Werk en Opleiding
Diyer
27-09-2023 om 18:27
Netto €3658 laag salaris?
ik weet niet of ik van een andere planeet kom, maar lees net in mijn tijdlijn een bericht van een basisschool leerkracht (37 jaar) dat ze netto €3658 verdient voor een 32 urige werkweek en daardoor met het (relatief lage) inkomen van haar man maandelijks €3000 kunnen sparen. Wat natuurlijk heel fijn is.
Maar val toch van mijn stoel. Ze vertelt ook dat ze graag meer zou verdienen en daarvoor gestaakt heeft.
Ik verdien best goed, ben een stukje ouder, maar kom toch niet in de buurt van dat netto bedrag. Hoezo verdien je slecht als docent als je blijkbaar dit soort netto inkomsten overhoudt. Heel veel mensen zouden willen dat ze dat zouden verdienen.
Peiling
Voor een leerkracht is dit salaris eigenlijk
Lena55
28-09-2023 om 07:09
Tuinfluiter schreef op 27-09-2023 om 20:03:
Schaal, treden en totale beloning in het basisonderwijs per 1 juli 2023
LB Start € 3.301 € 3.850 LB Na 10 jaar € 4.534 € 5.280 LB Maximum € 5.030 € 5.990 LC Start € 3.321 € 3.870 LC Na 10 jaar € 5.231 € 6.090 LC Maximum € 5.862 € 6.960 LD Start € 3.334 € 3.880 LD Na 10 jaar € 5.812 € 6.770 LD Maximum € 6.665 € 7.890
Als je over het salaris in het basisonderwijs wilt discussiëren kun je dat beter doen aan de hand van de officiële cijfers.
Hoe de vrouw uit het libelle artikel aan haar maand bedrag is gekomen is niet duidelijk.
Als ik deze bedragen zie vind ik het een fatsoenlijk maar niet exorbitant salaris. Ik vind het goed dat het salaris nu vergelijkbaar is met het voortgezet onderwijs.
Als mensen het salaris te hoog vinden in vergelijking met hun eigen salaris dan heb ik goed nieuws er zijn voldoende banen in het onderwijs te vinden dus ga je gang.
Ik heb de peiling niet ingevuld die vind ik een beetje te zuur.
Ik weet niet waar je deze schalen vandaan hebt, maar hier klopt niets van.
Man en ik werken beiden als docent (man LB en ik LC) en dit zijn absoluut niet onze salarisschalen. Kijk maar in het cao. Dan zul je zien dat het niet klopt.
Ik word zo moe van deze rel-topics. Mensen die geen verstand hebben van onderwijs bazuinen totaal verkeerde salarissen door. En maar aangrijpen om te roepen wat voor graaiers docenten zijn. Bah. Ik heb niets te klagen, maar wij worden niet rijk van ons werk en verdienen hetzelfde als veel familieleden die in de zorg werken als verpleegkundige. Waar hebben we het over zeg.
Die vrouw uit het artikel was misschien wel een zzp-er in een achterstandswijk in Amsterdam waar ze niemand kunnen vinden. Dan kun je dergelijke salarissen misschien vragen. Voor de meeste docenten is dit alleen weggelegd als je op het hbo of wo werkt. Daar krijg je de LD schaal volgens mij. Maar die banen zijn zeer schaars en slechts voor weinig weggelegd. En dat zijn ook niet de mensen die staken of ontevreden zijn over de werkdruk.
Friezinnetje
28-09-2023 om 07:14
Mevrouw75 schreef op 28-09-2023 om 06:37:
[..]
De zorg heeft er afgelopen jaren niks bijgekregen? Ik las dat er afgelopen maart alleen al 15% bij ging. En daarvoor waren er ook een aantal fikse verhogingen. En als je meer wil ga je zorgen voor een ferme vakbond, want alleen de vakbond riep wat, ik heb mensen in het veld niet heel enthousiast gehoord over de barricaden.
nou dat klopt echt niet. In 3 jaar tijd, komt er in totaal 10% bij. En ik verdien echt veel minder dan deze dame in het voorbeeld en wat ik hier verder lees.
Mevrouw75
28-09-2023 om 07:19
Friezinnetje schreef op 28-09-2023 om 07:14:
[..]
nou dat klopt echt niet. In 3 jaar tijd, komt er in totaal 10% bij. En ik verdien echt veel minder dan deze dame in het voorbeeld en wat ik hier verder lees.
Dat schrijf ik ook, een post later
Malibu2
28-09-2023 om 07:43
Mevrouw75 schreef op 28-09-2023 om 07:03:
[..]
Kijk, dat bedoel Ik, zo komen de verhalen de wereld in, je hoort het een, plakt het aan een ander hear-say en zo heb je een nogal onduidelijk beeld. En dit topic is er één van.
Ik ging uit van de tabellen in dit topic, omdat dat de enige salarisbedragen waren die werden genoemd. Je hebt zelf volgens mij wel gezegd dat de bedragen lager waren, maar hebt niet de correcte bedragen genoemd?
