet echt gangbaar voor de rest van het land. Wij hebben veel familie op het platteland wonen en daar zijn de afstanden ook echt niet zo groot. Maar los van dat; als de afstanden echt zo enorm zijn hoef/ moet je natuurlijk ook niet 2x te rijden dan spreek je met elkaar af wie brengt en wie haalt lijkt mij. Of je moet totaal geen contact hebben met andere ouders maar dat is dan ook een stukje eigen keus. Ben blij dat hier dat zelf brengen en halen prima verloopt en niemand dat als ongastvrij vertaald.

Mijn zoon heeft weleens een feestje gehad aan de andere kant van de stad, soort workshop, was erg kort om heen en weer te gaan en mee terugrijden met een ander kon die keer niet. Ik ben daar in de buurt iets gaan doen, probleem opgelost.

De meeste dingen zijn echt geen drie kwartier rijden hoor. Het is ook net wat je kiest. Maar als de jarige een locatie kiest op drie kwartier rijden, heb je het daar wel mee te doen. Overigens vind ik het zelf niet nodig om voor een feestje zo ver te gaan rijden, genoeg leuks te doen op kortere afstand, ook op het platteland. 
Maar bij een feestje bepaalt de jarige natuurlijk wat je gaat doen. 

Gaan kinderen van acht bij jullie al zelf met het OV? Naast dat dat hier belachelijk slecht ontsloten is en je dan zo anderhalf uur doet over iets wat met de auto twintig minuten is, geloof ik niet dat ouders van kinderen uit groep 4 hun kind zelfstandig met het OV naar een schoolreisje laten reizen. Ik vind dat overigens wel een belangrijke vaardigheid om te leren, maar niet per se met 7 of 8 jaar al.

Ik heb echt wel contacten met andere ouders hoor. Dochter heeft een leuk groepje vriendinnetjes en we zouden het dan wel kunnen verdelen qua brengen en halen.

Ik ken het eerlijk gezegd niet dat kinderen na school op allerlei locaties moeten worden opgehaald. Ook niet uit mijn jeugd. Toen gingen we wel eens naar een speeltuintje in de buurt bijvoorbeeld, of een wandeling maken voor verkeer of zo, maar dan vertrokken we op school en kwamen daar ook weer terug. Ouders wisten echt niet per dag wat er op het programma stond. Een groepsapp had je toen ook niet. Dan kreeg je een briefje mee om in te vullen of je kon rijden en hoeveel kinderen je mee kon nemen. Dat rijden was altijd wel op afzienbare afstand. We zijn ooit vanuit Limburg naar de dierentuin in Arnhem geweest op schoolreisje. Dan is alleen brengen of halen al meer dan drie uur in de auto (dik anderhalf uur enkele reis). Denk niet dat daar veel kinderen mee waren gegaan als ouders zelf moesten gaan brengen en halen. 

"Maar bij een feestje bepaalt de jarige natuurlijk wat je gaat doen. "

Mama is de snackbar.

Tjilp schreef op 18-09-2024 om 12:54:

[..]

Zulke verhalen kan deze oma ook vertellen

We gingen ook met de streekbus en de metro naar het schoolmuseum en naar de ontdekhoek ( helaas ter ziele, las ik in de krant.)

Herinner me ook een feestje met thuis boetseren en verven. En t-shirts bestempelen.

En een keer waarbij een vriend van ons met z’n auto assisteerde voor een ritje naar een kasteel. Daarna thuis kipkluifjes eten. En druiven.

Ik geloof niet dat er in die tijd krijspaleizen bestonden.

MamaE schreef op 18-09-2024 om 13:20:

[..]

Gaan kinderen van acht bij jullie al zelf met het OV? Naast dat dat hier belachelijk slecht ontsloten is en je dan zo anderhalf uur doet over iets wat met de auto twintig minuten is, geloof ik niet dat ouders van kinderen uit groep 4 hun kind zelfstandig met het OV naar een schoolreisje laten reizen. Ik vind dat overigens wel een belangrijke vaardigheid om te leren, maar niet per se met 7 of 8 jaar al.

