Werk en Opleiding
Diyer
27-09-2023 om 18:27
Netto €3658 laag salaris?
ik weet niet of ik van een andere planeet kom, maar lees net in mijn tijdlijn een bericht van een basisschool leerkracht (37 jaar) dat ze netto €3658 verdient voor een 32 urige werkweek en daardoor met het (relatief lage) inkomen van haar man maandelijks €3000 kunnen sparen. Wat natuurlijk heel fijn is.
Maar val toch van mijn stoel. Ze vertelt ook dat ze graag meer zou verdienen en daarvoor gestaakt heeft.
Ik verdien best goed, ben een stukje ouder, maar kom toch niet in de buurt van dat netto bedrag. Hoezo verdien je slecht als docent als je blijkbaar dit soort netto inkomsten overhoudt. Heel veel mensen zouden willen dat ze dat zouden verdienen.
Peiling
Voor een leerkracht is dit salaris eigenlijk
Mevrouw75
27-09-2023 om 21:20
Tinydancer schreef op 27-09-2023 om 21:16:
ik ben wel verbaasd over de hoge salarissen bij de basisschool. Had het echt niet verwacht. Het lijkt er wel op dat er juist een tekort aan leraren is, omdat ze allemaal part time werken.
En vind ook dat de verpleegkundige juist een beter salaris zouden moeten krijgen.
Maar welke salaris hoort nou bij de basisschool?
Wn je weet dat de basisschool vorig jaar gelijk is getrokken met het 2e graads gebied middelbare?
Dus misschien had je nog een oud idee in je hoofd?
Bananenbrood
27-09-2023 om 22:17
alhambra schreef op 27-09-2023 om 21:03:
Wat een reltopic is dit zeg. Lees wat Mevrouw75 schrijft en verdiep je in de CAO en de loonschalen voordat je één getal als de waarheid ziet voor alle basisschoolleerkrachten.
Het lijkt de laatste tijd wel wekelijks, een topic om docenten af te kraken.
MMcGonagall
27-09-2023 om 22:25
Als de basisschoolleerkracht in het algemeen (uiteindelijk) op eind schaal LB uitkomt, verdient hij een heel fatsoenlijk salaris en snap ik al dat gestaak echt niet. Kom op zeg, net of er in andere branches niet hard gewerkt wordt voor meestal een lager salaris.
Ik zeg verder niets negatiefs over die mensen, maar dat klagen is echt hinderlijk.
_Audrey
27-09-2023 om 22:25
Bananenbrood schreef op 27-09-2023 om 22:17:
[..]
Het lijkt de laatste tijd wel wekelijks, een topic om docenten af te kraken.
Oh? Ik zie nooit topics over docenten.
BlairW
27-09-2023 om 22:33
alhambra schreef op 27-09-2023 om 21:03:
Wat een reltopic is dit zeg. Lees wat Mevrouw75 schrijft en verdiep je in de CAO en de loonschalen voordat je één getal als de waarheid ziet voor alle basisschoolleerkrachten.
Feit blijft wel dat er de afgelopen jaren gewoon 20% bij is gekomen qua salaris. En waardoor? Door de kinderen nog meer dagen te laten missen vanwege stakingen, zelfs na die hele coronaperiode waarin kinderen al achterstanden op liepen. Ik ga het maar niet hebben over de belediging die wij er bij hebben gekregen in de zorg. Staken is niet mogelijk, ik kan moeilijk mijn patiënten in de kou laten staan. Maar zonder staken bereik je helaas weinig. En ik gun iedereen een fatsoenlijk salaris, maar na 10% er al bij te hebben gekregen nu weer gaan lopen dreigen met stakingen om nog een 10% extra te krijgen, daar heb ik weinig begrip meer voor.
Envelop
27-09-2023 om 22:35
Het is wel een erg retorische vraag zoals dit topic gestart is, natuurlijk is dat geen laag salaris.
