Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Zelf ontslag nemen?

Inmiddels ben ik ruim 5 jaar in dienst van mijn huidige werkgever. Sinds 1,5 jaar merk ik dat ik de uitdaging mis. Veel brandjes blussen, adhoc taken etc. 
Door de krappe arbeidsmarkt is dit helaas ook iets dat bij de functie hoort.
Sinds vorig jaar sept nauwelijks gewerkt door ziekte tijdens zwangerschap en daarna verlof. Maar binnenkort is dit afgelopen en zal ik weer gaan werken.
Echter, de tegenzin is groot. Het team waar ik leiding aan geef heeft nauwelijks iets laten horen afgelopen maanden. Ook niet na de bevalling. 
Daarnaast heb ik te horen gekregen dat thuiswerken, ook niet deels, geen optie meer is. Ofwel terug op kantoor. En eigenlijk heb ik er geen zin in. Ik vind werkplezier heel belangrijk en leuke collega's heel belangrijk en dat mis ik. 
Afgelopen weken al gekeken naar vacatures maar nog niet iets passends gevonden.
Maar, de vraag voor nu is: wat moet ik doen met mijn huidige baan? Kom ik in aanmerking voor een vaststellingsovereenkomst met transitievergoeding en behoud ww uitkering? 
Het doel is wel om zsm weer te gaan werken. 
Of niks zeggen tegen mijn werkgever en solliciteren en daarna opzeggen? Vind ik ook niet helemaal fair omdat iedereen heel blij is met mijn vervanger...
Mijn werk begint weer binnen een maand dus heel veel tijd is er niet meer...

Zoals de meeste mensen het doen; solliciteren. En je baan opzeggen, zodra je het contract hebt ontvangen.
Succes! 

Kom ik in aanmerking voor een vaststellingsovereenkomst met transitievergoeding en behoud ww uitkering?

Wanneer je zelf ontslag neemt heb je daar in principe geen recht op. Behalve als de werkgever ernstig verwijtbaar gehandeld heeft en dat haal ik niet uit je stukje.

Zwangervanderde

Zwangervanderde

06-09-2023 om 23:11 Topicstarter

Ik hoopte eigenlijk dat mijn werkgever mij wilde ontslaan. Want idd als ik zelf ontslag neem heb ik nergens meer recht op. Ik vermoed dat mijn werkgever mij ook liever kwijt is, gezien afgelopen jaar, maar nog nooit een negatief beoordelings gesprek gehad...

Kom je in aanmerking voor gratis geld als je zelf je baan opzegt? Dat zou toch wel heel raar zijn, een sabbatical op kosten van de samenleving

echter heb zelf ook weleens zo ontzettend weinig plezier gehad bij een werkgever dat ik gewoon ontslag heb genomen zonder dat ik wat anders had.  Ben de volgende dag bij een uitzendbureau binnen gelopen en kon daar direct aan de slag tot ik weer iets vasts had.  

zeg als jij hoort dat mensen blij zijn met jouw vervanger, en zelf zie je er tegen op diezelfde functie weer te doen…waarom ga je niet gewoon in gesprek met je werkgever hierover? Misschien is er wel iets anders mogelijk voor je? Nee heb je, ja kun je krijgen. 

Je kunt het vragen. Denk dat dat de relatie wel op scherp zet. En ze hoeven het ook zeker niet te doen.
In principe is de ww hier ook niet voor bedoeld natuurlijk. 
Daarnaast is het financieel ook een heel slecht idee. 

Van die 5 jaar hoevaak ben je dan daadwerkelijk geweest als je nu zwanger was van je derde? Heb jij zelf wel contact gehouden met je team tijdens je lange verlof? 

Oh. Ik zie nu ineens dat jij dezelfde TO bent van dat topic over de rekening van de hotelkamers. 
In dat geval zou ik het al helemaal niet doen, aangezien je in dat topic al vertelde dat jullie het financieel niet heel goed hebben. 

Ik ben even zo vrij geweest om je te loepen en ik denk dat er veel meer aan de hand is. 
Uit jouw berichten straalt veel onvrede. En ik vraag me af of je wel helemaal eerlijk naar jezelf toe bent. Je lijkt de “schuld” buiten jezelf te leggen, maar ik denk dat het probleem van al die onvrede vooral bij jou ligt. En de oplossing dus ook. 
Je klaagt erg veel over je man, over hoe zwaar het ouderschap is met drie kleintjes en nu weer over je werk. 
Misschien is het goed om even met de POH van de huisarts te gaan praten? Kan heel fijn zijn, zo’n objectief persoon om tegenaan te praten. 

Zwangervanderde schreef op 06-09-2023 om 23:11:

Ik hoopte eigenlijk dat mijn werkgever mij wilde ontslaan. Want idd als ik zelf ontslag neem heb ik nergens meer recht op. Ik vermoed dat mijn werkgever mij ook liever kwijt is, gezien afgelopen jaar, maar nog nooit een negatief beoordelings gesprek gehad...

Als het ontslag is met wederzijds goedvinden kun je wel recht hebben op ww. Dan ga je uit elkaar met een vaststellingsovereenkomst waarin je een ontslagvergoeding afspreekt,  dit is niet hetzelfde als een transitievergoeding. De werkgever moet hiervoor het initiatief nemen. Er moet in ieder geval op papier staan dat de werkgever het iniatief heeft genomen hiervoor een niet dat het van jou uit komt. 

Je hebt ook nog ontslag met instemming. Zie: https://www.uwv.nl/particulieren/ontslag/ik-word-ontslagen/detail/ontslag-met-wederzijds-goedvinden-of-instemming/ontslag-met-wederzijds-goedvinden/beeindigingsovereenkomst

Je werkgever moet je dit gunnen want het klopt natuurlijk niet helemaal als je dit doet. Jij bent namelijk de iniatiefnemer dus je hebt eigenlijk nergens recht op. 

Het verstandigst is misschien gewoon gaan solliciteren. Dat kan ook op een baan zijn die het nog niet helemaal is. 

De werkgever moet dan toch zelf bijdragen aan haar WW? Als ie verstandig is doet ie dat niet. 
En als TO fatsoen heeft gaat ze eerst netjes solliciteren en neemt dan ontslag. 

Maar hoezo WW? Het werk ligt toch voor het oprapen in deze tijd? 

Jij bent de leidinggevende, dan hoor jij ook wat aan je team te laten weten bij verlof zeker wanneer dit langdurig is. Heb je dat ook gedaan?

Verder eens met de opmerkingen hierboven. Je klinkt in je topics niet heel gelukkig en dan kan alles heel zwaar en zwart lijken. Je baan opzeggen is dan niet altijd de beste oplossing, is het goed om eerst eens te kijken wat je met deze gevoelens kan doen?

Ps hopelijk kom je hier wel reageren tussendoor en niet pas na een paar weken.

Oh, ja, jij was toch diegene die een trouwfeest in de familie had, wiens man bleef overnachten in een hotel, schoonouders hadden kamer gereserveerd en toen vonden jullie dat schoonouders het ook maar moesten betalen.

Topic was 'wie betaalt de rekening'.

Ga je nu nog wel antwoorden, ook als de antwoorden je niet bevallen?

Mischa83 schreef op 07-09-2023 om 07:59:

Maar hoezo WW? Het werk ligt toch voor het oprapen in deze tijd?

Wellicht hoopt ze gebruikt te kunnen maken van geen sollicitatieplicht omdat ze jonge kinderen heeft? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.