Ik heb echt wel contacten met andere ouders hoor. Dochter heeft een leuk groepje vriendinnetjes en we zouden het dan wel kunnen verdelen qua brengen en halen.

Ik ken het eerlijk gezegd niet dat kinderen na school op allerlei locaties moeten worden opgehaald. Ook niet uit mijn jeugd. Toen gingen we wel eens naar een speeltuintje in de buurt bijvoorbeeld, of een wandeling maken voor verkeer of zo, maar dan vertrokken we op school en kwamen daar ook weer terug. Ouders wisten echt niet per dag wat er op het programma stond. Een groepsapp had je toen ook niet. Dan kreeg je een briefje mee om in te vullen of je kon rijden en hoeveel kinderen je mee kon nemen. Dat rijden was altijd wel op afzienbare afstand. We zijn ooit vanuit Limburg naar de dierentuin in Arnhem geweest op schoolreisje. Dan is alleen brengen of halen al meer dan drie uur in de auto (dik anderhalf uur enkele reis). Denk niet dat daar veel kinderen mee waren gegaan als ouders zelf moesten gaan brengen en halen.

Nee met 8 jaar gaan de meeste nog niet zelf met het OV maar dan gaat er een ouder mee de bus/ tram/ trein/ metro in. Eigenlijk hetzelfde systeem als wanneer je als ouder een groepje met de auto vervoert.  Met dat poldersport schoolreisje ben ik bv met een groep kinderen 's morgens met de bus gegaan en de vader van een klasgenootje deed het 's middags terugbrengen.  Ze gaan hier ook wel op schoolreisjes met touringcars maar dan vertrekken de bussen vanaf een plek/ parkeerplaats/ carpool aan de rand van de stad want anders blokkeren al die touringcars hier de hele stad ( school heeft 700 leerlingen dus je bent er niet met 1 bus). En ook dan moet je als ouder zelf/ met elkaar regelen dat je kind bij de bus komt en eind van de dag daar opgehaald wordt. Idem binnenkort met de sportdag op de velden aan de rand van de stad. Waarmee ik wil aangeven dat het hier dus niet gebruikelijk is dat de organisator van een activiteit de verantwoordelijkheid van het vervoer ( volledig) op zich neemt. Dat ligt meestal bij de ouders. On mijn jeugd was dat ook al zo, maar ben dan ook middenin de stad opgegroeid.

Gingergirl schreef op 17-09-2024 om 20:56:

[..]

Daarom zijn hier de feestjes eigenlijk altijd in het weekend als de meeste ouders vrij zijn, bijna niemand viert het doordeweeks. Dat gezegd hebbende; toevallig heeft morgenmiddag een van mijn kinderen een feestje wat bij de jarige thuis wordt gevierd, maar dan moeten we ook zelf brengen en halen want het begint om 14 uur ook al is de school om 12.15 uur uit.

Als er een feestje is op vrijdag wat tot halverwege de middag zeg 15 uur duurt en jij moet als ouder die middag werken zoals jij stelt, schiet het toch ook niet op als je jonge kind thuisgebracht wordt want dan staat je kind voor een dichte deur omdat jij op je werk zit. Tenzij je thuiswerkt maar dan kun je wellicht verder werken na het ophalen of je vraagt een ouder van een van de genodigden om je kind mee te nemen.

De feestjes zoals ik ze al jaren meemaak duren altijd wel langer dan 2 a 3 uur. Interessant om te lezen dat sommige feestje zo kort duren, ik herken dat niet maar zoals gezegd; iedereen is weer wat anders gewend.

Mijn kinderen gingen op vrijdagmiddag naar de bso, een feestje dat om 1500 afgelopen is zou dan een probleem zijn. Natuurlijk kun je kijken of iemand anders je kind meeneemt, maar het ging er juist om dat kleine kinderen geen lang feestje aan kunnen, dus dat lijkt me dan voor niemand leuk. Maar gelukkig zijn mijn kinderen inmiddels een stuk ouder dus dit speelt hier niet meer

RosaMontana schreef op 18-09-2024 om 14:24:

[..]

