Werk en Opleiding
Pejeka1
03-05-2022 om 19:25
Personeelstekorten kunnen opgelost worden
We lezen het dagelijks in de krant, we zien het dagelijks in de media. Personeelstekorten. Zorg, onderwijs, horeca, enz. Er is niet aan personeel te komen.
Tegelijkertijd vinden we in Nederland (het parttime-paradijs van Europa) dat weinig werken genoeg moet zijn. Gemiddeld werkt de Nederlander 29 uur per week. Dus over alle werkenden genomen. Dat betekent dat alle fulltimers ook in dat cijfer zitten, en alle mensen die slechts 16 uur per week werken ook. Dus door de bank genomen is onze arbeidsproductiviteit 29 uur per week. Het laagste in heel Europa, waar de volgende "laagste" al gauw op 32-35 uur per week uitkomt.
Nederland is kampioen parttime werken. Weinig werken dus ook. Al in 2018 becijferde McKinsey dat als alle parttimers in zorg, onderwijs, enz. een uur, of 2 uur, langer per week zouden werken, een groot deel van het personeelstekort zou kunnen worden opgelost.
De vraag is dan: waarom doen we dat niet? Wat is er zo erg aan 2 uur meer werken per week als dat betekent dat je met die 26 uur werken in plaats van 24 uur werken wél de roosters kloppend krijgt, of het gat kunt opvullen?
Rozi
10-06-2022 om 14:53
Horeca en kassa vind ik niet te vergelijken. Niet iedereen is ook gemaakt voor horeca en daarbij zijn de werktijden ook niet ideaal. Je weet vaak nooit wanneer je klaar bent bijv.
Ik vind die zelfscan juist ideaal
Rockstar
10-06-2022 om 16:33
redbulletje schreef op 10-06-2022 om 11:51:
[..]
Dan moet er dus anders gepland worden. Mensen gaan uit verveling op zondag shoppen, dat kunnen ze ook op zaterdag of andere willekeurige dag doen. Avondopening ook van 22 naar 20 uur terug, dat scheelt ook weer wat loze uurtjes aan personeelskosten. En dan overdag weer gewoon bemande kassa's ipv dat ze je bijna dwingen de zelfscan te gebruiken omdat er maar één gewone open is.
Uh nee, dan moet iedereen dus op zaterdag boodschappen gaan doen. Dan heb ik liever de drukte verspreid over zaterdag en zondag.
Gewoon de gewone kassa eruit en overal zelfscan invoeren. Scheelt bergen personeel.
Zeefietser
10-06-2022 om 16:59
Rockstar schreef op 10-06-2022 om 16:33:
[..]
Uh nee, dan moet iedereen dus op zaterdag boodschappen gaan doen. Dan heb ik liever de drukte verspreid over zaterdag en zondag.
Gewoon de gewone kassa eruit en overal zelfscan invoeren. Scheelt bergen personeel.
Nee ik heb zo'n hekel aan de zelfscan op wat voor manier dan ook. Scheelt wel bergen personeel zeker waar, daar gaat het de supermarkten ook om. Uiteindelijk ben je wel langer in de supermarkt en dat vinden ze ook leuk.
redbulletje
10-06-2022 om 17:03
Rockstar schreef op 10-06-2022 om 16:33:
[..]
Mensen kunnen toch ook gewoon door de weeks boodschappen gaan doen? Tis niet dat de supermarkt om 18 uur al dicht gaat tenslotte.
Ysenda
10-06-2022 om 17:09
redbulletje schreef op 10-06-2022 om 17:03:
[..]
Mensen kunnen toch ook gewoon door de weeks boodschappen gaan doen? Tis niet dat de supermarkt om 18 uur al dicht gaat tenslotte.
wanneer dan, ik kom ergens tussen 6 en half 7 thuis, dan eten koken, eten en het is al bijna 8 uur.
Als zoon training heeft eten we daarna en doe ik tussen half 8 en negen de boodschappen tijdens zijn training. Ik ben erg blij met de zondags opening.
Pejeka1
10-06-2022 om 18:48
Ysenda schreef op 10-06-2022 om 17:09:
[..]
wanneer dan, ik kom ergens tussen 6 en half 7 thuis, dan eten koken, eten en het is al bijna 8 uur.
Als zoon training heeft eten we daarna en doe ik tussen half 8 en negen de boodschappen tijdens zijn training. Ik ben erg blij met de zondags opening.
Ik denk dat we wel eens beetje teveel vanuit onszelf redeneren.
Ik ben nog uit de tijd dat op zondag alle winkels dicht waren, en ook op feestdagen, ook op koninginnedag, ook op tweede paas- en pinksterdag. Gewoon dicht. En iedereen vond dat prima. En we hadden nooit een tekort aan boodschappen in huis, of een tekort aan kleding omdat de winkels op zon- en feestdagen dicht waren.
De winkels gingen op zaterdag ook gewoon allemaal om 17.00 uur dicht en door de week om 18.00 uur. En op maandag waren veel winkels gewoon heel de dag gesloten. Supermarkten en slagerijen en bakkers gingen dan meestal in de middag pas open, en om 18.00 uur weer dicht. Nooit honger geleden daardoor.
