Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Kinderen broodje geven in supermarkt voor je betaalt , doen of deden jullie dit ?


Madamecannibale schreef op 04-10-2024 om 18:31:

Hier was al een topic over toch?

Ja, ik doe dit soms wel. Meestal niet omdat ze bij de groenteboer een banaan krijgt, bij de slager een pakje worst en bij de bakker een bolletje. Als ik dus naar één van die drie winkels ga doe ik het niet. In andere situaties ook meestal niet. Maar als kind honger heeft en moe is en ik een meltdown aan voel komen die gemakkelijk te voorkomen is met een krentenbol uit een zak die ik toch 5 minuten later afreken, dan is de keuze snel gemaakt. Overigens is kind 1, bij een kind dat een stuk ouder is zou ik verwachten dat het wel even kan wachten.

Nou dit. 

Ik heb ze soms wel een krentenbolletje gegeven, als ze bijvoorbeeld moe en humeurig waren. Tegenwoordig kunnen kinderen bij de ingang van de supermarkt fruit pakken, dat vind ik hetzelfde idee. 

Strijkstok schreef op 04-10-2024 om 18:55:

[..]

Nou dit.

Ik heb ze soms wel een krentenbolletje gegeven, als ze bijvoorbeeld moe en humeurig waren. Tegenwoordig kunnen kinderen bij de ingang van de supermarkt fruit pakken, dat vind ik hetzelfde idee.

Ik niet, het is het verschil tussen iets krijgen en je iets toe-eigenen wat nog niet van jezelf is.

Ik wel....Is daar waar ik woon heel normaal...buitenland...Die paar keer dat ikmet mijn 5 kinderen boodschappen moest doen kregen ze echt wel een broodje....

Is dat een probleem?

Inmiddels  volwassen kinderen maar nee, nooit gedaan. Uiteraard  werd er wel eens gejengeld. Dan zei ik : na de kassa, eerst betalen. Het is nu nog niet van ons, het is nu nog van de winkel.

Absoluut niet. Ik vind dat kinderen moeten leren dat alles wat in de supermarkt ligt pas van jou is nadat je het hebt betaald.

Nou,ik vind het belangrijker dat kinderen leren dat ze moeten sparen, om iets te kunnen kopen...daar maakt dat broodje op je derde levensjaar geen drol meer uit..

Ted68 schreef op 04-10-2024 om 19:13:

Ik wel....Is daar waar ik woon heel normaal...buitenland...Die paar keer dat ikmet mijn 5 kinderen boodschappen moest doen kregen ze echt wel een broodje....

Is dat een probleem?

Hier wel. Het mag namelijk niet. Ik weet niet hoe dat in jouw land zit.

Toen mijn zoon 2 was had hij in een onbewaakt ogenblik een lippenstift gepakt bij de drogist en bij de fiets zei hij ernstig "Nee kassa". De lippenstift was niet afgerekend, We zijn teruggegaan naar de drogist om de lippenstift terug te geven. Hij zou er niets van begrepen hebben dat je dan wèl zonaar een krentenbol kan pakken met "nee kassa".
Wat wel eens gebeurde, dat als hij helpen mocht met boodschappen pakken, dat hij direct met lekkers naar de kassa liep, onder het motto "Hebben is hebben, maar krijgen is de kunst en het moet eerst langs de kassa!"

Ted68 schreef op 04-10-2024 om 19:42:

Nou,ik vind het belangrijker dat kinderen leren dat ze moeten sparen, om iets te kunnen kopen...daar maakt dat broodje op je derde levensjaar geen drol meer uit..

Het gaat om het principe dat iets niet van jou is voordat je het hebt betaald.

Een kind dit aanleren is gemakkelijk, maar bij welke leeftijd leer je het dan weer af?

Nee, nooit gedaan, kinderen moeten leren wat nee is en dat ze niet meteen hun zin krijgen.

Nee, je hebt het product pas in bezit nádat je het hebt afgerekend.

Gratis uitgedeelde zaken mogen wel genuttigd worden want een cadeau.

Ik heb vier kinderen en ze hebben nooit iets al in de supermarkt mogen opeten. 

Madamecannibale schreef op 04-10-2024 om 18:31:

Hier was al een topic over toch?

Ja, ik doe dit soms wel. Meestal niet omdat ze bij de groenteboer een banaan krijgt, bij de slager een pakje worst en bij de bakker een bolletje. Als ik dus naar één van die drie winkels ga doe ik het niet. In andere situaties ook meestal niet. Maar als kind honger heeft en moe is en ik een meltdown aan voel komen die gemakkelijk te voorkomen is met een krentenbol uit een zak die ik toch 5 minuten later afreken, dan is de keuze snel gemaakt. Overigens is kind 1, bij een kind dat een stuk ouder is zou ik verwachten dat het wel even kan wachten.

Als ik een meltdown voel aankomen dan ga ik eerder naar huis. Soms heb ik dan minder boodschappen dan het plan was, maar goed dat komt later wel. 

Nu is de supermarkt om de hoek dus kunnen we makkelijk later op de dag/avond terug voor bijvoorbeeld de melk. 

Nee, nooit gedaan. Mijn zoon is inmiddels 31 maar ik heb hem geleerd dat iets pas je eigendom is als je ervoor betaald hebt. Dat betekend niet dat hij zich altijd voorbeeldig gedroeg. Hij was een jaar of 3 en hij kreeg een plakje worst bij de slager. Hij pakte het aan maar hij zei niks. Dus ik keek hem aan en ik zei van : wat zeg je dan... In plaats van dank je wel zei hij : nog meer.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.