Mijn kinderen gingen op vrijdagmiddag naar de bso, een feestje dat om 1500 afgelopen is zou dan een probleem zijn. Natuurlijk kun je kijken of iemand anders je kind meeneemt, maar het ging er juist om dat kleine kinderen geen lang feestje aan kunnen, dus dat lijkt me dan voor niemand leuk. Maar gelukkig zijn mijn kinderen inmiddels een stuk ouder dus dit speelt hier niet meer

Ik herken dat niet eerlijk gezegd. Vraag me soms oprecht af of het kind het niet aan zou kunnen of wellicht de ouder.

Ja als het een bso dag is dan kan dat lastig zijn. 

Gingergirl schreef op 18-09-2024 om 12:48:

[..]

Zo'n schoolreisje met zelf brengen en halen wordt vaak via de klassenapp afgesproken wie de heenweg doet en wie de terugweg. Dus niet elke ouder hoeft te rijden laat staan 2x. Verder is er hier ook gewoon openbaar vervoer wat veel gebruikt wordt maar op het platteland er veel minder is. Hier gelukkig goed te doen.

Drie kwartier heen en terug en dat twee keer is inderdaad erg veel maar dan woon je wel zeer afgelegen als dat het geval is. Dat is niet echt gangbaar voor de rest van het land. Wij hebben veel familie op het platteland wonen en daar zijn de afstanden ook echt niet zo groot. Maar los van dat; als de afstanden echt zo enorm zijn hoef/ moet je natuurlijk ook niet 2x te rijden dan spreek je met elkaar af wie brengt en wie haalt lijkt mij. Of je moet totaal geen contact hebben met andere ouders maar dat is dan ook een stukje eigen keus. Ben blij dat hier dat zelf brengen en halen prima verloopt en niemand dat als ongastvrij vertaald.

Mijn zoon heeft weleens een feestje gehad aan de andere kant van de stad, soort workshop, was erg kort om heen en weer te gaan en mee terugrijden met een ander kon die keer niet. Ik ben daar in de buurt iets gaan doen, probleem opgelost.

Bij een sport weet je bij de inschrijving wat de gebruiken binnen zo'n vereniging zojn net zoals dat je bij het krijgen van een kind zaken als kinderfeestjes erbij horen.

Nou, ik woon toch echt in het midden van het land in een middelgrote plaats, maar hier moet je soms toch wel een half uur à 3 kwartier rijden als je iets specifieks wil als een speelboerderij, schaatsbaan of een wat groter zwembad. De meeste leuke dingen zijn niet in onze woonplaats en van die speelboerderij-achtige toestanden zijn juist op het platteland. Onze kinderen zijn wel af en toe op dergelijke feestjes geweest maar dan hoefden we ze eigenlijk nooit te brengen, een enkele keer halen. En wel eens mee geweest als begeleiding en chauffeur met een alleenstaande ouder die een feestje wat verder weg organiseerde. 

Lizzyliz schreef op 17-09-2024 om 20:24:

[..]

Normaal komen ze vrijdagmiddag na school toch ook gewoon thuis?

Of de resterende uurtjes weer terug naar de bso. Meestal is er wel een mouw aan te passen toch. In principe graag alle kinderen ophalen, maar als er 1 of 2 niet kunnen worden opgehaald dan breng je die toch, of die ene waarvan de ouders werken tot 1 uur die mag lekker wat langer blijven.... want het is een feestdag.

 Kinderen laten ophalen gaat doorgaans ook wat sneller dan iedereen weer thuisbrengen. Ik vond het altijd licht irritant dat als er op de uitnodiging stond 'je wordt thuisgebracht' en het feestje duurde tot zeg 19.00, dat kind pas tegen half 9 's avonds werd afgezet. Dan had ik hem liever zelf even opgehaald om 19.00 uur. 

