Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

1e kinderfeestje


Izza schreef op 18-09-2024 om 09:46:

Ginger, ik kan inderdaad niet zomaar even vrijnemen. En natuurlijk kan ik best eens een ander vragen. Maar dat wil ik niet continu doen. Zeker niet als het meerdere kinderen betreft die ook meerdere feestjes per jaar hebben. Daarbij zadel je als organisatie dus nog ouders op met jouw probleem. Jij geeft een feestje in een andere stad. En je ziet maar hoe de kinderen er komen en weer terug. Bij dit soort uitnodigen bedanken wij nu dus ook. In mijn omgeving is ook een thuisblijfmoeder. Dat was iedere keer de persoon die dit soort verzoeken kreeg van werkende ouders. Oh jij bent thuis toch dus jij haalt je dochter op. Wil je pietje en marietje ook even meenemen? Zij gaf eerlijk aan dat die vanzelfsprekendheid van anderen (dat zij wel even kinderen door de stad af zou zetten) haar ook begon tegen te staan. Dat begrijp ik prima.
Als je maar 1 kind hebt, jouw kinderen nooit uitnodigingen ontvangen of je alle tijd hebt begrijp ik het wel. Maar daar is bij mij geen sprake van. Dat leg ik dus ook uit aan kinderen en ouders.

Je hebt er een andere denkwijze over en dat mag. Ik vind je wel erg negatief overkomen, wat in mijn beleving niet echt nodig is.

De organisator van het feestje heeft helemaal geen " probleem". Die geeft een feestje op locatie X van tijdstip Y tot tijdstip Z. Niet meer niet minder. 

Als jij zelf naar een (verjaardags)feest gaat wordt je toch ook niet opgehaald en thuisgebracht lijkt mij. Wij hadden onlangs een feestje van een schoonzus die op een locatie een hightea gaf; moeten we ook zelf ons vervoer regelen heen en terug. Waarom zou het thuisbrengen bij een kinderfeestje ineens wel een verplichting moeten zijn. Kijk prima als mensen dat wel doen maar een verplichting is het zeker niet. 

Wij zien de activiteiten van onze kinderen als iets waarvan wij kiezen dat ze er heen gaan dus daarmee ook onze verantwoordelijkheid voor het brengen en halen. Vanmiddag heeft mijn dochter een feestje, en ik vind het niet meer dan logisch dat wij haar ophalen. Ik snap wel dat het voor de ouders van de jarige niet handig is om 10x de hele stad op en neer te moeten. 

Nick90 schreef op 18-09-2024 om 09:46:

[..]

Ja ik vind dus echt wel een aparte manier van denken, overal is in principe wel een mouw aan te passen. Het is niet afzeggen omdat het totaal niet uitkomt maar omdat je er zelf gewoon geen moeite voor wil doen uit een raar soort principe, dat jij de moeite niet wil nemen is niet het probleem van de organisatie van het kinderfeest maar ligt bij jou.

Tsja, met die instelling  laten  bruidsparen tegenwoordig ook hun gasten opdraaien voor de reis-en verblijfkosten van hun droombruiloft in het buitenland opdraaien. Met een envelopje op de uitnodiging om de kosten van het diner te dekken. 

kenfan schreef op 18-09-2024 om 10:05:

[..]

Eens. Man en ik deden de kinderfeestjes samen, meestal na schooltijd en als het nodig was voor en als het nodig was kwam oma met een extra auto. Ik werd niet blij als ik ook nog in de benen moest voor anderskinds feestje. Beetje als een verjaardag van volwassenen in een kroeg waar je na het tweede rondje zelf moet dokken.

Eerste feestje bij met zulke jonge kinderen zou ik niet doen. Met een beetje pech knetterdruk, onoverzichtelijk, geklier en gedoe, en ongezellig, want jarige en feestgangertjes blijven niet bij elkaar.

Ik zou het op vrijdag doen, ze zijn al om 12 uur uit, en het is leuk op de verjaardag zelf. Al vierde mijn decemberkind altijd zijn partijtjes op zijn zoveelstehalve verjaardag in juni

Ruime ervaring met kinderfeestjes. Beproefd kleuterscenario hier: uit school, lopen naar huis, even uit laten razen in het buurtspeeltuintje onderweg. Ook nog wel eens daar gepicknickt. Thuis direct de kadootjes, dan is er al een hoop onrust weg. Want dat vinden ze spannend. Jarige even op de gang, kadootjes laten verstoppen en dan aan tafel met pannenkoeken oid. Dan spelletjes en een bak lego en of leuke film achter de hand houden. Met mooi weer lekker naar buiten. Hoeft niet langer dan 2,5 uur te duren, is om voordat je het weet.

