Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Zzp opdracht stopgezet

Je hoeft je toch niet druk te maken, je had in 2021 toch je eigen bedrijf opgezet zoals je zei? Dit geld alleen voor schijnzelfstandige.

delaatstedag

delaatstedag

23-12-2024 om 17:14 Topicstarter

Kersje schreef op 23-12-2024 om 12:46:

@delaatstedag

Ben ik toch even benieuwd, heel dit jaar is er ontzettend veel nieuws geweest over het ZZP-schap en de grote veranderingen die eraan komen per 2025 mbt schijnzelfstandigheid. Heb je dit dan allemaal gemist?

Ik kan me haast niet voorstellen dat er dan geen belletje is gaan rinkelen en je in je opdrachtovereenkomst bent gedoken om uit te zoeken, al dan niet met je intermediair (Yacht), of dit ook voor jou geldt? En dan koop je ook nogeens in datzelfde jaar een huis met een tophypotheek?

UHT en mijn intermediair zeiden dat ze werken aan een oplossing en wij ons geen zorgen hoeven te maken…

delaatstedag

delaatstedag

23-12-2024 om 17:15 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 22-12-2024 om 19:13:

[..]

Hier in dorp in expat regio gaan rijtjeshuizen wel al 4 tot 5k momenteel. En stad verderop zit je daar nog boven. Maar het is een keuze om in een dure stad te gaan wonen.

Welke stad is dat? Mijn huis is echt nog goedkoop geweest

Eigenschulddikkebult schreef op 23-12-2024 om 17:15:

-quote verwijderd-

Wat een vriendelijk eerste bericht op het forum…

delaatstedag schreef op 23-12-2024 om 17:14:

[..]

UHT en mijn intermediair zeiden dat ze werken aan een oplossing en wij ons geen zorgen hoeven te maken…

Kortom, die schijnzelfstandigheid blijft dan in stand? Succes daarmee. Je zou bijna hopen dat jullie bij controles boven zullen komen. Je bent nogal hardleers. 

Daarna niet huilie huilie doen als je een bak met geld moet betalen, he?

Alhoewel ik het je niet echt toewens hoor. 

Ik kan ook niet zomaar een andere opdracht vinden. Er is bijna niks meer open voor ZZP en wat er wel is is zeer specifiek. Gisteren bv nog een vacature voor mensen met 10 jaar ervaring in het gevangeniswezen, die werkgever kan gewoon zelf niemand vinden en doet het dan zo. 

Ehm, ja, dat klopt. Vind je dat gek? Een zzp'er inhuren is vaak de laatste optie. Duur, onzeker. Ze hebben liever gewoon een interne werknemer of desnoods eentje via een derde partij.
Het lijkt alsof je graag alles en iedereen de schuld geeft, behalve jezelf. 

delaatstedag schreef op 23-12-2024 om 17:14:

[..]

Maar dan nog vertrouw je daar toch niet 100% op, de berichten in het nieuws waren namelijk wel serieus te noemen, meer dan enkele jaren geleden! Heb je/jullie de rest wel goed geregeld, zoals bijv een AOV, goeie buffer opgebouwd etc? 

Dweedledee schreef op 23-12-2024 om 17:43:

[..]

Kortom, die schijnzelfstandigheid blijft dan in stand? Succes daarmee. Je zou bijna hopen dat jullie bij controles boven zullen komen. Je bent nogal hardleers.

Daarna niet huilie huilie doen als je een bak met geld moet betalen, he?

Alhoewel ik het je niet echt toewens hoor.

Nou moet ik wel zeggen dat de BD zich nóg beter kan richten op andere zaken dan ZZP’ers en hun zgn schijnzelfstandigheid, want zij zijn meestal wel diegenen die zich het minst snel ziek melden, flexibel zijn etc., dus ook aantrekkelijk voor opdrachtgevers. Ook zij dragen gewoon hun belastingen bij…..

Lijkt mij dat de BD zich beter kan richten op het corrigeren van hun blunders uit het verleden voordat ze zich hierin gaan vastbijten, maar dat is weer een hele andere discussie natuurlijk. 

Peaches schreef op 23-12-2024 om 19:01:

Ik kan ook niet zomaar een andere opdracht vinden. Er is bijna niks meer open voor ZZP en wat er wel is is zeer specifiek. Gisteren bv nog een vacature voor mensen met 10 jaar ervaring in het gevangeniswezen, die werkgever kan gewoon zelf niemand vinden en doet het dan zo.

Ehm, ja, dat klopt. Vind je dat gek? Een zzp'er inhuren is vaak de laatste optie. Duur, onzeker. Ze hebben liever gewoon een interne werknemer of desnoods eentje via een derde partij.
Het lijkt alsof je graag alles en iedereen de schuld geeft, behalve jezelf.