Heb daarom nu zelf even de salaristabellen opgezocht. Moet zeggen dat ik het nog steeds behoorlijk hoge salarissen vind in vergelijking met de zorg. (Bedragen per 1 juli '23)
LB van € 3001 tot € 4573.
LC van € 3019 tot € 5329
LD van € 3031 tot € 6059
Lena55
28-09-2023 om 07:54
Malibu2 schreef op 28-09-2023 om 07:43:
[..]
Ik ging uit van de tabellen in dit topic, omdat dat de enige salarisbedragen waren die werden genoemd. Je hebt zelf volgens mij wel gezegd dat de bedragen lager waren, maar hebt niet de correcte bedragen genoemd?
Heb daarom nu zelf even de salaristabellen opgezocht. Moet zeggen dat ik het nog steeds behoorlijk hoge salarissen vind in vergelijking met de zorg. (Bedragen per 1 juli '23)
LB van € 3001 tot € 4573.
LC van € 3019 tot € 5329
LD van € 3031 tot € 6059
Je moet kijken naar LB. Ook dit wekt weer een vertekend beeld. Alsof het normaal is om LC en LD te krijgen.
LC is in het basisonderwijs echt een uitzondering. Daarvoor moet je een aanvullende opleiding gevolgd hebben. Denk aan een ic-verpleegkundige. In het mbo is LC meer voorkomend (heb ik ook), maar daarvoor moet je wel een master hebben. Dus wo-opgeleid. Bij ons tenminste.
LD is alleen weggelegd voor management of docenten op hbo.
Ik vind overigens ook dat ik prima verdien. Heb niks te klagen over mijn salaris. Maar ik begrijp niet waarom wij steeds geconfronteerd moeten worden met de meningen van anderen dat wij goed/belachelijk veel verdienen.
Het blijft een feit dat er te weinig mensen voor het onderwijs kiezen. Ik denk dat het weinig te maken heeft met het salaris. Ik ken niemand van mijn collega's of die van mijn man die klagen over hun salaris. Dat wij docenten rupsje nooitgenoeg zijn is echt een fabel verzonnen door de media.
Het heeft alles te maken met de werkdruk en dat het gewoon echt heel moeilijk is om 240 pubers per week te bedienen of de hele dag voor een klas te staan met 33 kinderen waarvan zeker 10 'bijzonder'. Ik heb al veel collega's totaal overspannen ons werkveld zien verlaten. Daar moet iets aan gebeuren. Kleinere klassen, betere begeleiding, meer tijd om je werk goed voor te bereiden of af te ronden. Dus al dat geld waarvoor zogenaamd gestaakt wordt mag van mij direct naar meer ondersteunend personeel.
Malibu2
28-09-2023 om 07:59
Lena55 schreef op 28-09-2023 om 07:54:
[..]
Je moet kijken naar LB. Ook dit wekt weer een vertekend beeld. Alsof het normaal is om LC en LD te krijgen.
LC is in het basisonderwijs echt een uitzondering. Daarvoor moet je een aanvullende opleiding gevolgd hebben. Denk aan een ic-verpleegkundige. In het mbo is LC meer voorkomend (heb ik ook), maar daarvoor moet je wel een master hebben. Dus wo-opgeleid. Bij ons tenminste.
LD is alleen weggelegd voor management of docenten op hbo.
Ik heb veel familieleden die als verpleegkundige werken. Mede ook dankzij ort komt hun salaris net zo hoog als LB. Mijn broer die ic-verpleegkundige is verdiend meer dan ik met mijn LC schaal.
Die verpleegkundigen hebben dus ORT nodig om op hetzelfde salaris uit te komen en moeten daarvoor onregelmatig werken.
Als leraren basisonderwijs net zo onregelmatig zouden werken, zou hun salaris (terecht) ook hoger uitkomen.
Tuinfluiter
28-09-2023 om 08:02
Lena55 schreef op 28-09-2023 om 07:09:
[..]
Ik weet niet waar je deze schalen vandaan hebt, maar hier klopt niets van.
Man en ik werken beiden als docent (man LB en ik LC) en dit zijn absoluut niet onze salarisschalen. Kijk maar in het cao. Dan zul je zien dat het niet klopt.
Ik word zo moe van deze rel-topics. Mensen die geen verstand hebben van onderwijs bazuinen totaal verkeerde salarissen door. En maar aangrijpen om te roepen wat voor graaiers docenten zijn. Bah. Ik heb niets te klagen, maar wij worden niet rijk van ons werk en verdienen hetzelfde als veel familieleden die in de zorg werken als verpleegkundige. Waar hebben we het over zeg.
Die vrouw uit het artikel was misschien wel een zzp-er in een achterstandswijk in Amsterdam waar ze niemand kunnen vinden. Dan kun je dergelijke salarissen misschien vragen. Voor de meeste docenten is dit alleen weggelegd als je op het hbo of wo werkt. Daar krijg je de LD schaal volgens mij. Maar die banen zijn zeer schaars en slechts voor weinig weggelegd. En dat zijn ook niet de mensen die staken of ontevreden zijn over de werkdruk.