Bij mijn kinderen waren thuis feestje niet gebruikelijk, maar omdat we maar 1 auto hebben en een auto lenen heel veel gedoe was hielden mijn kinderen hun feestje wel meestal thuis. Bij mijn zoon wel een keer naar het plaatselijke zwembad geweest op de fiets, maar feestje begon en eindigde altijd thuis. Of het was meteen mee uit school of kinderen werden gebracht. We hebben nooit kinderen thuis gebracht. Het scheelde wel dat mijn kinderen in de lente / zomer jarig zijn en we een grote tuin hebben. Tijdens feestjes van mijn zoon werd daar in gevoetbald icm spelletjes. Bij de feestjes van mijn dochter was er meestal een knutselactiviteit. Inmiddels zitten ze op de middelbare school en hoef ik gelukkig geen feestjes meer te organiseren.

Gingergirl schreef op 18-09-2024 om 13:51:

[..]

Nee met 8 jaar gaan de meeste nog niet zelf met het OV maar dan gaat er een ouder mee de bus/ tram/ trein/ metro in. Eigenlijk hetzelfde systeem als wanneer je als ouder een groepje met de auto vervoert. Met dat poldersport schoolreisje ben ik bv met een groep kinderen 's morgens met de bus gegaan en de vader van een klasgenootje deed het 's middags terugbrengen. Ze gaan hier ook wel op schoolreisjes met touringcars maar dan vertrekken de bussen vanaf een plek/ parkeerplaats/ carpool aan de rand van de stad want anders blokkeren al die touringcars hier de hele stad ( school heeft 700 leerlingen dus je bent er niet met 1 bus). En ook dan moet je als ouder zelf/ met elkaar regelen dat je kind bij de bus komt en eind van de dag daar opgehaald wordt. Idem binnenkort met de sportdag op de velden aan de rand van de stad. Waarmee ik wil aangeven dat het hier dus niet gebruikelijk is dat de organisator van een activiteit de verantwoordelijkheid van het vervoer ( volledig) op zich neemt. Dat ligt meestal bij de ouders. On mijn jeugd was dat ook al zo, maar ben dan ook middenin de stad opgegroeid.

Ja, de situatie is dan inderdaad heel anders. Hier gaan ook niet alle klassen tegelijk op schoolreisje. Dus hooguit één bus.

En als er een sportdag is, wordt dat vaak gehouden op de sportvelden van de voetbal, tennis en jong nederland. Dat ligt allemaal bij elkaar op vijf minuten lopen van school. Dus dan verzamelen ze op school en lopen vervolgens met hun eigen klas daarheen en aan het einde van de dag weer terug. 

Ik denk dat het beeld dat je hierover hebt ook erg gevormd wordt door wat in jouw omgeving gebruikelijk is. Als iedereen in de omgeving zelf vervoer verzorgt voor zijn feestje en dan komt er opeens iemand die verwacht dat ouders zelf hun kinderen brengen en halen, wordt daar van alles van gedacht en gevonden.
Net zoiets als of je wel of niet avondeten krijgt op een feestje. Of welke dag gebruikelijk is. Nu verwacht ik bij een feestje meteen uit school tot 15.30 of 16.00 uur wel een lunch, niet per se avondeten. Bij een feestje tot een uur of 18.00/18.30 hebben de kinderen hier meestal wel een volle maag als ze thuiskomen.

Kinderen die veel later worden thuisgebracht dan vermeld is natuurlijk vervelend, maar kinderen die veel te laat worden opgehaald net zo zeer. 

MamaE schreef op 18-09-2024 om 15:40:

[..]

Ik denk dat het beeld dat je hierover hebt ook erg gevormd wordt door wat in jouw omgeving gebruikelijk is. Als iedereen in de omgeving zelf vervoer verzorgt voor zijn feestje en dan komt er opeens iemand die verwacht dat ouders zelf hun kinderen brengen en halen, wordt daar van alles van gedacht en gevonden.
Net zoiets als of je wel of niet avondeten krijgt op een feestje. Of welke dag gebruikelijk is. Nu verwacht ik bij een feestje meteen uit school tot 15.30 of 16.00 uur wel een lunch, niet per se avondeten. Bij een feestje tot een uur of 18.00/18.30 hebben de kinderen hier meestal wel een volle maag als ze thuiskomen.

