Werk en Opleiding
Pejeka1
03-05-2022 om 19:25
Personeelstekorten kunnen opgelost worden
We lezen het dagelijks in de krant, we zien het dagelijks in de media. Personeelstekorten. Zorg, onderwijs, horeca, enz. Er is niet aan personeel te komen.
Tegelijkertijd vinden we in Nederland (het parttime-paradijs van Europa) dat weinig werken genoeg moet zijn. Gemiddeld werkt de Nederlander 29 uur per week. Dus over alle werkenden genomen. Dat betekent dat alle fulltimers ook in dat cijfer zitten, en alle mensen die slechts 16 uur per week werken ook. Dus door de bank genomen is onze arbeidsproductiviteit 29 uur per week. Het laagste in heel Europa, waar de volgende "laagste" al gauw op 32-35 uur per week uitkomt.
Nederland is kampioen parttime werken. Weinig werken dus ook. Al in 2018 becijferde McKinsey dat als alle parttimers in zorg, onderwijs, enz. een uur, of 2 uur, langer per week zouden werken, een groot deel van het personeelstekort zou kunnen worden opgelost.
De vraag is dan: waarom doen we dat niet? Wat is er zo erg aan 2 uur meer werken per week als dat betekent dat je met die 26 uur werken in plaats van 24 uur werken wél de roosters kloppend krijgt, of het gat kunt opvullen?
Pejeka1
10-06-2022 om 19:40
Ysenda schreef op 10-06-2022 om 19:32:
[..]
Waarschijnlijk omdat 1 persoon in het huishouden niet of minder werkte en in die tijd boodschappen kon doen.
Op zich hoeft dat niet uit te maken, alleen plannen dat je extra inkoopt voor de dagen dat de supermarkt gesloten is.
MidasWolf
10-06-2022 om 19:41
redbulletje schreef op 10-06-2022 om 19:24:
[..]
Mee eens. Tweede pinksterdag in Oostenrijk voelde relaxter dan thuis waar de maatschappij gewoon doordraait alsof het een normale werkdag is.
Feestdagen mee eens dat veel gesloten mag zijn van mij, zondagen vind ik meer maatwerk ik woon vlakbij(wel buiten) de biblebelt en daar zijn in een aantal gemeenten de winkels dicht op zondag
In Rijssen komt de kerk nog op bezoek als een werkgever ”het waagt” om zijn personeel op christelijke feestdagen te laten werken. Dat laatste gaat wel wat ver, maar ik zou het dus niet slecht vinden wanneer veel gesloten is met feestdagen.
Bellejolie
10-06-2022 om 20:43
Rockstar schreef op 10-06-2022 om 19:03:
[..]
Dat lijkt me echt de horror, dan kan je dus echt maar 1x per week boodschappen doen en als je wat vergeten bent heb je gewoon pech.
Dat stamt nog uit de tijd dat moeder de vrouw de hele dag thuis zat. Nu zijn veel veel meer 2-verdieners en 1-persoonshuishoudens. Die hebben minder tijd overdag. En pejeka pleit er overal voor dat vrouwen allemaal ft moeten werken, dus dan worden die boodschappen toch echt een probleem
Bellejolie
10-06-2022 om 20:44
Pejeka1 schreef op 10-06-2022 om 19:07:
[..]
Ik vond het vroeger heerlijk om op zondag door de stad te lopen, alles rustig, geen winkelend publiek, alleen wat horeca en terrasje open, echt een heel andere en vooral rustgevendere sfeer dan alles open alsof het een doordeweekse dag is. En ik denk dat we die momenten een beetje vergeten zijn in ons verlangen alles maar elke dag door te laten gaan alsof er geen weekend, geen zondag, geen feestdag, bestaat.
Er zijn nog zat steden die op zondag dicht zijn. Biblebelt bv. Of waar ik woon. 1 koopzondag per maand.
Pejeka1
10-06-2022 om 20:45
Bellejolie schreef op 10-06-2022 om 20:43:
[..]
Dat stamt nog uit de tijd dat moeder de vrouw de hele dag thuis zat. Nu zijn veel veel meer 2-verdieners en 1-persoonshuishoudens. Die hebben minder tijd overdag. En pejeka pleit er overal voor dat vrouwen allemaal ft moeten werken, dus dan worden die boodschappen toch echt een probleem
Helemaal niet. Heb je de hele zaterdag nog over om boodschappen te doen. En door de week vast ook wel een momentje. Gewoon plannen wat je nodig hebt en ja, soms kwam je er dan op zondag achter dat je iets vergeten was, dan verzon je er creatief iets omheen.
Friezinnetje
10-06-2022 om 21:34
redbulletje schreef op 10-06-2022 om 19:24:
[..]
Mee eens. Tweede pinksterdag in Oostenrijk voelde relaxter dan thuis waar de maatschappij gewoon doordraait alsof het een normale werkdag is.
blijf je gewoon thuis, kun je thuis gewoon relaxen
Rockstar
10-06-2022 om 23:57
Pejeka1 schreef op 10-06-2022 om 20:45:
[..]
