Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Toeslag voor fulltime werkenden

Peiling

Zouden jullie fulltime gaan werken als je een flinke toeslag krijgt op je salaris?
144 stemmen
21%
79%

Welnee, wat een onzalig plan. Er kunnen eerder wat taken weg. Met name bureaucratische taken. Wat de zorg dient bij te houden voor de zorgverzekeraars, is te idioot voor woorden. Een beetje meer vertrouwen gaat harder helpen. Steek dáár het geld maar in. De supermarkt kan het zelfs, met de zelfscan.

lientje69

lientje69

21-07-2024 om 19:44 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 21-07-2024 om 19:35:

Dus juist in de sector met veel tekorten, de zorg, heeft dit plan dus geen nut omdat fulltime daar 36 is. De vraag is dan hoe goed doordacht haar plan is. (Ik heb de column verder niet gelezen, dus weet niet wat haar plan precies is)
Wat ik me afvraag is of dit alleen voor mensen in loondienst geldt, of ook voor ZZP-ers.

Volgens mij alleen loondienst.

Zzp-ers kunnen vragen wat ze willen. ( niet helemaal  waar, hangt echt van de branche af weet ik uit ervaring) maar zo zal Annemarie  wel redeneren.  En van wat ik van de plannen en regeltjes  zie, willen  ze juist van de zzp-ers  af. Met al die nieuwe plannen. Ze zien het liefst alle zzp-ers  weer in loondienst gaan.


lientje69

lientje69

21-07-2024 om 19:46 Topicstarter

Jillz schreef op 21-07-2024 om 19:41:

Nee man en ik werken beide 32 uur. Ik zou soms best wel weer fulltime willen. Qua kinderopvang lukt dat echter niet. Sterker nog wij offeren de meeste vakantie dagen momenteel op aan het niet beschikbaar zijn van opvang/school.

Ik vrees ook dat zo'n toeslag vooral de ongelijkheid gaat bevorderen tussen man en vrouw. Je ziet nu eindelijk steeds vaker dat zowel man als vrouw een dag voor de kinderen zorgt. Bij een fulltime bonus is het voordeliger dat 1 van beide fulltime gaat werken. En ga je dus van beide 32 uur naar eentje 24 uur en de ander 38 uur..

Ze wil dan dat het geldt voor alle personen. Dus als zowel man en vrouw 38 uur werken, 2 keer de toeslag/ bonus.

Maar dat zou idd ook nog kunnen gebeuren ja.

Ik heb ja aangevinked. Maar dan moet de full time werken bonus wel een flink bedrag zijn. Voor een paar honderd euro zou ik het niet doen.

Ik zou het wel overwegen. Bij ons is fulltime wel 36 uur dus ga wel even daar vanuit. Ik werk nu 32. Als het gat tussen 36 en 32 voor mij groot genoeg wordt, zou ik er wel over nadenken. Al is het maar voor een paar jaar. 

Er wordt alleen geen enkel maatschappelijk probleem opgelost als ik van 32 naar 36 ga.

Ik weet niet zo goed wat ik moet aanvinken. Ik werk 36 uur en dat is bij ons fulltime. Die 2 uur extra zijn geen optie. Beetje raar voorstel dit. Los daarvan zijn er steeds meer onderzoeken die aantonen dat je beter minder uren kunt werken, omdat dit beter is voor je productiviteit, gezondheid en geluk. Dus hoezo zouden we dan juist meer uren moeten gaan werken?

UnknownCrocodile85

UnknownCrocodile85

21-07-2024 om 20:00

Van mij mag het . Gelijk de personeelstekorten opgelost. Maar dan wel een flinke bonus .Een hele flinke ….

Ik zelf blijf parttime werken. Vind 24 uur genoeg.

Belachelijk idee. Nu al vallen veel mensen om door de werkdruk, als je mensen op die manier wil stimuleren om hun leven te verpesten dan heb je iets niet begrepen. 

Nee. I.v.m. mijn eigen gezondheid en mantelzorg voor een ander heb ik met 32 uur mijn bordje vol. 

Ik stoor me eerlijk gezegd aan het telkens weer oplaaien van het idee van een bonus voor fulltime werken. Het gaat er vanuit dat iedereen daar toe in staat is. Dat is niet het geval omdat je ook je kind(eren) en ernstig zieke naaste(n) moet verzorgen, en daarvoor geen alternatief is. 

Daarnaast gaat het idee ervanuit dat iedereen door gezondheid in staat is die fulltime uren te werken. Als ik fulltime zou moeten werken, houdt dat voor mij in dat ik regelmatig zou uitvallen door overbelasting. Is dat nou winst? 

UnknownCrocodile85

UnknownCrocodile85

21-07-2024 om 20:02

Poezie schreef op 21-07-2024 om 20:00:

Belachelijk idee. Nu al vallen veel mensen om door de werkdruk, als je mensen op die manier wil stimuleren om hun leven te verpesten dan heb je iets niet begrepen.

Ik heb collega’s die 36 uur werken . Geef hun maar extra . 

Roos55 schreef op 21-07-2024 om 20:02:

[..]

Ik heb collega’s die 36 uur werken . Geef hun maar extra .

Bedoel je extra werk?

Nee, want dat kan niet. 
Ik werk bij de universiteit en de universiteiten worden flink gekort. Dus moeten er aardig wat mensen ontslagen worden om de overblijvers te kunnen betalen. Die moeten nog harder werken, want overwerk is al gebruikelijk op de universiteit. Ik heb een contract voor 32 uur en werk in praktijk vaak 36-40 uur. Onder de fulltimers wordt ook overgewerkt 50-60 uur) en die zullen niet blij worden als er nog minder mensen overblijven om het werk te doen, opslag of niet.

Werk nu 36 uur, zou voor een toeslag wel twee uur erbij pakken. Hoewel 36 uur fulltime is bij ons. 

Nog meer toeslagen voor half Nederland, wat een onzin...

Roos55 schreef op 21-07-2024 om 20:02:

[..]

Ik heb collega’s die 36 uur werken . Geef hun maar extra .

Extra hoeft niet eens, maar ik werk fulltime en ik vind het oneerlijk dat mijn netto uurloon nu lager is dan wanneer ik parttime zou werken. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.