Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Netto €3658 laag salaris?

Peiling

Voor een leerkracht is dit salaris eigenlijk
125 stemmen
16%
82%
2%

Waar ik nog niemand over hoor/lees is dat de zorg uitgaat van een 36-urige werkweek en het onderwijs van een 40-urige werkweek. 

Renmuis schreef op 28-09-2023 om 08:51:

[..]

Dit is echt al jaren zo, zowel hier als op viva. Het beroep heeft helaas gewoon een hele lage status - gelijk ook een belangrijke reden voor het tekort.

Ja klopt, maar de laatste tijd viel het me ineens extra op. 

Als het om onderwijs gaat weet inderdaad iedereen het beter, maar wil bijna niemand er werken.

Ik kan alleen voor mijzelf praten. Het onderwijs vind ik persoonlijk best goed betaald worden maar ik zou er niet willen werken. De volle klassen, alle ouders die iets van je willen en vooral het lesgeven op zich, voor mij is het echt niet weggelegd. Een extra financiële prikkel gaat daar niet bij helpen en ik verwacht dat dat voor de meeste mensen geldt. Maar daar zijn vast betere onderzoeken naar gedaan dan deze N=1.

Schemerlampje schreef op 28-09-2023 om 08:59:

Waar ik nog niemand over hoor/lees is dat de zorg uitgaat van een 36-urige werkweek en het onderwijs van een 40-urige werkweek.

Sterker nog, onderwijs gaat uit van een 42-urige werkweek als je de 12 weken vakantie echt als vakantie rekent. Leerkrachten moeten in een jaar 1659 uur maken en als je dat verdeelt over 40 weken, kom je uit op 42 uur per week.

Eerder in dit topic is ook al genoemd dat in het basisonderwijs bijna alle leerkrachten LB verdienen (€3000 - €4500 voor de CAO-verhoging van vorige week, €3300 - €5000 na de CAO-verhoging). Bovendien is het salaris in de afgelopen jaren echt enorm gestegen. Toen ik een paar jaar geleden startte als leerkracht, was het bruto startsalaris ongeveer €2600. Inmiddels is dat dus €3300. Dat heeft er onder andere mee te amken dat je in het basisonderwijs nu evenveel verdient als een tweedegraadsdocent in het voortgezet onderwijs.

LC is een hogere schaal en dat is echt uitzonderlijk in het basisonderwijs. In het voortgezet onderwijs komt dat wel weer meer voor. LD komt eigenlijk helemaal niet voor in het basisonderwijs en in het voortgezet onderwijs zijn het ook maar enkele docenten per middelbare school.

Overigens vind ik, zeker sinds de laatste CAO-verhoging, dat het salaris nu echt meer dan prima is.

ik werk in de zorg op een groep met complexe zorgvragen. Lees: psychische stoornissen, gedragsproblemen, agressie, verzorging etc. 2550 netto bij 32 uur in wisselend dienstpatroon (laat, vroeg, weekenden) 
Ik vind dat best een goed salaris. Maar als ik bovenstaande lees ben ik wel verbaasd.  

Diyer

Diyer

28-09-2023 om 11:54 Topicstarter

Maheiden schreef op 27-09-2023 om 19:34:

Ik ben basisschoolleerkracht en werk 32 uur (op papier). Ik verdien 2900 euro netto en dat is inclusief extra reiskostenvergoeding vanuit ons bestuur en een arbeidsmarkttoelage. Dit laatste krijgen leerkrachten (tijdelijk) die op scholen werken met veel leerlingen met een uitdagende zorgbehoefte. Is een paar tientjes per maand. Als je die 2 niet meerekent, zal het dus ongeveer 2800 netto zijn.

Prima salaris toch? Ook zonder toelage klinkt het als een normaal/passend salaris. Ben jij er tevreden mee?

ik denk dat het onderwijs en de zorg gewoon pech hebben met het personeelstekort. Overal zijn mensen tekort en zo'n beetje iedere branche heeft mensen nodig. Daar gaat geen salarisverhoging tegen helpen. Daarnaast kan het toch gewoon zijn dat mensen geen interesse hebben in het onderwijs. Dan kan je iedere 3 maanden een nieuwe campagne voeren maar win je vrij weinig mee.

Diyer

Diyer

28-09-2023 om 11:56 Topicstarter

Malibu2 schreef op 27-09-2023 om 19:49:

Dat is idd een behoorlijk hoog salaris. En volgens mij houdt dit het lerarentekort juist in stand. Alle leraren die ik ken werken parttime en een aantal zijn met de salarisstijgingen nog minder gaan werken. Dat kunnen ze financieel blijkbaar wel lijden.

Dat zou best kunnen. Als ik zoveel zou verdienen, kan ik ook makkelijk part time werken.

Diyer

Diyer

28-09-2023 om 12:03 Topicstarter

Saartjepoes schreef op 27-09-2023 om 20:54:

Ik ben net zo oud, basisonderwijs, 32 uur en verdien 2980 netto. Straks komt daar wat bij.

Mijn conclusie is dat je goed verdient als leerkracht basisschool

Diyer schreef op 28-09-2023 om 11:54:

[..]

Diyer schreef op 28-09-2023 om 11:56: [..] Dat zou best kunnen. Als ik zoveel zou verdienen, kan ik ook makkelijk part time werken.