Hier wordt bij verjaardagen in de kroeg de jarige juist vrijgehouden. 

Oma vertelt (ik ben 67): wij hielden vroeger kinderfeestjes altijd gewoon thuis. We deden spelletjes, kochten maskers die ze moesten uitprikken en kleuren. Twee elastiekjes eraan en achter de oren. Ik heb nog foto's met een rij kinderen met verschillende dierenmaskers op. Eierkoeken versieren was ook een hit. Friet zelf gebakken met knakworstjes en appelmoes en een ijsje toe  .
Toen ze iets ouder waren hebben we ook wel met een kind of zeven zitten gourmetten. Dat het een bende werd vonden we niet erg. Op nog iets oudere leeftijd zijn we ook wel naar het zwembad gegaan.
We brachten ze altijd thuis op een (als ik er nu met terugwerkende kracht naar kijk) eigenlijk onverantwoorde manier (teveel kinderen in de auto). We waren niet de enigen die dit zo deden toen....Tijden veranderen.

Hier heel veel thuisfeestjes gedaan, zeker bij dochter die dat altijd heel leuk vond. Themafeestjes, knutselfeestjes, high tea feestje ging allemaal prima. In jonge jaren brachten en haalden de ouders de kinderen, toen de feestjes wat langer werden, brachten we ze thuis. Bij zoon zijn we wat vaker de hort op gegaan ivm energielevel, vaak een speeltuin oid (feestje stelden we dan uit tot warmer weer). 1x naar de film en mc donalds, maar toen had hij door omstandigheden maar 3 genodigden, dus dat kon ook qua budget. In onze regio werden kids meestal thuisgebracht, en gingen mee uit school. 

Feestjes bij ons meestal op vrijdagmiddag, dan was ik vrij. Toen oudste jong was, was dat een vrije middag (begonnen we met half 2 tot half 5). Later continurooster tot 2, dan zat avondeten erbij. Of we plannen t op zaterdagmiddag, maar dat is als ze ouder worden lastiger met sport enz. Er zijn hier en daar ook wel feestjes op zondag gegeven maar dat was niet gebruikelijk. Meestal woe middag, vrijmid. of zaterdag.

Als volwassene kan ik mijzelf verplaatsen naar een feestje. Mijn kind is afhankelijk van mij als ouder. Dat is natuurlijk een groot verschil. Daarnaast heb ik de verantwoordelijkheid over andere kinderen (die ook hun afspraken hebben). 

Als wij een kinderfeestje geven buiten de deur dan regel ik een 2e auto (je hebt immers toch 2 volwassenen nodig). En na afloop zet ik 3 a 4 kinderen netjes thuis af. Ik geef het feestje en regel dat dus ook voor de andere kinderen. Ik zie dat als mijn verantwoordelijkheid als organisatie. Beetje hetzelfde als bij een uitwedstrijd van sport of schoolreisje. Dan zegt school ook niet dat je kind zelf even ophaalt uit het pretpark?

Izza schreef op 18-09-2024 om 10:24:

Als volwassene kan ik mijzelf verplaatsen naar een feestje. Mijn kind is afhankelijk van mij als ouder. Dat is natuurlijk een groot verschil. Daarnaast heb ik de verantwoordelijkheid over andere kinderen (die ook hun afspraken hebben).

Als wij een kinderfeestje geven buiten de deur dan regel ik een 2e auto (je hebt immers toch 2 volwassenen nodig). En na afloop zet ik 3 a 4 kinderen netjes thuis af. Ik geef het feestje en regel dat dus ook voor de andere kinderen. Ik zie dat als mijn verantwoordelijkheid als organisatie. Beetje hetzelfde als bij een uitwedstrijd van sport of schoolreisje. Dan zegt school ook niet dat je kind zelf even ophaalt uit het pretpark?

Ja dat gaat overal anders. Met schoolreis gaan ze hier met een bus die door de ouders betaald is dus ja dan wordt je teruggebracht er is immers ook voor betaald dus dan heb je als ouder ook een bijdrage geleverd. Al zijn er steeds meer schoolreisjes waarbij ouders zelf moeten rijden en halen; dochter ging naar een poldersportgebeuren als schoolreis, moesten we ook zelf zorgen dat ze er kwamen en gehaald werden. Je regelt dan vaak met andere ouders wie brengt en wie haalt, die verantwoordelijkheid ligt niet bij de organisator vindt ik. Bij uitwedstrijden regel je het ook zelf, net zoals dat ik ook niet van de turnjuf en de scoutsleiding verwacht dat ze mijn kinderen naar huis brengen na afloop. Het hoort er ook allemaal bij vind ik als je voor kinderen kiest in je leven.