Ik vind het wel een goed idee, dat op feestdagen ook gewoon iedereen vrij is (en ja, ik weet het, de politie en verplegend personeel moet ook gewoon doordraaien, maar dat vind ik een ander verhaal dan een supermarkt).
redbulletje
10-06-2022 om 18:52
Pejeka1 schreef op 10-06-2022 om 18:48:
[..]
Ik ben nog uit de tijd dat op zondag alle winkels dicht waren, en ook op feestdagen, ook op koninginnedag, ook op tweede paas- en pinksterdag. Gewoon dicht. En iedereen vond dat prima. En we hadden nooit een tekort aan boodschappen in huis, of een tekort aan kleding omdat de winkels op zon- en feestdagen dicht waren.
De winkels gingen op zaterdag ook gewoon allemaal om 17.00 uur dicht en door de week om 18.00 uur. En op maandag waren veel winkels gewoon heel de dag gesloten. Supermarkten en slagerijen en bakkers gingen dan meestal in de middag pas open, en om 18.00 uur weer dicht. Nooit honger geleden daardoor.
Ik vind het wel een goed idee, dat op feestdagen ook gewoon iedereen vrij is (en ja, ik weet het, de politie en verplegend personeel moet ook gewoon doordraaien, maar dat vind ik een ander verhaal dan een supermarkt).
Ik had niet door hoe onthaastend het voor mij voelde om gesloten winkels te zien op vakantie. Denk dat we er baat bij hebben dat zondagen en feestdagen weer rustdagen worden ipv shop- en meubelboulevarddagen.
Rockstar
10-06-2022 om 19:03
[..]
Dat lijkt me echt de horror, dan kan je dus echt maar 1x per week boodschappen doen en als je wat vergeten bent heb je gewoon pech.
Pejeka1
10-06-2022 om 19:04
Rockstar schreef op 10-06-2022 om 19:03:
[..]
Dat lijkt me echt de horror, dan kan je dus echt maar 1x per week boodschappen doen en als je wat vergeten bent heb je gewoon pech.
Yep. Vroeger "vergaten" we ook wel eens iets. En we leven nog steeds.
Kersje
10-06-2022 om 19:04
redbulletje schreef op 10-06-2022 om 18:52:
[..]
Ik had niet door hoe onthaastend het voor mij voelde om gesloten winkels te zien op vakantie. Denk dat we er baat bij hebben dat zondagen en feestdagen weer rustdagen worden ipv shop- en meubelboulevarddagen.
Nee hoor, heerlijk juist dat die ouderwetse rustdagen steeds minder voorkomen. Je moet niet hè, dus hoezo onthaastend gevoel? Dus denk dat ‘we’ er baat bij hebben’, eerder ‘jijzelf’ moet zijn.
Joszy
10-06-2022 om 19:06
Pejeka1 schreef op 10-06-2022 om 19:04:
[..]
Yep. Vroeger "vergaten" we ook wel eens iets. En we leven nog steeds.
Grote verschil is wel dat vroeger veel meer vrouwen niet buitenshuis werkten en dus veel meer mogelijkheden hadden om op dinsdagmiddag boodschappen te doen...
Pejeka1
10-06-2022 om 19:07
Kersje schreef op 10-06-2022 om 19:04:
[..]
Nee hoor, heerlijk juist dat die ouderwetse rustdagen steeds minder voorkomen. Je moet niet hè, dus hoezo onthaastend gevoel? Dus denk dat ‘we’ er baat bij hebben’, eerder ‘jijzelf’ moet zijn.
Ik vond het vroeger heerlijk om op zondag door de stad te lopen, alles rustig, geen winkelend publiek, alleen wat horeca en terrasje open, echt een heel andere en vooral rustgevendere sfeer dan alles open alsof het een doordeweekse dag is. En ik denk dat we die momenten een beetje vergeten zijn in ons verlangen alles maar elke dag door te laten gaan alsof er geen weekend, geen zondag, geen feestdag, bestaat.
Zeefietser
10-06-2022 om 19:11
Pejeka1 schreef op 10-06-2022 om 19:07:
[..]
Ik vond het vroeger heerlijk om op zondag door de stad te lopen, alles rustig, geen winkelend publiek, alleen wat horeca en terrasje open, echt een heel andere en vooral rustgevendere sfeer dan alles open alsof het een doordeweekse dag is. En ik denk dat we die momenten een beetje vergeten zijn in ons verlangen alles maar elke dag door te laten gaan alsof er geen weekend, geen zondag, geen feestdag, bestaat.
Oh nee, dan vermeed ik winkelstraten. Voor mij een verschrikkelijk gevoel. Wat jij hebt dan rustgevend. Voor mij voelde dat als eenzaam en doods. Ach dat is gewoon wie ik ben, zou dat weer terug komen ben ik er niet op tegen.
redbulletje
10-06-2022 om 19:24
Pejeka1 schreef op 10-06-2022 om 19:07:
[..]
Mee eens. Tweede pinksterdag in Oostenrijk voelde relaxter dan thuis waar de maatschappij gewoon doordraait alsof het een normale werkdag is.
Ysenda
10-06-2022 om 19:32
[..]
Waarschijnlijk omdat 1 persoon in het huishouden niet of minder werkte en in die tijd boodschappen kon doen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.