Wat ben jij toch eigenlijk een verschrikkelijke onwetende drammer en relzoeker. Bah! Volgens mij hield jij je bezig met zaaltjes huren en bijeenkomsten regelen. Hou je daarbij en bemoei je niet met zaken waar je verder niets van weet. Komt nu echt steeds dommer over.

bieb1963 schreef op 28-09-2023 om 12:34:

[..]

Wat ben jij toch eigenlijk een verschrikkelijke onwetende drammer en relzoeker. Bah! Volgens mij hield jij je bezig met zaaltjes huren en bijeenkomsten regelen. Hou je daarbij en bemoei je niet met zaken waar je verder niets van weet. Komt nu echt steeds dommer over.

Poeh poeh nou nou. Vind het helemaal niet zo dom klinken. Van een dergelijk salaris kan je makkelijk parttime rondkomen, waarom zou je dan fulltime werken? Misschien staakten al die leraren ook wel niet voor meer geld, maar vanwege de drukte/personeelstekort. Geen idee trouwens, ik heb het ze niet gevraagd. Maar jouw reactie op TO vind ik echt een beetje overdreven. 

Probleem is dat mensen van alles door elkaar heen gooien. Alleen al dat er hier bruto en netto door elkaar heen geroepen wordt. 

In NL is het vaak gunstig om parttime te werken ivm belasting. Dat geldt niet alleen voor onderwijs maar voor alle banen. En onderwijs is voor de meeste startende docenten niet te doen om fulltime te doen. Startende docenten zijn meestal veel meer tijd kwijt dan ervaren docenten, dus wie fulltime begint en weinig coaching en begeleiding krijgt, loopt een groot gevaar af te branden. 
Dat zie je dan ook aan de leegloop: een groot deel vertrekt binnen 5 jaar en gaat wat anders doen. 

Maar dat zie je dus ook aan de parttimers: die houden het hoofd boven water door een kleinere baan te nemen en dat is fiscaal aantrekkelijk. En als je toch al een man hebt die ook verdient......  Het is niet ideaal maar dat is wel hoe het systeem de prikkels uitdeelt. 

Te weinig mensen willen leraar worden en te veel leraren stappen er uit. Inmiddels mag duidelijk zijn dat meer salaris niet gaat helpen. Het salaris is inmiddels echt wel oké te noemen, maar mensen willen het niet. Dan is het wel een serieuze discussie waard waarom het onderwijs zo onaantrekkelijk is, en dat gaat dieper dan "maar je hebt een dik salaris en veel vakantie" of "het is onaantrekkelijk omdat jullie zoveel klagen". 

Ginevra schreef op 28-09-2023 om 13:11:

Probleem is dat mensen van alles door elkaar heen gooien. Alleen al dat er hier bruto en netto door elkaar heen geroepen wordt.

In NL is het vaak gunstig om parttime te werken ivm belasting. Dat geldt niet alleen voor onderwijs maar voor alle banen. En onderwijs is voor de meeste startende docenten niet te doen om fulltime te doen. Startende docenten zijn meestal veel meer tijd kwijt dan ervaren docenten, dus wie fulltime begint en weinig coaching en begeleiding krijgt, loopt een groot gevaar af te branden.
Dat zie je dan ook aan de leegloop: een groot deel vertrekt binnen 5 jaar en gaat wat anders doen.

Maar dat zie je dus ook aan de parttimers: die houden het hoofd boven water door een kleinere baan te nemen en dat is fiscaal aantrekkelijk. En als je toch al een man hebt die ook verdient...... Het is niet ideaal maar dat is wel hoe het systeem de prikkels uitdeelt.

Te weinig mensen willen leraar worden en te veel leraren stappen er uit. Inmiddels mag duidelijk zijn dat meer salaris niet gaat helpen. Het salaris is inmiddels echt wel oké te noemen, maar mensen willen het niet. Dan is het wel een serieuze discussie waard waarom het onderwijs zo onaantrekkelijk is, en dat gaat dieper dan "maar je hebt een dik salaris en veel vakantie" of "het is onaantrekkelijk omdat jullie zoveel klagen".

Helemaal mee eens hoor. Ik kan wel wat redenen bedenken dat het onderwijs niet aantrekkelijk is. Tegenwoordig lijkt het me ook echt anders dan vroeger met al die zeikouders. (ongenuanceerd i know). Ik zou nooit leraar willen worden, ook niet voor 10.000 euro. Hooguit voor een avondschool met gemotiveerde volwassenen. 

bieb1963 schreef op 28-09-2023 om 12:34:

[..]

Jeetje, heb jij ruzie met Diyer? Ik zie je in 2 verschillende topics totaal buiten proportie reageren. je kunt ook van mening verschillen zonder op de man te gaan spelen. Het kan niet anders of er zit al een of andere ergernis over iets anders. Ik vind je reacties heel hinderlijk. Misschien kun je je ergernis in een persoonlijk berichtje aan Diyer laten weten? Dan is het van je hart. En misschien gewoon niet reageren in haar topic als ze je zo irriteert. 

Meesje schreef op 28-09-2023 om 13:40:

[..]

Jeetje, heb jij ruzie met Diyer? Ik zie je in 2 verschillende topics totaal buiten proportie reageren. je kunt ook van mening verschillen zonder op de man te gaan spelen. Het kan niet anders of er zit al een of andere ergernis over iets anders. Ik vind je reacties heel hinderlijk. Misschien kun je je ergernis in een persoonlijk berichtje aan Diyer laten weten? Dan is het van je hart. En misschien gewoon niet reageren in haar topic als ze je zo irriteert.

Waar ik me zo aan erger is het denigrerende toontje.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.