Hier heeft in de stad lang niet iedereen een auto, want je kunt hier nergens je auto kwijt en een vergunning aanvragen duurt jaren. Ook heeft echt niet iedereen een rijbewijs. Jij ziet het thuisbrengen en het regelen van een tweede auto erg als vanzelfsprekend terwijl het dat echt niet voor iedereen is, misschien iets meer rekening meehouden.

Izza schreef op 18-09-2024 om 10:24:


Als wij een kinderfeestje geven buiten de deur dan regel ik een 2e auto (je hebt immers toch 2 volwassenen nodig). En na afloop zet ik 3 a 4 kinderen netjes thuis af. Ik geef het feestje en regel dat dus ook voor de andere kinderen. Ik zie dat als mijn verantwoordelijkheid als organisatie. Beetje hetzelfde als bij een uitwedstrijd van sport of schoolreisje. Dan zegt school ook niet dat je kind zelf even ophaalt uit het pretpark?

1) Nee hoor. Mijn man is ook wel eens met 7 jongens van een jaar of 8-9 naar de bioscoop gewandeld (20 minuten?) terwijl ik niet meeging.
2) sportwedstrijden zijn hier altijd met eigen vervoer. De club regelt dat niet. Zelfs de basisschool heeft wel eens gehad dat de kinderen met de klas naar een grote speeltuin liepen en dat de ouders ze daar op een bepaalde tijd moesten ophalen.

Izza schreef op 18-09-2024 om 10:24:

Als volwassene kan ik mijzelf verplaatsen naar een feestje. Mijn kind is afhankelijk van mij als ouder. Dat is natuurlijk een groot verschil. Daarnaast heb ik de verantwoordelijkheid over andere kinderen (die ook hun afspraken hebben).

Als wij een kinderfeestje geven buiten de deur dan regel ik een 2e auto (je hebt immers toch 2 volwassenen nodig). En na afloop zet ik 3 a 4 kinderen netjes thuis af. Ik geef het feestje en regel dat dus ook voor de andere kinderen. Ik zie dat als mijn verantwoordelijkheid als organisatie. Beetje hetzelfde als bij een uitwedstrijd van sport of schoolreisje. Dan zegt school ook niet dat je kind zelf even ophaalt uit het pretpark?

Euhm, als je besluit dat je kinderen wilt dan weet je toch al vantevoren dat ze de eerste jaren afhankelijk van je zijn?  Eerst voor alles en dat wordt steeds minder. Tot je ze na het behalen van het rijbewijs de sleutels kunt geven en zeggen: veel plezier, niet drinken en rij veilig.

Voordat je daar bent moet je ze als ouders halen en brengen,  ook als het niet zo goed past in wat jij voor plannen had. Ern kind van 10 heeft in mijn ogen ook recht op het maken van eigen keuzes. Als ouder kan je dan niet zeggen dat je kind niet naar het feestje van X kan, omdat het niet past binnen jouw plannen/werk/verantwoordelijkheden.

Een kind is niet een aanhangsel van de ouder. Een kind is een zelfstandig wezen dat in alle vrijheid zelf (soms binnen grenzen*) kan beslissen welke feestjes/sporttoernooien het wil bezoeken, zonder daarbij altijd rekening te moeten houden met de agenda van de ouders. Je hebt als ouder het kind welbewust op deze aarde gezet dus tot het kind zelfstandig overal heen kan moet je soms brengen en halen of regelen dat het gebracht en gehaald wordt om het kind ervaringen mee te geven waar het van kan groeien. 

*toen oma overleed had zoon geen vrijheid om te kiezen of hij mee ging naar de uitvaart of het sporttoernooi bezocht. 

Op ieder ander moment mochten de kinderen hier wel zelf kiezen tussen feestje of sporttoernooien. 

Edit: en ja dat kon betekenen dat dochter even wat langer op de balletschool moest blijven, omdat ik zoon moest ophalen van een feestje en vice versa. Maar dat valt allemaal te regelen met de kinderen, met andere ouders. 

