Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Kinderen broodje geven in supermarkt voor je betaalt , doen of deden jullie dit ?


Ik ben oma en ik ben absoluut niet van de "moedermaffia" . Ik kan er bijvoorbeeld prima tegen als een kind krijsend op de grond ligt en de moeder staat er met een rood hoofd naast. Ik zal nooit denken "jeetje wat een onopgevoed rotkind" . Nee ik denk dan "wat rot voor die moeder dat dat kind net nu een driftbui krijgt" . 
Wat ik dan niet denk is "stop een een broodje/snoepje in" . Dan hebben ze die driftbui de volgende keer weer namelijk.
Ik heb zelf twee kinderen prima groot gekregen zonder te eten in de supermarkt. Bij de vraag "mag ik een broodje?"was het antwoord altijd "ja hoor, even langs de kassa hè, dan mag je het opeten" . Nooit gedoe over gehad. Het is maar net wat je ze aanleert.
En bij echte (en te voorziene) honger neem je zelf een belegde boterham mee of je voedert ze thuis. Zo moeilijk is het allemaal niet.
Ik weet nog goed dat jaren geleden bij onze AH bakken stonden met zelfschepsnoep. Daaruit werd zoveel gejat dat de winkel die heeft moeten wegdoen. Hoe komt dat? Omdat mensen (groot en klein) blijkbaar niet meer weten wat wel en niet van hen is.

Herfstappeltaart schreef op 06-10-2024 om 15:10:

Ik ben oma en ik ben absoluut niet van de "moedermaffia" . Ik kan er bijvoorbeeld prima tegen als een kind krijsend op de grond ligt en de moeder staat er met een rood hoofd naast. Ik zal nooit denken "jeetje wat een onopgevoed rotkind" . Nee ik denk dan "wat rot voor die moeder dat dat kind net nu een driftbui krijgt" .
Wat ik dan niet denk is "stop een een broodje/snoepje in" . Dan hebben ze die driftbui de volgende keer weer namelijk.
Ik heb zelf twee kinderen prima groot gekregen zonder te eten in de supermarkt. Bij de vraag "mag ik een broodje?"was het antwoord altijd "ja hoor, even langs de kassa hè, dan mag je het opeten" . Nooit gedoe over gehad. Het is maar net wat je ze aanleert.
En bij echte (en te voorziene) honger neem je zelf een belegde boterham mee of je voedert ze thuis. Zo moeilijk is het allemaal niet.
Ik weet nog goed dat jaren geleden bij onze AH bakken stonden met zelfschepsnoep. Daaruit werd zoveel gejat dat de winkel die heeft moeten wegdoen. Hoe komt dat? Omdat mensen (groot en klein) blijkbaar niet meer weten wat wel en niet van hen is.

Dat is mooi maar wat bij die een werkt, werkt bij de ander totaal niet. De ene ouder heeft liever een rustig kind dan voor paal te staan in de supermarkt. En dat kan iedere ouder gebeuren met een klein kind. Dat dat niet is gebeurd is een geluk en geen verdienste.

En iedere ouder maakt weer andere keuzes die ook gewoon prima zijn. Ook die kinderen drogen gewoon goed op.

Even voor alle duidelijkheid en voor de beeldvorming. Mijn kinderen gedragen zich keurig netjes in de supermarkt (ja dat is boffen). Ik heb ze maar een hele enkele keer wat te eten gegeven voor het afrekenen. Krijgen ze niets van hoor. Dat kwam toen zo gewoon beter uit. 

De broodjes die mijn kinderen kregen waren niet om driftbuien te voorkomen. Misschien hooguit in ruime zin. Ze vroegen er niet vaak om dus kennelijk hadden ze er dan trek in en mogelijkerwijs had een nee dan een boze bui veroorzaakt, maar daar was ik op dat moment dan niet actief op aan het anticiperen. Ik ben gewoon een aso die er het kwaad niet van inziet om dat broodje al te geven voor we bij de kassa zijn.

Poezie schreef op 06-10-2024 om 13:21:

[..]

Die persoon die net aan de enkel is geopereerd en een buggy ertegenaan geduwd krijgt omdat de ouder zonodig zijn/haar socials gecheckt moet hebben moet daar begrip voor tonen? Omdat diegene vast zelf ook weleens iets verkeerd doet?

