Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Toeslag voor fulltime werkenden

Een nieuw  proefballonnetje van Annemarie  van  Gaal. Geef fulltime werkenden een flinke toeslag op hun salaris. Alleen als je dus 38 uur of meer werkt. Dat zou volgens  haar de tekorten  overal zó oplossen.

Ik vind het persoonlijk een onzinnig plan. Niet realistisch.  Ik snap dat parttime werken door sommigen gedaan wordt omdat je door toeslagen beter uit bent dan werken.   Daar moet zeker iets aan gebeuren.
Maar lang niet iedereen  die parttime  werkt krijgt toeslagen.

De hamvraag: zouden jullie 38 uur of meer gaan werken als je zo'n toeslag kreeg ?

Peiling

Zouden jullie fulltime gaan werken als je een flinke toeslag krijgt op je salaris?
144 stemmen
21%
79%

lientje69

lientje69

21-07-2024 om 19:14 Topicstarter

Ik trap af. Een duidelijke  nee.
Om meerdere redenen.
Ik werk in de zorg en dit is behoorlijk  zwaar. Een fulltime  rooster is met wisselende  dag/ avond/ nachtdiensten  bijna niet te doen. Daarbij ben ik chronisch  pijnpatiënt  en is 24 uur mijn max om nog thuis een enigzins  leefbaar leven te hebben.  Ik krijg overigens geen toeslagen, man verdient ook en samen dus teveel  om ergens recht op te hebben.

Nee, wij hebben een jong kind. Los van het feit dat er een groot tekort is aan opvang plekken, willen wij ons kind ook niet fulltime naar de opvang brengen.
Ik zou ook niet weten wanneer ik mantelzorg taken moet doen als ik fulltime werk.

Daarbij hoeven wij financieel gezien ook niet fulltime te werken. Niet dat we bakken met geld verdienen maar genoeg om rond te komen. Vrije tijd is ons meer waard. 

Nee, ik ben nu na ruim een jaar revalideren van Long Covid weer net mijn 24 uur aan het werk. Waarbij ik nog heel erg moet letten op mijn belastbaarheid. Meer uren gaan het niet worden. Man en ik verdienen hier samen ook genoeg om geen toeslagen te krijgen.

Ik werk al fulltime, dus zou een bonus een goed idee vinden Ik werk in een sector met tekorten (onderwijs) en het zou wel helpen als meer collega’s fulltime zouden werken in plaats van 32 uur. Zeker jonge collega’s kiezen regelmatig voor een parttime baan - da’s natuurlijk hun eigen keuze, maar die uren erbij kunnen we vaak goed gebruiken. Wellicht dat die over te halen zijn voor wat extra salaris. 

ik ben chronisch ziek en werk zodanig dat het nog te doen is. Manlief werkt (meer dan) fulltime,  ik gun hem die toeslag wel.
Wat moet ik me daarbij voorstellen trouwens? 

Nee dat zou ik niet doen. Er zijn duidelijke redenen waarom ik niet full time werk, namelijk mijn gezondheid en een kind met extra zorgbehoefte. Wij krijgen geen toeslagen, dat is dus niet de reden hier om minder te werken. 

lientje69

lientje69

21-07-2024 om 19:24 Topicstarter

Widajo schreef op 21-07-2024 om 19:20:

ik ben chronisch ziek en werk zodanig dat het nog te doen is. Manlief werkt (meer dan) fulltime, ik gun hem die toeslag wel.
Wat moet ik me daarbij voorstellen trouwens?

Ja dat schrijft ze natuurlijk  niet in haar column. 

Alleen dat het dusdanig extra moet zijn dat het wel mensen over de streep trekt.

Ik kan wel een linkje naar het artikel plaatsen maar het staat achter een betaalmuur. Heb je dus denk weinig aan.

Nee. Te veel en te zwaar. Ik werk in de kinderopvang en bij ons is fulltime sowieso max 36 uur. 

lientje69

lientje69

21-07-2024 om 19:26 Topicstarter

PinkFlower schreef op 21-07-2024 om 19:24:

Nee. Te veel en te zwaar. Ik werk in de kinderopvang en bij ons is fulltime sowieso max 36 uur.

In de zorg ook idd. Maar  dan nog nauwelijks  te doen met al die wisselende diensten.

Ik werk 36 uur, bij ons is dat fulltime. Dus dan zou ik niks krijgen, terwijl het wel fulltime heet. Beetje jammer. Man werkt 40 uur. Qua toeslagen krijgen we kindgebonden budget. Wat ik gezien ons salaris bijzonder vindt, maar heb de regels er op nageplozen en bij de definitieve berekening klopte het ook. Ik zou 36 uur dus logischer vinden voor deze bonus!

bij ons is 36u ook fulltime. Ik werk nu 32u, dat was wat er geboden werd toen ik solliciteerde en heb dat gewoon aangenomen omdat het voor mij prima is zo. Als het financieel écht interessant zou worden, zou ik 36u wel overwegen, ik heb hiervoor ook altijd 36 of 40u gewerkt en heb geen hekel aan mijn werk. 

Annemarie van Gaal komt altijd met dezelfde oplossing: werken, meer werken en nog meer werken. Het is onzin. Ik ken veel mensen die parttime werken omdat fulltime gewoonweg niet vol te houden is door óf lichamelijke oorzaken óf de thuissituatie óf simpelweg omdat het soort werk te zwaar is om fulltime vol te houden.

Dus juist in de sector met veel tekorten, de zorg, heeft dit plan dus geen nut omdat fulltime daar 36 is. De vraag is dan hoe goed doordacht haar plan is. (Ik heb de column verder niet gelezen, dus weet niet wat haar plan precies is)
Wat ik me afvraag is of dit alleen voor mensen in loondienst geldt, of ook voor ZZP-ers.

Leuk ideetje, maar ik zou de toeslag alleen geven aan de laagste lonen.

Iemand die kan kiezen tussen 4.000 euro netto voor 4 dagen of 5.000 euro netto voor 5 dagen heeft over 't algemeen geen extra toeslag nodig.

Iemand die net het minimumloon vangt en allerhande toeslagen en sociale voordelen kwijtspeelt met meer uren werken kan misschien wel overtuigd worden met wat extra loon / toeslag.

Nee man en ik werken beide 32 uur. Ik zou soms best wel weer fulltime willen. Qua kinderopvang lukt dat echter niet. Sterker nog wij offeren de meeste vakantie dagen momenteel op aan het niet beschikbaar zijn van opvang/school. 

Ik vrees ook dat zo'n toeslag vooral de ongelijkheid gaat bevorderen tussen man en vrouw. Je ziet nu eindelijk steeds vaker dat zowel man als vrouw een dag voor de kinderen zorgt. Bij een fulltime bonus is het voordeliger dat 1 van beide fulltime gaat werken. En ga je dus van beide 32 uur naar eentje 24 uur en de ander 38 uur..

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.