Bij een sport moet je inderdaad zelf je kind brengen en halen. Daar kies je ook voor bij inschrijving. Een trainer heeft ook niet onbeperkt plaats in de auto en niet iedereen woont in dezelfde richting maar in allerlei dorpen rondom de sport. Want niet elke sport is er in elk dorp. Voetbal vaak nog wel, maar turnen of atletiek niet.

Bij een schooluitje naar een speeltuin op loopafstand van school kun je je kind makkelijk even zelf ophalen. Bij een schoolreisje naar een locatie verder weg is dat echt wel onhandig als je ze zelf moet brengen en halen. Ook omdat er nog eventuele andere kinderen op school zitten die gebracht en opgehaald moeten worden. 
Ligt ook weer een beetje aan hoe ver het is. Maar als er een heleboel mensen geen auto hebben, vind ik het vreemd dat school er dan wel vanuit gaat dat een kind gebracht wordt naar de locatie van het schoolreisje als dat niet op fietsafstand is. 

Het verschil met een kinderfeestje is ook wel dat je als volwassene zelf ook op het feestje blijft, terwijl als je twee keer op en neer moet rijden, dan heb je dubbel zoveel reistijd. Drie kwartier enkele reis is anderhalf uur voor brengen en ook weer anderhalf uur voor halen. Als er dan maar twee uur tussen die tijdstippen zit heb je net een half uurtje thuis en daar heb je net niks aan. Dus ja, ik snap dat mensen dat irritant vinden en dan zelfs afzeggen. Zeker als een kind behoorlijk wat feestjes per jaar heeft.
Een bruiloft in het buitenland zou ik overigens ook afzeggen wegens te duur en te veel gedoe. 

Ik heb zelf maar één kind en we doen veel voor haar en ik wil voor veel mijn best doen, maar er zijn wel grenzen. 

Over of ouders feestjes leuk vinden; mijn ouders vroeger niet. Die vonden het maar gedoe, altijd geklaag en ze telden het echt af tot we van de basisschool af waren.
Ik vind het zelf wel leuk om te zien hoe dochter en haar vriendinnen lekker samen spelen en het leuk hebben. Het zijn ook geen vervelende kinderen.
Een binnenspeeltuin is niet mijn favoriete plek op aarde, maar dochter komt er vaak genoeg zonder dat wij mee hoeven. Bijvoorbeeld met feestjes van anderen, een schoolreisje (groep 3 en 4 gaat hier naar een combi binnen en buiten speeltuin).
Voor een feestje vind ik het belangrijk dat mijn kind het leuk vindt en dat het bij de leeftijd past. Verder hoef ik het zelf niet leuk te vinden.

troelahoep schreef op 18-09-2024 om 08:47:

Fascinerend draadje dit. Als ik het zo lees zijn de meeste ouders geen fan van kinderfeestjes....het is teveel moeite, wilde fantasieën over hele hordes kinderen die je interieur afbreken. Zelfs je kind brengen naar een feestje of ophalen is al bijna teveel. En het 'krijspaleis'....dat is denk ik de binnenspeeltuin/ballenbak? Wat een bizarre term voor iets wat superleuk is (voor de kinderen, maar ik vind het zelf dus ook leuk).... hadden jullie wel kinderen gewild, vraag ik mij af.

Ik ben zo'n moeder die het merendeel van de feestjes thuis gevierd heeft met een thema en bijbehorende zelfbedachte spelletjes, hapjes in het thema en dergelijke. Deels uit praktische overwegingen, want een stuk goedkoper en je hoeft geen extra auto te regelen voor het vervoer. Aan de andere kant ging ik ook met alle plezier een half uur rijden om de kinderen naar een feestje toe te brengen/op te halen.

Ik vind kinderfeestjes helemaal niet leuk om te geven. Ik vind het druk, stressvol en onoverzichtelijk. Ik zie er elk jaar tegenop. Ik doe het wel omdat ik het de kinderen gun maar ik zal blij zijn als dat niet meer hoeft. Toch was dat geen overweging om geen/minder kinderen te krijgen. Dat is namelijk maar 1x per jaar voor een beperkt aantal jaren. 

Krijspaleis vind ik ook al niet fijn om te bezoeken, vermijd het als het kan (ga liever naar een openlucht speeltuin) maar als het zo uitkomt dan ga ik wel. Ik doe wel meer dingen voor de kinderen waar ik zelf helemaal geen zin in heb.

