Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Toeslag voor fulltime werkenden

Peiling

Zouden jullie fulltime gaan werken als je een flinke toeslag krijgt op je salaris?
144 stemmen
21%
79%

Moxxie schreef op 21-07-2024 om 20:13:

[..]

Extra hoeft niet eens, maar ik werk fulltime en ik vind het oneerlijk dat mijn netto uurloon nu lager is dan wanneer ik parttime zou werken.

Goed punt.

UnknownCrocodile85

UnknownCrocodile85

21-07-2024 om 20:15

Poezie schreef op 21-07-2024 om 20:07:

[..]

Bedoel je extra werk?

Geld

Bonus 

Annemarie van Gaal kan makkelijk vanachter haar schrijftafel roepen dat iedereen fulltime moet werken, maar heeft ze zelf ooit fulltime in de ouderenzorg of kinderopvang gewerkt? Heeft ze enig idee hoe zwaar zulke banen zijn, niet alleen mentaal, maar ook fysiek? 

UnknownCrocodile85

UnknownCrocodile85

21-07-2024 om 20:16

Moxxie schreef op 21-07-2024 om 20:13:

[..]

Extra hoeft niet eens, maar ik werk fulltime en ik vind het oneerlijk dat mijn netto uurloon nu lager is dan wanneer ik parttime zou werken.

Hoe kan dat ?

Nee, ik heb bijna 15 jaar fulltime gewerkt en vond dit altijd prima. Nu met een jong kind werk ik parttime. Ik zou niet weten hoe ik fulltime zou moeten werken. Ik zou het ook niet willen, ook niet als ik een toeslag kreeg, want ik zou dan het gevoel hebben veel te veel te missen van mijn kind.

De overheid verzint dit soort dingen vaak leuk. Bejaardenhuizen moeten dicht, ouderen moeten langer thuis wonen (wat het woningtekort verder op drijft), volwassen kinderen moeten mantelzorgen, volwassen kinderen moeten zelf kinderen krijgen, die moeten ze vervolgens zelf opvoeden terwijl ze 40 uur werken. Oh en wat vrijwilligerswerk wordt ook op prijs gesteld.

Roos55 schreef op 21-07-2024 om 20:16:

[..]

Hoe kan dat ?

Je betaald meer belasting. Als ik 1 dag minder zou gaan werken, dus 20% minder, dan hou ik meer dan 80% van mijn huidige salaris over. 

Als ik fulltime zou gaan werken moet ik wegens mijn chronische ziekte ook hoger in medicatie om regelmatige dagen van afwezigheid te voorkomen. Als ik hoger ga in medicatie, ben ik traag en niet echt goed alert dan maak ik meer fouten dan nu. Dan moet een ander mijn afgeleverde werk controleren dus krijgt een ander er nog een taak bij. 
Geen idee wie daar mee geholpen is. 
Onzinnig idee. 

Schommelstoel schreef op 21-07-2024 om 20:16:

Annemarie van Gaal kan makkelijk vanachter haar schrijftafel roepen dat iedereen fulltime moet werken, maar heeft ze zelf ooit fulltime in de ouderenzorg of kinderopvang gewerkt? Heeft ze enig idee hoe zwaar zulke banen zijn, niet alleen mentaal, maar ook fysiek?

Precies. De typische vrouwenberoepen zijn loodzwaar en vrouwen werken niet voor de lol parttime. 


Auwereel schreef op 21-07-2024 om 20:07:

Nee, want dat kan niet.
Ik werk bij de universiteit en de universiteiten worden flink gekort. Dus moeten er aardig wat mensen ontslagen worden om de overblijvers te kunnen betalen. Die moeten nog harder werken, want overwerk is al gebruikelijk op de universiteit. Ik heb een contract voor 32 uur en werk in praktijk vaak 36-40 uur. Onder de fulltimers wordt ook overgewerkt 50-60 uur) en die zullen niet blij worden als er nog minder mensen overblijven om het werk te doen, opslag of niet.

Bij de uni is ook nog 38 uur fulltime, dus sowieso alweer 2 uur meer dan de 36 urige werkweek.  Het valt me verder op dat er weinig vakantie daar wordt opgenomen,  2 weken is in de zomer normaler dan 3 weken.  Ik had dat echt anders ingeschat. 

Nee. Ik ben bewust 32 uur gaan werken na 18 jaar fulltime gewerkt te hebben. 

Ik kom prima rond en word niet per se gelukkiger van meer geld. Wel van een betere werk-studie-privé balans. 

Auwereel schreef op 21-07-2024 om 20:07:

Nee, want dat kan niet.
Ik werk bij de universiteit en de universiteiten worden flink gekort. Dus moeten er aardig wat mensen ontslagen worden om de overblijvers te kunnen betalen. Die moeten nog harder werken, want overwerk is al gebruikelijk op de universiteit. Ik heb een contract voor 32 uur en werk in praktijk vaak 36-40 uur. Onder de fulltimers wordt ook overgewerkt 50-60 uur) en die zullen niet blij worden als er nog minder mensen overblijven om het werk te doen, opslag of niet.

Bij de uni is ook nog 38 uur fulltime, dus sowieso alweer 2 uur meer dan de 36 urige werkweek.  Het valt me verder op dat er weinig vakantie daar wordt opgenomen,  2 weken is in de zomer normaler dan 3 weken.  Ik had dat echt anders ingeschat. 

Ikzelf ben afgekeurd dus het speelt niet. Daarvoor werkte ik meer dan 60 uur per week,  dus fulltime. Mijn eega werkt 28 uur per week.  Wij hebben geen toeslagen.  Ook al zou eega dubbel salaris krijgen voor 1 dag meer,  we zouden het niet doen.  Tijd is kostbaarder dan geld. Daarnaast is het natuurlijk ook luxe dat financieel het niet hoeft. Eega is bijna 60 jaar.  Ik 2 j jonger. Dus leeftijd speelt ook een rol.

Jammer dat het niet voor zzpers/ondernemers kan met bijvoorbeeld een belastingvoordeel. Dan zou ik absoluut voor zijn. Ik werk fulltime en zou wel graag wat meer over willen houden. 

Voor degenen die wel willen maar twijfelen een mooie reden om dan wel die uren extra te maken. Wil je niet ook prima, dan blijft alles zoals het is.

Hoe dan ook moet er sowieso wat veranderen aan het toeslagenstelsel. Want op deze manier is het volgens mij niet houdbaar.

Ik werk al fulltime, 36 uur. Een toeslag hoef ik niet maar het zou wel leuk zijn om algemene heffingskorting te krijgen. Scheelt toch zo’n 300 netto per maand die ik niet krijg en bijna iedereen wel.

Nee ik ga niet meer fulltime werken. We hebben straks 2 jonge kinderen (die naar kdv ga )meer werken betekent weliswaar meer inkomsten maar denk dat het onder aan de streep weinig uitmaakt omdat je ook een dag extra naar kdv moet brengen. Je krijgt dan ook nog eens verhoudingsgewijs minder toeslag omdat je dus meer verdient. 
Maar los van geld, er is toch meer dan werk in het leven.

Nee. Ten eerste omdat bij ons fulltime 36 uur is. En ten tweede omdat ik dat ook genoeg vind (en die toeslag inderdaad niet nodig vind). 
Ik vind juist dat dienstverbanden van 2x 0,8 gepromoot zouden moeten worden. Dan houden we het allemaal een stuk langer uit.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.