Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Toeslag voor fulltime werkenden

Peiling

Zouden jullie fulltime gaan werken als je een flinke toeslag krijgt op je salaris?
144 stemmen
21%
79%

Ik werk parttime en ik zou mijn werk niet fulltime kunnen doen, ik vind dit al erg pittig. Overigens geen kinderen, de groep waar mensen veel over zeuren, omdat je zonder kinderen best wel fulltime kan werken, vinden velen. Het is niet mijn keuze en zolang het niet hoeft, doe ik het niet. 

Er zijn meer dingen in het leven dan werken. En ik haal uit andere dingen veel plezier, en werken staat niet bovenaan. 

Ik snap niet zo goed wat erop tegen is. Het moet niet he? Het is misschien een stimulans voor mensen om toch wat meer uur te maken. Als je het niet wil dan blijft alles gewoon zoals het is. Niemand wordt ergens toe verplicht. Ik vind het wel een goed idee maar zou dan via minder loonbelasting kunnen gaan. Zo heeft het ook zin voor zzpers bijvoorbeeld. Alleen geen idee hoe je dat voor elkaar kunt krijgen... 

Miraval schreef op 22-07-2024 om 07:23:

Ik snap niet zo goed wat erop tegen is. Het moet niet he? Het is misschien een stimulans voor mensen om toch wat meer uur te maken. Als je het niet wil dan blijft alles gewoon zoals het is. Niemand wordt ergens toe verplicht. Ik vind het wel een goed idee maar zou dan via minder loonbelasting kunnen gaan. Zo heeft het ook zin voor zzpers bijvoorbeeld. Alleen geen idee hoe je dat voor elkaar kunt krijgen...

Ik ben er tegen omdat het voor mij als een soort boete voelt op alle omstandigheden (belastbaarheid, jonge kinderen, mantelzorg, intensief werk) die ervoor zorgen dat veel mensen niet voor fulltime kiezen. Daarnaast lijkt het me een dure maatregel die ik weinig effect zie hebben in de sectoren (zorg, onderwijs) waar de tekorten het meest desastreus zijn, omdat er juist in die sectoren vaak met reden parttime wordt gewerkt. Ik zie zo'n grote som geld dus liever gaan naar investeringen in die sectoren of naar de verhoging van het minimumloon.

Onzalig plan. Qua gezondheid zou ik het al helemaal niet trekken. En ik denk dat het ook een maatschappelijke trend is, er is meer dan werk. Sterker nog, uit onderzoek blijkt dat mensen die minder werken op een dag, vaak net zo productief of productiever zijn.
Vroeger werd er ook de zaterdag gewerkt, tijden veranderen.

Ik zou op dit moment niet naar met 2en fulltime willen gaan vanwege de kinderen. Maar wij krijgen buiten de KOT (voor de bso tijdens een deel van de schoolvakanties en een paar middagen na school) verder geen toeslagen.  

Ik zou het wel willen, maar de kinderen niet Dus ik zou het niet doen.

Miraval schreef op 22-07-2024 om 07:23:

Ik snap niet zo goed wat erop tegen is. Het moet niet he? Het is misschien een stimulans voor mensen om toch wat meer uur te maken. Als je het niet wil dan blijft alles gewoon zoals het is. Niemand wordt ergens toe verplicht.

Dit plan is een stimulans voor mensen die al 32 uur werken om naar 36 uur te gaan (als dat fulltime is). Of van 36 naar 40 uur. 

Iemand die 20-24 uur werkt, wordt met dit plan niet gestimuleerd om 36 uur te gaan werken (laat staan 40), die stap is te groot. 

Zou ik zeker doen als mijn collega mijn klas overneemt tot 9u.
Zodat ik mijn kind naar school kan brengen. 

Mijn kind gaat in september 2025 naar school.  Er is nergens voorschoolse opvang. Alles zit bomvol. Gastouder,  bso, ouders kunnen niet. Ja er is 1 plekje op de woensdag vanaf 01-2026.
En ja ik ben al dik een half jaar aan het zoeken...

 Buurkinderen gaan naar een andere school...

Pfff 

Alice12 schreef op 21-07-2024 om 23:14:

Nee, vind ik niet nodig. Maar dat iemand een toeslag krijgt omdat hij/zij er zelf voor kiest om parttime te werken vind ik heel irritant.
Dus prima om parttime te werken, maar dan wel je eigen broek ophouden. Dus alleen bij fulltime huursubsidie e.d. krijgen. ( of je moet om medische reden niet fulltime kunnen werken)

Gezien Hoeveel mensen onterecht niet worden afgekeurd door het UWV, zou ik in het laatste absoluut geen vertrouwen hebben.

Toen ik nog fysiek gezond was en kon werken werkte ik 32 uur en dat was met mijn autisme al aan de hoge kant. De combinatie werk, socialeven en huishouden was voor mij vaak niet te doen waardoor het huishouden er meestal bij inschoot. Omdat ik als gezonde vrouw al maar 80% energie had van andere mensen.

