Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Nieuwe baan niet wat ik had verwacht

Tjaa de titel zegt genoeg. Ik vind mijn nieuwe baan gewoon ruk. Ik ben via een headhunter terecht gekomen bij een toonaangevende organisatie die de slag maakt naar automatisering. Tijdens mijn sollicitatiegesprekken waren ze daar eerlijk over hoor, maar wat ik heb aangetroffen ben ik onwijs van geschrokken.  Ik zit er pas 3 weken en er komen nu al allemaal lijken uit de kast en eigenlijk heb ik helemaal geen zin om dat op te gaan ruimen, maar ja dat is wel waar ik "ja" tegen heb gezegd. En nu denk ik shitt heb ik nu een fout begaan en had ik bij mijn vorige baan (wel veel minder salaris) moeten blijven of is dit gewoon weer opnieuw wennen.. iemand opbeurende woorden? 

Voor hoe lang is je contract?

Hoe ben je weggegaan bij je vorige organisatie? Zou je terug kunnen? Zit je nog in je proeftijd? Je oude leidinggevende opbellen kan natuurlijk altijd.

Ik ben niet anders gewend dan dat je eerst de shit van je voorganger(s) moet opruimen en dat je daarna pas kunt opbouwen. 
Ik zou het dus nog zeker een aantal maanden tot een half jaar aankijken. 

Hey, Haarborstel, niet te snel de moed verliezen he. Natuurlijk is het allemaal vreemd, het zou maar straf zijn als je alles na 3 weken al onder de knie had, dan zou je er over 4 maand ook op uitgekeken zijn. Pak de uitdaging aan en geef het op zijn minst tijd. Misschien heb je je vergist, dat kan en dat mag. En dan is er nog geen man overboord. Dan kijk jij weer rustig verder naar iets anders. 
Maar misschien heb je je niet vergist en blijkt het over enkele maanden helemaal niet zo verkeerd als jij nu denkt.
En wat die lijken betreft:  pak die één voor één aan en als de zaken effectief anders zijn dan wat men jou heeft verteld, dan moet je aan de bel trekken.
Maar de organisatie gelooft in jou, anders hadden ze je niet aangenomen. En niemand mag van jou eisen dat je na 3 weken al meedraait zoals iemand die er al 3 jaar werkt.

Ik wens je sterkte om de inwerktijd goed door te komen en - ook belangrijk! - veel arbeidsplezier.

Haarborstel

Haarborstel

21-04-2022 om 21:34 Topicstarter

ik heb nu een jaarcontract met uitzicht op een vast contract en zit nog in mijn proeftijd. Bij mijn oude werkgever staat de deur open (dat heeftie leidinggevende een aantal keer gezegd) want ik functioneerde daar gewoon heel goed. Maar nu zie ik al die shit die in mijn ogen gewoon niet klopt en heb ik stiekem spijt. Maarja misschien moet ik het inderdaad nog een paar maanden tijd geven 

Haarborstel

Haarborstel

21-04-2022 om 21:34 Topicstarter

letterkoekje schreef op 21-04-2022 om 21:32:

Hey, Haarborstel, niet te snel de moed verliezen he. Natuurlijk is het allemaal vreemd, het zou maar straf zijn als je alles na 3 weken al onder de knie had, dan zou je er over 4 maand ook op uitgekeken zijn. Pak de uitdaging aan en geef het op zijn minst tijd. Misschien heb je je vergist, dat kan en dat mag. En dan is er nog geen man overboord. Dan kijk jij weer rustig verder naar iets anders.
Maar misschien heb je je niet vergist en blijkt het over enkele maanden helemaal niet zo verkeerd als jij nu denkt.
En wat die lijken betreft: pak die één voor één aan en als de zaken effectief anders zijn dan wat men jou heeft verteld, dan moet je aan de bel trekken.
Maar de organisatie gelooft in jou, anders hadden ze je niet aangenomen. En niemand mag van jou eisen dat je na 3 weken al meedraait zoals iemand die er al 3 jaar werkt.

Ik wens je sterkte om de inwerktijd goed door te komen en - ook belangrijk! - veel arbeidsplezier.

Lief bericht! Dankje! 