Eerder in dit topic stond een website van de overheid. Deze heb ik geopend en de salaris tabel heb ik gepost. Vond zonder verdere onderbouwing het salaris van één persoon neer zetten en dan verontwaardigd reageren dat er zo veel verdient wordt in het onderwijs nogal ongenuanceerd.
Lena55
28-09-2023 om 08:08
Malibu2 schreef op 28-09-2023 om 07:59:
[..]
Die verpleegkundigen hebben dus ORT nodig om op hetzelfde salaris uit te komen en moeten daarvoor onregelmatig werken.
Als leraren basisonderwijs net zo onregelmatig zouden werken, zou hun salaris (terecht) ook hoger uitkomen.
Onregelmatig werken wordt door genoeg mensen in de zorg ook als een voordeel gezien. De mensen in mijn omgeving in ieder geval wel. Zij zouden elke week dezelfde dagen werken vreselijk vinden. Daarnaast heb ik ook familie die geen onregelmatige functie hebben en minstens zoveel verdienen als wij.
Wij werken ook in weekenden en avonden. Niet alleen werk voorbereiden en afronden, maar ook diverse activiteiten vinden plaats in de avond en in het mbo in het weekend. Daar is het salaris ook op gebaseerd. Minder dan iemand in de zorg natuurlijk.
Ik gun het uiteraard zorgpersoneel om meer te verdienen. Zeker de gehandicapte zorg. Als we het gaan hebben over absurd lage salarisschalen dan heel graag met deze groep beginnen. Maar waarom moet dit ten koste gaan van het beeld dat van mijn eigen beroep wordt geschetst? Het is gewoon beledigend om dit elke keer weer terug te lezen. Niet deze post die ik citeer, maar andere reacties in dit topic.
Lena55
28-09-2023 om 08:12
Tuinfluiter schreef op 28-09-2023 om 08:04:
[..]
Hier stond de salaris tabel in.
Heel vreemd. Dit zal dan inclusief vakantiegeld en 13de maand zijn. Als je het cao opzoekt kun je zien dat deze tabellen niet overeen komen. Zeker die tabel 'maximaal beloning per maand' snap ik niet. Die geldboom hebben wij nog niet gevonden.
Wieder
28-09-2023 om 08:16
Lekker genuanceerd topic, dit. En dan de opmerking ergens: ik verdien dit niet en ik hou nog wel mensen in leven. Als ik twee beroepen mag kiezen die evenveel relevantie hebben, dan zijn het wel beroepen in de zorg en beroepen in het onderwijs. Als we die salarissen gelijktrekken omdat het voor de maatschappij twee evenredig belangrijke beroepsgroepen zijn, moet het salaris van het onderwijzend personeel dan omlaag, of dat van de zorgmedewerkers omhoog?
En misschien is het handig voor het beeld om te luisteren naar de mensen uit het werkveld. Blijkbaar is het artikel niet representatief.
Tuinfluiter
28-09-2023 om 08:24
Lena55 schreef op 28-09-2023 om 08:12:
[..]
Heel vreemd. Dit zal dan inclusief vakantiegeld en 13de maand zijn. Als je het cao opzoekt kun je zien dat deze tabellen niet overeen komen. Zeker die tabel 'maximaal beloning per maand' snap ik niet. Die geldboom hebben wij nog niet gevonden.
Bij de maximale beloning is oa het vakantie geld en dertiende maand al opgenomen in het bedrag. Het bruto maand salaris wat je krijgt is het eerste bedrag.
Als je verschillende branches met elkaar wilt vergelijken zou je dat eigenlijk met het jaarsalaris moeten doen.
Bananenbrood
28-09-2023 om 08:29
_Audrey schreef op 27-09-2023 om 22:25:
[..]
Oh? Ik zie nooit topics over docenten.
Ik lees ook mee op viva, misschien dat mijn beeld daardoor niet helemaal klopt, maar de laatste weken zie ik opvallend veel topics langskomen over onderwijs. En daarin mondt het vaak uit in dat leraren te veel betaald krijgen en meer moeten gaan werken.
Tuinfluiter
28-09-2023 om 08:43
Lena55 schreef op 28-09-2023 om 08:12:
[..]
Net nog even na gelezen deze bedragen staan inderdaad nog niet in de huidige cao. Het zijn nieuwe bedragen van september en moeten nog verwerkt worden in de cao.
Renmuis
28-09-2023 om 08:51
Bananenbrood schreef op 28-09-2023 om 08:29:
[..]
Ik lees ook mee op viva, misschien dat mijn beeld daardoor niet helemaal klopt, maar de laatste weken zie ik opvallend veel topics langskomen over onderwijs. En daarin mondt het vaak uit in dat leraren te veel betaald krijgen en meer moeten gaan werken.
Dit is echt al jaren zo, zowel hier als op viva. Het beroep heeft helaas gewoon een hele lage status - gelijk ook een belangrijke reden voor het tekort.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.