Nee hoor, mijn ervaring is juist dat het inhuren van een ZZP’er geen laatste optie was, want deze zijn vaak het meest betrouwbaar vwb aanwezigheid. En zij kosten een werkgever helemaal niet zoveel meer, want geen verdere kosten zoals verzekeringen, belastingen (loonheffingen etc), vakantiedagen en nóg belangrijker, geen betaling bij ziekte.

Kersje schreef op 23-12-2024 om 19:25:

[..]

Nou moet ik wel zeggen dat de BD zich nóg beter kan richten op andere zaken dan ZZP’ers en hun zgn schijnzelfstandigheid, want zij zijn meestal wel diegenen die zich het minst snel ziek melden, flexibel zijn etc., dus ook aantrekkelijk voor opdrachtgevers. Ook zij dragen gewoon hun belastingen bij…..

Lijkt mij dat de BD zich beter kan richten op het corrigeren van hun blunders uit het verleden voordat ze zich hierin gaan vastbijten, maar dat is weer een hele andere discussie natuurlijk.

Eens.

Het is natuurlijk niet zo dat een schijnzelfstandige de Staat geld kost. Alles wordt ook gewoon betaald door die ZZPers. 

Het gaat vnml om vgm schijnzelfstandigheid in de zorg? Dan moet je je richten op die sector en daar maatregelen nemen. Nu wordt in feite de hele groep benadeeld door het gaan controleren van oude regels. Ik ben ook erg benieuwd of ze daar überhaupt wel de tijd en capaciteit voor hebben. En als dat zo is, dan hadden ze die wat mij betreft veel eerder elders in moeten zetten.

Miraval schreef op 23-12-2024 om 19:29:

[..]

Eens.

Het is natuurlijk niet zo dat een schijnzelfstandige de Staat geld kost. Alles wordt ook gewoon betaald door die ZZPers.

Het gaat vnml om vgm schijnzelfstandigheid in de zorg? Dan moet je je richten op die sector en daar maatregelen nemen. Nu wordt in feite de hele groep benadeeld door het gaan controleren van oude regels. Ik ben ook erg benieuwd of ze daar überhaupt wel de tijd en capaciteit voor hebben. En als dat zo is, dan hadden ze die wat mij betreft veel eerder elders in moeten zetten.

Precies! 

Daarnaast heb ik tijdens mijn ZZP-schap ook zo vaak mensen gehoord (op de werkvloer) die maar klaagden over de ZZP’ers. Want, ‘zo duur’/‘belachelijke tarieven’/ enzovoort….Ze hadden werkelijk geen idee wat ZZP-schap allemaal precies inhield en waarom de uurtarieven waren zoals deze waren en opdrachtgevers daarvoor gekozen hadden.

En dan somde ik dat weleens op en vroeg ik hen ‘maar waarom ga jij zelf dan geen ZZP’er worden als dat zo ontzettend geweldig is zoals jij doet voorkomen’? Was dus gewoon de kift, want enig risico lopen wilden zij natuurlijk niet, maar wel klagen! 🤪

Kersje schreef op 23-12-2024 om 19:38:

[..]

Precies!

Daarnaast heb ik tijdens mijn ZZP-schap ook zo vaak mensen gehoord (op de werkvloer) die maar klaagden over de ZZP’ers. Want, ‘zo duur’/‘belachelijke tarieven’/ enzovoort….Ze hadden werkelijk geen idee wat ZZP-schap allemaal precies inhield en waarom de uurtarieven waren zoals deze waren en opdrachtgevers daarvoor gekozen hadden.

En dan somde ik dat weleens op en vroeg ik hen ‘maar waarom ga jij zelf dan geen ZZP’er worden als dat zo ontzettend geweldig is zoals jij doet voorkomen’? Was dus gewoon de kift, want enig risico lopen wilden zij natuurlijk niet, maar wel klagen! 🤪

Juist!

ik word ook altijd een beetje moe van mensen die klagen over ondernemers in het algemeen. Alsof het allemaal zakkenvullers zijn over de rug van hun werknemers of wie dan ook. 

De eenvoud waarmee tijdens corona gereageerd werd op de ondernemerssteun was ronduit schokkend om te lezen voor mij. Maar goed, dat is teveel offtopic. 

delaatstedag schreef op 23-12-2024 om 17:15:

[..]

Welke stad is dat? Mijn huis is echt nog goedkoop geweest

Noem ik hier niet op het forum, maar in het zuiden van het land. Je huis is niet goedkoop met een hypotheek van 7,5ton. Dat is gewoon een duur huis. Er zijn echt goedkopere rijtjeshuizen te koop in Nederland, maar dan moet je niet in de duurste plaatsen willen wonen. 

Miraval schreef op 23-12-2024 om 19:29:

[..]

Eens.

De zorg, de post ongetwijfeld nog wat andere sectoren. Zoals die van TO, anders zou TO allang een andere opdrachtgever hebben.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.