Kinderen die veel later worden thuisgebracht dan vermeld is natuurlijk vervelend, maar kinderen die veel te laat worden opgehaald net zo zeer.

Nou dit dus. Hier zijn bijna alle feestjes meteen uit school of in het weekend om 14u tot na het avondeten. Dan vind ik het toch wel echt een stuk minder handig als Pietje zijn feestje op zaterdag houdt van 9 tot 11.30 en of ik kind dan ook even naar locatie X aan de andere kant van de stad wil brengen (20 a 30 min enkele reis) en hem daar ook weer op wil halen. 

Terwijl er ook regio's zijn waar het dus wel heel gebruikelijk is om je kind op zaterdag naar de binnenspeeltuin te brengen en het daar ook weer op te halen voor een kinderfeestje. 

MamaE schreef op 18-09-2024 om 15:40:

[..]

Ja, de situatie is dan inderdaad heel anders. Hier gaan ook niet alle klassen tegelijk op schoolreisje. Dus hooguit één bus.

En als er een sportdag is, wordt dat vaak gehouden op de sportvelden van de voetbal, tennis en jong nederland. Dat ligt allemaal bij elkaar op vijf minuten lopen van school. Dus dan verzamelen ze op school en lopen vervolgens met hun eigen klas daarheen en aan het einde van de dag weer terug.

Ik denk dat het beeld dat je hierover hebt ook erg gevormd wordt door wat in jouw omgeving gebruikelijk is. Als iedereen in de omgeving zelf vervoer verzorgt voor zijn feestje en dan komt er opeens iemand die verwacht dat ouders zelf hun kinderen brengen en halen, wordt daar van alles van gedacht en gevonden.
Net zoiets als of je wel of niet avondeten krijgt op een feestje. Of welke dag gebruikelijk is. Nu verwacht ik bij een feestje meteen uit school tot 15.30 of 16.00 uur wel een lunch, niet per se avondeten. Bij een feestje tot een uur of 18.00/18.30 hebben de kinderen hier meestal wel een volle maag als ze thuiskomen.

Kinderen die veel later worden thuisgebracht dan vermeld is natuurlijk vervelend, maar kinderen die veel te laat worden opgehaald net zo zeer.

Dat denk ik ook en dat is op zich ook logisch. Daarom is het ook leuk om dit soort topics te lezen. Maar To stelde in haar openingspost een paar voorbeelden met o.a. kinderen op laten halen waarop gereageerd werd alsof dat iets is wat absoluut niet door de beugel kan. Terwijl dat natuurlijk niet zo hoeft te zijn. Voot To hooguit handig om eens in haar omgeving te bekijken wat daar gebruikelijk is. 

Nick90 schreef op 18-09-2024 om 07:52:

[..]

Grenzen aangeven aan je kind bedoel je? Wat zeg je dan tegen je kind? Nee Pietje, jij gaat niet naar klaasjes feest want mama vind het te ver en te kort en niet de moeite waard/teveel gedoe

Nou ik geef mijn kind wel graag wat meer uitleg dan dat, maar het komt er in jouw ogen waarschijnlijk wel op neer ja. Iets als: Sorry Pietje, maar dat zie ik echt niet zitten. We moeten halen en brengen en dat is bij elkaar 2 uur rijden. Dat betekent dat Keesje (broer) niet naar voetbal kan en dat Sjaantje (zusje) en ik twee uur in de auto moeten zitten. Als dat kinderfeestje de hele dag duurde, zou ik dat nog wel overwegen. Maar omdat het dan 2 uur rijden is voor 2 uur feestje, vind ik dat echt te gortig. Zowel voor mij als voor Sjaantje.

Nou scheelt het dat Pietje op de betreffende dag ook een andere uitnodiging had lopen van iets dat wel op normale afstand was en wat van een echt vast vriendje was. Dus het werd geen zwaar gesprek. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.