Ik denk dat je als ouder sowieso een heleboel dingen doet met of voor je kind die je niet voor jezelf doet. Ik ging voordat ik een kind had ook niet naar een speeltuin bijvoorbeeld. Of naar sportwedstrijden kijken van een willekeurige sport. Ja, als mijn eigen club wat organiseerde, dan was ik daar ook om te helpen. Maar had ik meer de vrijheid om te zeggen 'deze keer even niet'.

En soms doet een kind ook iets voor jou. Dan ben je in de stad en moet ze mee naar een herenmodezaak. Of ze moet even mee naar de bouwmarkt. Of je gaat op vakantie ook af en toe iets doen wat wij willen. Dat is het leven; geven en nemen en rekening houden met elkaar.

"Als jij zelf naar een (verjaardags)feest gaat wordt je toch ook niet opgehaald en thuisgebracht lijkt mij."

Ik vind dat ook een hele domme vergelijking. Ik heb geen begeleiding nodig. Mijn kind sterft of verdwaalt alleen. 

MamaE schreef op 18-09-2024 om 11:34:

Bij een sport moet je inderdaad zelf je kind brengen en halen. Daar kies je ook voor bij inschrijving. Een trainer heeft ook niet onbeperkt plaats in de auto en niet iedereen woont in dezelfde richting maar in allerlei dorpen rondom de sport. Want niet elke sport is er in elk dorp. Voetbal vaak nog wel, maar turnen of atletiek niet.

Bij een schooluitje naar een speeltuin op loopafstand van school kun je je kind makkelijk even zelf ophalen. Bij een schoolreisje naar een locatie verder weg is dat echt wel onhandig als je ze zelf moet brengen en halen. Ook omdat er nog eventuele andere kinderen op school zitten die gebracht en opgehaald moeten worden.
Ligt ook weer een beetje aan hoe ver het is. Maar als er een heleboel mensen geen auto hebben, vind ik het vreemd dat school er dan wel vanuit gaat dat een kind gebracht wordt naar de locatie van het schoolreisje als dat niet op fietsafstand is.

Het verschil met een kinderfeestje is ook wel dat je als volwassene zelf ook op het feestje blijft, terwijl als je twee keer op en neer moet rijden, dan heb je dubbel zoveel reistijd. Drie kwartier enkele reis is anderhalf uur voor brengen en ook weer anderhalf uur voor halen. Als er dan maar twee uur tussen die tijdstippen zit heb je net een half uurtje thuis en daar heb je net niks aan. Dus ja, ik snap dat mensen dat irritant vinden en dan zelfs afzeggen. Zeker als een kind behoorlijk wat feestjes per jaar heeft.
Een bruiloft in het buitenland zou ik overigens ook afzeggen wegens te duur en te veel gedoe.

Zo'n schoolreisje met zelf brengen en halen wordt vaak via de klassenapp afgesproken wie de heenweg doet en wie de terugweg. Dus niet elke ouder hoeft te rijden laat staan 2x. Verder is er hier ook gewoon openbaar vervoer wat veel gebruikt wordt maar op het platteland er veel minder is. Hier gelukkig goed te doen.

Drie kwartier heen en terug en dat twee keer is inderdaad erg veel maar dan woon je wel zeer afgelegen als dat het geval is. Dat is niet echt gangbaar voor de rest van het land. Wij hebben veel familie op het platteland wonen en daar zijn de afstanden ook echt niet zo groot. Maar los van dat; als de afstanden echt zo enorm zijn hoef/ moet je natuurlijk ook niet 2x te rijden dan spreek je met elkaar af wie brengt en wie haalt lijkt mij. Of je moet totaal geen contact hebben met andere ouders maar dat is dan ook een stukje eigen keus. Ben blij dat hier dat zelf brengen en halen prima verloopt en niemand dat als ongastvrij vertaald.

Mijn zoon heeft weleens een feestje gehad aan de andere kant van de stad, soort workshop, was erg kort om heen en weer te gaan en mee terugrijden met een ander kon die keer niet. Ik ben daar in de buurt iets gaan doen, probleem opgelost. 

Bij een sport weet je bij de inschrijving wat de gebruiken binnen zo'n vereniging zojn net zoals dat je bij het krijgen van een kind zaken als kinderfeestjes erbij horen.

Valeria schreef op 18-09-2024 om 10:53:

[..]

1) Nee hoor. Mijn man is ook wel eens met 7 jongens van een jaar of 8-9 naar de bioscoop gewandeld (20 minuten?) terwijl ik niet meeging.

Hier ook. Naast de jarige waren er een broer en twee zussen, die bleven bij mij thuis

En de wandeling ging naar de bowlingbaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.