Dus je mag in de supermarkt je telefoon niet aanraken omdat er dan een kleine kans is dat je per ongeluk tegen iemand aan botst, en een nog veel kleinere kans dat diegene nou precies iemand is met een pas geopereerde enkel? Wat vergezocht dit. 

AlisonH schreef op 06-10-2024 om 14:26:

[..]

Weer een aanname. Dat kind hoort misschien elke dag, de hele dag al nee. Van die ouder weet je ook niks.
Ik zou het van meer lef vinden getuigen als mensen alle kritiek die ze hier op een forum bezigen ook rechtstreeks in het echt zouden geven. “Mevrouw, u weet toch wel dat u eerst af moet rekenen?” “Meneer, u mag ook weleens nee zeggen hoor, daar krijgt hij niks van!” “Mevrouw, zou u met die vieze handen van de broodjes af willen blijven?” Ga ik wel toekijken op een klapstoel.

Ik heb altijd mijn uiterste best gedaan om mijn kinderen op te voeden tot beleefde, weldenkende volwassenen en dat is ook gelukt. Maar daarbij heb ik ongetwijfeld steken laten vallen. Net als iedereen, hoe hard die ook roept wat anderen allemaal fout doen.

Update wegens verkeerd woord.

Je weet hoe een forum werkt? Hier discussiëren mensen over een bepaald onderwerp, dat is de bedoeling. Het heeft niets met "lef" te maken als je diezelfde discussie niet met willekeurige voorbijgangers in het openbaar voert.


MMcGonagall schreef op 06-10-2024 om 15:40:

De broodjes die mijn kinderen kregen waren niet om driftbuien te voorkomen. Misschien hooguit in ruime zin. Ze vroegen er niet vaak om dus kennelijk hadden ze er dan trek in en mogelijkerwijs had een nee dan een boze bui veroorzaakt, maar daar was ik op dat moment dan niet actief op aan het anticiperen. Ik ben gewoon een aso die er het kwaad niet van inziet om dat broodje al te geven voor we bij de kassa zijn.

Dat is bij mij precies hetzelfde. Bij sommige ouders zal dat weer wel zo zijn dat ze het echt geven re voorkoming van een driftbui. Daar heb ik alle begrip voor. 

Herfstappeltaart schreef op 06-10-2024 om 15:10:

Ik ben oma en ik ben absoluut niet van de "moedermaffia" . Ik kan er bijvoorbeeld prima tegen als een kind krijsend op de grond ligt en de moeder staat er met een rood hoofd naast. Ik zal nooit denken "jeetje wat een onopgevoed rotkind" . Nee ik denk dan "wat rot voor die moeder dat dat kind net nu een driftbui krijgt" .
Wat ik dan niet denk is "stop een een broodje/snoepje in" . Dan hebben ze die driftbui de volgende keer weer namelijk.
Ik heb zelf twee kinderen prima groot gekregen zonder te eten in de supermarkt. Bij de vraag "mag ik een broodje?"was het antwoord altijd "ja hoor, even langs de kassa hè, dan mag je het opeten" . Nooit gedoe over gehad. Het is maar net wat je ze aanleert.
En bij echte (en te voorziene) honger neem je zelf een belegde boterham mee of je voedert ze thuis. Zo moeilijk is het allemaal niet.
Ik weet nog goed dat jaren geleden bij onze AH bakken stonden met zelfschepsnoep. Daaruit werd zoveel gejat dat de winkel die heeft moeten wegdoen. Hoe komt dat? Omdat mensen (groot en klein) blijkbaar niet meer weten wat wel en niet van hen is.

Dit dus. 100 procent eens

En jammer dat er geen poll is. De aanleiding  voor het krantenartikel  was overigens  een post van een influencer op TikTok die iets nog niet betaald aan haar kind in de supermarkt  gaf om op te eten dat nog niet betaald  was en het erg raar vond dat mensen dat niet correct vonden.

Jorni schreef op 06-10-2024 om 15:51:

[..]

Dat is bij mij precies hetzelfde. Bij sommige ouders zal dat weer wel zo zijn dat ze het echt geven re voorkoming van een driftbui. Daar heb ik alle begrip voor.