Als die lijken uit de kast zijn weggewerkt, heb je dan vrijheid om dat volgens jouw idee te doen zodat je het naar je eigen zin kunt ‘inrichten’? Of is er een ander doel dat zichtbaar is als je lukt om over deze shitfase heen te kijken?

Waarom heb je de baan aangenomen? Waarom wilde je in eerste instantie weg bij je oude baan? Ik zou proberen die redenen weer voor ogen te krijgen en dan te kijken of het nog matcht.

BeneficialJay65

BeneficialJay65

21-04-2022 om 22:30

Ik zou als je in je proeftijd zit en het nu al helemaal niet leuk (meer) vindt, ermee stoppen. Niets ergers dan dagelijks met tegenzin naar je werk gaan lijkt mij.

BeneficialJay65

BeneficialJay65

21-04-2022 om 22:31

Ik lees nu ook dat je echt spijt hebt en de deur open staat bij je vorige werkgever. Gaan, nu kan het nog, straks ben je uit de proeftijd.

ToetieToover schreef op 21-04-2022 om 21:38:

Als die lijken uit de kast zijn weggewerkt, heb je dan vrijheid om dat volgens jouw idee te doen zodat je het naar je eigen zin kunt ‘inrichten’? Of is er een ander doel dat zichtbaar is als je lukt om over deze shitfase heen te kijken?

Dat.

En aanvullende vraag: ben jij in de positie, heb je mandaat/zeggenschap om die lijken weg te werken? (hey, dit klinkt leuker dan ik dacht ). Kortom, mag jij de mouwen opstropen en er iets aan doen? Of moet je toekijken en afwachten?

Indien het eerste: kan je het ook als uitdaging zien om die lijken één voor één op te ruimen? Kan je daar een plan voor maken en dat voorleggen aan je leidinggevende? Zou je daar zin in hebben?

ScarceKudu74

ScarceKudu74

21-04-2022 om 23:40

Caramelzeezoutchocola schreef op 21-04-2022 om 22:31:

Ik lees nu ook dat je echt spijt hebt en de deur open staat bij je vorige werkgever. Gaan, nu kan het nog, straks ben je uit de proeftijd.

Dit zou mijn idee ook zijn hoor. Nu kan het nog, dus die mogelijkheid zou ik grijpen. 

Je oude baan was je beu, anders was je niet gegaan. Dat je daar naar toe terug wil, kan dat soms heimwee zijn? Dat je het idealiseert omdat het langer geleden is, en je daarom alles waarom je weg wilde vergeet?

je zou ook kunnen kijken of je de lijken weg kunt werken. Oplossen en dan verder. Mocht dat nou echt niet gaan, dan zou je ook kunnen kiezen om verder te solliciteren. Dus niet kiezen voor het bekende, met minder salaris, maar voor iets nieuws gaan, dat beter bij je past. 
Al ken ik maar weinig plekken waar alle mooie verhalen uit de sollicitatie meteen waar waren. Vaak moest ik toch wennen, meer mensen en middelen leren kennen voor ik het gevoel had dat het bedrijf me ongeveer bood wat ze beloofd hadden. 

Een vriend van mij heeft dit altijd. Bij elke nieuwe stap heeft hij 2 maanden spijt en echt flinke spijt. Na 2 maanden is het gewend en vindt hij deze baan weer geweldig tot hij toch besluit weer te solliciteren en dan begint het weer van voor af aan. Ben jij ook zo iemand? Iemand die nieuwe dingen lastig vindt? Ja? Even volhouden, het wordt beter. Nee? Eerlijk kijken of het over 6 maanden wel leuk werk kan zijn en zo niet terug naar je oude werk. 

Ooit ben ik na 4 dagen gestopt met een baan. Ik haatte het werk al op dag 2 en ze zette me daar ook voor het blok omdat ik 2 banen had. Ik mocht bij de andere baan niet werken als ik hier ook wilde werken.
Oke, doei!

Verder weet ik dat ik 8 weken nodig heb om te wennen aan een nieuwe baan. De werkzaamheden, de collega's, de uren. Ik ben dan vaak doodop van alle nieuwe dingen en vind alles dan stom, na een week of 5 klaart dat op en kan ik er eerlijk naar kijken. Dus als het niet zo belabberd is als de ene baan die ik hierboven beschreef moet ik het 8 weken uitzitten en dan eens verder kijken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.