Persoonlijk vind ik een modaal inkomen (E3.086 bruto) al best hoog. Dit zit daar zelfs nog een stuk boven. Mijn inkomen zit er in elk geval een stuk onder.
redbulletje
27-09-2023 om 22:55
Wat een bizar hoge salarissen voor leraren! Dan snap ik al helemaal niet waarom ze staakten.
ief
28-09-2023 om 00:41
Volgens mij is het nog niet genoemd, maar als deze dame grootstedelijke bonus én achterstandsscholenbonus ontvangt, kan het salaris best wel ongeveer kloppen. Ze zit dan in de laatste trede van LC (nr. 12), dus is mogelijk iets van taalcoördinator ernaast.
En nog steeds kampen we met enorme leraartekorten. Het salaris mag van mij dus nog wel meer omhoog. Blijkbaar is dit salaris nog te laag om mensen massaal naar het (basis)onderwijs te laten vertrekken.
ief
28-09-2023 om 00:43
Aanvulling: ze kan ook als zzp’er werken, hoewel ze dan misschien nog wel meer zou verdienen.
Marty1984
28-09-2023 om 02:01
ief schreef op 28-09-2023 om 00:41:
Volgens mij is het nog niet genoemd, maar als deze dame grootstedelijke bonus én achterstandsscholenbonus ontvangt, kan het salaris best wel ongeveer kloppen. Ze zit dan in de laatste trede van LC (nr. 12), dus is mogelijk iets van taalcoördinator ernaast.
En nog steeds kampen we met enorme leraartekorten. Het salaris mag van mij dus nog wel meer omhoog. Blijkbaar is dit salaris nog te laag om mensen massaal naar het (basis)onderwijs te laten vertrekken.
De vraag is of mensen enkel niet overstappen voor het salaris? Of gewoon omdat ze geen interesse hebben tout court.
Niet iedereen's droom is het om voor een klas te staan. Net zoals het niet iedereen zijn droom is om pakweg de zorg in te gaan of truckchauffeur te worden. (Ook zware tekorten in beide sectoren)
Ik spreek nu voor België, hier zijn momenteel ook giga-tekorten in 't onderwijs. Maar als ik mensen in mijn omgeving hoor willen ze vooral het onderwijs niet in of rennen ze gillend weg omdat het werk, alle administratie en neven-activiteiten gewoon nooit stopt. En ze daar veel te weinig ondersteuning in krijgen, niet gehoord worden door directies, er geen middelen zijn, kinderen en ouders steeds moeilijker worden, ... Niet omdat het salaris te laag zou zijn.
bieb1963
28-09-2023 om 06:27
Tuinfluiter schreef op 27-09-2023 om 20:03:
Schaal, treden en totale beloning in het basisonderwijs per 1 juli 2023
LB Start € 3.301 € 3.850 LB Na 10 jaar € 4.534 € 5.280 LB Maximum € 5.030 € 5.990 LC Start € 3.321 € 3.870 LC Na 10 jaar € 5.231 € 6.090 LC Maximum € 5.862 € 6.960 LD Start € 3.334 € 3.880 LD Na 10 jaar € 5.812 € 6.770 LD Maximum € 6.665 € 7.890
Als je over het salaris in het basisonderwijs wilt discussiëren kun je dat beter doen aan de hand van de officiële cijfers.
Hoe de vrouw uit het libelle artikel aan haar maand bedrag is gekomen is niet duidelijk.
Als ik deze bedragen zie vind ik het een fatsoenlijk maar niet exorbitant salaris. Ik vind het goed dat het salaris nu vergelijkbaar is met het voortgezet onderwijs.
Als mensen het salaris te hoog vinden in vergelijking met hun eigen salaris dan heb ik goed nieuws er zijn voldoende banen in het onderwijs te vinden dus ga je gang.
Ik heb de peiling niet ingevuld die vind ik een beetje te zuur.