En wat leert dat kind daar dan van? Als je iets wil moet je gewoon heel hard zeuren en huilen want dan krijg je het vanzelf. 

Ted68 schreef op 04-10-2024 om 19:13:

Ik wel....Is daar waar ik woon heel normaal...buitenland...Die paar keer dat ikmet mijn 5 kinderen boodschappen moest doen kregen ze echt wel een broodje....

Is dat een probleem?

Ja, dit is echt een probleem. Je kinderen worden enorm crimineel! Groeien op voor galg en rad!

Nick90 schreef op 06-10-2024 om 16:36:

[..]

En wat leert dat kind daar dan van? Als je iets wil moet je gewoon heel hard zeuren en huilen want dan krijg je het vanzelf.

Nee hoor, je hoeft niet overal en altijd te leren. Er zijn meer wegen om op te voeden. 

AlisonH schreef op 06-10-2024 om 14:26:

[..]

Weer een aanname. Dat kind hoort misschien elke dag, de hele dag al nee. Van die ouder weet je ook niks.
Ik zou het van meer lef vinden getuigen als mensen alle kritiek die ze hier op een forum bezigen ook rechtstreeks in het echt zouden geven. “Mevrouw, u weet toch wel dat u eerst af moet rekenen?” “Meneer, u mag ook weleens nee zeggen hoor, daar krijgt hij niks van!” “Mevrouw, zou u met die vieze handen van de broodjes af willen blijven?” Ga ik wel toekijken op een klapstoel.

Ik heb altijd mijn uiterste best gedaan om mijn kinderen op te voeden tot beleefde, weldenkende volwassenen en dat is ook gelukt. Maar daarbij heb ik ongetwijfeld steken laten vallen. Net als iedereen, hoe hard die ook roept wat anderen allemaal fout doen.

Update wegens verkeerd woord.

Je hele eerste stuk bestaat uit aannames.

Ik heb het broodje(stukje kaasstengel)  nooit gegeven om een driftbui te voorkomen wel gewoon als snack. mijn kind is van geboorte al te mager dit heeft een medische oorzaak. Geur doet een hoop , hij geniet van zijn snack in de winkel en van het winkelen op zich , winkel dichtbij , lange tijd een van onze enige mogelijke uitjes en ja nu eet hij ruim voldoende en alsnog krijgt hij lekker een stukje kaastengel als ze niet uitverkocht zijn, op is op en ook daar heeft hij geen moeite mee , winkelen is voor hem ( nog )een uitje en als ik hem straks het af moet leren? Het zij zo...

Ik kan mezelf er niets bij voorstellen. Het is domweg nog niet van jou. 

Maar ik koppel er geen oordeel aan over opvoeding. Misschien is het wel zo'n dag. Misschien ook niet. Kind zal er vast niet slechter van worden. Maar met de reden 'want het is leuk' ergens genoemd in het artikel, kan ik dan weer iets minder. En dan weer vanuit de gedachte dat het gewoon niet van jou is op dat moment. Bij een soort nood kan ik begrijpen dat je dat principe even overboord gooit, maar niet voor de leuk. Maar mijn principe is natuurlijk ook wel persoonlijk, niet iedereen deelt dat principe misschien.

Dat al die kinderen criminelen worden, daar geloof ik niet zo in. Zo veel impact zal het niet hebben op het moraal van een kind, vermoed ik

Vraag mij dan wel af hoe die ouders die het normaal vinden,  dat in een winkel doen waar geen eten verkocht wordt, bv een schoenenwinkel of meubelzaak enz. als het kind dan direct wat te eten wil.

MMcGonagall schreef op 06-10-2024 om 15:40:

De broodjes die mijn kinderen kregen waren niet om driftbuien te voorkomen. Misschien hooguit in ruime zin. Ze vroegen er niet vaak om dus kennelijk hadden ze er dan trek in en mogelijkerwijs had een nee dan een boze bui veroorzaakt, maar daar was ik op dat moment dan niet actief op aan het anticiperen. Ik ben gewoon een aso die er het kwaad niet van inziet om dat broodje al te geven voor we bij de kassa zijn.

 Voor mij precies zo

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.