Miraval schreef op 22-07-2024 om 07:23:

Ik snap niet zo goed wat erop tegen is. Het moet niet he? Het is misschien een stimulans voor mensen om toch wat meer uur te maken. Als je het niet wil dan blijft alles gewoon zoals het is. Niemand wordt ergens toe verplicht. Ik vind het wel een goed idee maar zou dan via minder loonbelasting kunnen gaan. Zo heeft het ook zin voor zzpers bijvoorbeeld. Alleen geen idee hoe je dat voor elkaar kunt krijgen...

Niemand wordt verplicht, maar het wordt misschien wel (zoals iemand eerder al aangaf) aantrekkelijker om als ouders van 2x 32 naar 1x 38/40 + 1x 24 te gaan. (2x 38/40 zie ik niet zo snel gebeuren, als je dat al moet willen). Dat vind ik wel bezwaarlijk. Dan werk je ongelijkheid in de hand en in één van de 2 beroepen worden juist uren ingeleverd (en als dat een zorgbaan versus goedbetaalde kantoorbaan situatie is, gaan de uren waarschijnlijk uit het "verkeerde" beroep)

Ik zou het tegen een flink bedrag wel doen. Is met mijn werk ook goed te doen (kantoorbaan, met thuiswerkmogelijkheid). Kinderen gaan naar de middelbare school.  Ik zou dat extra geld dan sparen, zodat ik eerder met pensioen kan. 

Caroline80 schreef op 22-07-2024 om 09:13:

Ik zou het tegen een flink bedrag wel doen. Is met mijn werk ook goed te doen (kantoorbaan, met thuiswerkmogelijkheid). Kinderen gaan naar de middelbare school. Ik zou dat extra geld dan sparen, zodat ik eerder met pensioen kan.

Ik begrijp je maar even vanuit metaniveau gezien is  dat is dan geen oplossing voor het personeelstekort, waar de maatregelen voor bedoeld zijn



net als flink verhogen van salarissen bijv cq, gevolg in neem nu onderwijs was niet meer leerkrachten maar leerkrachten die het dus prima kunnen veroorloven dagje minder te werken. Met 3 dagen heb je al een salaris wat voor anderen fulltime werken is

Ik pleit natuurlijk totaal niet voor salaris verlaging of dat verhoging verkeerd was he, ik wil alleen de andere kant laten zien.  Net als blijvend verhogen van (minimum) lonen zorgt voor een loonprijspiraal en je gestegen loon gewoon veel minder waard is.  Je hebt er geen bal aan. 

absor schreef op 22-07-2024 om 09:26:

[..]

Ik begrijp je maar even vanuit metaniveau gezien is dat is dan geen oplossing voor het personeelstekort, waar de maatregelen voor bedoeld zijn

Dat weet ik ook wel. Maar uiteindelijk werken de meest mensen wel voor het geld en  niet omdat de baan zo goed is voor het maatschappelijk belang. 

Eleanor schreef op 22-07-2024 om 07:44:

[..]

Ik ben er tegen omdat het voor mij als een soort boete voelt op alle omstandigheden (belastbaarheid, jonge kinderen, mantelzorg, intensief werk) die ervoor zorgen dat veel mensen niet voor fulltime kiezen. Daarnaast lijkt het me een dure maatregel die ik weinig effect zie hebben in de sectoren (zorg, onderwijs) waar de tekorten het meest desastreus zijn, omdat er juist in die sectoren vaak met reden parttime wordt gewerkt. Ik zie zo'n grote som geld dus liever gaan naar investeringen in die sectoren of naar de verhoging van het minimumloon.

Nee ik denk dat je het echt niet als boete moet zien. We wille  tekorten oplossen en geld is een goede stimulans voor veel mensen.

Als je ziek bent wil je zo snel mogelijk gehlipen kunnen worden. Wat als nou iedereen beslist om minder te werken want er is nog iets anders dan werken alleen. Hoe hou je dan het sociale stelsel op orde? Het toeslagensysteem... de AOW... dat moet allemaal betaald worden door de werkenden.

Of is dat dan maar zoals het is? Jammer maar je moet 3 maanden wachten op een MRI (dat gebeurd ik heb ervaring) 

We moeten allemaal zorgen dat de zwakkeren beschermd worden. Degenen die niet kunnen werken. Of we doen niks en verhogen belastingen, zeker voor de rijkeren en bedrijven. Dat kan ook.

lientje69

lientje69

22-07-2024 om 10:02 Topicstarter

Eleanor schreef op 22-07-2024 om 07:44:

[..]

Ik ben er tegen omdat het voor mij als een soort boete voelt op alle omstandigheden (belastbaarheid, jonge kinderen, mantelzorg, intensief werk) die ervoor zorgen dat veel mensen niet voor fulltime kiezen. Daarnaast lijkt het me een dure maatregel die ik weinig effect zie hebben in de sectoren (zorg, onderwijs) waar de tekorten het meest desastreus zijn, omdat er juist in die sectoren vaak met reden parttime wordt gewerkt. Ik zie zo'n grote som geld dus liever gaan naar investeringen in die sectoren of naar de verhoging van het minimumloon.

Des te meer uren je werkt des te hoger de loonheffingskorting misschien? Lijkt me wel een idee 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.