Helemaal niet. Heb je de hele zaterdag nog over om boodschappen te doen. En door de week vast ook wel een momentje. Gewoon plannen wat je nodig hebt en ja, soms kwam je er dan op zondag achter dat je iets vergeten was, dan verzon je er creatief iets omheen.
Dan loopt dus heel gekart Nederland hielen kapot te beuken in de supermarkt op zaterdag. Thanks but no thanks, ik ben liever geen sardien. Dan zou uitbreiding flits bezorgers een uitkomst kunnen zijn voor de vergeten boodschap. Helaas bezorgen ze hier alleen nog maar in het centrum, niet in de woonwijken.
Ysenda
11-06-2022 om 05:10
Pejeka1 schreef op 10-06-2022 om 20:45:
[..]
Zaterdagen zitten wij in de sporthal, vertrekken meestal om 7 uur 's morgens komen na 9 uur 's avonds weer thuis en dan al die tijd de verswaren in de auto laten staan? En dan in een onbekende supermarkt in alle drukte de boodschappen moeten doen, nou nee bedankt. Ik vind het nu vaak al erg druk en ik kom maar 2* per week in de supermarkt. Dus plannen moet ik nu ook al.
Door de week wel een momentje ja, maar ruim na 20:00 vaak. Tja, ik werk en kan niet tussendoor even uitgebreid boodschappen doen want wederom waar laat je de verswaren de rest van de tijd. In mijn fietstas?
redbulletje
11-06-2022 om 08:08
Rockstar schreef op 10-06-2022 om 23:57:
[..]
Dan loopt dus heel gekart Nederland hielen kapot te beuken in de supermarkt op zaterdag. Thanks but no thanks, ik ben liever geen sardien. Dan zou uitbreiding flits bezorgers een uitkomst kunnen zijn voor de vergeten boodschap. Helaas bezorgen ze hier alleen nog maar in het centrum, niet in de woonwijken.
Dat hele flitsgebeuren mag van mij weer snel verdwijnen.
redbulletje
11-06-2022 om 08:10
Toen ik nog werkte reed ik altijd na m'n werk even langs de supermarkt
Mevrouw75
11-06-2022 om 08:36
redbulletje schreef op 11-06-2022 om 08:10:
Toen ik nog werkte reed ik altijd na m'n werk even langs de supermarkt
Dat kan dus niet als je werkt en forenst.
redbulletje
11-06-2022 om 08:38
Mevrouw75 schreef op 11-06-2022 om 08:36:
[..]
Dat kan dus niet als je werkt en forenst.
Je komt onderweg naar huis toch supermarkten tegen? Ik ging vaak bij het grootste dorp halverwege waar de supermarkt aan de randweg ligt dus makkelijk aan te rijden.
Schemerlampje
11-06-2022 om 08:51
redbulletje schreef op 11-06-2022 om 08:38:
[..]
Je komt onderweg naar huis toch supermarkten tegen? Ik ging vaak bij het grootste dorp halverwege waar de supermarkt aan de randweg ligt dus makkelijk aan te rijden.
Er gaan ook mensen met het OV naar het werk.
Of ze moeten de kinderen uit de opvang halen. Die zijn dan vaak al best wel moe en gaan jengelen als je dan nog naar de supermarkt gaat. En dan gaan de kindvrijen zich weer ergeren aan die onopgevoede jengelende kinderen…
Pejeka1
11-06-2022 om 08:57
Schemerlampje schreef op 11-06-2022 om 08:51:
[..]
Er gaan ook mensen met het OV naar het werk.
Of ze moeten de kinderen uit de opvang halen. Die zijn dan vaak al best wel moe en gaan jengelen als je dan nog naar de supermarkt gaat. En dan gaan de kindvrijen zich weer ergeren aan die onopgevoede jengelende kinderen…
Als je een beetje plant, hoef je toch door de week niet naar de supermarkt? Mijn ouders deden toen ik jong was gewoon op zaterdag de boodschappen voor de hele week, door de week hoefden we eigenlijk nooit naar de winkel, hooguit voor iets kleins heel af en toe. En ze hadden altijd een flinke voorraad in de kelder om op onverwachte ogenblikken op terug te vallen: groente in blik/pot, fruit in blik/pot, pakken rijst en macaroni, koffie en thee, pakken suiker en zout, soep in blik, noem maar op. Heb ik ook nog steeds, beetje van huis uit meegekregen, en op zaterdag laat ik de boodschappen voor de hele week bezorgen.
Friezinnetje
11-06-2022 om 09:05
Rockstar schreef op 10-06-2022 om 23:57:
[..]
Flitsers aub niet uitbreiden, we zijn gewoon ook superverwend om alles maar in huis te moeten hebben. Als je iets vergeten bent, dan pas je het menu maar aan. Dat kost nou superveel mensuren.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.