Precies. TO houdt erg van oproer kraaien. En vooral over zaken waar ze totaal geen verstand van heeft. Altijd totaal eenzijdig, zonder enige kennis van zaken of onderzoek. Het.liefst van 'horen zeggen'. Het lijkt wel de.roddel journalistiek...
Mevrouw75
28-09-2023 om 06:30
MMcGonagall schreef op 27-09-2023 om 22:25:
Als de basisschoolleerkracht in het algemeen (uiteindelijk) op eind schaal LB uitkomt, verdient hij een heel fatsoenlijk salaris en snap ik al dat gestaak echt niet. Kom op zeg, net of er in andere branches niet hard gewerkt wordt voor meestal een lager salaris.
Ik zeg verder niets negatiefs over die mensen, maar dat klagen is echt hinderlijk.
Dat fatsoenlijk salaris is er sinds vorig jaar (of misschien wel 2 jaar geleden) en sindsdien is helemaal niet gestaakt.
Het geklaag over stakende docenten (die toen echt wel een significant lager salaris hadden) is ook een beetje Pavlov.
Mevrouw75
28-09-2023 om 06:37
BlairW schreef op 27-09-2023 om 22:33:
[..]
Feit blijft wel dat er de afgelopen jaren gewoon 20% bij is gekomen qua salaris. En waardoor? Door de kinderen nog meer dagen te laten missen vanwege stakingen, zelfs na die hele coronaperiode waarin kinderen al achterstanden op liepen. Ik ga het maar niet hebben over de belediging die wij er bij hebben gekregen in de zorg. Staken is niet mogelijk, ik kan moeilijk mijn patiënten in de kou laten staan. Maar zonder staken bereik je helaas weinig. En ik gun iedereen een fatsoenlijk salaris, maar na 10% er al bij te hebben gekregen nu weer gaan lopen dreigen met stakingen om nog een 10% extra te krijgen, daar heb ik weinig begrip meer voor.
De zorg heeft er afgelopen jaren niks bijgekregen? Ik las dat er afgelopen maart alleen al 15% bij ging. En daarvoor waren er ook een aantal fikse verhogingen. En als je meer wil ga je zorgen voor een ferme vakbond, want alleen de vakbond riep wat, ik heb mensen in het veld niet heel enthousiast gehoord over de barricaden.
Malibu2
28-09-2023 om 06:59
Mevrouw75 schreef op 28-09-2023 om 06:37:
[..]
De zorg heeft er afgelopen jaren niks bijgekregen? Ik las dat er afgelopen maart alleen al 15% bij ging. En daarvoor waren er ook een aantal fikse verhogingen. En als je meer wil ga je zorgen voor een ferme vakbond, want alleen de vakbond riep wat, ik heb mensen in het veld niet heel enthousiast gehoord over de barricaden.
Bedoel je de ziekenhuis cao? Die 15% wordt uitgesmeerd over de geldigheidsperiode van de cao en is voor de hoge inkomens afgetobd.
Ik werk zelf in de zorg en heb inzicht in het salaris van medewerkers en de gemiddelde salarissen in mijn sector. De gemiddelde hbo-er verdient hier echt stukken minder dan wat een leraar in schaal LB verdient.
Mevrouw75
28-09-2023 om 07:03
Malibu2 schreef op 28-09-2023 om 06:59:
[..]
Bedoel je de ziekenhuis cao? Die 15% wordt uitgesmeerd over de geldigheidsperiode van de cao en is voor de hoge inkomens afgetobd.
Ik werk zelf in de zorg en heb inzicht in het salaris van medewerkers en de gemiddelde salarissen in mijn sector. De gemiddelde hbo-er verdient hier echt stukken minder dan wat een leraar in schaal LB verdient.
Kijk, dat bedoel Ik, zo komen de verhalen de wereld in, je hoort het een, plakt het aan een ander hear-say en zo heb je een nogal onduidelijk beeld. En dit topic is er één van.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.